Gå til innhold

Demokratisk valg for 3. trinn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde nevøen min på besøk i helgen og fikk stær han ble valgt som representant for elevrådet i sin klasse. De hadde ikke trukket en kandidat, men stemt på hverandre. Nevøen min er en populær gutt med mange venner, men var også litt lei seg for de andre som ikke vant. Noen hadde blitt veldig lei seg og snakket om hvem de hadde valgt i friminuttene og det var noen som fikk med seg at de ikke hadde fått noen stemmer. Er dette vanlig praksis på skoler i dag? Det blir jo åpenbart et valg som handler om hvem som er populær, ikke om hvem som vil gjøre en god jobb. For meg høres det veldig 1980 ut. Holder man også på med å velge hver sitt lag i gymtimen også, ved at to får velge hvem de vil ha på sitt lag annenhver gang? Jeg har ingen barn i skolealder så lurer oppriktig. Det er jo ikke vanlig skikk på noen arbeidsplasser jeg vet om, at man skal skal stemme på noen for å få et ekstra gode. Da trekker man. Jeg er for at barn skal tåle livet, men denne delen av livet er jo ikke vanlig for noen yrker annet enn ved politisk valg. 

Anonymkode: 3eba5...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, i arbeidslivet stemmer man også over hvem som skal bli verneombud og tillitsvalgt. Demokratiske valg er da ingen uting, det er et styresett som vi i vesten ønsker våre barn skal ha kunnskap om. Elevene får innføring i forkant av klassevalget om hvilke egenskaper representanter til elevrådet bør inneha, deretter velger elevene den eleven som de opplever fyller denne rollen best. Det er faktisk ofte de mest lojale og omsorgsfulle elevene som blir valgt, mens de kule og litt mindre sensitive elevene sjelden velges i slike anledninger (forutsatt at fet er hemmelige valg). 

Anonymkode: bd800...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...