Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Jeg vet ikke lenger, jeg. Først da vi ble sammen, spurte slekt og venner når vi skulle gifte oss. Vi fjaset det vekk med «spås, det er vel ingen hast.» Så kom barn nr 1, og maset begynte igjen. Da nr 2 kom ble det enda verre, og med nr 3 tok det helt av. «Dere MÅ gifte dere!» Men vi gjorde aldri det. Vi skrev samboerkontrakt istedet, og har hele tiden vært fornøyd med det. Men så har jeg tenkt litt da. Går vi glipp av noe ved å ikke være gift? Skattefordeler? Blir det enklere for gjenværende hvis en av oss skulle falle fra? Hvorfor MÅ vi gifte oss egentlig? Nå vet jeg ikke om jeg vil. Jeg vil i hvertfall ikke ha noen fest med de masete slektningene som garantert hadde mobbet oss med «eeeendelig! «Hvorfor tok det så lang tid?» Osv, osv. Dumt det har blitt sånn. Anonymkode: 8485f...5f4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Det har noen fordeler når det kommer til arv, og man blir i lovens forstand hverandres nærmeste pårørende. Jeg ville giftet meg, men dere trenger jo ikke ha et stort bryllup. Vi reiste på ferie og kom hjem som gift, hadde giftet oss på ambassaden i landet vi besøkte, og de stilte med vitner så vi hadde ikke med oss noen. Anonymkode: f9f56...1f7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 Vi gifter oss etter 14 år og 3 barn. Fant ut at det forenklet ting... vi hadde bare nærmeste familie i kirka og et lite selskap sammen med dem etterpå. Barna etterspurte det her, så blei det slik 😉 Anonymkode: d2790...74c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 Korrigerer meg om jeg tar feil; men er ikke samboerkontrakt likestilt med å være gift på slike fordeler som arv, skatt, farskapstester ved graviditet osv.? Jeg er selv gift, og fornøyd med det. Anonymkode: 3d68c...9f4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 https://www.kk.no/samliv/ekteskap-og-samboerskap-hva-lonner-seg-egentlig/67980107 Anonymkode: f9f56...1f7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Korrigerer meg om jeg tar feil; men er ikke samboerkontrakt likestilt med å være gift på slike fordeler som arv, skatt, farskapstester ved graviditet osv.? Jeg er selv gift, og fornøyd med det. Anonymkode: 3d68c...9f4 En samboerkontrakt omhandler gjerne hvem som eier hva, arv, skatt og farskap er ikke noe man skriver om i en samboerkontrakt. For arv må man skrive testamente. Viktig å også fortelle forsikringsselskapet hvem som skal begunstiges om du dør (det er ikke automatisk ektefelle om man bare er samboere) Skatt har ingenting med samboerkontrakt å gjøre. Egentlig er det ikke så stor forskjell på å være gift og samboer så lenge begge jobber og betaler skatt. Men om en er uten inntekt kan den andre betale lavere skatt om man er gift. Når det kommer til farskap er jeg ikke helt sikker, men jeg tror registrert partner i folkeregisteret blir far på samme måte som ektefelle, men det må sjekkes opp. Før måtte far og mor skrive under på at han var faren om man bare var samboere, men er litt usikker på hvordan det fungerer nå. Anonymkode: f9f56...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå