Gå til innhold

Å si hei til andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til at folk ikke svarer «hei» når noen hilser på dem? 

I dag hilste jeg to ganger (tenkte at hun ikke hørte meg første gangen) på en mamma i korpset til sønnen min. Hun så bare opp på meg og svarte ikke. Sto bøyd ved siden av sønnen og holdt på å rydde tingene hans. Etterpå gikk hun og sønnen hennes rett forbi meg i gangen. Jeg smilte til henne og sa da på nytt «hei!» på en vennlig måte. Hun så tomt, neste litt surt på meg og svarte ikke. Jeg har tidligere i år småskravlet en del m henne i pausene under korpsøvelser. 

Hva er greia med at folk ikke svarer hei tilbake? 

Anonymkode: 32c9d...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjer til stadighet. Folk er ofte uhøflige og kalde (spesielt her i Norge). Ignorer ihøfligheten og fortsett med å si hei helt til de sier det tilbake.

Anonymkode: 7eaa1...53a

Skrevet

Jeg ville tatt hintet.

Anonymkode: ed079...9c8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tatt hintet.

Hintet om....? Tidligere har hun alltid hilst og skravlet i vei. Har møttes mange ganger i ett år. 

Skrevet

Kanskje hun var stressa? Kanskje hun var midt i en krangel med sønnen?

Det er ikke alltid man kan løfte blikket og ta inn omgivelsene.

Personlig hater jeg småprat mens jeg prøver å kle av motvillig barn i garderoben 

Anonymkode: dafcc...f27

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hintet om....? Tidligere har hun alltid hilst og skravlet i vei. Har møttes mange ganger i ett år. 

Og nå hilser hun ikke. Antakelig er det en årsak til det. Åpenbart vet du ikke årsaken. Men likevel ville jeg tatt hintet. Hun er ikke interessert lenger.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tatt hintet.

Hintet om at det ikke er vits å snakke til uhøflige folk

Anonymkode: fd225...67e

Skrevet

Kanskje hun kranglet med sønnen. Kanskje moren ligger på sykehuset. Kanskje hun ikke liker deg. 

Hvem vet?! 🤷‍♀️ 

Dette har, så vidt jeg forsto, bare skjedd en dag. Slutt å overtenk!

Anonymkode: 241db...c4b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun var stressa? Kanskje hun var midt i en krangel med sønnen?

Det er ikke alltid man kan løfte blikket og ta inn omgivelsene.

Personlig hater jeg småprat mens jeg prøver å kle av motvillig barn i garderoben 

Anonymkode: dafcc...f27

Å svare hei burde man klare

Anonymkode: fd225...67e

Skrevet

Hvis en person som tidligere har vært hyggelig og pratsom oppførte seg slik ville jeg ha tenkt at noe måtte ha skjedd i personens liv. Kanskje har hun mistet jobben, kanskje har hun kranglet med noen, kanskje har hun fått en uforutsett regning hun ikke aner hvordan hun skal betale, kanskje noen av hennes nærmeste er syke, kanskje har hun mistet noen, kanskje har hun akkurat fått beskjed om at hun selv er syk, kanskje har hun utviklet angst siden sist, kanskje mannen akkurat har innrømmet utroskap eller gått fra henne.

Kan være at det å si hei til en hyggelig person ville vært det som fikk henne til å "tippe over" og begynne å gråte, og at hun ikke ville utsette barnet sitt for det.

Kan være hva som helst.

Anonymkode: 8a9b3...bf1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er grunnen til at folk ikke svarer «hei» når noen hilser på dem? 

I dag hilste jeg to ganger (tenkte at hun ikke hørte meg første gangen) på en mamma i korpset til sønnen min. Hun så bare opp på meg og svarte ikke. Sto bøyd ved siden av sønnen og holdt på å rydde tingene hans. Etterpå gikk hun og sønnen hennes rett forbi meg i gangen. Jeg smilte til henne og sa da på nytt «hei!» på en vennlig måte. Hun så tomt, neste litt surt på meg og svarte ikke. Jeg har tidligere i år småskravlet en del m henne i pausene under korpsøvelser. 

Hva er greia med at folk ikke svarer hei tilbake? 

Typisk Norsk det der. Men er heldigvis ikke ofte sånne ting skjer på mindre plasser🙂

Skrevet

Er noen av dere slik? Hva er grunnen hvis en av dere bevisst ikke svarer hei til noen? 

Jeg er slik at uansett hvordan jeg føler meg, så sier og svarer jeg alltid hei til andre. Jeg klarer ikke å ikke la være. Og ikke vil jeg la være heller. Tenker at den andre både blir lei seg og overrasket ved å ikke svare. + at det er normal folkeskikk. Men jeg opplever det titt og ofte at folk verken tar initiativet til å hilse, eller svarer hei, selv om de kjenner meg, eller vi er kollegaer. 

Lurer bare hva folk tenker. Har gått igjennom mye i mitt private liv, men det har aldri kunne falle meg inn å ignorere andre mennesker av den grunn. Men folk er forskjellige, det har jeg skjønt. 

Skrevet

Det er bare sånn at en del personer ikke klarer å opptre sivilisert. Det kan skyldes dårlig oppdragelse, lavt intellektuelt nivå, svak dannelsesprosess eller annet. 

Anonymkode: 81920...b4d

Skrevet

Jeg er en slik som kan hende jeg ikke svarer. Men det er fordi jeg er døv. Og det glemmer faktisk folk at jeg er. Til og med min egen mor glemmer det, for plutselig hvisker hun meg i øra. 

Anonymkode: a4d02...eb8

Skrevet

Det er typisk norsk, det

Anonymkode: da1ad...6bb

Skrevet

Har fire barn, og det er mange foreldre jeg hilser på både på skolen og på fritidsaktiviteter, men sånn oppførsel som det der har jeg tilgode å oppleve altså. Typisk norsk vil jeg ikke si det er, for veldig få oppfører seg sånn.

Var en mamma som bodde ikke langt herfra som aldri møtte blikket til noen, full av angst og gikk over på andre siden av veien om det kom noen imot som hun hadde kjennskap til. Henne hilste aldri på meg, men jeg fant det ikke naturlig å hilse på henne heller for hum møtte jo aldri blikket mitt. Hadde vondt av henne, og de tre barna hennes ble jo helt like. De har flyttet nå så jeg vet ikke hvordan det gikk med dem, midterste barnet hennes gikk i klassen til ene sønnen min...

Anonymkode: 70c7b...637

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er typisk norsk, det

Anonymkode: da1ad...6bb

Uenig. Jeg kjenner ingen som ikke svarer hei tilbake. 

Anonymkode: 752ce...554

Skrevet

Har angst og depresjon selv, ikke alltid jeg orker å skravle, men å si hei klarer jeg alltid. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uenig. Jeg kjenner ingen som ikke svarer hei tilbake. 

Jeg er også uenig, MEN jeg kjenner mange som ikke sier hei tilbake. 

Skrevet

Jeg går ofte i min egen verden når jeg er trøtt og sliten og får rett og slett ikke alltid med meg at folk hilser (jeg blir fortalt om det i ettertid, type "Jeg så deg på butikken i går, men da hilste du ikke", og jeg kan overhode ikke huske å ha sett eller hørt vedkommende). Det er med andre ord ikke med vilje. Men om jeg får blikkontakt med noen pleier jeg jo å få med meg at de er der, og hilser jeg selvfølgelig. 

Anonymkode: 362f5...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...