Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Jeg er så lei meg og forvirret. Jeg har snakket med barnehagen flere ganger om barnet mitt som sliter med språket og vi har diskutert litt om vi skal blande inn ppt, men barnehagen ville vente siden barnet mitt har hatt problemer med hørsel inntil nylig. Så på mandag sier primærkontakten til barnet mitt at hun mistenker autisme og at det haster å få inn ppt. Det var en bombe for meg og hun sa videre at hun skulle ha møte med styrer og andre ped.ledere i barnehagen og diskutere litt. På fredag sier hun i en bisetning at etter møtet ble de enige om å avvente litt. Jeg stod på farten og skulle rekke noe så jeg fikk ikke spurt noe mer. Hvorfor vil de vente om de mistenker noe så alvorlig? Jeg har googlet og grått hver dag siden hun slapp bomben i fanget på meg. Jeg skal snakke med styrer i morgen for å få klarhet i ting, men jeg er så forvirret og trist . Hvorfor vente? Anonymkode: 7e786...93f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Jeg regner med det betyr at de andre ikke var enige med henne? Noen ser virkelig spøkelser på høylys dag altså, og om alle var enige i at de mistenker autisme så ville de selvfølgelig ikke ventet. Jeg regner med denne primærkontakten i møte med de andre ped.lederne og styrer fikk beskjed om at det er helt normalt å være litt sen med språket når det er dårlig hørsel, og når språket ikke er på plass blir det naturlig nok en del frustrasjon fra ungen. Det er ikke et tegn på autisme! Men snakk med styrer i morgen du, og vit at det er større sjanse for at du blir beroliget enn at du får sjokk, for det er selvfølgelig en grunn til at de vil vente å se. Anonymkode: ec16d...066
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 Her ville jeg snakket med styrer, for jeg synes primærkontakten oppførte seg uprofesjonelt, og jeg får mer inntrykk av at det kanskje er hun som har synset seg til noe, mer enn det nødvendigvis er hold i dette. Vil tro denne kanskje ikke har utdannelse? Om et barn har hatt problem med hørsel er det helt normalt å slite med språket. Det er heller ikke slik at det bare er å skru på en knapp når hørselen er tilbake og så forstå alt og plutselig kunne snakke. Barnet må da forholde seg til en hel masse lyder det ikke har hørt før, det er slitsomt inntil det blir vant med det. Det er slitsomt å lære seg stemmer, dialekter, tonefall, ordforråd osv. osv. Og i tillegg skal barnet lære seg å snakke selv også. Noen barn kan bli usikre i en slik overgang, og ulike barn kan velge ulike "taktikker" for videre læring. Noen vil forsøke seg frem på alle måter og interagere med andre med mye energi. Andre kan reagere med å trekke seg tilbake, observere, lytte, lære, prøve seg frem med språk i tryggere omgivelser, og gjerne stillere omgivelser før de så tør å kaste seg ut i samhandling og mer lek med andre. I tillegg kan det være en overgang med tilpasning av hørselen. Så når ditt barn nylig har fått hørselen så er det normal om det sliter med språket og samhandling med andre. Det kan ta tid før dette kommer ordentlig på plass. Så jeg ville snakket med styrer og bedt om en forklaring på primærkontaktens utsagn. Og avhengig av hvor mye og hvilken kontakt denne har med barnet så ville jeg kanskje bedt om en annen primærkontakt, en som ser barnet bedre og kanskje har litt mer kunnskap om det barnet sliter med... Anonymkode: 876a5...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 Primærkontakten opptrådte særdeles uprofesjonelt! Hun er ikke utdannet for å vurdere evt diagnoser hos barn og forsinkelser i språk betyr IKKE at man har autisme. Som de over skriver så avventer de mest sannsynlig fordi de ikke er enige. De ville ikke avventet om de mistenkte autisme. Ville tatt opp dette med styrer. Hørt hva de tenkte og fortalt hvor mange bekymringer denne ansatte har påført deg nå. Skikkelig uting med ansatte i skole og barnehager som hinter om diagnoser til foreldre. Som regel de med minst kompetanse som opptrer mest uprofesjonelt 😕 Anonymkode: c917b...325
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 Enig i at denne personen har vært uhyre uprofesjonell! Du kan kontaktes Ppt selv, og det burde du kanskje gjøre. Ikke fordi de skal se etter autisme, men fordi de kan hjelpe deg i kontakt med barnehage og veilede dem! Noen andre enn deg skal fortelle barnehagen hvor ræva de har opptrådt. Anonymkode: 21b2c...d75
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 Primærkontakter...tanter, altså, enkle sjeler med en enkel liten utdanning til noe enkelt. At hun i det hele tatt tiltror seg å hinte om alvorlige diagnoser sier mer om hennes oppblåste selvbilde enn om barnet ditt, hi. Anonymkode: dacd2...86c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Primærkontakter...tanter, altså, enkle sjeler med en enkel liten utdanning til noe enkelt. At hun i det hele tatt tiltror seg å hinte om alvorlige diagnoser sier mer om hennes oppblåste selvbilde enn om barnet ditt, hi. Anonymkode: dacd2...86c Tåpelig kommentar Anonymkode: 4f000...527
Mamma_til_2 Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 Ansatte i bhg skal ikke sette eller hentyde til diagnoser, det har de ikke kompetanse til, de kan henvise til ppt som igjen henviser til spesped som igjen kan få foreldre til og snakke med spesialister innen diagnose for barn. Denne primærkontakten var virkelig uprof. Snakk med styrer!! Og om det skulle være at de har mistanker så tar de det virkelig ikke i en hente/leverings situasjon da kaller de inn til møte.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her ville jeg snakket med styrer, for jeg synes primærkontakten oppførte seg uprofesjonelt, og jeg får mer inntrykk av at det kanskje er hun som har synset seg til noe, mer enn det nødvendigvis er hold i dette. Vil tro denne kanskje ikke har utdannelse? Om et barn har hatt problem med hørsel er det helt normalt å slite med språket. Det er heller ikke slik at det bare er å skru på en knapp når hørselen er tilbake og så forstå alt og plutselig kunne snakke. Barnet må da forholde seg til en hel masse lyder det ikke har hørt før, det er slitsomt inntil det blir vant med det. Det er slitsomt å lære seg stemmer, dialekter, tonefall, ordforråd osv. osv. Og i tillegg skal barnet lære seg å snakke selv også. Noen barn kan bli usikre i en slik overgang, og ulike barn kan velge ulike "taktikker" for videre læring. Noen vil forsøke seg frem på alle måter og interagere med andre med mye energi. Andre kan reagere med å trekke seg tilbake, observere, lytte, lære, prøve seg frem med språk i tryggere omgivelser, og gjerne stillere omgivelser før de så tør å kaste seg ut i samhandling og mer lek med andre. I tillegg kan det være en overgang med tilpasning av hørselen. Så når ditt barn nylig har fått hørselen så er det normal om det sliter med språket og samhandling med andre. Det kan ta tid før dette kommer ordentlig på plass. Så jeg ville snakket med styrer og bedt om en forklaring på primærkontaktens utsagn. Og avhengig av hvor mye og hvilken kontakt denne har med barnet så ville jeg kanskje bedt om en annen primærkontakt, en som ser barnet bedre og kanskje har litt mer kunnskap om det barnet sliter med... Anonymkode: 876a5...4eb Hun er utdannet. Det er språket og det sosiale hun reagerer på. I tillegg sa hun at «jeg ser ikke at språket vil komme innen særlig kort tid». Så hun er synsk i tillegg. Barnet sliter litt , det ser jeg også. Og jeg er ikke fremmed for å få ppt på banen, men det var hele situasjonen som gjorde at jeg har grått hele helgen. Autisme. Har aldri tenkt i de baner. Anonymkode: 7e786...93f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 7 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Ansatte i bhg skal ikke sette eller hentyde til diagnoser, det har de ikke kompetanse til, de kan henvise til ppt som igjen henviser til spesped som igjen kan få foreldre til og snakke med spesialister innen diagnose for barn. Denne primærkontakten var virkelig uprof. Snakk med styrer!! Og om det skulle være at de har mistanker så tar de det virkelig ikke i en hente/leverings situasjon da kaller de inn til møte. Ja hun skulle kalle meg inn til ett møte «om en tid». Det sa hun etter at de ville avvente med ppt. Skal ta det med styrer i morgen ja. Anonymkode: 7e786...93f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er utdannet. Det er språket og det sosiale hun reagerer på. I tillegg sa hun at «jeg ser ikke at språket vil komme innen særlig kort tid». Så hun er synsk i tillegg. Barnet sliter litt , det ser jeg også. Og jeg er ikke fremmed for å få ppt på banen, men det var hele situasjonen som gjorde at jeg har grått hele helgen. Autisme. Har aldri tenkt i de baner. Anonymkode: 7e786...93f Hun ville også ha slitt med språk og det sosiale om hun ikke hadde hørt... Jeg synes hun oppfører seg så uprofesjonelt at jeg ville bedt om å få en annen som primærkontakt. Selvfølgelig kan ulike diagnoser opptre samtidig hos en person, men når man har et helt konkret problem som man vet gir problem med språk og det sosiale, og dette problemen knapt er rettet på og man vet at det tar tid å tilpasse, rette opp og lære seg språk og det sosiale, da er det meningsløs å komme slengende med en annen, og mer usannsynlig diagnose som årsak. Anonymkode: 876a5...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 Veldig uprofesjonelt av en ansatt i bhg å antyde en diagnose på et barn. Slike diagnoser har ikke personalet kompetanse til å sette. Selv om man selvfølgelig kan mistenke det. Men da bør uansett ppt inn. Hvor gammelt er barnet? Og var det en ped.leder som sa dette? Du bør uansett ta en prat med styrer på mandag og fortelle hva den ansatte har sagt, og be om en forklaring her. (Og ja, jeg er selv ped leder med over 20 års erfaring fra bhg). Anonymkode: eb4fe...743
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig uprofesjonelt av en ansatt i bhg å antyde en diagnose på et barn. Slike diagnoser har ikke personalet kompetanse til å sette. Selv om man selvfølgelig kan mistenke det. Men da bør uansett ppt inn. Hvor gammelt er barnet? Og var det en ped.leder som sa dette? Du bør uansett ta en prat med styrer på mandag og fortelle hva den ansatte har sagt, og be om en forklaring her. (Og ja, jeg er selv ped leder med over 20 års erfaring fra bhg). Anonymkode: eb4fe...743 Barnet er snart 3 år og det var en ped.leder ja. Kan legge til at barnet har gått i denne barnehagen i 14 dager. Anonymkode: 7e786...93f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun er utdannet. Det er språket og det sosiale hun reagerer på. I tillegg sa hun at «jeg ser ikke at språket vil komme innen særlig kort tid». Så hun er synsk i tillegg. Barnet sliter litt , det ser jeg også. Og jeg er ikke fremmed for å få ppt på banen, men det var hele situasjonen som gjorde at jeg har grått hele helgen. Autisme. Har aldri tenkt i de baner. Anonymkode: 7e786...93f Herregud, jeg hadde levert skriftlig klage på henne, for sånn kan man ikke gjøre. Hvordan ble dette overbringt deg, var det på et møte eller i levere- hente situasjon? Anonymkode: 4f000...527
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 Dette ville jeg helt klart tatt opp med styrer. Det skal da ikke settes diagnoser i garderoben i bhg eller antyde noe slikt i det hele tatt. Snakk om å sette tilliten din til bhg på prøve når det er slik kommunikasjonen foregår. Himmel så irritert jeg hadde blitt om det var mitt barn det var snakk om! Anonymkode: dfcd8...d62
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #16 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, jeg hadde levert skriftlig klage på henne, for sånn kan man ikke gjøre. Hvordan ble dette overbringt deg, var det på et møte eller i levere- hente situasjon? Anonymkode: 4f000...527 Det var i en hente situasjon. Jeg spurte henne om hvordan det gikk med barnet og om hun hadde tenkt noe mer på å få inn ppt for å få støtte til språket. Da sa hun at hun mistenker autisme. Anonymkode: 7e786...93f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #17 Skrevet 25. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tåpelig kommentar Anonymkode: 4f000...527 Nei, fullstendig vettug. Bhg-ansatte som tror de kan noe utover sin lille sfære er i beste fall latterlige og i verste fall farlige, som vi ser her. Anonymkode: dacd2...86c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #18 Skrevet 25. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var i en hente situasjon. Jeg spurte henne om hvordan det gikk med barnet og om hun hadde tenkt noe mer på å få inn ppt for å få støtte til språket. Da sa hun at hun mistenker autisme. Anonymkode: 7e786...93f Jeg blir bare mer og mer sjokkert. Hun er utrolig uprofesjonell, hun kan ha sine tanker om hva som kan være galt, men hun har ingen kompetanse til å sette diagnose. Uansett så skal aldri sånne type samtaler tas i sånne situasjoner. Da innkaller man til møte hvor man kan snakke i fred og ro. For en beskjed å få, kanskje mens barnet ditt er der, og andre foreldre og ansatte surrer rundt. Jeg synes du skal levere skriftlig klage, for det der er over alle grenser. Anonymkode: 4f000...527
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #19 Skrevet 25. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var i en hente situasjon. Jeg spurte henne om hvordan det gikk med barnet og om hun hadde tenkt noe mer på å få inn ppt for å få støtte til språket. Da sa hun at hun mistenker autisme. Anonymkode: 7e786...93f Jo mer du forteller, jo mer horribelt er det denne ansatte har gjort, Hi. Å ta opp en slik diagnose i en hentesituasjon. Og når barnehagen kun har hatt barnet hos seg i 14 dager (er det to uker er det jo bare 10 dager, kanskje kortere dager i begynnelsen også pga. tilvenning?). Da har de jo knapt rukket å bli kjent med barnet. Og med barnets hørsel, som jeg antar bhg. er informert om, så er det helt horribelt å ta opp dette, ta det opp nå, på mangelfullt grunnlag og måten det ble tatt opp på. Jeg skrev tidligere at jeg ville tatt dette med styrer, men det er nesten så jeg ville vurdert å ta det høyere opp i kommunen også, for denne ansatte glemmer elementære kjøreregler som fagperson og medmenneske. Slike trenger en ordentlig oppvåkning for å lære, tror jeg. Anonymkode: 876a5...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #20 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, fullstendig vettug. Bhg-ansatte som tror de kan noe utover sin lille sfære er i beste fall latterlige og i verste fall farlige, som vi ser her. Anonymkode: dacd2...86c Nei, å stemple alle barnehageansatte som tanter, og enkle sjeler med en enkel liten utdanning til noe enkelt er latterlig. Anonymkode: 4f000...527
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #21 Skrevet 25. august 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir bare mer og mer sjokkert. Hun er utrolig uprofesjonell, hun kan ha sine tanker om hva som kan være galt, men hun har ingen kompetanse til å sette diagnose. Uansett så skal aldri sånne type samtaler tas i sånne situasjoner. Da innkaller man til møte hvor man kan snakke i fred og ro. For en beskjed å få, kanskje mens barnet ditt er der, og andre foreldre og ansatte surrer rundt. Jeg synes du skal levere skriftlig klage, for det der er over alle grenser. Anonymkode: 4f000...527 Jeg har skrevet Hi bør klage, men også enig i det med skriftlig klage. Jeg ville sendt både til styrer og til bhg.ansvarlig i kommunen. Anonymkode: 876a5...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #22 Skrevet 25. august 2019 Takk alle sammen. Skal snakke med styrer i morgen, hun virker iallefall som en oppegående dame. Er jo fortsatt veldig redd for at de ser autistiske trekk da, men..0 Anonymkode: 7e786...93f
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #23 Skrevet 25. august 2019 Det samme skjedde med meg, pedagogisk leder sa ordet rett : ditt barn har autisme! Vel, dette er i fjor vinter. Angrer på at jeg ikke sendte en klage på henne Anonymkode: 9bd0a...330
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #24 Skrevet 25. august 2019 Jeg følte veldig for p svare på denne her. Min sønn er nå 8 år og har akkurat begynt i 3.klasse. Da han var 4 år ble det oppdaget at han hadde veldig dårlig syn. Dette kom fra barnehagen da de syns han stod nærme ting. Det dårlige synet resulterte i at han ikke er like flink sosial og heller ikke god nok språkutvikling. I anbefaling fra barnehagen kontaktet vi ppt og han fikk hjelp det siste året i barnehagen så han kunne bli klar for skolen. Hans problemer har ikke noe med intelligensen hans men han hadde problemer med overganger samt han han ikke fikk med seg ting til sosiale settingen med andre barn. Han ville heller være med voksne. De første 4 årene av hans liv hadde jo han også brukt enorme krefter bare på å klare seg så ting hadde ikke utviklet seg så godt. Men det jeg skal frem til er at da han begynte på skolen så skulle de se ting an før de ville henvise han igjen til ppt. De brukte så 9 mnd på å finne ut at han kanskje trengte litt hjelp så de lagde et opplegg til han som han skulle følge men til ingen nytte. Han begynte i 2.klasse og det kom nye lærere inn og sa at han er helt normal men når mye fortsatt ikke falt på plass begynte jeg virkelig å bli bekymret. Etter utallige møter med rektor, lærer osv forlangte jeg at han ble henvist til ppt igjen og på slutten av 2 klasse etter nok en test de bare måtte sjekke først så fikk han endelig ett enkeltvedtak for ekstra hjelp. Dette har kun fordi han sp og si har kun sett halve livet sitt og det tar tid før han har tatt igjen alt det han skal. Det var flere som kom opp til meg og trodde han hadde autisme fordi han oppførte seg litt slik men alt det var overlevelsesmekanismer for han. Når klarer han seg fint sosialt men sliter med noen fag. Dett ble langt men sier bare få heller ppt inn nå. Hvis han har autisme så må de inn uansett. Men kkke utsett å få hjelp til han for den hjelpen kan ta tid før han får. Her et to år på skolen kastet bort pga skolens manglende vilje til å gjøre noe. Det er mye bedre at de kommer tidlig inn. Lykke til Anonymkode: 80b2d...979
Anonym bruker Skrevet 26. august 2019 #25 Skrevet 26. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg følte veldig for p svare på denne her. Min sønn er nå 8 år og har akkurat begynt i 3.klasse. Da han var 4 år ble det oppdaget at han hadde veldig dårlig syn. Dette kom fra barnehagen da de syns han stod nærme ting. Det dårlige synet resulterte i at han ikke er like flink sosial og heller ikke god nok språkutvikling. I anbefaling fra barnehagen kontaktet vi ppt og han fikk hjelp det siste året i barnehagen så han kunne bli klar for skolen. Hans problemer har ikke noe med intelligensen hans men han hadde problemer med overganger samt han han ikke fikk med seg ting til sosiale settingen med andre barn. Han ville heller være med voksne. De første 4 årene av hans liv hadde jo han også brukt enorme krefter bare på å klare seg så ting hadde ikke utviklet seg så godt. Men det jeg skal frem til er at da han begynte på skolen så skulle de se ting an før de ville henvise han igjen til ppt. De brukte så 9 mnd på å finne ut at han kanskje trengte litt hjelp så de lagde et opplegg til han som han skulle følge men til ingen nytte. Han begynte i 2.klasse og det kom nye lærere inn og sa at han er helt normal men når mye fortsatt ikke falt på plass begynte jeg virkelig å bli bekymret. Etter utallige møter med rektor, lærer osv forlangte jeg at han ble henvist til ppt igjen og på slutten av 2 klasse etter nok en test de bare måtte sjekke først så fikk han endelig ett enkeltvedtak for ekstra hjelp. Dette har kun fordi han sp og si har kun sett halve livet sitt og det tar tid før han har tatt igjen alt det han skal. Det var flere som kom opp til meg og trodde han hadde autisme fordi han oppførte seg litt slik men alt det var overlevelsesmekanismer for han. Når klarer han seg fint sosialt men sliter med noen fag. Dett ble langt men sier bare få heller ppt inn nå. Hvis han har autisme så må de inn uansett. Men kkke utsett å få hjelp til han for den hjelpen kan ta tid før han får. Her et to år på skolen kastet bort pga skolens manglende vilje til å gjøre noe. Det er mye bedre at de kommer tidlig inn. Lykke til Anonymkode: 80b2d...979 Ja jeg kunne gjerne tenkt meg å få inn ppt jeg for å hjelpe med språket. Skal snakke med styrer i dag. Takk for svar Anonymkode: 7e786...93f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå