Gå til innhold

Er jeg barnslig og urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først litt om meg. Jeg liker privatliv litt mer enn gjennomsnittet. Det verste jeg vet er feks overraskelsesbesøk.

Mine foreldre flyttet nær meg for et år siden. De er veldig snille. Min mor spesielt. Men hun er en sterk type og takler ikke et nei eller kritikk så bra. Akkurat der er hun følsom og jeg prøver å unngå det om jeg kan.

Til saken.. det er slik at de nå valser inn i mitt hjem uanmeldt. Ikke for å sitte å drikke kaffe, men små ærend. Favoritten er å plutselig stå midt i stua mi tidlig på lørdager.

Men det verste er trakket når jeg ikke er hjemme. Jeg blir så sykt stressa av å ha gjester når jeg ikke er hjemme. Avskyr det. Jeg har en veldig krevende livssituasjon, men nå går jeg med høye skuldre for sted stikker inn når jeg er vekke. Vi kan ikke slappe av som før og la det seile litt en morgen. De vil ikke forstå.

Er jeg sær som ikke trives med dette? Savner litt tiden da huset kun hadde adgang av oss. Vi har kode. Endrer vi kode, ringer hun neste gang hun står der. Hun hadde blitt knust om jeg nektet å gi den. Hun kommer kanskje med ull hun har kjøpt til barna og hente ei kakeform. Så går hun. Men hun går inn og rundt i mitt hjem. 

Anonymkode: 48c24...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må rett og slett invitere din mor over og forklare henne hvordan dette føles for deg. Si tydelig at det siste du vil er å såre henne, og at hun er hjertelig velkommen til dere, MEN hun MÅ gi beskjed på forhånd. Vær vennlig og tydelig på en gang. Hun er jo moren din og burde kjenne deg godt nok til å få en slik beskjed. 

Anonymkode: 5f632...4c2

Skrevet

Nei, du har din fulle rett til å sette grenser. 

Hadde blitt stresset selv jeg. (og jeg har ikke noen krevende livssituasjon, sykdommer eller diagnoser) 

Anonymkode: e26dc...12c

Skrevet

Dette hadde jeg ikke greid å holde ut! Kan du ikke bytte til vanlig lås? Og ikke del ut nøkkel!

Anonymkode: 482c8...cf6

Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt på en flekk at noen låste seg ubedt inn i mitt hjem!

Min mor har nøkkel hit, men hun låser seg aldri inn selv. Eneste unntaket er om vi er bortreist og har avtalt at hun skal vatne planter og ta inn post. Ellers respekterer hun det 100 %. Det er jo en selvfølge!

Kanskje du og mannen skal være (tilsynelatende) i full gang i stua neste gang de bare valser inn... det bør kanskje få henne til å forstå poenget...

Anonymkode: 240f5...25f

Skrevet

Det hadde faktisk ikke gjort meg noe. Hun kjenner meg jo best av alle (hun og mannen min) og jeg tåler da virkelig at hun ser at ting ikke står på strekk. 

Om hun hadde komt før vi var oppe i helgene hadde jeg sagt fra. Det er dårlig folkeskikk og noe de fleste hadde skjønt av seg selv. Men ellers er hun hjertelig velkommen når det skulle være.

Om man ikke kan slappe av ovenfor sin egen mor bør man løse litt opp, tenker jeg. 

Anonymkode: dfbee...b73

Skrevet

Klar tale. Dette er jo ekstremt  Endre koden. Ring henne og si fra og at den ikke lenger vil bli delt med noen utenom dere som bor der, fordi du trenger ro og ikke uanmeldte besøk. Fortell henne også at det er uhørt å gå inn i ditt hus når du er ute. Tål at hun blir både sint, såret og furten. Gi henne tid til å komme over der, hun må lære.

Skrevet

Det er mammaen din, jeg er sikker på at hun forstår. Du sier hun ikke tåler kritikk eller et nei så bra, men dette handler ikke om henne, det handler om deg. Du må fortelle at du ikke vil ha det sånn, du trenger en heads up som en sms e.l før hun kommer. 

Svigerfar her fikk den vanen å gå rundt huset vårt og titte før han gikk rett inn. Han skremte vettet av meg flere ganger, særlig når han sto i en mørk hage og så inn. Jeg har et temmelig avslappet forhold til mine svigerforeldre jeg altså, men jeg ble nødt til å si ifra til han at om han skulle komme uanmeldt så fikk han gå rett til døra og banke eller ringe på i det han gikk inn så han ikke skremte vettet av meg ved å plutselig stå der. 

Anonymkode: 94f99...de5

Skrevet

Uff, du må nok bare ta praten med henne. 

Mamma og jeg tok den praten, da jeg flyttet inn rett borti gata for henne. Nå var vi i utgangspunktet enige om at vi ikke trengte å fly ned dørene hos hverandre bare fordi vi bodde nært, så praten var ganske enkel. Skjønner det er vanskeligere i deres tilfelle, men rådet du fikk i første kommentar er en god måte å legge det frem på. Lykke til 😊

Anonymkode: ed9a9...562

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde faktisk ikke gjort meg noe. Hun kjenner meg jo best av alle (hun og mannen min) og jeg tåler da virkelig at hun ser at ting ikke står på strekk. 

Om hun hadde komt før vi var oppe i helgene hadde jeg sagt fra. Det er dårlig folkeskikk og noe de fleste hadde skjønt av seg selv. Men ellers er hun hjertelig velkommen når det skulle være.

Om man ikke kan slappe av ovenfor sin egen mor bør man løse litt opp, tenker jeg. 

Har ikke noe med å slappe av sammen med sin mor eller ikke å gjøre.

Det har med privatliv i eget liv å gjøre. Det har med respekt for andres hjem, privatliv og grenser å gjøre.

Jeg har null problemer med å vise meg naken for min mor når omstendighetene gjør det mer naturlig. Slapper veldig godt av sammen med henne ellers og har det moro og alvorlig sammen alt ettersom.

Men i mitt eget hjem vil jeg vite hvem som kommer og går. Om min mann og jeg skulle ønske å ha sex på stuen en lørdag morgen når ungene kanskje ikke er der, så vil jeg ha retten til det uten å risikere at mine eller hans foreldre plutselig står i stuen også. Har en jobb som kan være veldig krevende, hvor jeg må forholde meg til andre tett på hele tiden, da trenger jeg å vite at hjemmet mitt er privat når jeg har behov for det.

Det er jo helt greit om dere synes det er ok at foreldrene deres går ut og inn som de ønsker, da er det jo ikke noe problem. Men det er heller ikke noe galt i å ha et ønske om at besøkende, til og med nærmeste familie, ikke bare låser seg hjem uten å varsle på forhånd.

Gjest KenCreek
Skrevet

Du har faktisk ikke noe annet valg enn å sette en grense.

Jeg og min mor har et godt forhold. Men det hadde vi definitivt ikke hatt dersom hun hadde oppført seg som det der. Det er unormalt!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke vært aktuelt på en flekk at noen låste seg ubedt inn i mitt hjem!

Min mor har nøkkel hit, men hun låser seg aldri inn selv. Eneste unntaket er om vi er bortreist og har avtalt at hun skal vatne planter og ta inn post. Ellers respekterer hun det 100 %. Det er jo en selvfølge!

Kanskje du og mannen skal være (tilsynelatende) i full gang i stua neste gang de bare valser inn... det bør kanskje få henne til å forstå poenget...

Dette. 

Mamma ringer på, hun. Det ville være absurd for henne å bare tråkke inn.

Anonymkode: d1a67...f9a

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde ikke gjordt meg noe som helst heller, overfor mor er jeg totalt avslappet.

Anonymkode: 3370c...6d1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det hadde ikke gjordt meg noe som helst heller, overfor mor er jeg totalt avslappet.

...men moren min ringer på, da, selv omm hun har nøkkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...