Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 Jenta mi på snart 6 er litt mer voldsom og umoden enn de andre i klassen hennes. Jeg er redd hun ikke skal få venner. Hva er best å gjøre med dette? Anonymkode: 07aac...67e
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Ingen verdens ting. Dette går seg til. Anonymkode: febb7...8a0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen verdens ting. Dette går seg til. Anonymkode: febb7...8a0 Er du sikker? Jeg blir så bekymret 🙁 prøver å si at hun skal roe seg litt ned, men hjelper ikke. Anonymkode: 07aac...67e
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 Hun kan uansett ikke gå rundt hele skoledagen og late som hun er en annen/er interessert i andre ting enn hun virkelig er. Du kan hjelpe henne å skjønne hvordan skolen fungerer, at man er stille når læreren snakker, rekker opp hånda om man vil svare eller spørre om noe osv. Men når det kommer til lek og det sosiale er det ikke så greit. Men jeg gjetter på at det går seg til. Det vil hele veien være en del forskjeller i utviklingen melllm de enkelte barn. De fleste finner seg likevel tilrette og finner noen å være sammen med. Min datter er desemberbarn. De andre jentene i klassen hennes har bursdag på våren. Klart det var merkbar forskjell da de startet på skolen! Nå etter noen år er hun mest sammen med noen jenter fra parallellklassen i friminuttene, men hun trives på skolen for det. Anonymkode: e9f3c...f9d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #5 Skrevet 24. august 2019 Har de bemerket noe i barnehagen? Mi urokråke har ADHD. Men hos de fleste er det jo bare forskjeller i modning og personlighet. Anonymkode: a0343...8c2
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #6 Skrevet 24. august 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har de bemerket noe i barnehagen? Mi urokråke har ADHD. Men hos de fleste er det jo bare forskjeller i modning og personlighet. Anonymkode: a0343...8c2 Nei, de har ikke sagt noe i barnehagen. Jeg tror mest sannsynlig ikke hun har ADHD, hun klarer fint å sitte lenge med perler og slik. Hun er bare en god del mer barnslig enn mange av de andre ser jeg. Hun er riktignok født på høsten og har ingen storesøsken, i motsetning til nabojenta som er født på våren og har en storesøster. Mulig det er en del av forklaringen. Men jeg trenger å finne ut hvordan jeg kan hjelpe henne å modne litt. Anonymkode: 07aac...67e
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #7 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er du sikker? Jeg blir så bekymret 🙁 prøver å si at hun skal roe seg litt ned, men hjelper ikke. Anonymkode: 07aac...67e Jepp. Temmelig sikker. Anonymkode: febb7...8a0
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #8 Skrevet 24. august 2019 Les denne https://p3.no/feminazifitte/ Utdrag: Som ung voksen har Ulrikke Falch reflektert mye over disse endringene. Hun tror hun startet på dem fordi hun fikk inntrykk av at hun var jente på «feil» måte. Feil ut fra hva som var forventet av henne som jente.For hun ble faktisk bedt om å dempe seg, sitte mer stille, roe seg litt ned – tilbakemeldinger som ingen av guttene rundt henne fikk, selv om de oppførte seg helt likt som henne. Og forskerne har sett med egne øyne det Ulrikke antyder. For allerede i barnehagen får jentene høre at de er små og yndige, mens guttene får høre at de er store og sterke. Jenter som løper rundt og roper høyt, blir bedt om å roe seg ned, eller tas ut av leken, forteller en studie. Anonymkode: de09e...ee4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #9 Skrevet 24. august 2019 Unger modnes i ulikt tempo. Akkurat slik det skal være😊 Jeg hadde ikke stresset noe med det Anonymkode: 49c84...708
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #10 Skrevet 24. august 2019 Jeg elsker slike jenter! Jeg synes det er trist når allerede små jenter skal være snille piker, sitte stille, ikke gjøre noe av seg, kle seg pent og ryddig. Apekattene blir ledere! De som har sin mening, de som har noe å huske fra barndommen, de som har gutte og jentevenner, de som har mot til å drible den gode fotballgutten, i rosa sine fotballsko. De som har sin dukkekolleksjon. Det er ikke umodent, det er fyrverkeri! Anonymkode: 97b8c...c8d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #11 Skrevet 24. august 2019 Hun er akkurat som hun skal være. Anonymkode: 0f635...67d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #12 Skrevet 24. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg elsker slike jenter! Jeg synes det er trist når allerede små jenter skal være snille piker, sitte stille, ikke gjøre noe av seg, kle seg pent og ryddig. Apekattene blir ledere! De som har sin mening, de som har noe å huske fra barndommen, de som har gutte og jentevenner, de som har mot til å drible den gode fotballgutten, i rosa sine fotballsko. De som har sin dukkekolleksjon. Det er ikke umodent, det er fyrverkeri! Anonymkode: 97b8c...c8d Men det er ikke helt slik min datter er. Hun snakker litt for høyt, kommer litt for lagt oppi ansiktet på dem fordi hun blir ivrig, snakker plutselig om noe helt annet enn de andre (roper «nå er det bare to måneder til jeg har bursdag!» opptil flere ganger mens de andre snakker lavmælt om noe helt annet), får plutselig et trassanfall av mystiske grunner og setter seg ned og hyler som en treåring... i dag fikk hun nærmest illebefinnende fordi jeg ikke ville sende melding til mammaen til en venninne og spørre hva denne skal ha på seg i bursdagen hennes. For da kunne hun ikke tegne bursdagen. Så hun krøllet tegningen hun holdt på med, kastet seg på sofaen og gråt. Anonymkode: 07aac...67e
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #13 Skrevet 24. august 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er ikke helt slik min datter er. Hun snakker litt for høyt, kommer litt for lagt oppi ansiktet på dem fordi hun blir ivrig, snakker plutselig om noe helt annet enn de andre (roper «nå er det bare to måneder til jeg har bursdag!» opptil flere ganger mens de andre snakker lavmælt om noe helt annet), får plutselig et trassanfall av mystiske grunner og setter seg ned og hyler som en treåring... i dag fikk hun nærmest illebefinnende fordi jeg ikke ville sende melding til mammaen til en venninne og spørre hva denne skal ha på seg i bursdagen hennes. For da kunne hun ikke tegne bursdagen. Så hun krøllet tegningen hun holdt på med, kastet seg på sofaen og gråt. Anonymkode: 07aac...67e Jeg forstår hva du mener. Jeg har en sånn datter selv. Hun har alltid slitt med sosiale koder (som å gaule om noe som egentlig bare er interresant for henne selv) eller være for pågående, for masete, og bli for sint og lei seg. Hun er veldig krenkbar og det skaper unødige situasjoner. Jeg har alltid forsøkt å gjøre henne tøff, gjøre henne god. Har forsøkt å få hjelp og har prøvd «alt», men det finnes nok ting i livet hennes som har gjort det vanskelig for henne. Jeg sa tidlig at hun kom til å slite med relasjoner. Alle sa at det kom til å gå fint. Nå er hun 15 år, er uvenn med «hele byen» og har ingen... så om du tenker dette er et reelt problem, som du jo gjør, så snakk med helsesøster på skolen og be om råd! Lykke til! Anonymkode: 495a8...273
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #14 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det er ikke helt slik min datter er. Hun snakker litt for høyt, kommer litt for lagt oppi ansiktet på dem fordi hun blir ivrig, snakker plutselig om noe helt annet enn de andre (roper «nå er det bare to måneder til jeg har bursdag!» opptil flere ganger mens de andre snakker lavmælt om noe helt annet), får plutselig et trassanfall av mystiske grunner og setter seg ned og hyler som en treåring... i dag fikk hun nærmest illebefinnende fordi jeg ikke ville sende melding til mammaen til en venninne og spørre hva denne skal ha på seg i bursdagen hennes. For da kunne hun ikke tegne bursdagen. Så hun krøllet tegningen hun holdt på med, kastet seg på sofaen og gråt. Anonymkode: 07aac...67e Jeg har en gutt som gjør slike ting når han kjeder seg. Han er 9år og helt grei men da han var 6, mente jeg virkelig noe er galt og at han bør utredes. Helt til jeg leste 6årskrisen. For den finnes. Jeg tror at det er mye vanskeligere med jenter og sosiale koder fordi jenter regnes som modnere og har flere sånne jentegjenger og utenforskap synes tydeligere. For gutter er det enklere fordi så langt du elsker fotball, må du ikke helt ha sosiale koder på plass. Du har også det med forventninger. Jenter skal være modnere, skal kjenne til sosiale koder, skal ditt og datt. For gutter er det "normalt" å ikke være helt klar for ditt og datt. Trist, synes jeg. For alle jentes vegne. Ha tålmodighet, det vil gå seg til! Anonymkode: 97b8c...c8d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #15 Skrevet 24. august 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en gutt som gjør slike ting når han kjeder seg. Han er 9år og helt grei men da han var 6, mente jeg virkelig noe er galt og at han bør utredes. Helt til jeg leste 6årskrisen. For den finnes. Jeg tror at det er mye vanskeligere med jenter og sosiale koder fordi jenter regnes som modnere og har flere sånne jentegjenger og utenforskap synes tydeligere. For gutter er det enklere fordi så langt du elsker fotball, må du ikke helt ha sosiale koder på plass. Du har også det med forventninger. Jenter skal være modnere, skal kjenne til sosiale koder, skal ditt og datt. For gutter er det "normalt" å ikke være helt klar for ditt og datt. Trist, synes jeg. For alle jentes vegne. Ha tålmodighet, det vil gå seg til! Anonymkode: 97b8c...c8d Men for 6 år gamle gutter er det jammen ikke enkelt om man ikke liker å spille fotball eller herje rundt som «apekatter». Da er man plutselig ikke «gutt nok».. Anonymkode: 09b47...a8a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men for 6 år gamle gutter er det jammen ikke enkelt om man ikke liker å spille fotball eller herje rundt som «apekatter». Da er man plutselig ikke «gutt nok».. Anonymkode: 09b47...a8a Den så jeg komme. Min sønn har en sånn venn og likevel ble det ikke så ille som det var da jentene i klassen begynte å utestenge hverandre. Anonymkode: 97b8c...c8d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2019 #17 Skrevet 24. august 2019 Det er veldig stor forskjell på dem som har eldre søsken og dem som er eldst. Min yngste har to storebrødre og er selv førsteklassing. Vi har mange ulike venner på besøk, og ser ekstrem forskjell på modenhet, interesser, ordforråd, sosiale ferdigheter med mer. Men det går seg til og jevner seg ut i løpet av barnetrinnet. Anonymkode: 44f08...0c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå