Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 River snart av meg håret. Har slitt med soving i lang tid. Før fikk hun ikke sove og nå er hun redd. Hun er en person som fint klarer å gjøre seg redd for ingenting. Nå må vi sitte inne hos henne til hun sovner og det blir ikke bedre 😫😫 Anonymkode: 59e01...3c5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Sett på en koselig lydbok, det kan hjelpe 🙂. Anonymkode: 358ff...222
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Det er ganske vanlig at de har en fase i den alderen hvor de er redd for ting. Det går liksom skikkelig opp for dem at verden ikke bare er regnbuer og enhjørninger, men at lynet faktisk slår ned, inbruddstyver kan komme, foreldre dør osv. Det er vanlig at de blir redd for mørket, for sykdom, noen får seperasjonsangst osv De sier at det går over, men om det blir så ille at det hindrer barna i å leve et normalt og sosialt liv skal du oppsøke hjelp, da kan det hende de trenger noen å snakke med. Anonymkode: 92639...32c
venternr4 Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Har selv en gutt som går i 4 klasse. Vi har slitt med søvn i ca 3 år nå. Han har hatt fine perioder, men så kommer det tilbake igjen. Veldig slitsomt. Vi har vært til lege som ikke tar oss seriøst og vil gi han sovemedisin, noe vi helst vil unngå. Vi har vært til psykolog som har gitt oss noen gode råd og veiledning. Men fortsatt sliter vi. Har nå ordnet samtale med helsesøster og lege, håper de kan finne ut noe eller komme med noen gode råd...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 Takk for svar Hun har rolig pianomusikk på inne på rommet. Så lenge vi sitter der går det jo fint, så hvis det hjelper så må vi jo bare. Men er frustrerende 😫 Anonymkode: 59e01...3c5
venternr4 Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 Ja det er veldig frustrerende, håper det er en fase i livet som vil gå over 😕
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 Jeg husker meg selv i den alderen. Jeg var vettskremt for å sove. Min frykt var veldig urealistisk egentlig, men for meg var den meget reelt. Jeg fryktet at en bjørn hoppet igjennom vinduet mitt og spiste meg. Abselutt ikke en frykt basert på virkeligheten ( vi bodde i surburbia på Sørlandet og rommet mitt var i andre etasje). Gikk litt bedre etter hvor eldre jeg ble, men vel, den bjørnen... Anonymkode: a603c...778
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg husker meg selv i den alderen. Jeg var vettskremt for å sove. Min frykt var veldig urealistisk egentlig, men for meg var den meget reelt. Jeg fryktet at en bjørn hoppet igjennom vinduet mitt og spiste meg. Abselutt ikke en frykt basert på virkeligheten ( vi bodde i surburbia på Sørlandet og rommet mitt var i andre etasje). Gikk litt bedre etter hvor eldre jeg ble, men vel, den bjørnen... Anonymkode: a603c...778 hahahaha...jeg ler kun fordi du er voksen nå..og fordi du bodde i 2 etasje på sørlandet. Den bjørnen…. Men frykt hos barn kan være sterk, og trenger ikke være logisk i det hele tatt. Selv var jeg livredd for at noen (et slags monster) lå under sengen min og at det skulle komme og ta meg. Kan jo nevne at moren min lot meg se på skrekkfilmer med henne fra jeg var 6-7 år gammel. Anonymkode: 0d308...159
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Har dere jobbet med psykologisk førstehjelp? Det er røde og grønne tanker. Hva sier de røde tankene, og hva sier de grønne. Datteren vår slet også med dette. Hun fikk en rød og en grønn bamse. Den røde fortalte alle sine røde (negative) tanker, og den grønne fortalte alle sine. Så la be rett og slett den røde vekk, mens den grønne fikk bli. Og når man bare ser ene grønne, skal man bare tenke grønne tanker. Det er derfor den er der, for å hjelpe til med det. Vi lærte også hjelpehånden (Google det) 1 hva skjer? Sove på rommet uten mamma 2 følelser. jeg blir redd 3 røde. Hva om noen kommer. Tenk om det begynner å brenne. 4 grønne. Vi har brannvarslere, døren er låst. Det er trygt her hjemme. 5 hva kan jeg gjøre. Huske på de grønne tankene. Prøve å sove alene. 6 hvem kan hjeple. Mamma og pappa Vi tegner hånden, og fyller inn feltene. Det har i allefall hjulpet masse her. Men det er viktig at hun selv får sette ord på det. Du kan gjerne skrive, men det må komme fra henne. Anonymkode: 3274e...fc4
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har dere jobbet med psykologisk førstehjelp? Det er røde og grønne tanker. Hva sier de røde tankene, og hva sier de grønne. Datteren vår slet også med dette. Hun fikk en rød og en grønn bamse. Den røde fortalte alle sine røde (negative) tanker, og den grønne fortalte alle sine. Så la be rett og slett den røde vekk, mens den grønne fikk bli. Og når man bare ser ene grønne, skal man bare tenke grønne tanker. Det er derfor den er der, for å hjelpe til med det. Vi lærte også hjelpehånden (Google det) 1 hva skjer? Sove på rommet uten mamma 2 følelser. jeg blir redd 3 røde. Hva om noen kommer. Tenk om det begynner å brenne. 4 grønne. Vi har brannvarslere, døren er låst. Det er trygt her hjemme. 5 hva kan jeg gjøre. Huske på de grønne tankene. Prøve å sove alene. 6 hvem kan hjeple. Mamma og pappa Vi tegner hånden, og fyller inn feltene. Det har i allefall hjulpet masse her. Men det er viktig at hun selv får sette ord på det. Du kan gjerne skrive, men det må komme fra henne. Anonymkode: 3274e...fc4 4. Grønne. Tenk hvor stolt jeg blir når jeg får sove alene. (Mestring) Anonymkode: 3274e...fc4
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #11 Skrevet 31. august 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Har dere jobbet med psykologisk førstehjelp? Det er røde og grønne tanker. Hva sier de røde tankene, og hva sier de grønne. Datteren vår slet også med dette. Hun fikk en rød og en grønn bamse. Den røde fortalte alle sine røde (negative) tanker, og den grønne fortalte alle sine. Så la be rett og slett den røde vekk, mens den grønne fikk bli. Og når man bare ser ene grønne, skal man bare tenke grønne tanker. Det er derfor den er der, for å hjelpe til med det. Vi lærte også hjelpehånden (Google det) 1 hva skjer? Sove på rommet uten mamma 2 følelser. jeg blir redd 3 røde. Hva om noen kommer. Tenk om det begynner å brenne. 4 grønne. Vi har brannvarslere, døren er låst. Det er trygt her hjemme. 5 hva kan jeg gjøre. Huske på de grønne tankene. Prøve å sove alene. 6 hvem kan hjeple. Mamma og pappa Vi tegner hånden, og fyller inn feltene. Det har i allefall hjulpet masse her. Men det er viktig at hun selv får sette ord på det. Du kan gjerne skrive, men det må komme fra henne. Anonymkode: 3274e...fc4 Tusen takk for gode tips. Dette skal jeg snakke med henne om Anonymkode: 59e01...3c5
shewolf Skrevet 31. august 2019 #12 Skrevet 31. august 2019 Lær ungen karate. Når min var redd for å legge seg, sa jeg at jeg skulle banke de som prøvde seg. Så viste jeg frem mine forferdelig lite elegante karatetriks, mens jeg hoia og styra. Ungen synes det var moro og jeg tror det føltes tryggere når hun tenkte at det fantes en løsning DERSOM det skulle komme noen. Ikke bekreft at det er skummelt hvertfall! Det er det dummeste man kan gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå