Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Er det lov å la en kanin bare gå løst rundt huset? Flere hus rundt og trafikkert vei. Eller er dette brudd på dyreloven? Hva gjør man i såfall? Synes litt synd på den, for den blir vel overkjørt til slutt😱 Anonymkode: 67906...e51
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det lov å la en kanin bare gå løst rundt huset? Flere hus rundt og trafikkert vei. Eller er dette brudd på dyreloven? Hva gjør man i såfall? Synes litt synd på den, for den blir vel overkjørt til slutt😱 Anonymkode: 67906...e51 Nei, det er ikke lov. Meld ifra til dyrebeskyttelsen og mattilsynet Anonymkode: 22d30...998
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke lov. Meld ifra til dyrebeskyttelsen og mattilsynet Anonymkode: 22d30...998 Hvilket lovverk er det som regulerer løse kaniner? Anonymkode: e2f6a...9e4
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #4 Skrevet 27. august 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvilket lovverk er det som regulerer løse kaniner? Anonymkode: e2f6a...9e4 § 14.Særskilte forbud Det er forbudt å: a) utøve vold mot dyr, b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand, c) ha seksuell omgang med eller foreta seksuelle handlinger med dyr, og d) bruke levende dyr som fôr eller agn. § 22.Generelle vilkår for hold av dyr Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Kongen kan gi nærmere forskrifter som begrenser eller forbyr hold av visse dyrearter, raser eller avlslinjer. § 23.Dyrs levemiljø Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel. Dyr skal ha adgang til egnet og trygt tilholdsrom utenom normal beiteperiode. Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til dyrs levemiljø, herunder om egnet og trygt tilholdsrom, tiltak for å forebygge, oppdage og bekjempe brann og om unntak fra krav om tilholdsrom. § 24.Tilsyn og stell Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at: a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn, b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig, c) spredning av smitte begrenses, og d) dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til omfang av tilsyn og stell og om beskyttelse og behandling av dyr. § 28.Utsetting av dyr i naturen Dyr fra dyrehold kan bare settes ut i naturen for å bli viltlevende når dyret har gode muligheter for å tilpasse seg og overleve i det nye miljøet. Kongen kan i forskrift fastsette vilkår for eller forbud mot utsetting av dyr i naturen. Alt nevnt i fet skrift bryter med hva som er et godt, trygt og helsefremmende liv for en kanin. Åpenbart. I denne situasjonen. Anonymkode: 22d30...998
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #5 Skrevet 27. august 2019 Kaniner spiser det de kommer over. Når kaninen går løs, betyr det at den kan spise giftige planter. Den kan også bli påkjørt, drept av rovdyr, miste tilgang på vann, ikke bli observert og undersøkt for fysisk skade (noe som er dyreeiers ansvar), og den blir feilernært. Anonymkode: 22d30...998
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #6 Skrevet 27. august 2019 Kan man melde anonymt? Helt anonymt? Anonymkode: 67906...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå