Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Aldri hatt dyr og heller aldri ønsket meg det. På treningstur i dag fant jeg tre kattunger i en eske. Den sto rett ved bilen min da jeg skulle hjem. Kunne ikke bare la de stå så tok de med da. Mange telefoner senere ser jeg at jeg er stuck med de inntil videre og er også ansvarlig for de. Økonomisk går det helt greit altså, men jeg kan INGENTING om katter, og nå «eier» jeg tre. 😳 De er jo skjønne da, og jeg bor et sted jeg fint kan ha katt. Noen tips til meg eller? Snakket med veterinær så har kjøpt litt mat og sånn, og fikk kjøpt kattesand og en balje på butikken. Så nå sitter jeg her og ser på de. Hva skjedde liksom? Ungene kommer til å besvime av lykke når de kommer hjem fra pappa. 😂 Og jeg er jo såpass bløthjertet at jeg sikkert kommer til å bli glad i de ganske raskt, muligheten for at de blir er stor. Lite gjennomtenkt å trene der i dag gitt. Anonymkode: f470f...558
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Så bra du tok dem med deg! Jeg hadde endt med alle 3 på fast basis jeg og Så lenge du har mat og kattesand, samt kattedo har du det grunnleggende de trenger Det er ikke mye en katt trenger. Jeg kjøpte en seng til katten vår. Hun har sett på den og gått vekk. Bortkastet 😛 Klorebrett kan også være lurt Anonymkode: b39d5...b0d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Så skjønn du er, HI! Plutselig er du blitt kattemamma, tydelig lettere sjokkskadet over den uventede "fødsele", og likevel fattet, praktisk - og i begynnende forelskelse for de små nurkene ❤️ Kommer vel litt an på hvor gamle de er hvilke behov de har også? Er så mange år siden jeg hadde med kattunger å gjøre, så er litt rusten, men virker som om du har det viktigste. Husk å kose masse med dem (virker ikke som om det blir noe problem hos deg og ungene ), da er det enklere å forholde seg til dem, og også enklere å få gitt dem bort til andre - om du greier det. Husk at det kan komme en del veterinærutgifter fremover, spesielt om du beholder alle tre. Så vurderer du å beholde, skaff deg forsikring først som sist! Få gjerne en sjekk hos veterinær for å finne ut ca. alder på dem også, mtp. ev. sterilisering, vaksiner osv. Ellers er det gjerne lurt å etterlyse eier eller noen som er interessert i å bli katteeier, om du ikke vil beholde dem/alle. Gratulerer med familieforøkelsen Anonymkode: 5338c...4f3
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 Husk kastrering osv. Ellers har du plutselig ikke bare tre.... For en fantastisk overraskelse for barna når de kommer hjem! Søsteren min har flere ganger tatt til seg bortsatte katter. Det har gått veldig bra. Anonymkode: c7c4a...c53
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Så koselig, blir nok livlig fremover, men masse kos. Bare pass på å vaksinere, sterilisere/kastrere og chippe de. Du har mat og en plass å gå på do, det er de viktigste tingene. Klorebrett kan være kjekt, men min klorte heller på tapeten ved siden av Bur kan være greit å skaffe seg og litt leker kan være gøy. Vil anbefale deg katteforsikring og. Det hadde ikke jeg til min, og det ble dyrt når hun ble syk. Anonymkode: f5636...f11
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 Jeg ville levert de til dyrebeskyttelsen. Jeg har en katt (som jeg egentlig ikke er glad i, men som barna elsker) og det holder for meg. 3 hadde blitt min begravelse når det kommer til antall dyr jeg makter å ha Anonymkode: c9138...ba5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 I love you 😻😻 Anonymkode: 47c2d...fe6
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 Husk å ta ned dolokket. 2 av mine kattunger holdt på å drukne i do.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 Vær forsiktig med åpen flamme, noen kattunger er litt for nærgående. Min kom litt for nærme et stearinlys. Anonymkode: f5636...f11
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 Vaksinering, holde dem inne til de er kastrert, holde ut "babytiden", lese deg litt opp på katter, og la dem være en del av familien så har du det du trenger👍😻 Anonymkode: 3f6fe...fbd
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 16 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Husk å ta ned dolokket. 2 av mine kattunger holdt på å drukne i do. Huff, det er jo alvorlig, men må bare le... Det er jo helt utrolig hvor oppfinnsomme de er i sin søken etter å utforske alt som kan være spennende i verden Anonymkode: 5338c...4f3
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 Vi har tre voksne katter og det anbefaler jeg IKKE. De nekter å dele kattedo så de tisser og bæsjer overalt unntatt i doen sin. De vanligste stedene er teppene på soverommene og på gulvet på badet. Dette til tross for at doen tømmes minst to ganger hver dag og ofte velger de teppet selv om ingen har brukt doen siden den ble tømt. Mange katter er sære og vil ikke dele do med andre katter, så det anbefales å ha minst en do per katt. Markering er også vanlig når man ha mer enn en, og kastrerte katter kan markere de og. Gi vekk to og behold kun en er mitt råd. Anonymkode: c516f...b0d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #13 Skrevet 27. august 2019 Da har jeg hatt nattevåk og styr i natt. De sov så søtt kl ti. Gikk og la meg. Kl tolv var det først full fest og leven som gikk over i gråt og mjauing. Endte opp med tre katter i senga, da sov vi godt alle tre. Dyrebeskyttelsen her jeg bor og andre organisasjoner har sprengt kapasitet. De spurte pent om jeg kunne ha de inntil videre, de kunne forsøke å finne fosterhjem. Skal til veterinæren i dag før jeg skal på jobb. Vaksine og sterilisering er selvsagt noe jeg skal ivareta om jeg beholder de. Nå ligger pelsdottene og sover i senga mi og jeg er våken fordi denne ene fant ut at å ligge oppå ansiktet mitt var det beste stedet. 😊 Anonymkode: f470f...558
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #14 Skrevet 27. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har tre voksne katter og det anbefaler jeg IKKE. De nekter å dele kattedo så de tisser og bæsjer overalt unntatt i doen sin. De vanligste stedene er teppene på soverommene og på gulvet på badet. Dette til tross for at doen tømmes minst to ganger hver dag og ofte velger de teppet selv om ingen har brukt doen siden den ble tømt. Mange katter er sære og vil ikke dele do med andre katter, så det anbefales å ha minst en do per katt. Markering er også vanlig når man ha mer enn en, og kastrerte katter kan markere de og. Gi vekk to og behold kun en er mitt råd. Anonymkode: c516f...b0d Jeg har også 3 katter. Mine går ut og inn som de vil, men jeg har do inne på vinteren. Ingen problemer med det her. Mine er veldig gode venner, leker og koser med hverandre. Det hender leken går over kanten, men de blir da venner igjen😊 Hi, du kan jo tilby deg å være fosterhjem; da får du ha dem en stund, og se om det kan passe for dere. Anonymkode: 1393a...ae1
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #15 Skrevet 27. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også 3 katter. Mine går ut og inn som de vil, men jeg har do inne på vinteren. Ingen problemer med det her. Mine er veldig gode venner, leker og koser med hverandre. Det hender leken går over kanten, men de blir da venner igjen😊 Hi, du kan jo tilby deg å være fosterhjem; da får du ha dem en stund, og se om det kan passe for dere. Anonymkode: 1393a...ae1 Vi har 4. De deler do, krangler aldri og det er null stress. Anonymkode: 47c2d...fe6
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #16 Skrevet 27. august 2019 Hvis de er leveringsklare nå hadde jeg nok prøvd å få gitt bort iallefall én. Og beholdt en til to av samme kjønn. Har selv to hanner på 12 og 3 år. De går godt sammen men deler ikke do. Begge kastrerte. Viktigste å huske på nå er å få i de nok mat, få de rene, lære de å bli håndtert og kose masse. 😁 Ikke slippe ut(viktig å minne ungene på at de må lukke dører/vinduer) helst ikke før de er 7-8 mnd. Anonymkode: 5075c...3b2
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #17 Skrevet 27. august 2019 Husk å tenk deg godt om før du velger å beholde de. Du kommer til å ha de i maaaaasnge år, de skal stelles, gjøres renslige, tas til dyrlege, koses og ikke minst passes på av noen i ALLE helger og ferier i årevis. Anonymkode: 10119...5f8
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #18 Skrevet 27. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har tre voksne katter og det anbefaler jeg IKKE. De nekter å dele kattedo så de tisser og bæsjer overalt unntatt i doen sin. De vanligste stedene er teppene på soverommene og på gulvet på badet. Dette til tross for at doen tømmes minst to ganger hver dag og ofte velger de teppet selv om ingen har brukt doen siden den ble tømt. Mange katter er sære og vil ikke dele do med andre katter, så det anbefales å ha minst en do per katt. Markering er også vanlig når man ha mer enn en, og kastrerte katter kan markere de og. Gi vekk to og behold kun en er mitt råd. Anonymkode: c516f...b0d Vi har 4 katter og to doer, det går helt fint. Om kattene går på samme plass utenfor doen så er det nok lukt der som gjør at de føler det er en do. Fjern, vask med eddik og begrens tilgangen til de plassene. Og prøv å bytte sand, altså merke, for det er veldig rart om ingen går på doen. Jeg har hatt mange katter opp igjennom, endel fosterkatter fra dyrebeskyttelsen, og alle har gått i kassene, også de vokse villkattene. Men det er viktig at doene er rene og står plasser som er bra for kattene. Anonymkode: 3f6fe...fbd
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #19 Skrevet 27. august 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har tre voksne katter og det anbefaler jeg IKKE. De nekter å dele kattedo så de tisser og bæsjer overalt unntatt i doen sin. De vanligste stedene er teppene på soverommene og på gulvet på badet. Dette til tross for at doen tømmes minst to ganger hver dag og ofte velger de teppet selv om ingen har brukt doen siden den ble tømt. Mange katter er sære og vil ikke dele do med andre katter, så det anbefales å ha minst en do per katt. Markering er også vanlig når man ha mer enn en, og kastrerte katter kan markere de og. Gi vekk to og behold kun en er mitt råd. Anonymkode: c516f...b0d I all verden?! Hva vasker du med når de har tisset inne? Om du bruker ammoniakkbaserte vaskemidler vil de fortsette å markere slik inne. Det er IKKE vanlig at katter gjør fra seg slik med mindre de er syke altså. Hjelp dem inn i kattedoen flere ganger. Etterhvert vil de forstå hvor de skal gå på do. Du kan også prøve flere doer plassert ulike steder, samt å bytte type sand. Vi har to og en halv katt. Den halve er naboens hannkatt som føler seg som hjemme her. Ikke markerer den, og den går overens, og både sover og spiser sammen med våre hunkatter når den vil på ferie hit. (For ordens skyld; den er velkommen inn, og den får også lov av naboene så lenge vi synes det er ok). Flere katter sammen går stort sett helt fint. Hi, så flott at du har tatt ansvar. Prøv å omplassere via Finn eller lokalavis om du ikke ønsker og beholde alle eller noen i det hele tatt. Det er et langsiktig ansvar, men katter trenger sjelden tilsyn alle helger som nevnt over. Har de tilgang på mat og vann, holder det fint å sette ut fredag og fylle på søndag kveld. Skal du på ferie trenger du noen til å komme innom annenhver dag og fylle på. Steriliser dem så fort du kan, og har du mulighet, skaff luke med chipleser så de kan komme og gå som de vil. Sett gjerne luka et sted hvor du kan stenge av til resten av huset og hvor du ikke får for mye varmetap som f.eks. et vaskerom. De første mnd kan kattunger finne på en del ramp. Deretter roer de seg betraktelig. Gi dem et klorestativ, gjerne med et tau de kan fange og leke med. Om de klorer inne andre steder kan du blande 50/50 med vann og munnskyllevann og spraye på. Det er lukt de ikke liker, og lett holder seg unna. Lykke til med valget. Anonymkode: 8b17c...fe7
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #20 Skrevet 27. august 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: I all verden?! Hva vasker du med når de har tisset inne? Om du bruker ammoniakkbaserte vaskemidler vil de fortsette å markere slik inne. Det er IKKE vanlig at katter gjør fra seg slik med mindre de er syke altså. Hjelp dem inn i kattedoen flere ganger. Etterhvert vil de forstå hvor de skal gå på do. Du kan også prøve flere doer plassert ulike steder, samt å bytte type sand. Vi har to og en halv katt. Den halve er naboens hannkatt som føler seg som hjemme her. Ikke markerer den, og den går overens, og både sover og spiser sammen med våre hunkatter når den vil på ferie hit. (For ordens skyld; den er velkommen inn, og den får også lov av naboene så lenge vi synes det er ok). Flere katter sammen går stort sett helt fint. Hi, så flott at du har tatt ansvar. Prøv å omplassere via Finn eller lokalavis om du ikke ønsker og beholde alle eller noen i det hele tatt. Det er et langsiktig ansvar, men katter trenger sjelden tilsyn alle helger som nevnt over. Har de tilgang på mat og vann, holder det fint å sette ut fredag og fylle på søndag kveld. Skal du på ferie trenger du noen til å komme innom annenhver dag og fylle på. Steriliser dem så fort du kan, og har du mulighet, skaff luke med chipleser så de kan komme og gå som de vil. Sett gjerne luka et sted hvor du kan stenge av til resten av huset og hvor du ikke får for mye varmetap som f.eks. et vaskerom. De første mnd kan kattunger finne på en del ramp. Deretter roer de seg betraktelig. Gi dem et klorestativ, gjerne med et tau de kan fange og leke med. Om de klorer inne andre steder kan du blande 50/50 med vann og munnskyllevann og spraye på. Det er lukt de ikke liker, og lett holder seg unna. Lykke til med valget. Anonymkode: 8b17c...fe7 De første månedene = de første 12 månedene. Anonymkode: 4e727...862
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #21 Skrevet 27. august 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har tre voksne katter og det anbefaler jeg IKKE. De nekter å dele kattedo så de tisser og bæsjer overalt unntatt i doen sin. De vanligste stedene er teppene på soverommene og på gulvet på badet. Dette til tross for at doen tømmes minst to ganger hver dag og ofte velger de teppet selv om ingen har brukt doen siden den ble tømt. Mange katter er sære og vil ikke dele do med andre katter, så det anbefales å ha minst en do per katt. Markering er også vanlig når man ha mer enn en, og kastrerte katter kan markere de og. Gi vekk to og behold kun en er mitt råd. Anonymkode: c516f...b0d Dette er absolutt ikke vanlig hvis det er katter som også får være ute! Vi har to katter, de får årlig vaksine og tannpleie, god mat, vann og har katteluke. De trives som plommen i egget. Og de en blitt en del av familien. Leker med oss ute, blir med til lekeplassen. Trøster barn som har en tøff dag, lærer barna ansvar og det å respektere liv. De bæsjer eller tisser aldri plasser hvor de ikke skal (kattedyr er normalt veldig renslige, og katter som trives bæsjer og tisser ikke overalt). Katter er geniale dyr, som gir mye, men som ikke krever all verden. Vi kan fint reise bort, da mater naboene dem. Siden vi har katteluke, så har de alle de trenger. Anonymkode: fe54d...8cb
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #22 Skrevet 27. august 2019 Venter hos veterinær nå. De hyler i buret (som jeg fikk låne av naboen) Spennende å se hvor gamle de er og kjønn. Jeg skal anmelde det, men trolig fører det ingen steder. Jeg ble enig med dyrebeskyttelsen å være fosterhjem en stund. Så skal vi se hva vi gjør. De kunne betale sterilisering mens de er hos meg sa de. Må bare se hvor gamle de er og hva vet sier. Å ha tre søsken sammen bør ikke by på utfordringer med sjalusi og bråk. Når de har vokst opp sammen og steriliseres til rett tid så går det som oftest veldig greit. Så nå er jeg fosterhjem inntil videre. Anonymkode: f470f...558
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #23 Skrevet 27. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har 4 katter og to doer, det går helt fint. Om kattene går på samme plass utenfor doen så er det nok lukt der som gjør at de føler det er en do. Fjern, vask med eddik og begrens tilgangen til de plassene. Og prøv å bytte sand, altså merke, for det er veldig rart om ingen går på doen. Jeg har hatt mange katter opp igjennom, endel fosterkatter fra dyrebeskyttelsen, og alle har gått i kassene, også de vokse villkattene. Men det er viktig at doene er rene og står plasser som er bra for kattene. Anonymkode: 3f6fe...fbd Det er ikke lukt, for vi flyttet inn i helt nytt hus for to uker siden og de begynte umiddelbart å bæsje på teppet og på badet. Vi har hatt problemer med dette i årevis, har hatt flere doer på forskjellige plasser og prøvd absolutt alle forskjellige typer kattesand og det endte med at vi måtte ha dem ute. Nå er de inne pga vi er i nytt hus men kommer til å ha dem ute igjen etter hvert for vi kan ikke bo slik. De bruker doen, men kun en gang så er det ingen andre som kan bruke den. Med tre katter har vi ikke mulighet til å tømme den hver gang den blir brukt dag og natt. Vi lukker selvfølgelig dørene til soverommene men da bare gjør de fra seg rett utenfor dørene isteden. Døren til badet står åpen for jeg vil heller at de tisser på flisene der inne enn på teppet. Anonymkode: c516f...b0d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #24 Skrevet 27. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Venter hos veterinær nå. De hyler i buret (som jeg fikk låne av naboen) Spennende å se hvor gamle de er og kjønn. Jeg skal anmelde det, men trolig fører det ingen steder. Jeg ble enig med dyrebeskyttelsen å være fosterhjem en stund. Så skal vi se hva vi gjør. De kunne betale sterilisering mens de er hos meg sa de. Må bare se hvor gamle de er og hva vet sier. Å ha tre søsken sammen bør ikke by på utfordringer med sjalusi og bråk. Når de har vokst opp sammen og steriliseres til rett tid så går det som oftest veldig greit. Så nå er jeg fosterhjem inntil videre. Anonymkode: f470f...558 Hvordan gikk det hi? Anonymkode: f5636...f11
Anonym bruker Skrevet 27. august 2019 #25 Skrevet 27. august 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke lukt, for vi flyttet inn i helt nytt hus for to uker siden og de begynte umiddelbart å bæsje på teppet og på badet. Vi har hatt problemer med dette i årevis, har hatt flere doer på forskjellige plasser og prøvd absolutt alle forskjellige typer kattesand og det endte med at vi måtte ha dem ute. Nå er de inne pga vi er i nytt hus men kommer til å ha dem ute igjen etter hvert for vi kan ikke bo slik. De bruker doen, men kun en gang så er det ingen andre som kan bruke den. Med tre katter har vi ikke mulighet til å tømme den hver gang den blir brukt dag og natt. Vi lukker selvfølgelig dørene til soverommene men da bare gjør de fra seg rett utenfor dørene isteden. Døren til badet står åpen for jeg vil heller at de tisser på flisene der inne enn på teppet. Anonymkode: c516f...b0d Det er ikke normalt at katter holder på sånn. Nå kan grunnen være stress pga flyttingen, men utover det så ville jeg snakket med vetrinær for det er som sagt ikke normalt for katter å holde på sånn. Anonymkode: 3f6fe...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå