Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #1 Skrevet 30. august 2019 Hjelp meg. Fikk baby for ei knapp uke siden og trenger sårt gode råd. Har så sinnsykt såre brystvorter. På sykehuset mente de hun sugde riktig, og ikke får man så mye hjelp og veiledning heller som 3. gangs fødende, mer enn at de så at hun hadde riktig sugeteknikk. I natt var det så ille på det ene brystet at det ikke kom melk i det heletatt. Måtte da klemme ut, noe som ikke var så enkelt det heller, alene med en baby som hylskriker, og far er på nattevakt. Måtte da gi henne mer av andre brystet, noe som resulterte i at det brystet er mer sår nå. Men måtte jo uansett gi henne av begge brystene, har jo sånn melkespreng, og klarer jo ikke å få ut mengder med å håndmelke. Har albueskjell, som jeg følte hjalp meg etter forige baby. Får hjemmebesøk av jordmor i dag, men rekker ikke apoteket etter hun har vært her. Hva anbefaler dere? Har dere noe vidundermiddel til meg som hjelper? Har purelan, men føler ikke at det hjelper. Anonymkode: b7cc0...f43
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #2 Skrevet 30. august 2019 Jeg vil anbefale deg sterkt å bli medlem av ammehjelpsgruppen på fb, der er flinke amme hjelpere og gode råd. Amme hjelpen har også egen nettside med info. Mot sårhet er multimam kompresser mirakelmiddel. Purilan fungerte aldri for meg. Min første tanke var at før amming prøv å slapp av, senk skuldrene, vær i et rolig rom og evt bruk varm klut og lett stimuli for å starte utdrivningsrefleksen. Så "hamburgergrep" på puppen, få barnet til å gape høyt før brystvorten raskt går inn. En god ammepute, av feks typen cozyfix, og ekstra puter for å få barnet høyt opp, horisontalt med magen inn mot deg, er også essensielt for å hindre sårhet. Du skal kunne sitte ganske rett i ryggen og avslappet. Anonymkode: a40aa...3d6
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #3 Skrevet 30. august 2019 Luft hjelper mest. Unngå bh og genser så mye du kan, både natt og dag. Anonymkode: c5e72...fe0
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Sjekk at barnet ikke har stramt tungebånd, da raspes brystvorta opp av tunga til barnet. De kan se ut til å ha riktig sugetak men vil raspe og man blir såååååår. Når tungebåndet ble klippet her ble det noe helt annet! Anonymkode: 3b3cf...082
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 Kan ikke gå uten noe på dag, da strutter dem, og blir enda mer følsom og vonde. Virker ikke som hun har stramt tungebånd, men hun har et sterkt sugetak, vil gjerne ligge å kose når hun er ferdig å spise også, vanskelig å løsne henne, da hun suger bare sterkere når jeg lurer en finger mellom. Kjøpte kompresser på apoteket som jeg nå tester ut. kjennes foreløpig helt herlig ut med litt avlastning. Mulig de het multimam. Meldte meg inn på ammehjelpsgruppen. Takk Anonymkode: b7cc0...f43
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 Lykke til 💕 ... Og rådet om lufttørking er utdatert. Sårbehandling går ut på å holde det fuktig, da gror det best. Lufttørking fører til harde sår kanter som lett sprekker, og gror saktere. Dette er vitenskap, selv om enkeltindivider kan ha annen erfaring. - Derav rådet om multimam eller andre kompressor som skal ligge på med fuktig salve, som nå samtlige oppdaterte jordmødre og ammehjelpere nå råder til. Anonymkode: a40aa...3d6
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lykke til 💕 ... Og rådet om lufttørking er utdatert. Sårbehandling går ut på å holde det fuktig, da gror det best. Lufttørking fører til harde sår kanter som lett sprekker, og gror saktere. Dette er vitenskap, selv om enkeltindivider kan ha annen erfaring. - Derav rådet om multimam eller andre kompressor som skal ligge på med fuktig salve, som nå samtlige oppdaterte jordmødre og ammehjelpere nå råder til. Anonymkode: a40aa...3d6 Lufttørking gjelder absolutt om det er mistanke om sopp da. Ved sår så gjelder det å holde dem fuktige ja. Anonymkode: 3b3cf...082
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lykke til 💕 ... Og rådet om lufttørking er utdatert. Sårbehandling går ut på å holde det fuktig, da gror det best. Lufttørking fører til harde sår kanter som lett sprekker, og gror saktere. Dette er vitenskap, selv om enkeltindivider kan ha annen erfaring. - Derav rådet om multimam eller andre kompressor som skal ligge på med fuktig salve, som nå samtlige oppdaterte jordmødre og ammehjelpere nå råder til. Anonymkode: a40aa...3d6 Det er kun personlig erfaring mitt råd om lufttørking kommer fra, så jeg har ingen problemer med å tro det ikke kan bevises med forskning. Likevel var det det eneste som hjalp meg. Jeg smurte og smurte med alle mulige salver (føltes det ut som), men sprekkene i brystvortene ble bare større og større inntil jeg begynte å lufttørke. Derfor foreslo jeg det🙂 Anonymkode: c5e72...fe0
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Når de har for kort tungebånd, er det sånn at de ikke åpner munnen skikkelig da? Mistenker det likevel her. så i gårkveld/natt at når hun skal ta brystet, så åpner hun ikke munnen helt, vil helst ta brystet med trutmunn, og selv om jeg lurer brystet inn mens hun gråter/åpner munnen helt, så klarer hun å på en måte dytte seg litt ut før hun suger til. Hun har underleppa bretta bak sånn som den skal være, mulig den kunne vært enda mer bretta bak. Jordmor var her i går, og hun kunne heller ikke se hva feilen er, men hun sa også at hun så helt fra de første timene etter fødsel at hun suger veldig hardt. På dagtid, så spytter hun ut puppen når det er tomt/hun er ferdig, men på natt vil hun bare ligge å kose, fryktelig vanskelig da å få løsnet henne. Har forresten nå hatt nytt besøk av jordmor. Hun sier at hun ikke har stramt tungebånd, men litt liten munn. Prøvd med brystskjold, litt bedre men overhodet ikke optimalt det heller. og lillejenta vil jo helst ikke suge på brystskjoldet, så da slipper hun flere ganger underveis i måltidet, og må kobles på igjen, noe som er det værste. Har klemt ut og matet henne med glass/sprøyte. Ikke blir jeg medlem av ammehjelpsgruppen heller, venter på godkjenning. De har vel kanskje ikke folk der i helgen? Anonymkode: b7cc0...f43
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Når de har for kort tungebånd, er det sånn at de ikke åpner munnen skikkelig da? Mistenker det likevel her. så i gårkveld/natt at når hun skal ta brystet, så åpner hun ikke munnen helt, vil helst ta brystet med trutmunn, og selv om jeg lurer brystet inn mens hun gråter/åpner munnen helt, så klarer hun å på en måte dytte seg litt ut før hun suger til. Hun har underleppa bretta bak sånn som den skal være, mulig den kunne vært enda mer bretta bak. Jordmor var her i går, og hun kunne heller ikke se hva feilen er, men hun sa også at hun så helt fra de første timene etter fødsel at hun suger veldig hardt. På dagtid, så spytter hun ut puppen når det er tomt/hun er ferdig, men på natt vil hun bare ligge å kose, fryktelig vanskelig da å få løsnet henne. Har forresten nå hatt nytt besøk av jordmor. Hun sier at hun ikke har stramt tungebånd, men litt liten munn. Prøvd med brystskjold, litt bedre men overhodet ikke optimalt det heller. og lillejenta vil jo helst ikke suge på brystskjoldet, så da slipper hun flere ganger underveis i måltidet, og må kobles på igjen, noe som er det værste. Har klemt ut og matet henne med glass/sprøyte. Ikke blir jeg medlem av ammehjelpsgruppen heller, venter på godkjenning. De har vel kanskje ikke folk der i helgen? Anonymkode: b7cc0...f43 Prøv å meld deg inn i norsk støttegruppe for stramt tunge og leppe ånd, bare for å se... "Liten munn" kan komme av det. Veldig få i det offentlige vet mye om dette, at stramt bakre tungebånd kan gjøre det og det er vanskelig å se. Jeg tenker i de baner utfra hva du beskriver med brystskjoldet også, men er ingen ekspert. Bare en mor som slet med første, og jm/hs bare avblåste problemstillingen og mente at han hadde perfekt sugetak. Men jeg blødde og var sår... Når han var 6år måtte jeg til ønh og operere, fordi det stramme tungebåndet hemmet språket hans. Endelig fikk vi bekreftelsen. 😏 Anonymkode: a40aa...3d6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #11 Skrevet 31. august 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er kun personlig erfaring mitt råd om lufttørking kommer fra, så jeg har ingen problemer med å tro det ikke kan bevises med forskning. Likevel var det det eneste som hjalp meg. Jeg smurte og smurte med alle mulige salver (føltes det ut som), men sprekkene i brystvortene ble bare større og større inntil jeg begynte å lufttørke. Derfor foreslo jeg det🙂 Anonymkode: c5e72...fe0 Da hadde du kanskje sopp da, det er litt anderledes. Her har hi hatt besøk av jm som ville sagt hun hadde det hvis det var mistanken. På vanlige sår ville det rådet potensielt gjort vondt verre. Anonymkode: a40aa...3d6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #12 Skrevet 31. august 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Prøv å meld deg inn i norsk støttegruppe for stramt tunge og leppe ånd, bare for å se... "Liten munn" kan komme av det. Veldig få i det offentlige vet mye om dette, at stramt bakre tungebånd kan gjøre det og det er vanskelig å se. Jeg tenker i de baner utfra hva du beskriver med brystskjoldet også, men er ingen ekspert. Bare en mor som slet med første, og jm/hs bare avblåste problemstillingen og mente at han hadde perfekt sugetak. Men jeg blødde og var sår... Når han var 6år måtte jeg til ønh og operere, fordi det stramme tungebåndet hemmet språket hans. Endelig fikk vi bekreftelsen. 😏 Anonymkode: a40aa...3d6 Forstod det på jordmor at hun ikke har stramt tungebånd, rakk tunge som bare det til jordmor, på en måte for å vise at det ikke var det som var galt Jordmor hadde tatt med seg saks for å klippe hvis det var det som var feil. Får la det gå noen dager, får besøk av helsesøster på mandag. Anonymkode: b7cc0...f43
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #13 Skrevet 31. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forstod det på jordmor at hun ikke har stramt tungebånd, rakk tunge som bare det til jordmor, på en måte for å vise at det ikke var det som var galt Jordmor hadde tatt med seg saks for å klippe hvis det var det som var feil. Får la det gå noen dager, får besøk av helsesøster på mandag. Anonymkode: b7cc0...f43 At tungen kan strekkes ut av munnen betyr ikke at det ikke er stramt, bare at fremre tungebånd kanskje ikke er det 🙂 Hvis bakre er stramt får de ikke brukt bakre del så bra når de suger, og det kan gi sårhet, men det undersøkes på en litt annen måte. Det er ikke meningen å prakke på deg stramt tungebånd her altså, blir bare engasjert 😉 Gi det tid, som du sier. Vil bare gi deg info så du ikke gir opp, hvis din magefølelse mener at noe fortsatt er feil etterhvert. Håper ammingen går seg til 💕 Det er vondt når det er trøblete, det vet jeg litt om. Men uansett hvordan det går så høres du ut som om du gjør en kjempe jobb. Du prøver jo det meste, og spør om hjelp. Jenta di er heldig som har deg som mamma 🤗 Hold ut ♥ Anonymkode: a40aa...3d6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #14 Skrevet 31. august 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: At tungen kan strekkes ut av munnen betyr ikke at det ikke er stramt, bare at fremre tungebånd kanskje ikke er det 🙂 Hvis bakre er stramt får de ikke brukt bakre del så bra når de suger, og det kan gi sårhet, men det undersøkes på en litt annen måte. Det er ikke meningen å prakke på deg stramt tungebånd her altså, blir bare engasjert 😉 Gi det tid, som du sier. Vil bare gi deg info så du ikke gir opp, hvis din magefølelse mener at noe fortsatt er feil etterhvert. Håper ammingen går seg til 💕 Det er vondt når det er trøblete, det vet jeg litt om. Men uansett hvordan det går så høres du ut som om du gjør en kjempe jobb. Du prøver jo det meste, og spør om hjelp. Jenta di er heldig som har deg som mamma 🤗 Hold ut ♥ Anonymkode: a40aa...3d6 Takk Jordmor sa også at hun tar tunga opp i ganen i stedet for under brystet. vil ikke gi opp, og trodde aldri (før i dag) at jeg noen gang kunne tenke tanken å ikke amme babyen min. Mater fra kopp i begynnelsen av måltidet, og med skjold når værste sulten/suget har gitt seg. men hun blir altså så sint på de skjoldene, og jeg forstår henne jo, er jo ikke noe kos med plastik pupp. Anonymkode: b7cc0...f43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå