Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Noen som har erfaring med dette? Fikk barnet noen varige mén? Anonymkode: 000f2...4c6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Jeg vet om 3 stk som fikk det (2 fikk det, 1 fikk det mest sannsynlig) og han siste som fikk det, mest sannsynlig, er det ikke noe gærent med, han er litt rar. Men det trenger ikke ha noe å si. Men de 2 andre som fikk det er begge autister/har aspergers. Anonymkode: 8fc02...a83
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 Datteren min satt fast så det ble litt lenge uten surstoff, hun pustet ikke selv og måtte gjenopplives når de endelig fikk henne ut (vanskelig skulderforløsning). Hun ble fulgt opp av sykehuset frem til hun var 1 år gammel, da ble hun friskemeldt og konklusjonen var ingen varige med etter surstoffmangelen. Hun er nå skolejente og helt normal, altså gikk det bra. Men jeg vet om flere det ikke gikk så bra med også, det er flere som har fått varige men enn som ikke har fått det. Har en gutt i familien som fikk epilepsi og adhd. Han klarer seg fint. Sønnen til en venninne fikk skader på språksenteret i hjernen. Han har slitt litt fordi han har problemer med å gjøre seg forstått og har blitt mobbet, men har utdannet seg innen IT og driver i dag med programmering, så han har klart seg greit. En jente i barnehagen ble psykisk utviklingshemmet og fikk en større hjerneskade, pluss at hun hører veldig dårlig. Hun går i dag på spesialskole og vil alltid trenge hjelp til de mest elementære ting. Tre barn jeg kjenner til fikk CP. En sitter i rullestol, de to andre kan gå, og alle tre klarer seg fint. Anonymkode: 17822...cf9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Datteren min satt fast så det ble litt lenge uten surstoff, hun pustet ikke selv og måtte gjenopplives når de endelig fikk henne ut (vanskelig skulderforløsning). Hun ble fulgt opp av sykehuset frem til hun var 1 år gammel, da ble hun friskemeldt og konklusjonen var ingen varige med etter surstoffmangelen. Hun er nå skolejente og helt normal, altså gikk det bra. Men jeg vet om flere det ikke gikk så bra med også, det er flere som har fått varige men enn som ikke har fått det. Har en gutt i familien som fikk epilepsi og adhd. Han klarer seg fint. Sønnen til en venninne fikk skader på språksenteret i hjernen. Han har slitt litt fordi han har problemer med å gjøre seg forstått og har blitt mobbet, men har utdannet seg innen IT og driver i dag med programmering, så han har klart seg greit. En jente i barnehagen ble psykisk utviklingshemmet og fikk en større hjerneskade, pluss at hun hører veldig dårlig. Hun går i dag på spesialskole og vil alltid trenge hjelp til de mest elementære ting. Tre barn jeg kjenner til fikk CP. En sitter i rullestol, de to andre kan gå, og alle tre klarer seg fint. Anonymkode: 17822...cf9 Ok, takk:) vet du når de mistenkte psykisk utviklingshemming med jenta? Og de som fikk CP, ble det oppdaget raskt? Har en på 2 som ble friskmeldt , Men redd for mén likevel. Anonymkode: 000f2...4c6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 Fikk cp og epilepsi. Døde da hun var 27 år Anonymkode: 4dc4e...849
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 Han fikk ett ørlite infarkt på høyresiden av hjernen, men legen sa at i verste fall kunne han få litt lærevansker. Anonymkode: 000f2...4c6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han fikk ett ørlite infarkt på høyresiden av hjernen, men legen sa at i verste fall kunne han få litt lærevansker. Anonymkode: 000f2...4c6 Kan legge til at i journalen står det «truende fødselsasfyksi» og at han ble friskmeldt rett før han ble 1 år. Men er fortsatt redd for fremtiden. Anonymkode: 000f2...4c6
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 Meg selv! Tok 6 min å få liv i meg. Er døv og blind på høyre side ( ble ikke oppdaget før jeg var 7 år) Har lett CP som ikke ble oppdaget før jeg var 11 år. Men, har klart meg fint , er gift ,har to barn og lever et normalt familieliv 😊
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen som har erfaring med dette? Fikk barnet noen varige mén? Anonymkode: 000f2...4c6 Mitt barn og ett annet vi kjenner. Når det gjelder mitt barn: Prøvene og CT på sykehuset viste (overraskende nok i følge legen) ingen skade, men legen sa at man ikke kunne puste ut før barnet var ved 2-3 års alder, og selv da kunne det senere være noe som viste seg, men da gjerne noe mindre alvorlig og merkbart på noen få områder. Men husk på at vi i dag vet at hjernen faktisk har en evne til å lege mye selv og danne nye forbindelser, og særlig spedbarn har denne evnen. Har vært i tvil flere ganger gjennom årene og sett noen bekymringsverdige ting, men det er ikke lett å vite om det en ser er et resultat av en fødselsskade eller noe helt annet. Jeg var litt rar selv som barn, så arv kan spille inn. Har uansett konkludert med at jeg ikke tror mitt barn har fått varige men. Barnet er varmt og omtenksomt, har høy IQ, gjør det bra på skolen, er fysisk aktiv og har god koordinasjon, og har flere nære venner. Anonymkode: 87d47...aa3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 3 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Meg selv! Tok 6 min å få liv i meg. Er døv og blind på høyre side ( ble ikke oppdaget før jeg var 7 år) Har lett CP som ikke ble oppdaget før jeg var 11 år. Men, har klart meg fint , er gift ,har to barn og lever et normalt familieliv 😊 Ingen oppdaget det før du var 7 år... 😮?! Anonymkode: 87d47...aa3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 Ene min fikk det. Katastrofesnitt fordi hjertelyden ble borte. Han hadde fødselsasfyksi og hadde hypoksi og hypovolemi. Ble gjennopplivet og fikk væskeinfusjon. Ingen varige men. Veldig smart gutt. Anonymkode: ec33a...ce3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 4 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Meg selv! Tok 6 min å få liv i meg. Er døv og blind på høyre side ( ble ikke oppdaget før jeg var 7 år) Har lett CP som ikke ble oppdaget før jeg var 11 år. Men, har klart meg fint , er gift ,har to barn og lever et normalt familieliv 😊 Hvordan kunne det ta så lang tid å oppdage det? Hadde du ikke foreldre som var særlig tilstede? Anonymkode: ec33a...ce3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan legge til at i journalen står det «truende fødselsasfyksi» og at han ble friskmeldt rett før han ble 1 år. Men er fortsatt redd for fremtiden. Anonymkode: 000f2...4c6 Forstår veldig godt hvordan du har det ❤️. Nå som han er 2 år, så tenker jeg likevel at du kan senke skuldrene noe. Ser utviklingen fin ut til nå, så er det stor sannsynlighet for at det som eventuelt skulle vise seg ikke vil være noe som hindrer ham i å leve et veldig godt og ordentlig fullverdig liv. Anonymkode: 87d47...aa3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 4 barn.. 1 barnet satt fast.. tok veldig lang tid.. har adhd. Barn nr 2 sliter med konsentrasjon men ingen adhd. Barn nr 3 satt fast og ble tatt med vakuum. For liten enda.. men ligner på nr 1. Nr 4 ble tatt med keisersnitt og virker normal. Rart de ikke bare tar keisersnitt.. iallefall etter 2 vanskelige fødsler. Ei jeg kjenner har et barn med autisme.. hadde en veldig lang fødsel, barnet satt fast. Anonymkode: 64825...d47
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 Opplevd med nr 1 og nr 4. Begge satt fast, vanskelig skulderforløsninger. Fjerdemann verst rammet, var blå, nesten svart da han kom og måtte gjenopplives. Nr 1 er frisk, men har adhd (add) og dårlig syn. Nr 4 har dårlig hørsel og snakket dermed sent. Nå 6 år. Snakker bra, ingen varige skader. Ingen adhd hos han. Anonymkode: 6dee7...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå