Gå til innhold

Å fremsnakke egen hunderase


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir irritert, tidvis provosert over dette. Vi har to hunder av samme rase. Dette er brukshunder som har bjeffing/varsling som et særtrekk, den trenger mye mosjon og mental stimuli. Vi vet dette og følger det opp.

Denne rasen har for mange vert ukjent før, men nå plutselig meget populær. Flere og flere avler uten å være oppdrettere, men ønsker å parre sin med en tilfeldig annen. Jeg synes ikke dette er positivt da dette har ødelagt for mange raser. 

Jeg er medlem av sider på face på denne rasen, og mange melder seg inn for å lufte spørsmål. Men veldig få skriver hva som faktisk kan være utfordrende med rasen.

"min bjeffer aldri/ jager aldri katter/drar i båndet" (satt på spissen). Folk selger inn rasen som at den passer ALLE, og folk føler seg direkte krenket nesten over at noen fremstiller rasen slik den faktisk er. 

Det blir som å si "min border collie gjeter ingenting og elsker å ligge på sofaen dagen lang". Hvorfor si det, når det overhodet ikke er fakta om rasen? 

Er altfor mange hunder, spesielt brukshunder i hjem der den på ingen måte får den stimuli den trenger. Bare sjekk finn.no hvor mange hannhunder på 10-14 mnd som ligger til salgs pga diverse tynne grunner. 

 

Dagens utblåsning, god helg :)

Anonymkode: 46aad...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min skaffet seg petit basset griffon vendéen, den var jo så søt. Og de som solgte den sa at det vare en fin og rolig familiehund, perfekt for min mor som er eldre og stillesittende. 

Hunden er en giret type, som bærer preg av å være understimulert jakthund. Den er urolig og gjør mye og høyt, noe som er vanlig for rasen. 

Trist. De som avler på raser, burde være interessert i å selge til riktig type eiere. 

Anonymkode: 3ff60...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen. Driver oppdrett av en liten terrier rase. Har viet livet mitt til dette og vet hva jeg driver med. Men jeg framsnakke aldri rasen! Tvert i mot snakker jeg den ofte ned. Eller bedre sagt forteller sannheten. Dette er også en rase son har fått enormt med popularitet de siste årene dessverre. Og mange vill avle uten en fnugg av forståelse på hva dem driver med. Jeg er ofte blitt kalt frekk og spydig men det er jeg ikke! Jeg bare sier det som det er!

-Nei du skal ikke avle på hunden din fordi DU synes den er såå nydelig! 

- nei du skal ikke avle på hunden din som er uregistrert!

- nei du skal ikke avle på hunden din fordi hun og nabohunden er kjærester !

jeg kan fortsette til det evige. Det er så trist å se hvordan mange hauser seg opp på sosiale medier, ja ååå valper er sååå søte.... selvsagt skal hun ha valper osv. Så kommer jeg som bare ø unnskyld, men nei.

jeg er i tillegg super nøye med å velge rett valp til rett eier og har flere ganger sagt at det ikke er rett valp for deg. Du kan velge denne eller ingen. Jeg har til dags bare fornøyde valpekjøpere. Jeg personlig synes at den vanskeligste biten med å være oppdretter er å hanskes med nye valpekjøpere. De vill ofte veldig mye, uten kunnskap om det de vill. Da må jeg forklare, forklare og forklare det igjen. Min mann har ofte sagt at han aldri hadde orket dette. Å bli kontaktet midt på natten fordi lille ikke har bæsjet på en dag. Eller lille fanny har hostet to ganger osv. Det er ikke lett å være oppdretter! Men du gjør din egen jobb himla mye lettere om du er ærlig over hva du selger og passer på at rett valp kommer til rett hjem!

Anonymkode: a9406...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...