Gå til innhold

I dag måtte jeg ta en alvorsprat med datteren min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har mange venner. I klassen er jentene delt i 3. To litt store jentegrupper hvor den ene består av jenter og gutter, en med bare jenter og en gruppe med de som er litt utenfor. Datteren min tilhører gruppen jenter som også har gutter som bestevenner. 

Hun har i tillegg til denne gruppen vært litt sammen med en av jentene som er litt utenfor. De har kjent hverandre siden barnehagen og vært venner av og på siden de startet på skolen. Denne uken har de vært en del sammen og jeg har vel vært litt glad for at hun også ser en av de som er litt utenfor. De avtalte overnatting fra fredag til lørdag i går og jeg sa at det er ok. 

Så til problemet: hun har nå ombestemt seg. Vennene i gjengen hennes tar ikke kontakt med henne når hun er sammen med denne jenta, hun er litt barnslig (vil leke med leker, noe min datterdatter pakket bort), hun gråter om hun ikke får viljen sin, moren hennes ringer min datter og kjefter dersom datteren hennes ringer hjem og gråter fordi hun ikke får viljen sin, og hun er 40cm lavere enn min datter. Derfor vil hun ikke ha henne på overnatting likevel. 

Jeg forklarte henne at en avtale er en avtale, denne må hun holde. Hun ble rasende på meg for nå fikk hun ikke vært sammen med vennegjengen sin der de 3 beste vennene hennes er med. I alle fall ikke når denne jenta er på besøk. Og nå er hun sliten fordi hun maser om å få bli med henne hjem hver eneste dag eller ringer til henne hele tiden om hun ikke er med til oss. Jeg merker jo selv at jenta er litt intens, men regner med at det kommer av at hun har få venner. Jeg forlanger fortsatt at hun holder avtalen samme hvor sint hun blir. 

Gjør jeg rett i dette?

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Har hun avtalt dette, så får hun holde det. Men din del av innsatsen kan jo være at du sørger for at dere har det ekstra hyggelig? Starter et bakeprosjekt eller noe lignende som begge kan ha moro av, selv om den ene er litt mer umoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er lett å føle seg presset inn i overnattingsplaner og si ja der og da, mens venninnen er på besøk, og etterpå kjenne på at det egentlig ikke er noe man har lyst til. 

Det er også vanskelig å sette grenser for en overivrig, intens og ganske umoden jente, som i liten grad er i stand til å forstå din datters perspektiv og behov. 

Kanskje din datter skal avlyse og sette grenser for kontakten med jenta. Kanskje skal hun holde avtalen, men trenger deretter din hjelp til å holde kontakten på et nivå som ikke oppleves invaderende for din datter?

Jeg vet ikke hva som er riktig i dette tilfellet. Men ut fra din beskrivelse av kontakten mellom jentene er det helt klart ikke et likeverdig venninneforhold hvor begges ønsker og behov er like viktige. Jenta di overkjøres og møter ikke respekt og forståelse når hun gir uttrykk for hva hun har behov for. 

Anonymkode: d4ea2...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det at hun er 40 cm lavere med saken å gjøre?

Anonymkode: 35053...ff4

Lurte jeg også på😂

Anonymkode: f3473...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det at hun er 40 cm lavere med saken å gjøre?

Anonymkode: 35053...ff4

At de andre i klassen opplever henne som "liten og barnslig". Ikke hennes feil, men unger biter seg merke i sånt og kan bruke det mot hverandre. Det er del av grunnen til at de mer "modne" jentene tar avstand fra henne og føler at de står litt over henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det at hun er 40 cm lavere med saken å gjøre?

Anonymkode: 35053...ff4

Normalt sett ikke noe, men folk tror at hun er mye eldre enn denne jenta fordi høydeforskjellen er stor. 

Årsakene som er gitt er gitt av min datter og dette var en av årsakene og derfor tok jeg den med. Min datter er ikke 100% moden hun heller nemlig.

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Det er lett å føle seg presset inn i overnattingsplaner og si ja der og da, mens venninnen er på besøk, og etterpå kjenne på at det egentlig ikke er noe man har lyst til. 

Det er også vanskelig å sette grenser for en overivrig, intens og ganske umoden jente, som i liten grad er i stand til å forstå din datters perspektiv og behov. 

Kanskje din datter skal avlyse og sette grenser for kontakten med jenta. Kanskje skal hun holde avtalen, men trenger deretter din hjelp til å holde kontakten på et nivå som ikke oppleves invaderende for din datter?

Jeg vet ikke hva som er riktig i dette tilfellet. Men ut fra din beskrivelse av kontakten mellom jentene er det helt klart ikke et likeverdig venninneforhold hvor begges ønsker og behov er like viktige. Jenta di overkjøres og møter ikke respekt og forståelse når hun gir uttrykk for hva hun har behov for. 

Anonymkode: d4ea2...6af

Mulig hun har dølt seg presset, men da må hun jo ta konsekvensen av å ikke si nei. Hun kunne også gitt meg signaler om at det ikke var aktuelt. Det har vi gjort før. 

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt at hun må holde en avtale. En ting er om man er for sliten eller begynner å bli syk. Men å avlyse fordi noe bedre kom opp er ikke greit. Sånt ødelegger mennesker. 

At jenta ringer og sender melding hverdag er nok fordi hun er ensom. Man MÅ ikke svar på alt. Mam kan velge å ikketa tlf hver gang. Men det er jo fint om de kan være sammen litt innimellom. 

Dette er mora ringer for å snakke til datteren din er heller ikke greit. Ikke når det er fordi hun ikke fikk viljen sin. Noe annet hadde vært om det var mobbing eller sånn. Her burde kun dere voksene snakke sammen om det. 

Anonymkode: 2377d...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen må holdes! 

Utover det synes jeg det er greit å begrense kontakten med en såpass klengete person og fase denne ut. Hadde en venninne selv som ble slik etter en skilsmisse, enda så greit vennskapet var før orket jeg bare ikke. Man skal ikke være tvunget til å ha energityver i livet sitt. 

Anonymkode: 375ee...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at datteren din ikke har lyst å være med barnet. Men enig i at en avtale er en avtale 

Anonymkode: c103b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som flere andre at avtalen må følges, men begrens besøk og slikt i etterkant til et levelig nivå. 

Her har min prøvd å sno seg ut av avtaler, men da snur jeg situasjonen. Da blir hun så trist at hun nesten begynner å gråte og forstår da at det ikke er greit( min er veldig opptatt av rettferdighet, men glemmer at det ikke kun gjelder henne selv😊).

snakk med moren til denne jenta og si at alt sånt skal gå gjennom deg. Blir feil at ungen din skal føle seg presser av venninnens mor.

Anonymkode: 3928a...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avtaler må holdes, så overnattingen må gjennomføres. Men den andre jenta trenger jo ikke å være hos dere i hele morgen. Det kan være viktig. Men mest av alt ville jeg tatt en alvorsprat med jenta sin mor og gitt klar beskjed om at om det var noe, fikk hun ringe deg, ikke datteren din. Uten unntak. 

Dersom du føler at datteren din blir litt presset og at det er vanskelig for henne å si nei, kan du for eksempel hjelpe henne ved å svare på en annen måte når de / datteren din kommer og spør om overnatting eller fremtidige planer. Du kan si noe sånn som at du må sjekke opp om far / søsken / andre i familien har lagt noen planer, at du må sjekke om det passer etc og så kan dere avtale "senere i kveld" eller "i morgen". Så får datteren din litt tid på seg til å tenke seg om også. Fint at datteren din "tar seg av" denne jenta, og det er god lærdom for henne også, men hun trenger kanskje hjelp til å regulere det litt. Alternativet kan jo være at datteren din går så lei at hun ikke vil være sammen med henne i det hele tatt.

Anonymkode: ff628...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må selvsagt holde det hun har avtalt, men så kan hun holde litt avstand senere. Jeg syns ikke hun skal få kutte henne helt ut, fordi denne jenta høres ikke ut til å ha mange venner? Å bli ditcha helt er fryktelig, kanskje hun ser på din datter som sin bestevenn. Hvor gamle er de? 

Anonymkode: 0c2a8...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må selvsagt holde det hun har avtalt, men så kan hun holde litt avstand senere. Jeg syns ikke hun skal få kutte henne helt ut, fordi denne jenta høres ikke ut til å ha mange venner? Å bli ditcha helt er fryktelig, kanskje hun ser på din datter som sin bestevenn. Hvor gamle er de? 

Anonymkode: 0c2a8...a52

Jeg er enig i at hun må holde det hun har avtalt med tanke på overnattingen. Men det å bestemme at hun skal fortsette å være sammen med henne dersom hun ikke selv ønsker det, er ikke helt innafor. Det må hun jo bestemme selv. Hi skriver fortsatt ingenting om hvor gamle de er, men tenker kanskje 10-11 år eller noe sånt? 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Det er lett å føle seg presset inn i overnattingsplaner og si ja der og da, mens venninnen er på besøk, og etterpå kjenne på at det egentlig ikke er noe man har lyst til. 

Det er også vanskelig å sette grenser for en overivrig, intens og ganske umoden jente, som i liten grad er i stand til å forstå din datters perspektiv og behov. 

Kanskje din datter skal avlyse og sette grenser for kontakten med jenta. Kanskje skal hun holde avtalen, men trenger deretter din hjelp til å holde kontakten på et nivå som ikke oppleves invaderende for din datter?

Jeg vet ikke hva som er riktig i dette tilfellet. Men ut fra din beskrivelse av kontakten mellom jentene er det helt klart ikke et likeverdig venninneforhold hvor begges ønsker og behov er like viktige. Jenta di overkjøres og møter ikke respekt og forståelse når hun gir uttrykk for hva hun har behov for. 

Anonymkode: d4ea2...6af

Å avlyse er uaktuelt! Hun skal holde avtalen, noe annet er utrolig leit for den andre jenta, som sikkert gleder seg. 
 

Anonymkode: 223e4...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg er enig i at hun må holde det hun har avtalt med tanke på overnattingen. Men det å bestemme at hun skal fortsette å være sammen med henne dersom hun ikke selv ønsker det, er ikke helt innafor. Det må hun jo bestemme selv. Hi skriver fortsatt ingenting om hvor gamle de er, men tenker kanskje 10-11 år eller noe sånt? 

De er 10 og 11 ja. Min datter er 10, venninnen er 11. Venninnen ringte i dag klokken 06.45 og ville gå sammen til skolen. Litt tidlig for oss som står opp 06.30, så hun var litt morgengretten i tlf med henne. Det vil si at denne jenta, som bor på den andre siden av skolen (de har ikke noen felles vei til skolen) er villig til å gå en halvtime tidligere hjemmefra for å hå forbi skolen og så til oss for så å gå sammen med min datter tilbake til skolen. 

 

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Avtaler må holdes, så overnattingen må gjennomføres. Men den andre jenta trenger jo ikke å være hos dere i hele morgen. Det kan være viktig. Men mest av alt ville jeg tatt en alvorsprat med jenta sin mor og gitt klar beskjed om at om det var noe, fikk hun ringe deg, ikke datteren din. Uten unntak. 

Dersom du føler at datteren din blir litt presset og at det er vanskelig for henne å si nei, kan du for eksempel hjelpe henne ved å svare på en annen måte når de / datteren din kommer og spør om overnatting eller fremtidige planer. Du kan si noe sånn som at du må sjekke opp om far / søsken / andre i familien har lagt noen planer, at du må sjekke om det passer etc og så kan dere avtale "senere i kveld" eller "i morgen". Så får datteren din litt tid på seg til å tenke seg om også. Fint at datteren din "tar seg av" denne jenta, og det er god lærdom for henne også, men hun trenger kanskje hjelp til å regulere det litt. Alternativet kan jo være at datteren din går så lei at hun ikke vil være sammen med henne i det hele tatt.

Anonymkode: ff628...24b

Jenta sin mor er det ikke mulig å forholde seg til. Det er aldri barna hennes som er skyld i noe. Hun sa det til og med på er foreldremøte «mine barn er ikke oppdratt til å gjøre noe galt, så det gjør de ikke» og barn kan aldri være med hjem til henne. Faren er totalt motsatt og lett å snakke med og en helt ålreit fyr. Men han kommer ikke gjennom til mor han heller. Han har forsøkt mange ganger. I går blokkerte jeg mors nummer på tlf hennes. Ja- litt barnslig, men jeg anså det som nødvendig.

Vi har sånn «hint». Datteren min spør om hun kan et eller annet hun ikke klarer si nei til, og så legger hun til «men det må passe for deg da» i det hun spør. Da sier jeg nei for henne. Det gjorde hun ikke denne gangen, så da trodde jeg hun ville det og sa ja.

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jenta sin mor er det ikke mulig å forholde seg til. Det er aldri barna hennes som er skyld i noe. Hun sa det til og med på er foreldremøte «mine barn er ikke oppdratt til å gjøre noe galt, så det gjør de ikke» og barn kan aldri være med hjem til henne. Faren er totalt motsatt og lett å snakke med og en helt ålreit fyr. Men han kommer ikke gjennom til mor han heller. Han har forsøkt mange ganger. I går blokkerte jeg mors nummer på tlf hennes. Ja- litt barnslig, men jeg anså det som nødvendig.

Anonymkode: 4496c...8ac

Oi. Sånne mødre ødelegger for ungene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Oi. Sånne mødre ødelegger for ungene sine...

Jeg har valgt å ikke forholde meg til henne. Jeg orker ikke mennesker som er sneversynte. 

Men jeg har stått ved mitt og det blir overnatting i kveld. De spurte om hele helgen da de var på vei til skolen og da sa jeg nei. For min egen del.

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er 10 og 11 ja. Min datter er 10, venninnen er 11. Venninnen ringte i dag klokken 06.45 og ville gå sammen til skolen. Litt tidlig for oss som står opp 06.30, så hun var litt morgengretten i tlf med henne. Det vil si at denne jenta, som bor på den andre siden av skolen (de har ikke noen felles vei til skolen) er villig til å gå en halvtime tidligere hjemmefra for å hå forbi skolen og så til oss for så å gå sammen med min datter tilbake til skolen. 

 

Anonymkode: 4496c...8ac

Det er tydelig at denne jenta ikke har så mange å spille på, og det er jo veldig synd. Dog er det likevel ikke din datter sin oppgave å ta seg av henne, dersom hun ikke ønsker det. Jeg har vært igjennom det samme selv, og både jeg og moren til den andre jenta prøvde å få til koselige og greie treff, uten at det hjalp så veldig. Hos oss var det slik at venninnen til min datter ikke ønsket å finne på noe. Hun ville ikke være ute, ikke gjøre noe inne, ikke sykle, ikke treffe andre venner, osv. Min datter følte til slutt hun ikke hadde mer å "gi", og da er det helt ok å gi seg også. På et tidspunkt må de finne ut selv hvem de ønsker å være sammen med. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har valgt å ikke forholde meg til henne. Jeg orker ikke mennesker som er sneversynte. 

Men jeg har stått ved mitt og det blir overnatting i kveld. De spurte om hele helgen da de var på vei til skolen og da sa jeg nei. For min egen del.

Anonymkode: 4496c...8ac

Vil tippe det er den andre jentas ide om å sove hos dere hele helgen......Godt du bare sa nei til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Vil tippe det er den andre jentas ide om å sove hos dere hele helgen......Godt du bare sa nei til det. 

Uansett hvem sin ide det var, så orker jeg ikke besøk hele helgen. De bor så nærme at de ikke trenger å bo hos hverandre for å være sammen

Anonymkode: 4496c...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...