Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #1 Skrevet 27. august 2019 Hvor mye hjelper dere dem med praktiske ting? Jeg kjenner at jeg er veldig sliten av alle forventningene. Vårt eget hus trenger også vedlikehold, og vi har måttet overta ansvaret for en familiehytte. I tillegg ønsker både mine og hans foreldre at vi skal male husene deres etc. Vi har krevende jobber, jeg har kroniske helseproblemer og vi har barn i skolealder med aktiviteter. Det virker som om de tror at vi ikke er «ordentlig voksne» og derfor også har alt ansvaret som følger med, for det er liksom samme måte å planlegge ting på som da vi var 22, frie og franke. De bare sier når de forventer at vi skal komme, eller inviterer på besøk og sier «forresten, fint om dere maler nordveggen i morgen». Enten det eller så tror de at fordi vi er «unge» så klarer vi alt. Men resultatet er jo at vårt eget hus forfaller. Anonymkode: bdecd...98d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #2 Skrevet 27. august 2019 Mine foreldre er 77, men vi hjelper dem sjelden, og de ber sjelden om hjelp. De har relativt god råd, så stort sett betaler de folk for å veldikeholde huset, de har snøfreser og robotgressklipper og vaskehjelp. Vi gjør litt hagearbeid når vi er på besøk, kanskje noe annet de trenger hjelp til i huset, eller de betaler tenåringen for å hjelpe med f.eks. bære og stable ved eller lignende. Det er heller de som hjelper meg. Tilbyr seg å komme og hjelpe meg i hagen, passe hunden, lage middag. Har veldig spreke og oppegående foreldre, da, men når de etterhvert begynner å klare mindre, kommer jeg selvsagt til å hjelpe dem mer. Anonymkode: 1dfe8...e78
tante grusom master of law Skrevet 27. august 2019 #3 Skrevet 27. august 2019 Dere må sette ned foten! Si at dere ikke har tid. De får betale noen til å gjøre ting hos seg selv. Her må dere være strenge. Det er greit å hjelpe til litt, men slike prosjekter kan de ikke forvente.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 Mine foreldre er 76 og 81. De er fortsatt i jobb begge to og trenger ikke hjelp til annet enn noen datagreier innimellom. Det hender vi tar inn posten og vanner plantene hvis de er bortreist, men ellers klarer de seg selv. Hvis de vil male huset betaler de et firma for det. Anonymkode: fe888...2f2
sug lut Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 De er over åtti men vil gjøre alt selv - de kunne godt sluppet oss til mer, synes vi, men vi prøver å bidra der vi kan. Det eneste de overhodet ikke fikser er alt med data og telefonene sine, så der prøver vi å støtte så godt vi kan. Ellers prøver vi å få delta, i det minste, på sånt som vedhogst og sjauing, men de gjør det helst selv.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 Vi har begge spreke foreldre på rundt 70 år. Mamma og pappa bygget nytt hus i fjor og gjorde mye selv + hadde arbeidet med salg av huset der de bodde. Vi hjalp litt til ifm flytting og gulvlegging (mannen), men ellers gjorde de alt selv. De forventer aldri at vi skal slippe det vi har i hendene for å hjelpe de, men vi tilbyr oss når vi har tid hvis det er noe spesielt. Både mine foreldre og svigers er friske og raske, og gjør det aller meste i hus og hjem selv, men selvsagt hjelper vi til ved behov og tid (men som sagt, de spør eller forlanger aldri). Er heller de som hjelper oss med sånne ting. Både pappa og svigerfar spør til stadighet om vi trenger hjelp og er ikke vond å be om det er noe vi trenger hjelp med. De har jo mye mer fritid enn oss, nå når de er pensjonister. Dessuten er de glad i å holde på med sånt arbeid. Jeg føler vi knapt nok har tid til egen prosjekter med full jobb (og omtrent dobbelt av det for mannen som jobber MYE) og to unger som skal følges opp på skole og fritidsaktiviteter, og det vet våre foreldre også. Anonymkode: 0fd49...6d3
CherryC Skrevet 27. august 2019 #7 Skrevet 27. august 2019 De gjør alt selv. Pappa som er over 70 år jobber fullt enda og mamma som er 68 tar seg av alt med hus/hjem etc. Hagearbeid og slikt deler de på, da koser de seg sammen. Men mamma er kløn på tekniske ting og pappa har null tålmodighet med det, så der må jeg trå til litt. Ellers tilbyr jeg meg å handle for dem om jeg likevel skal på butikken, men det er fordi jeg vil det selv. De er spreke og oppegående og aktive. Går i fjellet hver helg nesten og er begge aktive innen politikken.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 Det går mest andre veien her. De hjelper oss mye mer enn vi hjelper dem. De hjelper til med barnevakt og lekser. Kjører barna til aktiviteter hvis vi har ting som krasjer, og tar barna med på ferie. Vi hjelper de med data greier. Huset fikser de selv eller leier noen til jobben. Anonymkode: e993c...997
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 Mamma og pappa er 65 og 66 år, mamma ble litt tidlig pensjonist pga revmatisme og pappa er i full jobb enda. Ingen av dem har noen gang bedt om hjelp til noe som helst. De har samme instilling som meg, bo i enebolig så lenge som mulig, men sette av samme sum som leilighetsboere setter av til fellesutgifter som vaktmester og snømåking og betale noen for tingene man ikke orker selv. Mannens foreldre er en del eldre (han var en atpåkladd) så de er 86 og 89 år, og trenger ganske mye hjelp. Men de har hjemmehjelp, hjemmesykepleie også har mannen min en ufør og enslig bror som de gjerne spør om hjelp til handling, kjøring til lege og slike ting (han har alltid lite penger og får litt av dem for å hjelpe til). Så ingen "maser" på oss om å hjelpe til. Mannens foreldre hjelper vi litt med å lage middag til dem, bake noe svigermor kan putte i frysa osv men det er helt frivillig og ingen spør etter det. Anonymkode: bebee...875
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 Nå er mine foreldre 80 og 79, men her er det fortsatt motsatt🙈 De hjelper oss. De er jo pensjonister, mye tid, grei økonomi, og lyst til å bidra. Helsa deres begynner skrante, men fortsatt står de på for oss. Jeg spør om å hjelpe dem, men det vil de ha lite av. De kjøper heller tjenester for å feks male huset. Siste 4-5 åra er det mindre og mindre praktisk de hjelper til med, men de stiller som barnevakt så vi får gjort ting, disker opp med mat og kaker og små finansielle gaver. De er helt supre! Og det er sjelden vi spør om hjelp altså, de tilbyr det selv. Også har vi svigermor da, hun har ny kjæreste (svigerfar er død). Hun er bare 63, men hun har aldri hverken tid eller lyst til å gjøre noe for oss. Ikke vært barnevakt en gang på ti år. Hun derimot mener nok som dine at vi burde gjøre alt mulig for henne, selvom hun selv er ung og sprek og ikke jobber så hun har mye tid. Bare klaging fra henne. Virker som det er et fenomen fra den generasjonen de? De rundt 65? Anonymkode: 3d63f...432
Bananarama Skrevet 27. august 2019 #11 Skrevet 27. august 2019 Mine er 75. Fikser alt selv. Svigermor er enke og 87, trenger noe hjelp. Men fikse hus etc kjøper hun hjelp til. Vi gjør mer data, lyspærer, vaske vinduer og lager middag når det er mange gjester. Jeg mener faktisk at eldre enten kan velge å bli boende i huset. Da må de også tenke fremover på hvordan de skal håndtere hus og hage når de ikke klarer det selv. Eller de må flytte til noe som er enklere å håndtere, en leilighet for eksempel. Det gjorde også besteforeldrene mine sin tid.
CherryC Skrevet 27. august 2019 #12 Skrevet 27. august 2019 4 minutter siden, Bananarama skrev: Mine er 75. Fikser alt selv. Svigermor er enke og 87, trenger noe hjelp. Men fikse hus etc kjøper hun hjelp til. Vi gjør mer data, lyspærer, vaske vinduer og lager middag når det er mange gjester. Jeg mener faktisk at eldre enten kan velge å bli boende i huset. Da må de også tenke fremover på hvordan de skal håndtere hus og hage når de ikke klarer det selv. Eller de må flytte til noe som er enklere å håndtere, en leilighet for eksempel. Det gjorde også besteforeldrene mine sin tid. Enig i det siste der. Foreldrene mine har stort hus, men er veldig klar på at de vil selge og kjøpe leilighet når de blir eldre og skrøpligere.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 De ber ikke om noen ting. Eller de spør 15-åringen om han har lyst til å hjelpe til med diverse mot betaling. De ønsker å betale da de vet ungdommen trenger litt penger😉 Og han hjelper gladelig til. Også uten betaling. Anonymkode: cd3de...529
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 Vel, nå hatt jeg ikke et fantastisk forhold til mine foreldre. Faren min var mye borte og moren min var dypt deprimert hele min barndom. Etter jeg flyttet ut, så har kontakten vært minimal. Så utgangspunktet for å ville hjelpe, er kanskje annerledes enn for deg. Men jeg mener jo at de selv må ta ansvar, enten betale for slike tidkrevende arbeidsoppgaver, eller flytte til leilighet som ikke krever slik vedlikehold. Jeg hjelper til med litt handling og kjøring. Men det stopper det. Jeg har selv 4 små barn, og stort hus og hage. Så har nok selv. Anonymkode: d5fe0...1bb
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 Du har late foreldre og svigerforeldre med andre ord? 65 er ingen alder. De klarer fint å male huset selv. Min stefar er mye eldre enn min mor og er hjerteoperert. Min mor sliter med skuldre og nakke og har derfor førtidspensjonert seg. De orket ikke male utvendig og satt ungdommer til å gjøre det i sommer. Sånn gjør man det. Man maser ikke på barna sine om sånne ting. De har som regel penger nok. Anonymkode: ed52e...808
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #16 Skrevet 27. august 2019 Det er ikke et tema faktisk, vi er nok nettomottakere av hjelp. Passer hunden av og til når de er på ferie, men ellers er det de som hjelper oss. Anonymkode: d30b9...069
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #17 Skrevet 27. august 2019 Min mor er over 80, nesten blind og har hatt kreft og hjerneslag. Hun bor alene etter at faren min døde, men ber om hjelp til å bruke PC av og til. Og til å få kjørt store/tunge ting som sekker med blomsterjord, juletre, osv., skifte lyspærer i taklamper og sånt. Anonymkode: 0ed0d...141
Pobie Skrevet 27. august 2019 #18 Skrevet 27. august 2019 Mine foreldre er i 60-årene og vi hjelper dem aldri. De spør aldri om hjelp og gjør alt selv. Mannen sine foreldre er i 80-årene og vi hjelper dem av og til og de hjelper oss av og til. Stort sett klarer de seg selv eller de betaler en håndverker fremfor å spørre oss.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #19 Skrevet 27. august 2019 Sist jeg hjalp mamma med praktiske ting, var når hun knakk ankelen. Ellers klarer både mamma og pappa seg selv. Pappa solgte huset og flyttet til heimplassen sin da han ble pensjonist, så han bor nå en 11 timers biltur unna. Vi er der på sommeren og hjelper til med litt forefallende, f.eks beise gjerdet eller rundvaske soverommene (gjesterommene). Mamma leier leilighet, så har ikke utvendig vedlikehold. Har hjulpet henne å male taket i stua og hun gjorde det samme for meg sommeren etter. Ellers er det vel mamma som hjelper til mest. Hun henter på AKS to dager i uka, lager middag, passer når jeg har kveldsmøte på jobb/skole og har barnebarnet på overnatting og/eller besøk støtt og stadig. Selv om hun er i full jobb. Anonymkode: 67aa8...367
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #20 Skrevet 27. august 2019 Mine er 65 og 67. Begge i dårlig form, men i full jobb. De ordner alt selv, men vi hjelper selvsagt til når vi er på besøk. De bor to timer unna så ikke ofte vi er der. Anonymkode: e19b9...098
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #21 Skrevet 27. august 2019 Mine foreldre har passert 80. De kommer gjerne og spør om jeg trenger hjelp til noe. 😁 Jeg og mine søsken kan gi en hånd med i blant, men det er stort sett noen av de voksne barnebarna som hjelper til med det praktiske. På eget initiativ. Anonymkode: 3bcfd...b40
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #22 Skrevet 27. august 2019 Pappa er 69 år og jeg hjelper lite til med praktiske ting. Han er frisk og rask, og i god form😊 Mormor på 99 år hjelper jeg endel. Vasker, bærer varer, henter pakker etc. Hun er noe dårlig til beins og ser litt dårlig. Jeg hjelper henne gjerne. Hjelper også pappa når tiden kommer at han trenger det. Han har hjulpet meg mye, stilt opp og vært en støtte. Skulle bare mangle at jeg hjelper selv om jeg er 100% alenemor, med hus og jobb. Anonymkode: cd49d...a32
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #23 Skrevet 27. august 2019 Merkelig! Våre foreldre veit jo at vi har mer enn nok med eget vedlikehold. De betaler store barnebarn for jobben, eller leier inn " fagfolk". Anonymkode: defb9...f1b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #24 Skrevet 27. august 2019 Hjelper så og si aldri til med praktiske ting. Mor er 63 og stefar er 70. De har relativt nytt hus og klarer seg selv. Eneste jeg hjelper til med er kjøring innimellom siden mamma ikke liker å kjøre på motorveien og stefar har ikke lenger førerkort. Passer katten deres 4-5 ganger i året da Pappa er 66 og jeg har vel hjulpet en gang og det var når jeg måtte kjøre og hente han til en operasjon. De spør aldri så er ikke lett å vite når noe gjøres. Mamma og stefar har hverandre, pappa har brødrene mine. Jeg hadde selvfølgelig hjulpet hadde jeg blitt spurt Anonymkode: 3e1d1...b3f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #25 Skrevet 27. august 2019 De er begge rundt 70år og gjør det meste selv. Ifjor var det litt unntak da min mor ha net i rullestol og dermed ble satt ut av spill. Så da hadde jeg ett skikkelig kræsjkurs i husmorsarbeid for min far. Min mor var ikke helt fornøyd, men klær ble vasket, gulv støvsugd, mat ble laget og ting ordnet seg, bare ikke på hennes måte. Men utover dette så er det lite de spør om hjelp til, men vi hjelper til for vi vet min far egentlig ikke har helse til å gjøre ale han gjør og vil hjelpe oss med. Både meg og min søster mener slikt hjelp skal gå begge veier, så vi tar oss tilrette når vi vet noe må gjøres. Og nå kom jeg på at jeg må på hytta og sette opp noen lister på badet. Vi får barnevakt når vi trenger og da syns vi det også er greit å male litt hytte, bytte ett vindu, klippe hekk osv når vi først er der. Det er sjeldent ting som må gjørs akkurat nå, men ting som må gjøres etterhvert. Min tidligere svigermor var slik som krevde og forlangte hjelp hele tiden. Det kjente jeg ble ett ork og jeg hadde lite lyst til å hjelpe. Sønnen var fryktelig lei det, men sa han nei eller tok dette opp så var helvete løs. Godt hun ikke var farmor til mine unger kjente jeg. Men jeg hjelper mine ungers oldemor på farsiden når jeg kan. Vi bor ikke i samme by, så når jeg er innom så spør jeg alltid om det er noe jeg skal ordne for henne. Sist var det å reparere noe i drivhuset, det skjønte ikke noen i familien hennes seg på. Super koselig dame, som jeg gjerne hjelper for hun forventer det ikke, krever ikke og jeg bruker gjerne noen minutter til å hjelpe når jeg kan og jeg vet ungene har det hyggelig med henne. Må har hun skjønt at hun kan spørre mine unger om litt hjelp innimellom når de er i byen. Mine unger gjør det uten å forvente noe tilbake, hun stapper alltid med de penger for det mener hun de skal ha. Nå er hun straks 90år og holder hus og hage vedlike, men noen ting har blitt vanskelig ettersom kroppen har blitt gammel. Anonymkode: d55ad...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå