Gå til innhold

Hva tenker du om et kontantløst Norge innen 2030?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er skremmende at man ikke skal kunne gjøre noe som helst uten at man overvåkes. At man ikke kan gi eller motta penger uten at det skal registreres.

Hva tenker du?

Anonymkode: 12f35...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er skremmende at man ikke skal kunne gjøre noe som helst uten at man overvåkes. At man ikke kan gi eller motta penger uten at det skal registreres.

Hva tenker du?

Anonymkode: 12f35...649

Glemte linken

https://www.minervanett.no/kunnskapslost-om-kontantlost-samfunn/193594

Anonymkode: 12f35...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ferie i Frankrike i sommer og kom i snakk med en taxisjåfør, han jobbet stort sett fra flyplassen og kjørte kunder hit og dit som han da plukket opp der. Han tok ikke kort i bilen... Så vi kom da i snakk om dette med visakort, for jeg hadde ikke kontanter og taxien måtte stoppe foran en minibank før den kjørte til hotellet. Her i Norge er det utenkelig med en taxi uten terminal, men der var det fremdeles sånn at nesten alle som drev for seg selv jobbet en del svart. Skattetrykket er høyt, og "ingen" førte alle inntekter i regnskapet... Opplevde også at små bakerier, kiosker osv ikke tok kort, de ville ha kontanter. Det ene lille bakeriet jeg var i tok bare kort om du handet over en viss sum, og det var langt over hva et brød kostet for å si det sånn.

Så jeg ser helt klart fordelene med at alle pengetransaksjoner blir registrert, at alt alltid blir slått inn på kassa, at man får kvittering for alle jobber man får gjort osv, det blir mindre og mindre rom for svart arbeid. 

Sønnen min jobber i en butikk ved siden av skolen, og han sier de smiler litt i skjegget av håndtverkerne som kommer med "bunker med penger", alle andre betaler med kort. 

Da vi var ute og spiste i sommer, i en sørlandsby her i Norge, sa kelneren at han hadde lært at 70% av alle kontante penger brukt i hans bransje var svarte. Mellom 90 og 95 % av kundene betaler med kort, og av de som betaler med kontanter er altså 70% av pengene svarte.

Så vi har kommet langt her i Norge med å jobbe mot svart arbeid.

Men jeg ser at det er sårbart også, nå har det vel blitt kontantløse skip som går til Danmark o.l. Tenk om teknologien svikter på en av disse båtene, og de ikke tar kontanter i det hele tatt, litt kjipt. Men samtidig er det jo sånn at man ikke går med kontanter på seg lenger, man har bare kort og er avhengig av en kortterminal.

Jeg tror ikke det blir kontantløst i Norge innen 2030, men mindre og mindre kontanter blir det nok.

Anonymkode: 377b0...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi får en form for "kontantkort" som ikke er bundet til person. Da vil det være tydelig at vi bruker penger, men ikke på hva.

Anonymkode: bdcf3...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det. Altfor mye dritt som følger uregistrerte penger. En ting er litt svart arbeid her og der, men du har store kriminelle organisasjoner bak mye av kontantene. Menneskehandel, hvitvasking, smugling av div droger, trafficking. Hurra for at Norge er så langt fremme på dette området. 

 

Anonymkode: 6f273...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om alle penger blir digitale så stakkars oss den dagen strømmen går...

Det vil være den enkleste måten å lamme samfunnet på. 

Jeg tenker det er greit med mere enn en betalingsmulighet, for det er fordele og ulemper med alt.

Anonymkode: d8df3...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt kontanter de siste 4-5 årene, så det er på tide tenker jeg!

Paranoia skal ikke styre utviklingen av samfunnet. 

Anonymkode: f6943...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er skremmende at man ikke skal kunne gjøre noe som helst uten at man overvåkes. At man ikke kan gi eller motta penger uten at det skal registreres.

Hva tenker du?

Anonymkode: 12f35...649

Har du så mye å skjule altså??

Anonymkode: aa668...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du så mye å skjule altså??

Anonymkode: aa668...fda

Det har jeg. Selv om det ikke dreier seg om ulovligheter liker jeg ikke tanken på at noen vet alt om meg. Jeg vil for eksempel ikke at forsikkringsselskapet skal ha oversikt over hva jeg spiser eller hvor ofte jeg skifter joggesko. Naboen trenger ikke vite hva jeg ser på tv.

De fleste av oss liker å ha litt privat.

Anonymkode: bdcf3...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem. De aller fleste butikker har nå et automatisk system når det gjelder penger, så går strømmen får man uansett ikke handlet der.

Anonymkode: 5dd46...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...