Gå til innhold

Hvis en kollega sier dette til deg..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har samme type jobb i en privat bedrift og gjør de samme arbeidsoppgavene. Jeg har vært her et par år lengre enn henne. Snakket om løst og fast og kom inn på lønn. Jeg så straks at hun ble ubekvem. Jeg var litt usikker på timelønna vår nå, etter lønnsøkningen, så jeg spurte om hun visste hva vi hadde i timen. Hun snakket rundt grøten og svarte til slutt at hun hadde fått beskjed om at hun ikke skulle prate om det. Jeg ble helt paff og svarte bare "å?". Så fortsatte hun at hun trodde jeg hadde mer enn henne da, men at hun ikke ville prate om det. 

Nå er jeg veldig usikker. Jeg synes hun har blitt forfordelt mye, i form av fritid og diverse ordninger. Hun er en god venn av vår leder. Han er kanskje forelsket i henne, ikke vet jeg. Hun holder seg i alle fall alltid inne med ham. Jeg kjenner jeg har litt lyst til å spørre lønnsansvarlig om vi har samme lønn, men har jeg krav på å få vite det? 

Anonymkode: d00c8...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvorfor skulle du ha rett til å vite det?

Det finnes ingen lovverk som gir deg rett til høyere lønn enn henne.

Jeg har forskjeller på lønnsnivået til Mike ansatte. Flere har fått individuelle justeringer og det er ikke basert på rettferdighet, men på ferdighet.

Anonymkode: fec5b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fordelen og ulempen med næringslivet. 

Man kan forskjellsbehandle grovt og komme unna med det.

I stat og kommune så er det rigide regler, men tross alt mer rettferdig. 

 

Anonymkode: 820f4...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvorfor skulle du ha rett til å vite det?

Det finnes ingen lovverk som gir deg rett til høyere lønn enn henne.

Jeg har forskjeller på lønnsnivået til Mike ansatte. Flere har fått individuelle justeringer og det er ikke basert på rettferdighet, men på ferdighet.

Anonymkode: fec5b...746

Jeg tror på ingen måter at jeg har høyere lønn enn henne. Heller motsatt. Noe som er veldig urettferdig, med tanke på samme utdanning og tidligere jobber. 

Anonymkode: d00c8...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er fordelen og ulempen med næringslivet. 

Man kan forskjellsbehandle grovt og komme unna med det.

I stat og kommune så er det rigide regler, men tross alt mer rettferdig. 

 

Anonymkode: 820f4...cda

Hvorfor er det mer rettferdig?

Hvis jeg er flink i jobben min og du egentlig er ubrukelig, så tilsier ikke det at vi skal ha samme lønn.

HI - du har ikke noe med hva din kollega har i lønn. Hva "vi" har i lønn er i beste fall et tåpelig spørsmål å stille, og i privat næring er det nå engang ofte slik at du selv må bidra og fortelle hva du har oppnådd til din nærmeste leder dersom du ønsker en høyere lønn.
Hvis du er fornød med egen lønn - blir den da dårligere av at noen andre tjener mer? Hvis det er du som tjener mest, bør hun da få høyere lønn, selv om din jobb vurderes som bedre? Din kommentar om at sjefen er forelsket i din kollega er bare tøvete, og jeg håper ikke du har snakket om det til andre kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang i tiden også en lønn jeg ikke skulle snakke høyt om. Da hadde jeg mye mer enn jeg egentlig skulle. Men det var resultat av et tilbud jeg fikk da de sto fast og fordi jeg var suveren i jobben.

Anonymkode: eb1c9...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror på ingen måter at jeg har høyere lønn enn henne. Heller motsatt. Noe som er veldig urettferdig, med tanke på samme utdanning og tidligere jobber. 

Anonymkode: d00c8...1f3

Men lønn er jo ikke basert på rettferdighet i det private. 

Basisen er gjerne basert på utdannelse og erfaring, men prestasjon og individuell vurdering har mye å si for hvor fort man stiger i lønn og hvem som får mer enn andre.

Jeg har alltid vært en med høy prestasjon i min bedrift og har følgelig lagt høyere i lønn en mange med både mer erfaring og høyere utdannelse. 

 

 

Anonymkode: fec5b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lik jobb, likt utført burde det jo være lik lønn. Og når hun ikke vil prate om det, så har nok hun høyere enn deg ja. 

Aner ikke om rettigheter osv. 

Anonymkode: 4c5da...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For lik jobb, likt utført burde det jo være lik lønn. Og når hun ikke vil prate om det, så har nok hun høyere enn deg ja. 

Aner ikke om rettigheter osv. 

Anonymkode: 4c5da...c52

For lik jobb, likt utført, burde det selvsagt være lik lønn.

Men en jobb ER aldri likt utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gale damen skrev:

Hvorfor er det mer rettferdig?

Hvis jeg er flink i jobben min og du egentlig er ubrukelig, så tilsier ikke det at vi skal ha samme lønn.

HI - du har ikke noe med hva din kollega har i lønn. Hva "vi" har i lønn er i beste fall et tåpelig spørsmål å stille, og i privat næring er det nå engang ofte slik at du selv må bidra og fortelle hva du har oppnådd til din nærmeste leder dersom du ønsker en høyere lønn.
Hvis du er fornød med egen lønn - blir den da dårligere av at noen andre tjener mer? Hvis det er du som tjener mest, bør hun da få høyere lønn, selv om din jobb vurderes som bedre? Din kommentar om at sjefen er forelsket i din kollega er bare tøvete, og jeg håper ikke du har snakket om det til andre kollegaer.

Amen! 👏👏

En som leverer dårlig tjener mindre enn en som levert gode resultater. Slik er privat næringsliv bygget opp, og det er faktisk rettferdig og riktig etter min mening.

Å skulle få betalt det samme som en som gjør en dårlig jobb, når du gjør en god, er IKKE rettferdig.

Anonymkode: fec5b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Amen! 👏👏

En som leverer dårlig tjener mindre enn en som levert gode resultater. Slik er privat næringsliv bygget opp, og det er faktisk rettferdig og riktig etter min mening.

Å skulle få betalt det samme som en som gjør en dårlig jobb, når du gjør en god, er IKKE rettferdig.

Anonymkode: fec5b...746

Men vi gjør akkurat det samme. Jeg er mye mer effektiv enn henne, får unna mye mer arbeid. Det er veldig synlig, så det er ikke noe jeg bare tror. Jeg jobber like mye som henne og gjør ikke flere "feil" enn henne heller. Det er nettopp derfor jeg undrer meg. 

HI

Anonymkode: d00c8...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør aldri diskutere lønn på en arbeidsplass da det alltid vil være en "taper" i diskusjonen.

Lønn er individuelt. Mange faktorer spiller inn. Jobber med rekruttering og ser store forskjeller.

Når man skifter jobb bør man forhandle alt man er "kar" om, da lønnen endrer seg ganske likt for alle etter ansettelse.

(dersom man står i samme stillin gover flere år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi gjør akkurat det samme. Jeg er mye mer effektiv enn henne, får unna mye mer arbeid. Det er veldig synlig, så det er ikke noe jeg bare tror. Jeg jobber like mye som henne og gjør ikke flere "feil" enn henne heller. Det er nettopp derfor jeg undrer meg. 

HI

Anonymkode: d00c8...1f3

Etter din oppfatning er det slik. 
Det kan selvsagt godt være riktig.

Det kan også hende at hun ikke tjener mer enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forhandle egen lønn, eget trynetillegg, men da må det være dine ferdigheter som legges til grunn, ikke hva andre tjener. 

Mener du at du fortjener bedre lønn tar du en lønnsamtale med sjefen din. 

Snakk om hva du yter og hva bedriften tjener på å ha deg i jobb, og be om høyere lønn. 

Hennes lønnsforhandlinger kan du ikke bruke for å forhandle egen lønn. Men kom gjerne med konkrete eksempler på hva folk med din erfaring tjener i andre bedrifter om du føler du får mindre enn du ville fått andre steder 

Anonymkode: 9c0fe...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gale damen skrev:

Etter din oppfatning er det slik. 
Det kan selvsagt godt være riktig.

Det kan også hende at hun ikke tjener mer enn deg.

Kanskje sjefen har lurt henne, sagt at hun tjener mer enn andre og ikke må snakke om det, så hun går rundt og tror hun tjener best, også gjør hun ikke det 😉

Anonymkode: 9c0fe...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gale damen skrev:

 

Hvis jeg er flink i jobben min og du egentlig er ubrukelig, så tilsier ikke det at vi skal ha samme lønn.

Hvis hi er flink i jobben sin men kollegaen får høyere lønn fordi hun er venn med sjefen og/eller sjefen er forelska i henne så oppleves vel ikke det som så veldig motiverende for hi heller.

Og de som kan ledelse ved at de ansattes motivasjon er en av bedriftens sterkeste fortrinn.

Anonymkode: 17bc4...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er fordelen og ulempen med næringslivet. 

Man kan forskjellsbehandle grovt og komme unna med det.

I stat og kommune så er det rigide regler, men tross alt mer rettferdig. 

 

Anonymkode: 820f4...cda

Overhodet ikke rettferdig altså!

Jobber selv i Staten og hos oss får vi heldigvis lønn ut fra hva vi presterer, ikke hvor lenge vi har jobbet i virksomheten. 

Anonymkode: 40964...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i privat bedrift og i kontrakten vår står det at det ikke er lov å snakke om lønn til ander enn leder. Jeg bryr meg lite om folk spør meg om lønn, men vet dette er ett veldig ulikt syn i min bedrift. Jeg kan gjerne finne sidene der tarifflønnen vår står, så kan de leite etter det de ønsker. Jeg gidder ikke sette meg inn i det de spør om, for jeg er totalt uengasjert der. Jeg fikk presset igjennom min anisitet når jeg startet der (forrige leder var en sleiping som prøvde å sno seg unna alt, så jeg sa enten starter jeg på høyeste lønnsnivå eller så finner jeg meg en annen jobb. Så at andre ikke har fått det de har hatt krav på er jeg ganske sikker på, men da må de ordne det opp selv. Det syns jeg ikke er min jobb) 

Anonymkode: 8852d...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Amen! 👏👏

En som leverer dårlig tjener mindre enn en som levert gode resultater. Slik er privat næringsliv bygget opp, og det er faktisk rettferdig og riktig etter min mening.

Å skulle få betalt det samme som en som gjør en dårlig jobb, når du gjør en god, er IKKE rettferdig.

Anonymkode: fec5b...746

Trynefaktor er mer rettferdig, altså...? For det er jo det som er fallgruven her. 

HI: du må jo argumentere via din fagforeningsrepresentant når det blir tid for lønnsforhandlinger.

Anonymkode: 97dd5...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte noen å snakke om lønn er jo bare tåpelig! Det skaper grobunn for baksnakk, surving, trynefaktor og misunnelse. Altså ikke et godt grunnlag for et godt arbeidsmiljø. 

Lønn er forsåvidt en privatsak i det private næringsliv, og vil man ikke opplyse om lønna si så er det selvsagt helt greit. Men å si at sjefen ikke vil at man skal snakke om det eller til og med kontraktsfeste at det ikke skal snakkes om - det er bare tåpelig. 

 

Anonymkode: 4a597...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig i det private. Mannen min har også blitt bedt om å ikke snakke om lønnen sin blant sine kollegaer. Det har skjedd i begge de firmaene han har jobbet i. Dette fordi han har fått en høy lønn pga kompetanse og ansvar i stillingen, og det ikke er heldig for andre ansatte å få vite at en annen tjener mye mer enn en selv. 

Ingen blir vel bedt om å ikke snakke om lønnen sin hvis de tjener det samme som «alle andre»?

Jeg derimot, jobber i kommunen. Der er det ikke hemmelig hva vi tjener. Det kan alle finne ut av ved hjelp av stillingskode og ansiennitet. 

Anonymkode: e2f8f...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber riktig nok i kommunen, men på hans arbeidsplass er det en som tjener mye mer enn de andre. Han har blitt nedgradert også, men siden den gamle sjefen ga han en jobb, selom han hadde 0 erfaring, så kan han ikke gå ned i lønn. 

Mannen min klagde, så han tjener  i hvertfall nå oppimot likt som de andre med like arbeidsoppgaver.

Mannen min er ikke noe dårligere enn kollegaene.  Egentlig er det motsatt. Alle kommer til mannen min.  

Anonymkode: 9478f...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig i det private. Mannen min har også blitt bedt om å ikke snakke om lønnen sin blant sine kollegaer. Det har skjedd i begge de firmaene han har jobbet i. Dette fordi han har fått en høy lønn pga kompetanse og ansvar i stillingen, og det ikke er heldig for andre ansatte å få vite at en annen tjener mye mer enn en selv. 

Ingen blir vel bedt om å ikke snakke om lønnen sin hvis de tjener det samme som «alle andre»?

Jeg derimot, jobber i kommunen. Der er det ikke hemmelig hva vi tjener. Det kan alle finne ut av ved hjelp av stillingskode og ansiennitet. 

Anonymkode: e2f8f...aed

Du er klar over at den taktikken blir brukt andre veien også?

Det er utrolig enkelt å innbille folk at de tjener best/mest og av den grunn ikke bør snakke om lønna si. Mens de i virkeligheten er lavt lønnet i forhold til andre i firmaet. På den måten hindrer man at ansatte prøver seg på lønnsforhandlinger. 

Hvis man ikke snakker om lønn kan man ikke vite at man tjener best eller dårligst. Du vet bare det firmaet har forsøkt å innbille deg! 

Og hvorfor i all verden skulke det ikke være heldig at kolleger får vite at noen tjener mer? Dersom dette følger av kompetanse, ansvar, erfaring osv. er det helt realt at noen tjener mer og noen tjener mindre. Hvis en leder ber deg om ikke å opplyse lønnen din til kolleger er det fordi lønnen ikke bygger på rettferdighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...