Gå til innhold

Hva ER det vi bruker så mye penger på????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en litt motsatt situasjon enn mange andre tråder her inne om dagen. 

I juli i løpet av 3 uker brukte vi 20k på matbutikken. Hvordan er det mulig? 

Vi spiser ikke biff hver dag, men kunne likegjerne gjort det ser jeg. 

Har matkasse 3 ganger i uka også. Så hva i alle dager er det vi driver med? Føler jo at 20k burde gitt oss et kosthold med fine dining hver dag.. 

Vi er to voksne, to barn og en baby. Matkasse går på ca 6000 i mnd, så disse 20k er i tillegg. 

Har forsåvidt råd til dette, men vil gjerne bruke penger på andre ting og...

Anonymkode: 143fa...a1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes... lurer på det samme, hva bruker dere egentlig pengene på?

Det er jo vilt mye penger kun på mat/husholdsartikler.

Her ville jeg samlet alle handlelapper og gått gjennom alt i en hel måned for å finne ut hva dere egentlig bruker penger på.

Kan ikke sammenlignes, men jeg er alene, har mindre enn ca 5.500 kr igjen når husleie og strøm er betalt. Dvs. disse 5.500 skal dekke absolutt alt annet. Strøm, telefon, linser, lege/sykehus, og jeg har et fordyret kosthold som jeg må følge, men ikke får noe tilskudd for. Klær og annet skal også inn i dette, men det har jeg jo ikke penger til. Men jeg spiser bra mat, sunn mat, lager det meste fra bunnen.

Av nysgjerrighet, hva handler dere på en typisk uke?

Hvis dere brukte 20000 på tre uker så utgjør det, med samme forbruk en uke til, nesten 27.000 på en måned + 6.000 i matkasse. Det vil si 33.000 på en måned. Det er jo fullstendig villt!!?!

Kjøper dere mye og fryser ned? Kaster dere mye?

Anonymkode: fd74d...9d2

Skrevet

Dette finner du lett ut. Ta vare på alle kvitteringer i en mnd, legg dem i en boks og løs mysteriet i slutten av måneden.

Anonymkode: be8cb...bc6

Skrevet

Oi, 26 000 på mat til to voksne og tre barn i 3 uker er jo fullstendig vilt i mine øyne, jeg skjønner faktisk ikke at det er mulig en gang. Du må jo ha litt aning om hva noen av pengene har blitt brukt til?  Har dere ingen kvitteringer? Hvis dere har brukt trumfkort, så kan dere på dine sider på trumf, se nøyaktig hva dere har kjøpt

Anonymkode: dac51...a01

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes... lurer på det samme, hva bruker dere egentlig pengene på?

Det er jo vilt mye penger kun på mat/husholdsartikler.

Her ville jeg samlet alle handlelapper og gått gjennom alt i en hel måned for å finne ut hva dere egentlig bruker penger på.

Kan ikke sammenlignes, men jeg er alene, har mindre enn ca 5.500 kr igjen når husleie og strøm er betalt. Dvs. disse 5.500 skal dekke absolutt alt annet. Strøm, telefon, linser, lege/sykehus, og jeg har et fordyret kosthold som jeg må følge, men ikke får noe tilskudd for. Klær og annet skal også inn i dette, men det har jeg jo ikke penger til. Men jeg spiser bra mat, sunn mat, lager det meste fra bunnen.

Av nysgjerrighet, hva handler dere på en typisk uke?

Hvis dere brukte 20000 på tre uker så utgjør det, med samme forbruk en uke til, nesten 27.000 på en måned + 6.000 i matkasse. Det vil si 33.000 på en måned. Det er jo fullstendig villt!!?!

Kjøper dere mye og fryser ned? Kaster dere mye?

Anonymkode: fd74d...9d2

Ja det er helt sykt. Juli var litt spesiell for da hadde vi en del besøk og alle var hjemme. 

Men ligger nok rundt 20 på en vanlig mnd og. 

Greia er at vi vet faktisk ikke hva vi vanligvis handler. 

Grunnen til matkassen er jo fordi vi stort sett bare spiser det samme hvis ikke. Så det jeg vet vi bruker en del penger på er kylling, karbonadedeig osv.

Vi kaster utrolig lite mat. Må vel bare samle kvitteringer tenker jeg... 

Skrevet

Ser at vi har utrolig mye løk, men det bruker vi veldig mye av også så.. 

Har blitt en del fryspizzaer men ikke enorme mengder. 

For min egen del går det en del chips. En del farris bris også. 

Kjøleskapet er ikke fullt heller. Kjøper jo nytt tacostuff hver gang vi skal ha det, da.. 

Nei.. aner ikke. Er bare sjukt. Skammer meg.

Skrevet

Regner med dere handler ofte, i dyre butikker og planlegger dårlig. 

Vi bruker 13.000 i måneden, to voksne, to tenåringer og to på barneskolen. Det må planlegges litt for å holde det budsjettet og jeg handler lite på meny, er flink til å hamstre tilbud osv, men vi lever ikke fattigmann og har brus og snop i helgene osv. 

Men ta vare på alle kvitteringene en måned, eller bare to uker for å se, også setter du deg med overstrykningspenner og går gjennom. Alt pålegg stryker du over med gult, kjøtt med rosa, grønnsaker og frukt med grønt, brus og snop med blå og finner deg noen kategorier. Om dere røyker/snuser og drikker alkohol er det også veldig dyrt. 

Anonymkode: 3a853...859

Skrevet

Du er sikner på at du ikke har flyttet komaet et hakk? Matkasse med middager og 2000 i tillegg på 3 uker virker jo ganske naturlig.

Anonymkode: 41969...36a

Skrevet

Er det på obs supermarked. Der kan en jo kjøpe alt. Sykkel, klær, sportsutstyr osv. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med dere handler ofte, i dyre butikker og planlegger dårlig. 

Vi bruker 13.000 i måneden, to voksne, to tenåringer og to på barneskolen. Det må planlegges litt for å holde det budsjettet og jeg handler lite på meny, er flink til å hamstre tilbud osv, men vi lever ikke fattigmann og har brus og snop i helgene osv. 

Men ta vare på alle kvitteringene en måned, eller bare to uker for å se, også setter du deg med overstrykningspenner og går gjennom. Alt pålegg stryker du over med gult, kjøtt med rosa, grønnsaker og frukt med grønt, brus og snop med blå og finner deg noen kategorier. Om dere røyker/snuser og drikker alkohol er det også veldig dyrt. 

Anonymkode: 3a853...859

Ja. En tur på butikken blir ofte 500 selv om man bare skal ha brød

Vi har lyst til å ha 8000 i matbudsjett for kun middag. Og så egen post for pålegg osv. Kan se for meg at 13000 er realistisk sånn dere har det. Drikker ikke, men skulle nesten ønske jeg kunne skyldt på øl her. 

Er rett og slett bortskjemte og late. F.eks kan vi si at vi skal ha kylling med risotto idag. Men så gidder vi ikke lage det og da drar vi på butikken og plutselig har man kjøpt brød og en eller annen ny type yoghurt og nle tyggis og.. ja... bare dritt.

Skrevet
1 minutt siden, Kathrine. skrev:

Er det på obs supermarked. Der kan en jo kjøpe alt. Sykkel, klær, sportsutstyr osv. 

Hehe, har faktisk en tur til obs, men den er ikke medregnet i de 20k:)

Skrevet

Det er fort de små utgiftene som blir store tilsammen. Tre halvlitere med brus, Kinderegg, småsjokolader osv. Prøv å vær både mett og bevisst når du er i butikken. Skriv og bruk handleliste. 

Jeg så en annen her inne som lurte på hvordan hun skulle sortere gamle shampoflasker, det var jo endel igjen i mye av dem. Nå tror jeg ikke nødvendigvis at det var deg, men min opplagte tanke er at man selvfølgelig bruker opp den gamle før man åpner en ny? Kan dere også ha noen slike rare uvaner?

Skrevet

Men småhandler dere mye? Jeg og skjønner ikke at dere klarer å bruke så mye. Hva med å prøve å ukes handle? 

Anonymkode: c68ea...13f

Skrevet
2 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Det er fort de små utgiftene som blir store tilsammen. Tre halvlitere med brus, Kinderegg, småsjokolader osv. Prøv å vær både mett og bevisst når du er i butikken. Skriv og bruk handleliste. 

Jeg så en annen her inne som lurte på hvordan hun skulle sortere gamle shampoflasker, det var jo endel igjen i mye av dem. Nå tror jeg ikke nødvendigvis at det var deg, men min opplagte tanke er at man selvfølgelig bruker opp den gamle før man åpner en ny? Kan dere også ha noen slike rare uvaner?

Rare er jo mer at vi anser oss som ganske prisbevisst og 'flinke'. Sjampoflasker mm med lite igjen på sendes med i barnas gymbag. Kaster lite mat som sagt. 

Ser at noen av postene er bleier men liksom.. dette er bare drøyt. 

Skrevet

Men småhandler dere mye? Jeg og skjønner ikke at dere klarer å bruke så mye. Hva med å prøve å ukes handle? 

Anonymkode: c68ea...13f

Enig i det. Men det er vi ikke noe flinke til og om vi først ukeshandler er vi ikke disiplinerte nok til å holde det, og da ender vj opp med å kaste mat - som vi ellers ikke gjør. Går forsåvidt greit dette, men kjenner at det hadde vært fint å få ned matbudsjettet med 5k f.eks.

Skrevet

Jøss, det er jo virkelig helt vanvittig! Vi er to voksne og tre barn i barneskolealder. Vi spiser god og sunn mat, men unner oss også snop og brus. Vi bruker 8000,- i måneden. Vet ikke helt hva jeg skulle kjøpt får å mer enn tredoble dette.

Anonymkode: dd43d...6bc

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jøss, det er jo virkelig helt vanvittig! Vi er to voksne og tre barn i barneskolealder. Vi spiser god og sunn mat, men unner oss også snop og brus. Vi bruker 8000,- i måneden. Vet ikke helt hva jeg skulle kjøpt får å mer enn tredoble dette.

Anonymkode: dd43d...6bc

Har du lyst til å fortelle meg i røffe trekk hva dere spiser, hvor dere handler? 

Skrevet

Her bruker vi 6-7000 i måneden og er 2 voksne og 3 barn og jeg hiver for mye mat... Her prøver vi å skjerpe oss. Klarer faktisk ikke skjønne hva dere bruker så mye penger på??!

kjøper dere ekstremt mye ferdigmat, dyre yoghurter, brus, godis? Kjøper dere masse frukt og grønt som ikke blir spist opp? 

Mye dyrt økologisk /jackobs? Handler dere kun på meny?

mye take away?

Anonymkode: a9c3e...5ca

Skrevet

Her bruker vi 6-7000 i måneden og er 2 voksne og 3 barn og jeg hiver for mye mat... Her prøver vi å skjerpe oss. Klarer faktisk ikke skjønne hva dere bruker så mye penger på??!

kjøper dere ekstremt mye ferdigmat, dyre yoghurter, brus, godis? Kjøper dere masse frukt og grønt som ikke blir spist opp? 

Mye dyrt økologisk /jackobs? Handler dere kun på meny?

mye take away?

Anonymkode: a9c3e...5ca

Nei. Kjøper ikke sånn ekstremt mye ferdigmat. 6-7000 er helt urealistisk for oss å leve på og heller ikke aktuelt. Tenker at 13 er et mer realistisk budsjett. 

Det går en del brød. Egg kjøper vi fra eb lokal bonde. Handler mest på rema. Egentlig handler vi der vi vil handle og kjøper de tingene vi liker og har lyst på. Jeg gidder ikke spare 2kr på å kjøpe en ost jeg ikke liker - det blir dyrt. 

Inkl i matbudsjettet er kattemat på 1200kr.

Mme 500/mnd

Grøt til baby 200kr ca? Mat spiser hun sammen med oss. 

Kjøper en del klemmeposer med frukt til babyen, blir vel noen hundre der, men dette er ikke ting jeg trenger spare på. Så om vi trekker fra ca 2000 på baby og katt.. 

Brød koster penger, og her i huset får alle det brødet de vil ha og liker. Vi prioriterer det da det ene barnet får brekninger ab grovt brød, og det andre helst bare vil ha kjempegrovt brød. Samboer spiser knekkebrød. Jeg spiser stort sett ikke brød, men kan spise croissanter iblant. 

Kaffe bruker vi mye penger på. Den er fra Nespresso så bør sånn sett ikke inn i matbudsjettet. Ca 2k i mnd. 

Dersom vi fjerner 

Baby, katt, kaffe(4000) så sitter vi igjen med 16000 da. 

Skrevet

Spiser dere alt brødet dere kjøper da, eller blir mye kastet? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Kjøper ikke sånn ekstremt mye ferdigmat. 6-7000 er helt urealistisk for oss å leve på og heller ikke aktuelt. Tenker at 13 er et mer realistisk budsjett. 

Det går en del brød. Egg kjøper vi fra eb lokal bonde. Handler mest på rema. Egentlig handler vi der vi vil handle og kjøper de tingene vi liker og har lyst på. Jeg gidder ikke spare 2kr på å kjøpe en ost jeg ikke liker - det blir dyrt. 

Inkl i matbudsjettet er kattemat på 1200kr.

Mme 500/mnd

Grøt til baby 200kr ca? Mat spiser hun sammen med oss. 

Kjøper en del klemmeposer med frukt til babyen, blir vel noen hundre der, men dette er ikke ting jeg trenger spare på. Så om vi trekker fra ca 2000 på baby og katt.. 

Brød koster penger, og her i huset får alle det brødet de vil ha og liker. Vi prioriterer det da det ene barnet får brekninger ab grovt brød, og det andre helst bare vil ha kjempegrovt brød. Samboer spiser knekkebrød. Jeg spiser stort sett ikke brød, men kan spise croissanter iblant. 

Kaffe bruker vi mye penger på. Den er fra Nespresso så bør sånn sett ikke inn i matbudsjettet. Ca 2k i mnd. 

Dersom vi fjerner 

Baby, katt, kaffe(4000) så sitter vi igjen med 16000 da. 

Har dere veldig mange katter, for det var veldig dyr kattemat?

Skrevet
Akkurat nå, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Spiser dere alt brødet dere kjøper da, eller blir mye kastet? 

Ja nå er jo de eldste tenåringer så de spiser ganske mye brød, babyen spiser brød, samboer. Vi kaster nok litt brød men ikke mye. Brødet har jeh kontroll på siden jeg bruker morgenlevering. Ja, det er dyrt, men det er ganske dyrt å bruke 500kr på butikken fordi man bare skal ha et brød også. Orker ikke bake brød selv. 

Jeg vil gjerne bruke mindre penger på mat, for før jeg traff samboeren min så var jeg skikkelig fattig og også deprimert. Da lærte jeg at livet kan slå til der du minst venter det og jeg vil gjerne spare mer, i tilfelle noe skulle skje. Ja, vi har god økonomi, men jet bekymrer meg ofte for hva jeg gjør om det skulle bli borte.

Skrevet

Har dere veldig mange katter, for det var veldig dyr kattemat?

Hehe! Ja. Vi har 4 katter akkurat nå. Vi har oppdrett da. 🤗 ene katten vår får et spesialfor som er ganske dyrt også så de får ikke samme. Alle i dette huset skal spise godt serru:P

Skrevet

Hehe! Ja. Vi har 4 katter akkurat nå. Vi har oppdrett da. 🤗 ene katten vår får et spesialfor som er ganske dyrt også så de får ikke samme. Alle i dette huset skal spise godt serru:P

Når dere har 4 katter, så var summen litt mer forståelig :)

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler mest på rema.

Da har du vel Æ, kan man ikke se kjøpshistorikk på den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...