Gå til innhold

Jeg må bort fra han...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner på kroppen at jeg ikke kan bo sammen samboeren lengere. Humøret hans varierer så mye og når han har en dårlig dag kjefter han på ungene. Jeg har en kronisk sykdom og når han er sånn, så blir jeg dårlig. Men jeg har ikke råd til å bo alene med ungene. Jeg tjener greit nok, men har en del forbruksgjeld. Så jeg klarer ikke å betale på den og på leilighet alene. Vi leier leilighet og det er jo dyrt. Må bare tenke ut en plan 🙈

Anonymkode: ece4e...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere forsøkt parterapi?

Bruk den kalkulatoren på Nav så får du en idé om hvor mye du kan få i støtte, barnetrygd, ev. overgangsstønad, bidrag. Og sjekk om du kan få bostøtte.

Ta ev. kontakt med de du skylder penger og be om en nedbetalingsordning som du kan betjene når du blir alene. Kanskje du, når barna er på samvær, også f.eks. kan ta noen vakter på f.eks. sykehjem eller lignende en periode slik at du raskere kan bli kvitt gjelden.

Blir du dårlig av å bo med ham så er det viktig at du kommer deg bort, for ellers risikerer du jo å bli enda sykere, kanskje ikke greie jobben, bli enda mer "avhengig" av ham.

Sett deg ned og lag et budsjett. Kutt allerede i dag ut ALT unødvendig, bli kjempekonsekvent. Alltid ta med lunsj hjemmefra, ikke kjøp kaffe ute, kutt abonnement, kutt dyre produkter du ev. har vent deg til. Ikke gå ut og spis, dropp kino/teater osv. Slutt å røyke/drikke. Kutt brus om du drikker det daglig. La det gå sport i det og spar hver en krone du kan frem til du flytter, hver eneste krone vil hjelpe deg, selv om du flytter raskt fra samboeren. Og så er det greit å ha lagt om en del vaner/uvaner/utskeielser som du ikke trenger og ikke har råd til etter at du blir alene.

 

 

Anonymkode: 95f8e...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å ta tak i forbruksgjelden. f.eks kan du få ned rentene, kan du samle den i et refinansieringslån med lavere betaling hver måned?

Lag det et stramt budsjett med en gang, spar opp noe og betal så mye du kan på gjelden din.

Sjekk om du kan få bostøtte.

 

Anonymkode: af71b...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...