Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #1 Skrevet 29. august 2019 Min kusine har en sønn på halvannet år som jeg har møtt noen få ganger. Har stusset litt tidligere når han var ca 8-9 måneder på at han virket anderledes enn andre babyer, ikke interessert i borte-tittei leken, tøys etc, lite øyekontakt. Møtte han igjen sist helg og synes han nå skiller seg mer fra jevnaldrende. Fortsatt minimalt med øyekontakt, ingen respons ved navnet sitt, har ingen ord; aldri hørt han si mamma, hadet, bil, se (ved peking) vovov og andre typiske småbarnsord. Vil ikke sitte ved matbordet, spiser litt og skal ned med en gang. Blir veldig sint og skriker høyt og ukontrollert når den minste ting går feil, vanskelig å roe ned. Vil ikke ha trøst. Har ikke ville sagt noe til man kusine da hun ikke har sagt noe. Har googlet litt nå og autisme kommer opp, kam det være d? Anonymkode: 79623...6ec
Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Slutt å google, og slutt å sette stempel på små barn som du ikke engang kjenner Anonymkode: 9eb4c...669
Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 Haha, måtte le ettersom autisme normalt sett ikke blir oppdaget før skolealder. Enkelte barn kan ha symptomer ved 3 års alderen. Du har møtt barnet noen få ganger, barnet er halvannet år og du reagerer på at barnet blir sint, skrilker høyt og ukontrollert? Velkommen til verden, det er slik barn er, spesielt når de møter negative personer. Barn kan nemlig fange opp alt som er rundt dem, i motsetning til voksne! Anonymkode: 02717...4d0
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #4 Skrevet 30. august 2019 Kan være mange andre ting. F eks sjekker man først det åpenbare, som syn/hørsel. Dersom en av disse er dårlig, kan du se samme type symptomer. Anonymkode: db392...418
Pobie Skrevet 30. august 2019 #5 Skrevet 30. august 2019 Du kan jo ikke vite hvordan barnet oppfører seg til vanlig når du kun har møtt han to ganger med flere måneders mellomrom. Prøv å tilbringe litt mer tid med han og bli kjent med han isteden.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #6 Skrevet 30. august 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha, måtte le ettersom autisme normalt sett ikke blir oppdaget før skolealder. Enkelte barn kan ha symptomer ved 3 års alderen. Du har møtt barnet noen få ganger, barnet er halvannet år og du reagerer på at barnet blir sint, skrilker høyt og ukontrollert? Velkommen til verden, det er slik barn er, spesielt når de møter negative personer. Barn kan nemlig fange opp alt som er rundt dem, i motsetning til voksne! Anonymkode: 02717...4d0 Seriøst var dette noe å le av? Prøv å lær deg å formulere deg høflig istedenfor å håne trådstarter. Anonymkode: ec988...783
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #7 Skrevet 30. august 2019 Jei trådstarter. Det er veldig lett å merke forskjell på babyer, i forhold til andre. En trenger ikke mer enn å treffe 1 åringen 1 gang før en senser noe kan være galt. Barnet blir nok fulgt opp på helsestasjonen, da de fort fanger opp når noe ikke er som det skal være med barnet. Du forteller mor ikke sier noe, og det kan være hun ikke ønsker å si noe. Har vært bort i det samme hvor moren ikke sa noen ting, ikke en gang til sin beste venninne. Det kan være et vanskelig tema for moren. Om det ikke er autisme, kan det være andre ting som lett psykisk utviklingshemmet, men det kunne høres ut til å være autisme, men er nok for tidlig å si. Skal barnet begynne i barnehage? Der fanger de raskt opp om noe er galt. Anonymkode: ec988...783
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #8 Skrevet 30. august 2019 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jei trådstarter. Det er veldig lett å merke forskjell på babyer, i forhold til andre. En trenger ikke mer enn å treffe 1 åringen 1 gang før en senser noe kan være galt. Barnet blir nok fulgt opp på helsestasjonen, da de fort fanger opp når noe ikke er som det skal være med barnet. Du forteller mor ikke sier noe, og det kan være hun ikke ønsker å si noe. Har vært bort i det samme hvor moren ikke sa noen ting, ikke en gang til sin beste venninne. Det kan være et vanskelig tema for moren. Om det ikke er autisme, kan det være andre ting som lett psykisk utviklingshemmet, men det kunne høres ut til å være autisme, men er nok for tidlig å si. Skal barnet begynne i barnehage? Der fanger de raskt opp om noe er galt. Anonymkode: ec988...783 Nå må du gi deg. Du vet tydeligvis ikke så mye om barns utvikling, hadde du gjort det, så hadde du ikke skrevet at det kan virke som om en 1 åring er lett psykisk utviklingshemmet eller har autisme., ut i fra det hi skriver. Hadde du hatt kjennskap til barns utvikling, så hadde du visst at det kan finnes veldig mange andre grunner tik det hi forteller, deriblant syn og hørsel som en annen over her har skrevet. Mye av det kan ligge i barnets personlighet uten at det er noe som helst galt. En ettåring som skriker høyt og ukontrollert, som kan være vanskelig å roe ned, er jo ganske vanlig. Noen barn snakker ustoppelig, noen snakker nesten ikke, noen har mange tydelige ord, noen snakker helt uforståelig. Anonymkode: 9eb4c...669
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 Yei! Diagnoseleken🤩🤩 Det er gøy! Jeg tipper på vannhode eller unnvikende personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 9e9b8...6fb
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #10 Skrevet 30. august 2019 Hvorfor i all verden er det din jobb å sette diagnose på dette ett år gamle barnet som du har møtt noen få ganger? OM det skulle være noe med dette barnet så er det mor, far, helsestasjon og etterhvert barnehage som har ansvar for å finne ut av dette for å gi han best mulig oppfølging. Ikke en kusine som har møtt han et par ganger. Forøvrig syns jeg ikke det høres noe unormalt ut, det du nevner. Barn er forskjellige, noen er kjempesosiale og andre liker ikke fremmede. Når mammas ukjente kusine kommer å prøver å leke borte-tittei er det IKKE unormalt at han vrir seg vekk og ikke vil ha øyekontakt med deg. Anonymkode: b32b7...f21
amandine Skrevet 30. august 2019 #11 Skrevet 30. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Yei! Diagnoseleken🤩🤩 Det er gøy! Jeg tipper på vannhode eller unnvikende personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 9e9b8...6fb Hos HI, ikke sant?
amandine Skrevet 30. august 2019 #12 Skrevet 30. august 2019 HI, du burde virkelig gå i deg selv. Og slutte å google.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #13 Skrevet 30. august 2019 Ikke Google ! Dummeste man gjør. Små barn er så sykt forskjellige i utvikling og lynne . Alt er «normalt». Jeg har 3 barn.. De har vært forskjellige fra dag 1. Første skreik for de rareste ting, slo hodet i veggen med vilje(var redd for at babyen var ødelagt 😂 og dro til helsestasjonen.. var visst heeeelt vanlig og fikk bare beskjed om å trekke henne unna) begynte ikke å gå før 16-17 mnd. Er i dag en heeeelt normal 8 åring. Mange venner, flink på skolen osv nr 2 sov og gråt aldri.. da mener jeg aldri. Hun lagde kun en lyd her og der som indikerte sult, trøtt, bleie., er i dag en aktiv 6 åring med alt for mye på hjertet 😅 snakker på inn og utpust. Nr 3 liker ikke å bli bysset og heller ikke bli holdt for å roe seg. Kun stryking på rygg og kinn som roer. Kan plutselig klikke under mating ect.. men tenker ikke at det er diagnoser ? De utvikler seg forskjellig . en i bhg snakket ikke omtrent i det hele tatt før han var 3 år. Men de motoriske evnene var som en 6 åring. Plutselig en dag begynte han å prate og da helt rent. Det lille du har sett ved de 2 møtene er ingenting. At 1 åringen ikke har blikkkontakt akkurat da er jo ikke rart. Mine har aldri møtt blikket til noen de ser så sjeldent. Da ser de bort(beskyttelse) eller med i bordet. Og da er det ikke alltid de vil møte blikket mitt heller. Anonymkode: 837e2...b59
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #14 Skrevet 30. august 2019 Åh, herregud🤦🏼♀️ Anonymkode: 03d06...e96
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #15 Skrevet 30. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jei trådstarter. Det er veldig lett å merke forskjell på babyer, i forhold til andre. En trenger ikke mer enn å treffe 1 åringen 1 gang før en senser noe kan være galt. Barnet blir nok fulgt opp på helsestasjonen, da de fort fanger opp når noe ikke er som det skal være med barnet. Du forteller mor ikke sier noe, og det kan være hun ikke ønsker å si noe. Har vært bort i det samme hvor moren ikke sa noen ting, ikke en gang til sin beste venninne. Det kan være et vanskelig tema for moren. Om det ikke er autisme, kan det være andre ting som lett psykisk utviklingshemmet, men det kunne høres ut til å være autisme, men er nok for tidlig å si. Skal barnet begynne i barnehage? Der fanger de raskt opp om noe er galt. Anonymkode: ec988...783 Har du barn?😅 Anonymkode: 03d06...e96
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #16 Skrevet 30. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Åh, herregud🤦🏼♀️ Anonymkode: 03d06...e96 HVorfor ønsker du å være blasfemisk? Anonymkode: 3fb38...7de
gale damen Skrevet 30. august 2019 #17 Skrevet 30. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Yei! Diagnoseleken🤩🤩 Det er gøy! Jeg tipper på vannhode eller unnvikende personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 9e9b8...6fb Jeg går for høysensitiv. Eller kanskje diabetes. Mulig brukken tå, selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #18 Skrevet 30. august 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå må du gi deg. Du vet tydeligvis ikke så mye om barns utvikling, hadde du gjort det, så hadde du ikke skrevet at det kan virke som om en 1 åring er lett psykisk utviklingshemmet eller har autisme., ut i fra det hi skriver. Hadde du hatt kjennskap til barns utvikling, så hadde du visst at det kan finnes veldig mange andre grunner tik det hi forteller, deriblant syn og hørsel som en annen over her har skrevet. Mye av det kan ligge i barnets personlighet uten at det er noe som helst galt. En ettåring som skriker høyt og ukontrollert, som kan være vanskelig å roe ned, er jo ganske vanlig. Noen barn snakker ustoppelig, noen snakker nesten ikke, noen har mange tydelige ord, noen snakker helt uforståelig. Anonymkode: 9eb4c...669 Seriøst? Starte et innlegg med at nå må jeg gi meg. Jeg vet mye om.barns utvikling , og snakker av erfaring..Jeg sier ikke barnet har autisme, jeg sier heller ikke barnet er psykisk utviklingshemmet. Jeg sier det kan være en mulighet, og det kan være.mistanke om dette hos leger og helsesøster, så barnet blir nok fulgt opp om det er mistanke om noe. Det kan kun være snakk om sen utvikling, kanskje barnet ikke får den stimulien den trenger. Igjen jeg har IKKE sagt at barnet har verken den ene eller den andre samtalen, så tror du må.roe deg ned et par hakk ! Anonymkode: ec988...783
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #19 Skrevet 30. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Starte et innlegg med at nå må jeg gi meg. Jeg vet mye om.barns utvikling , og snakker av erfaring..Jeg sier ikke barnet har autisme, jeg sier heller ikke barnet er psykisk utviklingshemmet. Jeg sier det kan være en mulighet, og det kan være.mistanke om dette hos leger og helsesøster, så barnet blir nok fulgt opp om det er mistanke om noe. Det kan kun være snakk om sen utvikling, kanskje barnet ikke får den stimulien den trenger. Igjen jeg har IKKE sagt at barnet har verken den ene eller den andre samtalen, så tror du må.roe deg ned et par hakk ! Anonymkode: ec988...783 Du har lest over hva du skrev og du ser hva 699 uthevet? Anonymkode: c9e1c...8d6
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #20 Skrevet 30. august 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du barn?😅 Anonymkode: 03d06...e96 Ja jeg har barn..Og har jobbet med barn.. Finner det unødvendig å sette en latter imoji ved siden av spm ditt. Men det er ikke annet enn å forvente av enkelte her inne på klikk. Må kunne gå ann å være høflig og skrive på en fin måte.. Uansett er der ingen som kan gi et svar her inne, da ingen har møtt dette barnet. Anonymkode: ec988...783
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #21 Skrevet 30. august 2019 Det kan godt hende barnet skiller seg ut, men det kan det være en million grunner til og derfor settes ingen autismediagnose så tidlig. Kanskje er barnet bare litt sent utviklet, kanskje har det problemer med syn eller hørse, kanskje er det faktisk psykisk utviklingshemmet eller autist. Det vil vise seg etterhvert, og jeg tror du kan føle seg trygg på at barnet blir både sett og fulgt opp fra barnehage og helsestasjon. Så ikke bekymre deg, og ikke google deg frem til diagnoser, det blir bare så feil ovenfor dette barnet og mammaen. Anonymkode: 86b1c...390
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #22 Skrevet 30. august 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Starte et innlegg med at nå må jeg gi meg. Jeg vet mye om.barns utvikling , og snakker av erfaring..Jeg sier ikke barnet har autisme, jeg sier heller ikke barnet er psykisk utviklingshemmet. Jeg sier det kan være en mulighet, og det kan være.mistanke om dette hos leger og helsesøster, så barnet blir nok fulgt opp om det er mistanke om noe. Det kan kun være snakk om sen utvikling, kanskje barnet ikke får den stimulien den trenger. Igjen jeg har IKKE sagt at barnet har verken den ene eller den andre samtalen, så tror du må.roe deg ned et par hakk ! Anonymkode: ec988...783 Roe meg ned et par hakk? Når du skriver som du gjør, så må du jammen meg forvente reaksjoner. Du skrev at det høres ut til å være å autisme, eller at det kan være lett psykisk utviklingshemmet, Så jo, du sa at barnet harn nok det eller kanskje det. Jeg står for kommentaren min om at du ikke vet så mye om barns utvikling. Anonymkode: 9eb4c...669
Anonym bruker Skrevet 30. august 2019 #23 Skrevet 30. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: HVorfor ønsker du å være blasfemisk? Anonymkode: 3fb38...7de Hvorfor ønsker du å blande deg i hva jeg tror, eller ikke tror? Kan ikke være blasfemisk når man ikke tror 😉 Anonymkode: 03d06...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå