Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #1 Skrevet 29. august 2019 Hva gjør du for å få råd til noe du ønsker deg? Om det så er ny symaskin, objektiv til kameraet, en veske, en ferietur eller ny hund... Dette er åpenbart rettet mot de som ikke kan "sløse" med lønna si hver måned Som er så heldige at de må spare til noe! Ja, for jeg synes det å ha spart og ventet gir en mye bedre følelse enn at man bare kan gå og impulskjøpe noe. Men ser etter gode tips. Det jeg gjør er: Har fast autotrekk hver måned, inn på sparekontoen. Men det er dessverre lett å føre tilbake. Putter alle mynter og små sedler i en sparegris. Anonymkode: f3ef6...ed2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #2 Skrevet 29. august 2019 Planlegging og oversikt Anonymkode: 018d2...c94
Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #3 Skrevet 29. august 2019 Sparer 100kr i fond hver mnd. Morsom sparing i DnB. Trekkes hver gang jeg handler. handler en gang i uken og de billigste varene. Fyller ikke på varer om vi blir tom. Da småhandler man og kjøper mer enn man skal. Budsjetterer hva jeg har til hva. Hva koster bolig, strøm, mat, klær osv. kjøper aldri klær fordi jeg har lyst på det, men fordi jeg må. Kjøper aldri noe jeg ikke må ha. Ved månedslutt setter jeg alle pengene som er igjen på konto inn på sparekontoen. Den er det ikke lov å røre. Anonymkode: 232de...857
Wonder Woman Skrevet 29. august 2019 #4 Skrevet 29. august 2019 Planlegge middagene. Jeg trenger ikke å spare, men gjør det likevel, liker ikke å sløse. Prøver å holde meg innenfor et bestemt budsjett hver måned.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2019 #6 Skrevet 29. august 2019 Jeg sparer til tur til New York om ett år. Prøver å ha flere dager i uka hvor jeg ikke bruker noen penger. På slutten av dagen overfører jeg da 200 kr til sparekonto. Ofte så må man ikke innom butikken. Kanskje den literen med melk kan vente til i morgen, kanskje man kan ha ostesmørbrød til middag, kanskje de gamle tacolefsene kan fungere i matpakka, kanskje kan du bake noen rundstykker av mel du har hjemme.. Til dere som spiser rugsprø, så koster de 3,80 kr på Kiwi nå. Da kan man spise seg mett mange ganger for noen få kroner. Anonymkode: a852b...221
oslofrk Skrevet 31. august 2019 #7 Skrevet 31. august 2019 Mist kortet, eller ikke dra på butikken. Mine to beste tips!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #8 Skrevet 31. august 2019 Lager budsjett hver måned, og fører over på sparekonto og evt andre kontoer med en gang pengene kommer inn. For meg fungerer det dårlig å vente til slutten av perioden og føre over det som er igjen....for da er det som regel tomt. Tar ut et fast beløp i kontanter, bruker nesten aldri kort. Sjekker alltid 50% bokser og kurver før jeg begynner å handle. Anonymkode: a8bb7...3d4
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #9 Skrevet 31. august 2019 Dropper alle utskeielser for meg selv. Ingen kaffe, ingen blad, ingen innkjøp utover mat/dopapir osv med mindre det blir absolutt nødvendig. Om barna trenger nye regnbukser må de selvfølgelig ha det. Om det ikke oppstår noe uforutsett greier jeg å spare litt. Men det går jo bare en måned eller to. Så skjer noe. Så det blir ikke sparet fast hver måned. Anonymkode: c9451...7f8
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #10 Skrevet 31. august 2019 Tja, det kommer jo an på hva du bruker og har allerede. Vi har to biler. Vi hadde spart mye om vi reduserte til bare én bil og ble flinkere til å sykle f.eks. Gå gjennom forsikringer en gang i året og be konkurrerende selskap om pristilbud. Sjekk om du kan få lavere rente på boliglånet. Ukehandling, spise rester, kutt blad/strømmetjenester/ulike abonnement, handle på Finn.no, hjemmeferie, gå gjennom skuffer og skap for å få oversikt over det dere har - så kanskje man slipper å kjøpe nytt. Anonymkode: 3baae...650
shewolf Skrevet 31. august 2019 #11 Skrevet 31. august 2019 Dropper å kjøpe drikke. Det er helt sykt dyrt i lengden, og vi har kjempegodt vann i Norge. Saft på gjenbruksflasker funker fjell. Smøre med seg matpakke på jobb/skole. Planlegger handleturen med varer vi allerede har hjemme, spiser suppe eller annen mat som er næringsrik og billig minimum 1 gang i uka. Når lønna kommer, setter jeg over alt som ikke skal brukes på mat - til en sparekonto. Så jeg må fysisk overføre noe hvis jeg skal kjøpe noe annet. Ikke kjøpe noe annet enn det man absolutt trenger. (dropp å henge på kjøpesenter, det er dømt å koste penger.) Dropp å dra på byen. Evt drikk deg full før du går ut. Å bli full ute, koster fort masse penger. Sjekker renter på lån, og priser på strøm/avtaler minimum 1 gang i halvåret og bytter hvis jeg får bedre tilbud et annet sted. Selge ting du ikke trenger på finn.no, sett disse pengene på sparekonto. Dropp mastercard. Hvis du synes det er vanskelig å la penger stå på en konto i nettbanken, ta ut 500,- cash hver måned og putt i en sparegris. Tar litt mer å ta ut penger av en sparegris enn å overføre fra konto.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #12 Skrevet 31. august 2019 Budsjett budsjett budsjett Får oversikt over hvor vi sløser og hvilken post vi kan stramme inn. Anonymkode: 1d9a3...2b6
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #13 Skrevet 31. august 2019 På 29.8.2019 den 15.15, Anonym bruker skrev: Sparer 100kr i fond hver mnd. Morsom sparing i DnB. Trekkes hver gang jeg handler. handler en gang i uken og de billigste varene. Fyller ikke på varer om vi blir tom. Da småhandler man og kjøper mer enn man skal. Budsjetterer hva jeg har til hva. Hva koster bolig, strøm, mat, klær osv. kjøper aldri klær fordi jeg har lyst på det, men fordi jeg må. Kjøper aldri noe jeg ikke må ha. Ved månedslutt setter jeg alle pengene som er igjen på konto inn på sparekontoen. Den er det ikke lov å røre. Anonymkode: 232de...857 Kan jeg spørre deg om det nytter å spare i 100 kr i fond? For man noe avkastning på det. Jeg har veldig lyst til å begynne å spare i fond selv og ønsker å gå frem smått. Anonymkode: 1c091...b9a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2019 #14 Skrevet 31. august 2019 Mitt beste tips er forresten spiff konto for første gang har jeg og mannen fått til sparing sammen og vi har allerede nesten spart 20 000 til forskjellige gjøre mål. Vi sparer blant annet til julegaver til barna hver måned slik at vi slipper å bruke alt av desember lønningen vår opp i julegaver og forberedelser. Anonymkode: 1c091...b9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå