Gå til innhold

13åringen roter helt hinsides på rommet, jeg gir snart opp🙈 Forslag til hvordan få henne til å ha litt orden?🙄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Klær flyter på gulvet, fat og sånt hoper seg opp, dill og dall flyter overalt..

Jeg ber henne daglig ta ut det som skal på kjøkkenet, jeg ber henne legge skittentøy i kurven hun har fått på rommet og henge opp det som ikke skal vaskes, jeg ber henne sette dillet der det hører hjemme, men det går ikke inn. Vi prøver med belønning, vi maser, vi prøver å overse, vi snakker og oppmuntrer, vi skryter.. Jeg er med henne av og til og tar rommet ordentlig. Vi har gått gjennom klær og ting og fjernet endel slik at det er mindre å holde orden på. 

Hun har alltid vært slik, men nå er det verre enn noen gang. Hun "skal bare", eller hun skal gjøre det "etterpå", hun "orker ikke" akkurat nå osv. Jeg skjønner jo at tenårene har slått inn, men samtidig kan man jo prøve å ha litt orden rundt seg.

Er det normalt, vil det bli bedre, eller finnes det noen lure tips?🙏

Anonymkode: 5e709...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

This to shall pass...

Jeg har slutta å mase. Det eneste jeg forventer er at hun rydder opp kopper og kar for jeg vil gjerne ha tilgang til glass og tallerkener fra kjøkkenet. Eneste jeg sier er at hun får ikke ha besøk når det er bomba, så får hun velge selv hva som er viktig

Anonymkode: a46ac...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne ha bombet rom. Så lenge du maser og gjør det selv til slutt så er det ingen grunn til at hun skal gidde selv.

Hun blir helt sikkert voksen likevel 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har sagt er at jeg nekter at servise og matrester skal hope seg opp. Resten kommer etter hvert. Jeg var sånn selv. Min mor truer med å sende bilder, men det må for enhver pris unngåes om jeg vil beholde respekt 😂😂 Smør deg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, huff...jeg var slik selv. Også når jeg flyttet for meg selv. 

Nå med to småbarn er jeg veldig ryddig.

Så det er håp.😆

Anonymkode: bc15e...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn selv, men rydda selv i store tak innimellom. Mitt problem var at nær jeg førstes tok rommet skulle alt vaskes, inkl vinduer, så var jo litt stort prosjekt. 

Jeg begynte å holde det ryddigere når jeg ikke lenger turte ha med folk inn på rommet. 

Anonymkode: 41aa9...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett å mase om at oppvask skal til kjøkkenet, for råtten mat, fluer og larver vil vi IKKE ha i huset DITT!

Men ellers bare lukker du døra, det er hennes rom og hun må leve i rotet. 

Har to tenåringer selv og de ser jo at resten av huset ser okei ut, og de kan både støvsuge, vaske og rydde, de bare hele tiden utsetter å ta rommene sine.

Jeg vasker ikke klær som ikke er på vaskerommet, så mine tar et skippertak på klær når skapet blir tomt og det plutselig er vanskelig å finne rent undertøy ;)

Min eldste på 18 år har blitt mye bedre, rydder og holder mer orden uten at jeg maser. 15-åringen lever i et kaos, og får bare gjøre det så lenge, jeg har ikke tenkt å rydde det rommet. 15-åringen hadde forresten en skikkelig runde nå i begynnelsen av ferien, flyttet litt rundt på møbler, kastet en del dill, vasket under senga osv så det tas innimellom...

Anonymkode: 63af3...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvask SKAL ut.

Resten får de leve med  - har de ingen rene truser får de vrenge, har de ikke plass til å gå får de vasse. Alt som skal vaskes må i skittentøyskurv og settes ut ti vask, jeg leiter ikke etter skittentøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var slik selv. Ekstremt rotete og sløv når det kom til å holde rommet mitt. En sjelden gang tok jeg det. Mamma sluttet å mase til slutt, jeg skjønte etter en stund at det faktisk ikke var så digg med smuler i senga og epleskrotter som luktet muggent i søpla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror veldig mange tennåringer er slik, mine to er også slik. Hun ene er værre enn hun andre på rommet, men hun andre tar det igjen andre steder. Det morsomme oppi dette er at resten av huset må være striglet om de skal ha besøk, er krise om det ligger en avis på bordet feks. Så fra å ha rotet uansett hvor de var i huset, er det nå kun soverom og bad. Badet skjønner jeg nesten ikke at de roter så på, for alt de roter får faktisk plass i hylla de har der. Det er kun klær som er brukt, men ikke nok til å vaskes. Alt annet rydder de, de kan også finne på å vaske klær, badet og igrunn gjøre det meste i hele huset. Så jeg må nok bare leve med at rommet deres ser helt bomba ut. Det er igrunn bare klær de roter også, men når det ligger klær overalt ser alt annet de har der også ut som rot. 

Anonymkode: fa28f...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Husk nå at det er like mye 13 åringens hus 🙄

 

 

Anonymkode: 1f5df...070

Eh... 

Anonymkode: 1b63b...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh... 

Anonymkode: 1b63b...970

Var nok en preferanse til en tråd fra i går :)

Anonymkode: a46ac...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting fra kjøkkenet SKAL ut Der hadde jeg sat meg ned å gitt henne beskjed om at nå fikk hun en sjanse til å forbedre seg.Dersom hun ikke heretter klarte å få ting ned igjen på kjøkkenet i løpet av den dagen det var tatt opp, kom jeg til å legge ned forbud mot mat på rommet, og drikke ville kun vært lov i henes egen drikkeflaske.

Utover det kunne hun bare rotet så mye hun ville, forutsatt at hun ikke fant på annen typerot som kunne ødelegge huset. Det er hun som skal bo i det. Her i huset vasker tennåringer klærne sine selv. Hvis jeg hadde vasket for henne, hadde det kun vært snakk om klær som ko i skittentøyskurv. Ble det tomt for rene klær fordi de slang rundt overalt, hadde det vært hennes problem.

Anonymkode: d2e66...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

This to shall pass...

Jeg har slutta å mase. Det eneste jeg forventer er at hun rydder opp kopper og kar for jeg vil gjerne ha tilgang til glass og tallerkener fra kjøkkenet. Eneste jeg sier er at hun får ikke ha besøk når det er bomba, så får hun velge selv hva som er viktig

Anonymkode: a46ac...7f7

...noen ganger oppdager de også selv at det er er litt flaut å få høre fra besøkende at det er rotete.

Anonymkode: b9956...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får ikke spise eller drikke oppe.

Skal de ha klærne vasket, må de selv bære det ned til vask.

Og de får ikke ha venner på besøk og det ser BOMBA ut.

Det er langt ifra ryddig der, men de får bare styre i rotet sitt. Men enkelte regner får de holde...

Anonymkode: c4f5b...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har masse rot flytende rundt, men heldigvis ikke oppvask. Hun har forresten begynt å vaske klær. 

Han er et petimeter med tellekanter og centimeter-presisjon, men han bomber sitt og farens bad. Han utnytter dessuten søsterens evne til klesvask, så når det blir tomt i skapet hans, bestikker han søsteren for å få vasket og hengt opp tøy. Når det er tørt, slenger hun alt på senga hans, inkludert sitt eget tøy, og får det  pent brettet tilbake. 

Jeg lar dem styre på. Gidder ikke å bruke krefter på store ungdommers rot. 

Anonymkode: 833f5...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å høre om rommet til 11-åringen, med unntak av matrester, går knapt an å gå på gulvet der. På det verste går rotet ut døra.

Beordrer henne til å rydde skikkelig ca en gang i mnd, ellers bare overser jeg det. Men med slikt rom mister hun kos som at jeg går inn og vekker henne på sengekanten, eller mulighet til å ha overnattingsgjester. Så det kommer nok en dag hvor hun begynner å rydde etter seg igjen.

Anonymkode: d8747...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt rutine med rydding av rom daglig fra de begynte på skolen, og følte meg ganske sikker på at rutinen skulle være automatisert før tenårene. Men eldstemann i vårt hus er 13, og hans rom er det verste av alle. 

Her hjelper verken mas, belønning eller krav. Ikke engang å konfiskere mobilen hjelper. 

Det eneste som fungerer er å ha god tid, sette meg i senga hans og detaljstyre ham, eller eventuelt hjelpe ham. 

Anonymkode: 0c567...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fange noen edderkopper eller småkryp å putte inn der? Hvis hun hyler når hun oppdager det, så får du si at det er sånt som skjer med masse kleshauger og rot på gulvet ;)

 

Anonymkode: 49fc1...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...