Gå til innhold

Hvor fort tilpasser barn seg i ny bhg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har utrolig dårlig samvittighet ovenfor mine barn på 4 og 2,5 som skal begynne i ny bhg pga flytting i en annen kommune. Spesielt 4 åringen som har gått i samme bhg i over 2 år. Jeg prøver å snakke med han om at han skal få begynne i «kule bhg» + få seg nye venner. Da begynner han å nevne navna til bestevennen sin i bhg som han har nå 😥 Kjenner har veldig dårlig samvittighet, å gruer meg til å se framgangen. Prøver å være positiv men er veldig nervøs. Minste på 2,5 skjønner ikke så mye av det enda.

Hva kan jeg gjøre for at alt skal gå bra? 

 

Hilsen frustrert mamma

Anonymkode: 5f62d...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjort det. Det går seg til, men medførte litt sure barn og noen tårer hos mor. I løpet av to måneder var alt bra. Lykke til! 😊

Anonymkode: fe84a...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har gjort det. Det går seg til, men medførte litt sure barn og noen tårer hos mor. I løpet av to måneder var alt bra. Lykke til! 😊

Anonymkode: fe84a...c55

Huff! Hva er dine beste råd? Hva sa du til barna når det var siste dag i bhg og første i ny bhg? Tusen takk. Gruer meg sånn

Anonymkode: 5f62d...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anerkjenn at han synes det er sårt og vanskelig at han mister den daglige kontakten med dem han anser som sine beste venner! Det er ikke mindre sårt fordi han er et barn.
Det er en avgjørelse han ikke har vært med på, og noe han ikke vil, og da hjelper det dårlig å si at han skal få nye venner, selv om det sikkert er sant. Det går seg til etter hvert 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig, noen glir rett inn, mens andre kan slite med å finne seg til rette og få nye venner. Du kan gjøre mye selv ved å snakke med barna om det på forhånd, forberede. Dra på besøk til den nye barnehagen og hilse på. Du kan også prøve å invitere barn fra avdelingen hjem til dere i starten slik at de blir fortere kjent. 

Anonymkode: 90ffd...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gikk det veldig fint, eller hun startet opp 05.08, så har ikke gått der så mange dagene enda. 

Vi var på besøk to ganger før oppstart. En gang var vi bare ute og lekte i utearealet. Andre gangen kom vi på et lite hilsebesøk. Hadde 3 dagers innkjøring med henne. I den gamle bhg var det 3 stk av hennes nermeste venner som også skulle bytte bhg over sommeren, så tror de snakket mye om det i bhg før hun sluttet også. Hun er også 4 år. 

Anonymkode: 4b0ea...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi ikke har funnet tid til å besøke bhg så har vi ikke fått gjort det enda. Men det var et tema mellom meg og min mann.

At det kunne være en god ide å dra barna til bhg på besøk. Men nå er det jo ikke lenge til de begynner så. Vi får vel bare ta korte dager de tre første dagene 

Anonymkode: 5f62d...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slepte min til utlandet da han var 3,5 og så måtte han begynne i barnehage der. 

Gikk så fint så. Du skal bare ikke overføre egne bekymringer til barnet! 

Det går ikke lang tid, så har han glemt den gamle barnehagen. 

Anonymkode: 1d3bc...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde veldig godt av at de hadde hverandre. Eldste syns dette var skrekkelig skummelt og trist, yngste skjønte ikke så mye siden hun var ganske liten. Hun yngste glei rett inn, det var mange nye barn, nye leker og alt var spennende. Eldste syns det var super skummelt, men da de i barnehagen lot henne være med lillesøster mye av de første dagene gikk alt veldig bra. Hun hadde tryggheten med lillesøster rundt seg, hun kunne dilte etter lillesøster slik at hun gjorde alt det nye mindre skummelt og vips så hadde hun fått seg nye venner og så lillesøster mindre og mindre. 

Så hadde de ikke hatt hverandre hadde det nok tatt mye lengre tid for storesøster å trives i ny barnehage og føle seg tygg der. Lillesøster hadde det gått helt fint med, hun er helt ulik lillesøster. Det er de begge enda, så storesøster dilter litt med lillesøster innimellom før hun plutselig forsvinner igjen. I skrivende stund så dilter lillesøster med storesøster, hun torde vist ikke å gjøre noe alene men storesøster og hennes kompiser kunne gjøre det sammen med henne. Litt morsomt å se at tennåringene som hater hverandre og krangler så busta fyker til tider plutselig er så nære hverandre og gjør ting med hverandre. 

Anonymkode: 9a63d...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4-åring startet i ny bhg for en mnd siden og det har gått over all forventning!Han hadde gått i en annen bhg i to år der han stortrivdes, var trygg og hadde masse venner. Vi hadde derfor også, som deg, dårlig samvittighet rundt dette. Vi snakket mye med han om det på forhånd og han sa konsekvent at han ikke ville begynne i ny bhg. Han er en ganske sår og følsom gutt, så vi så for oss en kjempetøff tid, men han har taklet det utrolig bra. Etter tre dager kom han hjem og fortalte om nye bestekompiser, og de voksne forteller at han stråler som en sol hele dagen. Vi opplever han faktisk som mer glad enn tidligere. Det hjalp nok for han også at lillesøsteren på 1 1/2 også skulle begynne der. Hun forstod jo ingenting, og hadde aldri gått i bhg før, men han fant nok likevel en trygghet i at de var nye sammen ❤️

 

Jeg hadde satt av tre uker til tilvenning med han så han kunne få en rolig start, men etter tre dager satt jeg hjemme alene og lurte på hva i all verden jeg skulle finne på.

 

Håper dere får en like god opplevelse - lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på personlighet og alder. Har hatt to gutter i barnehagen (er ped.leder) som trivdes veldig godt på vår 1-3 års gruppe, hadde nære venner og trygge voksne. De byttet barnehage (ulike bhger) pga skolekrets i skifte til 3-6 års avd, de var rundt 3 år. Snakket med foreldrene i etterkant som sa det hadde vært tøft i starten og først ved nyttår hadde det løsnet. Andre finner seg venner og tilrette fort så varierer veldig. 

Anonymkode: 0f226...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å la ham besøke gamle venner med jevne mellomrom, eller inviter dem til dere. 

Anonymkode: aabd4...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...