Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #1 Skrevet 28. august 2019 Hva er forskjellen på den vanlige ibuxen man får kjøpt på matbutikker og den i lilla eske på apoteket?Er det bare at de er større? Anonymkode: ccd0d...018
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #2 Skrevet 28. august 2019 Nei. De inneholder mer virkestoff pr. tablett. Det er begrensninger for dagligvare på legemidler og salg, som skiller seg fra apotek. Anonymkode: 6f359...2c4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #3 Skrevet 28. august 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. De inneholder mer virkestoff pr. tablett. Det er begrensninger for dagligvare på legemidler og salg, som skiller seg fra apotek. Anonymkode: 6f359...2c4 Okei ja for ser at det er 200 på butikk ibux og 400 på apoteket...da er det bare det som er forskjell? Anonymkode: ccd0d...018
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #4 Skrevet 28. august 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei ja for ser at det er 200 på butikk ibux og 400 på apoteket...da er det bare det som er forskjell? Anonymkode: ccd0d...018 Ja. 200mg ibubrufen x 20 er hva dagligvare max kan selge pr kunde, mens apotek (med fagkompetanse) kan selge høyere dose pr kunde (400mg x 20 pr kunde) Anonymkode: 6f359...2c4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #5 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Okei ja for ser at det er 200 på butikk ibux og 400 på apoteket...da er det bare det som er forskjell? Anonymkode: ccd0d...018 Bare? Det betyr at den er dobbelt så sterk.. Anonymkode: 288e4...40f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #6 Skrevet 28. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Bare? Det betyr at den er dobbelt så sterk.. Anonymkode: 288e4...40f Joda jeg skjønte det, men tenkte om det var andre virkestoffer i tillegg😊 Anonymkode: ccd0d...018
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #7 Skrevet 28. august 2019 Kun det som er forskjellen ja Skulle ikke vært solgt Ibux i dagligvaren synes jeg. Ibuprofen kan være skummelt for mange (tilstander, allergier, svangerskap osv), men det tenker ikke folk på. De kjøper det ofte fordi naboen hadde god effekt osv Anonymkode: 29d0a...a9c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #8 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kun det som er forskjellen ja Skulle ikke vært solgt Ibux i dagligvaren synes jeg. Ibuprofen kan være skummelt for mange (tilstander, allergier, svangerskap osv), men det tenker ikke folk på. De kjøper det ofte fordi naboen hadde god effekt osv Anonymkode: 29d0a...a9c Gjelder også for paracet. Så lenge det selges i dagligvarebutikker tror folk at det er som halsdrops; ufarlig! Anonymkode: 79d21...9a3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #9 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Gjelder også for paracet. Så lenge det selges i dagligvarebutikker tror folk at det er som halsdrops; ufarlig! Anonymkode: 79d21...9a3 Jepp! Mange kunder ble irritert på meg når jeg jobbet på apotek siden jeg spurte hver gang det ble kjøpt smertestillende osv., men overraskende ofte avdekket jeg potensiell fare for de som skulle kjøpe det slik at de fikk valgt noe som var trygt! Anonymkode: 29d0a...a9c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jepp! Mange kunder ble irritert på meg når jeg jobbet på apotek siden jeg spurte hver gang det ble kjøpt smertestillende osv., men overraskende ofte avdekket jeg potensiell fare for de som skulle kjøpe det slik at de fikk valgt noe som var trygt! Anonymkode: 29d0a...a9c Jeg jobber i butikk, og er utdannet helsepersonell, og vi får faktisk ikke lov til å si noe som helst om de. Noen spurte meg hva som var best mot hodepine, ibux eller paracet, og da må jeg enten be de lese bakpå, eller så må de finne ett apotek, for sier jeg noe om det risikerer jeg advarsel. Anonymkode: 7afd1...f99
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jepp! Mange kunder ble irritert på meg når jeg jobbet på apotek siden jeg spurte hver gang det ble kjøpt smertestillende osv., men overraskende ofte avdekket jeg potensiell fare for de som skulle kjøpe det slik at de fikk valgt noe som var trygt! Anonymkode: 29d0a...a9c Veldig mange leger er dårlig på det der og. De skriver ut ibux på resept til folk som ikke burde ha det, og gjerne sammen med andre medisiner som de ikke burde tas med. Anonymkode: 2ec4b...fc1
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig mange leger er dårlig på det der og. De skriver ut ibux på resept til folk som ikke burde ha det, og gjerne sammen med andre medisiner som de ikke burde tas med. Anonymkode: 2ec4b...fc1 Ja, det har jeg opplevd mange ganger også. Personen har kommet for å hente resepten sin, og et raskt overblikk over personens medisiner viser ofte at de ikke kan bruke det legen har skrevet ut. Blir mye merarbeid av slik siden vi da må kontakte lege, ordne ny resept over telefon osv. Anonymkode: 29d0a...a9c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det har jeg opplevd mange ganger også. Personen har kommet for å hente resepten sin, og et raskt overblikk over personens medisiner viser ofte at de ikke kan bruke det legen har skrevet ut. Blir mye merarbeid av slik siden vi da må kontakte lege, ordne ny resept over telefon osv. Anonymkode: 29d0a...a9c Det er jo derfor vi har apotek. Mange som ikke forstår at leger kan sykdom, farmasøyter kan medisiner. En farmasøyt har flere år på skolen for å lære om medisiner, den kunnskapen har ikke en lege, derfor er det trygd og godt at en farmasøyt har overblikk over medisinene legen skriver ut. Av en eller annen grunn tror mange at legen kan mer enn farmasøyten om medisiner og stoler mest på legen som skriver ut, rare greier det der altså. Anonymkode: cc9da...9f0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo derfor vi har apotek. Mange som ikke forstår at leger kan sykdom, farmasøyter kan medisiner. En farmasøyt har flere år på skolen for å lære om medisiner, den kunnskapen har ikke en lege, derfor er det trygd og godt at en farmasøyt har overblikk over medisinene legen skriver ut. Av en eller annen grunn tror mange at legen kan mer enn farmasøyten om medisiner og stoler mest på legen som skriver ut, rare greier det der altså. Anonymkode: cc9da...9f0 Mja, men samtidig er ikke farmasøyter leger heller. Har opplevd flere ganger at apoteket lager unødvendig støy og uro rundt forskrivninger som er gjennomtenkt ut fra risiko - nytte. (Derfor har jeg begynt å gi beskjed om muligheten for at apoteket kommer til å reagere, bare for å prøve å dempe uroen. Dumt hvis personen ikke tar nødvendig medisin.) Samtidig har apoteket noen ganger kommet med relevante innspill, så 🤷♂️. Vi er avhengig av hverandre for å få gjort en god jobb! Anonymkode: 84d3d...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå