Gå til innhold

Hvordan merker man at man får hjernehinnebetennelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene følt meg veldig uvel men ikke noe mer enn at jeg har vært veldig trøtt og litt hodeverk. Men siste døgnet har jeg fått lett feber og nå siste timene ekstremt stiv i nakken og ryggen men får haka ned på brystet. Er så lenge siden jeg har vært syk og det går jo liksom kkke noe for tiden

Anonymkode: 6f363...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjernehinnebetennelse kan arte seg på mange forskjellige måter, avhengig av alvorlighetsgrad og årsaken til den. En bakteriell en vil man gjerne bli veldig syk av, mens de virale kan være mye lettere med hodepine/nakkestivhet/feber. 

Feber, hodepine og stiv nakke/rygg bør vurderes av lege (man kan jo bli stiv og støl av å være syk, og hovne lymfeknuter på halsen kan gjøre vondt og gjøre en "nakkestiv", men det er jobben til legen å vurdere). 

Anonymkode: 949b3...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjernehinnebetennelse kan arte seg på mange forskjellige måter, avhengig av alvorlighetsgrad og årsaken til den. En bakteriell en vil man gjerne bli veldig syk av, mens de virale kan være mye lettere med hodepine/nakkestivhet/feber. 

Feber, hodepine og stiv nakke/rygg bør vurderes av lege (man kan jo bli stiv og støl av å være syk, og hovne lymfeknuter på halsen kan gjøre vondt og gjøre en "nakkestiv", men det er jobben til legen å vurdere). 

Anonymkode: 949b3...3a8

Takk! Man blir jo litt bekymret sånn på kvelden når nakke og ryggstivhet kom litt plutselig. Men har så og si ikke vondt i hodet og har litt feber. Hvis det fortsetter så ringer jeg vel legen imorgen? Eller bør man ringe idag? Føler meg liksom ikke så syk sp vet det er helt teit å spørre

Anonymkode: 6f363...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du å surfe på forum har du ikke hjernehinnebetennelse du. 

Anonymkode: d15a4...f30

En sak er sikker, klarer du å lire ut av deg noe slikt så er du ikke helt god i hodet.

Anonymkode: 2560d...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen ble innlagt på akutten i fjor med alle symptomer på akutt hjernehinnebetennelse, han hadde 40 i feber, rykninger i hodet, vondt i hode og nakke og veldig lavt blodtrykk. Det var heldigvis ikke hjernehinnebetennelse men en betennelse i kroppen, han låg 1 1/2 dag på sykehuset så fikk han komme hjem. Det var en forferdelig opplevelse 

Anonymkode: 578d3...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En sak er sikker, klarer du å lire ut av deg noe slikt så er du ikke helt god i hodet.

Anonymkode: 2560d...c8a

Vel, jeg har kjørt min mann med hjernehinnebetennelse (virus) på akutten, og han var rimelig nedsnødd, kan du si. Så du, anonyme som mener at noen ikke er helt gode i hodet( forøvrig en utrolig reflektert kommentar): på seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: d15a4...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg har kjørt min mann med hjernehinnebetennelse (virus) på akutten, og han var rimelig nedsnødd, kan du si. Så du, anonyme som mener at noen ikke er helt gode i hodet( forøvrig en utrolig reflektert kommentar): på seg selv kjenner man andre. 

Anonymkode: d15a4...f30

Vårin blir lagt inn. Utover kvelden blir formen hennes noe bedre, og pappa reiser hjem. Men på natta skjer det noe rart i hodet hennes. Hun finner fram mobilen. Smittsom hjernehinnebetennelse har hun hørt om før, og hun søker opp sykdommen på en nettside.

– Jeg hadde mange av symptomene, men de var ikke særlig tydelige hos meg, sier Vårin.Dagen etter er tilstanden dårligere. Den forverrer seg raskt.

Etter kort tid blir Vårin bevisstløs, og hun blir lagt i kunstig koma. Tilkoblet respirator blir hun overført til intensivavdelingen.
https://www.nrk.no/buskerud/xl/holdt-pa-a-do-av-hjernehinnebetennelse-1.12894586

Jo, det er fullt mulig å ha hjernehinnebetennelse og likevel sitte og surfe på nett.

Anonymkode: 2560d...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde viral hjernehinnebetennelse. Startet med at han følte seg syk, fikk litt feber, hodepine og oppkast. Etterhvert ble hodepinen helt ekstrem (ikke nakkestivhet så vidt jeg kan huske). Da dro vi til lege og ble kjørt sendt på sykehus. De tok spinalorøve. Han lå der over natt og ble frisk etter noen dager. 

Anonymkode: c650f...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vårin blir lagt inn. Utover kvelden blir formen hennes noe bedre, og pappa reiser hjem. Men på natta skjer det noe rart i hodet hennes. Hun finner fram mobilen. Smittsom hjernehinnebetennelse har hun hørt om før, og hun søker opp sykdommen på en nettside.

– Jeg hadde mange av symptomene, men de var ikke særlig tydelige hos meg, sier Vårin.Dagen etter er tilstanden dårligere. Den forverrer seg raskt.

Etter kort tid blir Vårin bevisstløs, og hun blir lagt i kunstig koma. Tilkoblet respirator blir hun overført til intensivavdelingen.
https://www.nrk.no/buskerud/xl/holdt-pa-a-do-av-hjernehinnebetennelse-1.12894586

Jo, det er fullt mulig å ha hjernehinnebetennelse og likevel sitte og surfe på nett.

Anonymkode: 2560d...c8a

Åkei, beklager så mye da. 😏

Anonymkode: d15a4...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Åkei, beklager så mye da. 😏

Anonymkode: d15a4...f30

Nei, det heter "unnskyld", hvis du mener du har gjort noe galt. Som å rakke ned på HI fordi hun er bekymret for at hun kan ha fått hjernehinnebetennelse.

"Beklager", er når du gjort eller gjør noe du ikke er ansvarlig for. Som når en tannlege forteller en jente at, "jeg beklager, dette vil kanskje gjøre litt vondt, men jeg må bore i tannen din". Tannlegen skal jo ikke be om unnskyld. Men tannlegen viser at hun har medfølelse og forståelse ved å si "beklager".

Mener du du gjorde noe galt ved å være arrogant og nedlatende overfor HI så heter det altså unnskyld.

Anonymkode: 2560d...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det heter "unnskyld", hvis du mener du har gjort noe galt. Som å rakke ned på HI fordi hun er bekymret for at hun kan ha fått hjernehinnebetennelse.

"Beklager", er når du gjort eller gjør noe du ikke er ansvarlig for. Som når en tannlege forteller en jente at, "jeg beklager, dette vil kanskje gjøre litt vondt, men jeg må bore i tannen din". Tannlegen skal jo ikke be om unnskyld. Men tannlegen viser at hun har medfølelse og forståelse ved å si "beklager".

Mener du du gjorde noe galt ved å være arrogant og nedlatende overfor HI så heter det altså unnskyld.

Anonymkode: 2560d...c8a

Hva rir deg egentlig?????? Jeg beklager ingen ting fordi du kommanderer meg. Den ufine i tråden her er du. 

Anonymkode: d15a4...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det heter "unnskyld", hvis du mener du har gjort noe galt. Som å rakke ned på HI fordi hun er bekymret for at hun kan ha fått hjernehinnebetennelse.

"Beklager", er når du gjort eller gjør noe du ikke er ansvarlig for. Som når en tannlege forteller en jente at, "jeg beklager, dette vil kanskje gjøre litt vondt, men jeg må bore i tannen din". Tannlegen skal jo ikke be om unnskyld. Men tannlegen viser at hun har medfølelse og forståelse ved å si "beklager".

Mener du du gjorde noe galt ved å være arrogant og nedlatende overfor HI så heter det altså unnskyld.

Anonymkode: 2560d...c8a

Hva er ditt problem?

Anonymkode: c6a76...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde «omgangssyke» i to uker, ingen feber eller hodepine, utslett siste dagene. Kom akkurat på sykehus i tide. Symptomene kan være vage. Takket være en sekretær som gikk over hodet på legen, som ville sende meg hjem atter igjen, lever jeg den dag i dag. Alltid en sjekk for mye enn for lite. 

Anonymkode: 300a7...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...