Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 Vi har hovedomsorgen for et barn på 10 år som har ADHD, mor har lenge sagt hun deler resept på ADHD medisinen til barnet. Vi skulle hente ut medisin og da hadde moren hentet ut alle tablettene. Hun har barnet bare annen hver helg. Nå har moren gått tom for medisiner noe som ikke er mulig da hun har barnet såpass lite. Mor har også ADHD. Mor ringer oss ned fordi hun trenger medisin til barnet enda barnet er på ferie. Vi måtte bytte lege og mor har nå ringt legen til barnet til uken pga medisin. Hun har til og med ringt mormoren til barnet for å høre om hun har medisin liggende. Mor har fått en bekymringsmelding på seg som går ut på at hun ruser seg. Vi skal på møte med bv i morgen, hva gjør vi? Vil ikke at mor tar med barnet til legen. Anonymkode: 8492b...ffd
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Jeg ville skrevet et brev til barnets lege og forklart situasjonen. Og hvis mor har brukt opp barnets medisiner og er gått tom, da mener jeg det er grunn til å holde barnet hjemme fra mor inntil det er funnet en ordning hvor barnets medisinering også fungerer hos mor. Når barnet er 10 år kan det kanskje fungere at det selv får med kun antall tabletter det trenger for samværet og at det får ansvar selv for å ta tablettene. Ev. kan dere kanskje ringe barnet og minne det om å ta medisinen når det er tid for det? Men jeg ville hørt i morgen med bv om grunnlag for å holde barnet hjemme. Dette er jo todelt, på ene siden stjeler mor barnets medisin og man kan ikke se bort fra at barnet kanskje ikke får riktig dose når det er hos henne. Den andre siden er at barnet da faktisk har samvær med en ruset mor. Mor har innrømmet at hun "deler resept" med barnet - jeg ville forsøkt å få det på sms eller mail eller tatt opp en samtale hvor dette innrømmes. Og så tror jeg at jeg ville forsøkt å kreve at mor må i avrusing før videre samvær, eller samvær med tilsyn i det minste. Så tror jeg at det kan være lurt å forsøke å få alle rettigheter for barnet (husker i farta ikke hva det kalles), slik at mor i fremtiden ikke kan skaffe medisiner gjennom barnet, at dere må inn i bildet for slik helsehjelp. Jeg vet ikke om de kan sjekke mengden medisin mor har i seg i tillegg til type medisin/dop? I så fall er det kanskje en idé å kreve at hun tar utvidede rustester hvis hun skal ha samvær videre? Anonymkode: 960fd...d0d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 Jeg deler både allergi og adhd medisiner på resept med barna. De får på blå resept og uten egenandel, så det er billigere for meg. La det frem for legen og han var enig i dette. Han skriver derfor ut mer. Om hun bruker medisinene selv, er det ikke for å ruse seg. Hun får ikke en rusvirkning av de. Mest sannsynlig selger hun de. Anonymkode: b2e14...f83
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 3 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg deler både allergi og adhd medisiner på resept med barna. De får på blå resept og uten egenandel, så det er billigere for meg. La det frem for legen og han var enig i dette. Han skriver derfor ut mer. Om hun bruker medisinene selv, er det ikke for å ruse seg. Hun får ikke en rusvirkning av de. Mest sannsynlig selger hun de. Anonymkode: b2e14...f83 Wow, legen din er altså villig til å svindle systemet. Og man kan fint ruse seg på ADHD medisin. Hi, jeg ville vært bekymret for at barnet ikke får medisinen sin. Noe som er ille pga manglende virkning, men også økte bivirkninger. Anonymkode: 6f1c4...32d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow, legen din er altså villig til å svindle systemet. Og man kan fint ruse seg på ADHD medisin. Hi, jeg ville vært bekymret for at barnet ikke får medisinen sin. Noe som er ille pga manglende virkning, men også økte bivirkninger. Anonymkode: 6f1c4...32d Man kan vel ruse seg på ADHD medisin hvis man ikke har ADHD? Jeg tror jeg hadde tatt dette opp med både barnevern og lege. Mor bør ikke ha tilgang til medisinen hans i det hele tatt. Anonymkode: 8ac6b...734
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow, legen din er altså villig til å svindle systemet. Og man kan fint ruse seg på ADHD medisin. Hi, jeg ville vært bekymret for at barnet ikke får medisinen sin. Noe som er ille pga manglende virkning, men også økte bivirkninger. Anonymkode: 6f1c4...32d Hvis hun har adhd selv, slik HI skriver, så skal det mye til at hun blir ruset. Hva legen gjør en en av to: - svindler systemet - hjelper en mor å få medisiner hun ellers ikke ville hatt råd til. Anonymkode: b2e14...f83
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Man kan vel ruse seg på ADHD medisin hvis man ikke har ADHD? Jeg tror jeg hadde tatt dette opp med både barnevern og lege. Mor bør ikke ha tilgang til medisinen hans i det hele tatt. Anonymkode: 8ac6b...734 Ja, men det er ikke saken her. HI skriver at mor har adhd Anonymkode: b2e14...f83
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 Jo man kan ruse seg på den medisinen, de har hatt forskjellig lege i flere mnd nå så mor må ordne egen medisin. Anonymkode: 8492b...ffd
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 Legg frem bekymringene dine for bv. De kan sikkert komme med noen gode råd Anonymkode: 7ce64...e91
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har hovedomsorgen for et barn på 10 år som har ADHD, mor har lenge sagt hun deler resept på ADHD medisinen til barnet. Vi skulle hente ut medisin og da hadde moren hentet ut alle tablettene. Hun har barnet bare annen hver helg. Nå har moren gått tom for medisiner noe som ikke er mulig da hun har barnet såpass lite. Mor har også ADHD. Mor ringer oss ned fordi hun trenger medisin til barnet enda barnet er på ferie. Vi måtte bytte lege og mor har nå ringt legen til barnet til uken pga medisin. Hun har til og med ringt mormoren til barnet for å høre om hun har medisin liggende. Mor har fått en bekymringsmelding på seg som går ut på at hun ruser seg. Vi skal på møte med bv i morgen, hva gjør vi? Vil ikke at mor tar med barnet til legen. Anonymkode: 8492b...ffd Vær åpen og ærlig med barnevernet om disse tingene du beskriver her. Anonymkode: bb85a...7d5
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #11 Skrevet 27. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Man kan vel ruse seg på ADHD medisin hvis man ikke har ADHD? Jeg tror jeg hadde tatt dette opp med både barnevern og lege. Mor bør ikke ha tilgang til medisinen hans i det hele tatt. Anonymkode: 8ac6b...734 I store nok doser vil de med ADHD også kunne bli ruset. Anonymkode: bb85a...7d5
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #12 Skrevet 27. august 2019 Du trenger ingen strategi, bare fortell det du skriver her, at barnet ikke har medisiner fordi mor henter de ut og tar de/selger de selv. Det er nok ikke første gang de må rydde opp i sånt. Anonymkode: 14c95...b40
Mamma_til_2 Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 Om mor henter ut alt av medisiner så har jo apoteket det i sine journaler så det er bare og få en utskrift fra de og ta med til bv så kan sikkert de ordne det slik at mor ikke får hente ut mer eller eventuellt bare hente ut det barnet trenger på en mnd under besøk hos henne.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #14 Skrevet 28. august 2019 Vi har sms hvor mor sier de deler resept og har snakket med legen som sier de ikke deler resept Anonymkode: 8492b...ffd
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #15 Skrevet 28. august 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg deler både allergi og adhd medisiner på resept med barna. De får på blå resept og uten egenandel, så det er billigere for meg. La det frem for legen og han var enig i dette. Han skriver derfor ut mer. Om hun bruker medisinene selv, er det ikke for å ruse seg. Hun får ikke en rusvirkning av de. Mest sannsynlig selger hun de. Anonymkode: b2e14...f83 Seriøst? Dette tror jeg ikke på, da er legen langt ute å kjøre, spesielt om han skriver ut for mye adhd-medisiner på et barn. Egebandelen er ikke stor og det bør de fleste ha råd til, om ikke kan man få hjelp til å kjøpe medisiner. Anonymkode: c9486...302
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #16 Skrevet 28. august 2019 Det er jo i hvert fall sporbart hvilke resepter som er gitt og hvilke som er tatt ut av hvem, så kan ikke fatte annet enn at et misbruk av dette bør være greit å oppklare. Så må jo lege kobles inn for å sørge for at ikke det foregår misbruk av resepten. Nå kjenner jeg ikke regelverket rundt hvilke begrensning som kan settes for uttak av medisiner, men det bør jo være mulig å opprette dere som eneste med tilgang til dette? Så får heller barnet få med kun nødvendig dose fra dere når barnet er hos mor. Anonymkode: 457fa...945
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #17 Skrevet 28. august 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Dette tror jeg ikke på, da er legen langt ute å kjøre, spesielt om han skriver ut for mye adhd-medisiner på et barn. Egebandelen er ikke stor og det bør de fleste ha råd til, om ikke kan man få hjelp til å kjøpe medisiner. Anonymkode: c9486...302 Vet du hva egenandelen er på Ritalin? Anonymkode: b2e14...f83
Anonym bruker Skrevet 28. august 2019 #18 Skrevet 28. august 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva egenandelen er på Ritalin? Anonymkode: b2e14...f83 Ja, jeg brukte dem selv, før jeg byttet til elvanse. Ritalin er ikke dyrere enn andre medisiner, man får jo helfo-vedtak og dermed på blå resept. Anonymkode: c9486...302
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå