Gå til innhold

Sykefravær ansatte i barnehagen !?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at sykefraværet i mange barnehager er over 20 prosent !? Hvorfor er det så høyt tror dere ? Er det mye sykdom blant voksne det dere har barn eller jobber ? 

Anonymkode: 71858...ffc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer smitte og jobben er av en slik type at det ikke bare er å ta det litt roligere om en er dårlig. Det er mye arbeidspress og slitasje som også bidrar.

Anonymkode: cffba...4ee

Skrevet

Men ungene er jo nesten aldri syke. Hender 1 er syk en dag i måneden liksom. Vet dette for de er bare 15 på avdelingen :) har de voksne dårligere immunforsvar da eller ? Ungene har jo lengre dager enn de voksne også . Så skjønner det ikke helt 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men ungene er jo nesten aldri syke. Hender 1 er syk en dag i måneden liksom. Vet dette for de er bare 15 på avdelingen :) har de voksne dårligere immunforsvar da eller ? Ungene har jo lengre dager enn de voksne også . Så skjønner det ikke helt 

I HI høres det ut som du snakker generelt, men du argumenterer på bakgrunn av en spesifikk barnehage? Litt vanskelig å delta i diskusjonen når det er uklart hva du diskuterer...

Skrevet

Har jobbet i bhg. Var syk hele første året egentlig 🤣

Anonymkode: ddc9c...37e

Skrevet

Smitte, dårlig bemanning, blir satt inn for lite vikarer så det blir en ond sirkel, man må være på hele tiden så ikke så lett å ta en rolig dag hvis man ikke er helt i form

Anonymkode: 41d60...638

Skrevet

Smittepresset i barnehager generelt er jo enormt! Det forklarer mye av sykefraværet. I tillegg er arbeidsmengden og -presset også veldig stort, så at barnehageansatte er en del syke, det forundrer med ikke en halvmeter. 

Anonymkode: 2b5e3...2be

Skrevet

Ja tenker noe må være galt. Mange jeg kjenner orker ikke jobbe i barnehage lenger eller !? Trist at det skal være sånn. Hører alltid at alt er så fint og flott i barnehagen, men likevel vil mange bort og mange er syke hele tiden. Men sånn er det vel i alle yrker 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja tenker noe må være galt. Mange jeg kjenner orker ikke jobbe i barnehage lenger eller !? Trist at det skal være sånn. Hører alltid at alt er så fint og flott i barnehagen, men likevel vil mange bort og mange er syke hele tiden. Men sånn er det vel i alle yrker 

Med så presset økonomi som de fleste barnehager har, så har de heller ikke råd til å sette inn vikarer. Ond sirkel. 

Anonymkode: 2b5e3...2be

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk på den støyen man går oppi år etter år og. Jeg ser at mange av de som svarer i tråder ang migrene er barnehageansatte, kanskje bare tilfeldig. Men jeg fikk migrene etter at jeg begynte å jobbe i barnehage, endte med kronisk migrene

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selv om dette gjelder i deres barnehage, så er jo ikke dette fasiten. Selv om jeg synes det er rart at du har full oversikt over hvem som er syke til en hver tid. 

Jeg jobber i barnehage, og vi har til tider mange syke barn. Vi har barn som leveres halvsyke og som er syke. Foreldrene har bare gitt dem en pille på morgenen,  og vi må ringe når feberen er tilbake.  48 timers regelen på omgangssyke blir ofte brutt, barna forteller jo selv. 

Vi ansatte "vasser" i snørr og hoste fra november til april. Så det er jo ikke rart det blir sykdom blant de voksne.  Selv har jeg jobbet i så mange år at det biter ikke på meg lengre, og er aldri syk.

Anonymkode: 94de9...06d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

1 barn syk 1 dag i måneden tyder vel på at foreldre leverer syke barn i barnehagen? 

Hvilken sykdom varer 1 dag? Der barnet er i toppform til barnehagen dagen etter? 

Anonymkode: dc2e6...f1f

Skrevet

Ja kjenner jo veldig mange som leverer syke barn. Legges med 39 i feber. Stikkpille på morran, så berger de. Oppkast de det å få som bryr seg om. Tenker de halvsyke barna og må bli slitne etter 9 timer 

Skrevet

Det er mange grunner. Stress på jobb, støynivå på jobb, fysiske belastninger på jobb og smitte på jobb. Det er verdens beste jobb, men egentlig bør man være singel, barnløs og ingen forpliktelser utover jobb. Etter jobb er man utslitt, en time eller to på sofaen eventuelt en lang tur uten lyd bør være en selvfølge. Har du barn selv, barnebarn, hobbyer, venner eller annet er du nesten garantert å bli utbrent. 

Anonymkode: 5e7c8...19d

Skrevet

Jeg jobber i en barnehage som har veldig lavt sykefravær. (Under 3%)

vi er en liten bhg (3avd) har Max 18barn på stor AVD og 9 barn på liten AVD. 

Vi har godt arbeidsmiljø, stabilt personal og får ALLTID vikar ved behov. 

Jeg er helt overbevist om at små barnehager, med «få»barn, som er godt drevet (økonomisk, pedagisk osv) er veien å gå for å få ned sykefraværet i barnehagene. Alt for mange bhg trykker for mange barn og voksne inn på et alt for lite areal og tror at det skal gå bra. Selvsagt blir folk (både barn og voksne) syke av det!!

Anonymkode: ff24c...95a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i en barnehage som har veldig lavt sykefravær. (Under 3%)

vi er en liten bhg (3avd) har Max 18barn på stor AVD og 9 barn på liten AVD. 

Vi har godt arbeidsmiljø, stabilt personal og får ALLTID vikar ved behov. 

Jeg er helt overbevist om at små barnehager, med «få»barn, som er godt drevet (økonomisk, pedagisk osv) er veien å gå for å få ned sykefraværet i barnehagene. Alt for mange bhg trykker for mange barn og voksne inn på et alt for lite areal og tror at det skal gå bra. Selvsagt blir folk (både barn og voksne) syke av det!!

Det høres fint ut. Vi var over som regel rundt 30 - 35 småbarn på samme avdeling, var delt inn i to grupper, men var sammen endel av dagen

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres fint ut. Vi var over som regel rundt 30 - 35 småbarn på samme avdeling, var delt inn i to grupper, men var sammen endel av dagen

Ja det er fint! Det burde være en selvfølge at små barn skal ha få voksne og barna forholde seg til.

Hadde det vært lover som regulerte dette ville staten spart seg for millioner i sykepenger. 

Skrevet

Fordi mange som jobber i barnehage har dårlig arbeidsmoral. I den barnehagen jeg jobber i er mange helt friske mandag, for syk til å jobbe tirsdag...men plutselig helt frisk onsdag. Hodepine er migrene og litt uvel er omgangssyke. Vi er en IA bedrift og mange bruker opp alle 24 dager. De kunne aldri jobbet en plass som ikke var IA bedrift. Latskap. 

Anonymkode: 3b626...33b

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja kjenner jo veldig mange som leverer syke barn. Legges med 39 i feber. Stikkpille på morran, så berger de. Oppkast de det å få som bryr seg om. Tenker de halvsyke barna og må bli slitne etter 9 timer 

Veldig merkelige og uansvarlige personer du omgir deg med...

Anonymkode: ebd4a...68e

Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men måtte ha noen dager observasjonspraksis ifm. utdanningen min. Det var nok til å forstå at jeg aldri kunne ha jobbet i bhg. Det var et enormt støynivå. Selv om både barna og de ansatte mente det var blitt sååå bra - de hadde fått slike store ører som registrerte lyd og som lyste rødt om det ble for høy støy, noe ungene syntes var kjekt å passe på å holde på grønt.

En venninne av meg måtte slutte fordi hun fikk magesjau hver gang det gikk, hun fikk det gjerne flere ganger også fordi virusene muterer så fort at når foreldre ikke overholdt 48-timers regelen, så kunne hun få det igjen. Ca. 25 % av befolkningen har en genvariant som gjør at de svært sjelden får magesjau/spysjuke. Jeg er en av de heldige der, så slik sett kunne jeg nok ha jobbet i bhg ;) Men det er jo bare 1/4 av befolkningen som har den naturlige beskyttelsen, det vil si at 75 % ikke har det, disse vil da naturlig nok være langt mer utsatt når de stadig må ta seg av barn med denne sykdommen, som jo smitter lett.

Skrevet

Å jobbe i barnehage er tøft nok som det er, og blir ikke bedre av at statens plan for å kvalitetssikre barnehagene innebærer å samle mest mulig barn i store barnehager. De fleste barnehager har et vikarbudsjett lite nok til at det brukes opp innen årets første tre måneder fordi de bruker vikarbyråer. Når budsjettet er brukt opp må de andre ansatte fylle de sykes vakter. I store barnehager kan dette gjøres uten å bryte kravet om bemanning, og dermed starter den onde sirkelen. Større barnehager har mer støy, mer stress, mer fysisk belastning og dermed mer sykefravær. Det er som noen over her sier ikke rom for å ta en rolig dag om man føler seg litt dårlig i formen. 

Og så er det noe med å ha eierskap til jobben sin. I store barnehager vil dette gjerne ikke forkomme i særlig stor grad, og det vil bli lettere å ta seg fri når man er litt småsyk. 

Det er trist å se at de små barnehagene forsvinner mer og mer, mens kommunen bygger store basebarnehager for å dytte mest mulig barn inn på ett område, uten å i det hele tatt ta hensyn til hvilke konsekvenser dette har for både ansatte og ikke minst barna. Barn trenger trygghet og stabile voksne rundt seg, ikke tilfeldige vikarer og overarbeidet personale. 

Hurra for små barnehager. Så lenge det varer.

Skrevet
9 minutter siden, Medulla skrev:

Å jobbe i barnehage er tøft nok som det er, og blir ikke bedre av at statens plan for å kvalitetssikre barnehagene innebærer å samle mest mulig barn i store barnehager. De fleste barnehager har et vikarbudsjett lite nok til at det brukes opp innen årets første tre måneder fordi de bruker vikarbyråer. Når budsjettet er brukt opp må de andre ansatte fylle de sykes vakter. I store barnehager kan dette gjøres uten å bryte kravet om bemanning, og dermed starter den onde sirkelen. Større barnehager har mer støy, mer stress, mer fysisk belastning og dermed mer sykefravær. Det er som noen over her sier ikke rom for å ta en rolig dag om man føler seg litt dårlig i formen. 

Og så er det noe med å ha eierskap til jobben sin. I store barnehager vil dette gjerne ikke forkomme i særlig stor grad, og det vil bli lettere å ta seg fri når man er litt småsyk. 

Det er trist å se at de små barnehagene forsvinner mer og mer, mens kommunen bygger store basebarnehager for å dytte mest mulig barn inn på ett område, uten å i det hele tatt ta hensyn til hvilke konsekvenser dette har for både ansatte og ikke minst barna. Barn trenger trygghet og stabile voksne rundt seg, ikke tilfeldige vikarer og overarbeidet personale. 

Hurra for små barnehager. Så lenge det varer.

Det er egentlig symptomatisk for slik politikken er, det du skriver her.

Nav-reformen skulle løse alle problemer og spare penger ved sentralisering. Advarslene var klare, men byråkratene - som ikke forstod etaten - stod på sitt. Det hørtes bra ut for politikere som kun teller kroner og kun ser på en pengesekk i slengen.

Helsevesenet skulle reformeres, helseforetakene skulle organiseres og driftes som firma. Voldsomme advarsler fra fagfolk om at dette ikke kom til å fungere på svært mange felt. Politikerne valgte å lytte til byråkratene som sikkert ikke har jobbet en dag med helse selv. Det måtte jo gå som det gikk - det fungerer ikke. I dag bruker en spesialist på et sykehus ca. 40 % av tiden sin på pasientene, resten av tiden på administrative oppgaver som ofte før ble gjort av sekretærer. Det er råflott og totalt bortkastet å bruke tiår på å utdanne spesialister for så å bruke dem til kontorpersonale og sekretærer.

Hvor mange skolereformer det har vært er jeg usikker på. Utallige advarsler dere også, sentralisering til større skoler. Resultatene mangler.

Nærpolitireformen - har blitt fjernpolitireformen... Politi som ikke får gjort jobben sin, som må henlegge saker med kjent gjerningsperson fordi de ofte må velge mellom f.eks. å etterforske voldtekter av barn eller etterforske mindre alvorlig kriminalitet. For ressursene til å gjøre alt har de ikke. Mange steder i landet kan svære regioner ofte betjenes av bare et par politibetjenter. En ting er at det da blir lang responstid, før de kommer seg til et sted de må komme seg til, men om de da har kommet seg dit og det skjer noe i motsatt ende av området... da kommer ingen dit.

Store barnehager...

Private aktører i bransjer som ikke bør driftes som bedrifter - barnehager, sykehjem, mange helsetjenester.

For ikke å snakke om det som skjer nå med kommune- og fylkessammenslåinger.

Det viser seg gang på gang at det veldig ofte ikke lønner seg å slå sammen, sentralisere. At effektiviseringen de på papiret mener skal føre til store besparelser og bedre tjenester faktisk fører til det stikk motsatte. De som jobber i slike store systemer drukner ofte i systemet, føler ikke lenger noe eierskap til egen jobb, føler de ikke blir hørt, lengre vei til de som styrer slik at de som kjenner problemene på kroppen daglig ikke blir hørt. Vanskeligere for de som styrer å ta hensyn til lokale forhold. Lokalkunnskap forsvinner. Det personlige forsvinner.

Skrevet

Det med støynivå er ett stort problem. Ingen skal si nei til barn i dag og ingen skal være strenge. Da blir det volum skal jeg love deg.

Hørte at de lærte på barnehagelærer linjen at det var ikke nødvendig og hysje på barna, de ville stoppe v seg selv. Så om hylekoret begynte var det bare å sette seg tilbake og vente for det ville naturlig gå over😳😳😳. Etter mange år i bransjen må jeg si at jeg har enda ikke opplevd det..

Men hoved problemet er sykdom blant barna og  24 eller 48 timers regel som ikke blir holdt. De har alltid diare eller feber pga tenner, så da er det helt innafor å komme i bhg. Ungene må i bhg for en hver pris for foreldre må slappe av eller på jobb..

Anonymkode: 269ab...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...