Gå til innhold

Når begynner mobbing og erting pga klær?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min eldste er 21 og har aldri «merket» det, fordi han ikke er forfengelig og ikke lar seg merke med det. Min yngste ble klesbevisst allerede i barnehagen, og har fra toårsalderen vært opptatt av hvordan andre ser ham og hva som tar seg bra ut. 

Dette er ikke noe som «begynner» på en alder. Det er ingen lovmessighet i at klær skal være viktige. Det er miljøet og de voksne rundt som skaper det, og individene (barna) som eventuelt tar det til seg.

Anonymkode: 0b6fd...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner når barna har lært seg å ikke bry seg om, empati, medfølelse, med andre.

Anonymkode: fb7fd...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn på 10, 12, 15 og 18 år, aldri vært noe tema for noen av dem.

De kan selvfølgelig like noen dyre merker og ha noen klær derfra, f.eks liker 15-åringen Quicksilver, DC o.l. skateklær, men ikke noe problem med bukser fra Jack & Jones eller t-skjorter fra HM heller.

Anonymkode: fbd9e...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i bhg var det mobbing av klærene. Sønnen min kom hjem å sa at jeg vil ikke bruke denne genseren mer,for barna erter meg for den. Moren til bestevennen hans sa det samme,at hum hadde sett at sønnen sin ble mobbet pga noen klær han gikk med. Begge ungene hadde vanlige klær fra billigekjedene som cubus og kappahl.

Anonymkode: 97024...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bhg i Oslo var det noen  barn som hadde kallet noen unger for cubusbarn pga de gikk med klær fra cubus! Sykt at det begynner så tidlig som i barnehagen 😮

Anonymkode: 97024...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I en bhg i Oslo var det noen  barn som hadde kallet noen unger for cubusbarn pga de gikk med klær fra cubus! Sykt at det begynner så tidlig som i barnehagen 😮

Anonymkode: 97024...338

Siden barnehagebarn ikke kan lese merker på klærne, så tror jeg vi trygt kan regne med at det er foreldrene som innpoder dem slike ord. Så da begynner vel problemet i 30-årsalderen, når folk får barn?

Anonymkode: 0b6fd...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I en bhg i Oslo var det noen  barn som hadde kallet noen unger for cubusbarn pga de gikk med klær fra cubus! Sykt at det begynner så tidlig som i barnehagen 😮

Anonymkode: 97024...338

For en 4-åring spiller det ingen rolle om genseren kostet 149 kr eller 749 kr altså, og en billig t-skjorte fra HM til 49 kr er kjempefin fordi det er en populær tegnefilmfigur på den.

Så om barn kaller andre barn for cubusbarn så kommer det fra de voksne og ikke fra barna selv. De har ingen begrep om forskjellen på de forskjellige butikkene så her er det foreldre som må ta ansvaret i tilfelle.

Men jeg bor ikke i Oslo, og her blir ingen mobbet fordi klærne er kjøpt i feil butikk ihvertfall.

Anonymkode: fbd9e...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre tildels ferdig oppvokste Oslo-barn, aldri klesmobbing. De har hatt en lett blanding av arv, bruktkjøp og vanlige merker.

Og som med alt annet - det handler om hvordan man tar det, ikke bare om hva som måtte sies eller gjøres.

Anonymkode: 83198...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på snart 15 og en jente på 12, og har enda ikke merket eller hørt noe om at dette er noe som skjer her vi bor. Virker som om dette er veldig ulikt fra sted til sted, hvor opptatt barn og ungdom er av "riktige" klær og merker. Mine to er opptatt av klær i den forstand at de går i det de liker, men heldigvis helt uavhengig av merke. Begge to har alt fra superbillige klær fra H&M, Cubus og New Yorker til litt dyrere merker type Fila, Adidas osv (men ikke noe dyrere enn det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke klærne som er årsaken til mobbing og erting. De som mobber, ville gjort det uansett. Klærne er bare en måte å mobbe på. 

Anonymkode: bb02f...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første og eneste gangen noen har kommentert klærne mine, var på leirskole i 6.klasse. 

Klassen vår var der sammen med en klasse fra Holmenkollåsen. De ertet oss VELDIG for at vi ikke hadde merkeklær. Tragisk oppførsel. 

Det er vår oppgave som foreldre å lære barna hva som er riktig og galt.  Barnet vårt hadde aldri kommentert andre sine klær. 

Anonymkode: 3012c...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jente på 12 og gutt på 9.

Jenta har så vidt jeg vet aldri opplevd slikt relatert til klær selvom hun går i alt mulig. Gutten har opplevd det med mellomrom siden barnehagen.

Det dreier seg ikke om klærne. Det er makt og verbalt overtak som gjelder. Mobbing og erting oppstår helt klart fra barnehagealder og oppover. Det som virkelig betyr noe er hvordan de voksne håndterer det og om det får lov å utvikle seg.

Anonymkode: 8c075...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har kun minsten opplevd litt,men ikke mye, men ikke de andre 4 som er 12,16,20 og 25 nå.

Minsten er nå 7, og er noe som har reagert på at han går med disneyklær, er hvis barnslig hvis man ikke går i bhg mer

Anonymkode: d5106...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine har kun minsten opplevd litt,men ikke mye, men ikke de andre 4 som er 12,16,20 og 25 nå.

Minsten er nå 7, og er noe som har reagert på at han går med disneyklær, er hvis barnslig hvis man ikke går i bhg mer

Anonymkode: d5106...625

Her ble sønnen min på 4 år ertet for at han gikk med Disneygenser i Barnehagen :S

Anonymkode: 97024...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Her ble sønnen min på 4 år ertet for at han gikk med Disneygenser i Barnehagen :S

Anonymkode: 97024...338

helt unødvendig, ikke noe og mobbe for

Anonymkode: d5106...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ingen av barna blitt ertet for det, selv om vi bor på et sted, hvor flertallet av barna går med merkeklær. Og min sønn som er 12 år, har da t-shirts med marvel, Simpsons, og andre kule ting. Og ingen erter for det.

Anonymkode: 06678...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

helt unødvendig, ikke noe og mobbe for

Anonymkode: d5106...625

Finnes det gode grunner til å mobbe altså?

Anonymkode: 7351c...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Oslo vest og har tre barn i skolealder. Aldri opplevd at klær eller klesmerker har vært et tema. Barna mine går nesten utelukkende i klær vi har arvet. Og er storfornøyd med det. 

Anonymkode: 894ba...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er nå over ferdig med ungdomskolen og eldste ferdig med videregående og ingen av dem har kommet så langt at de har blitt mobbet for klærne, uansett hvordan de har gått kledd. På skolen hvor jeg jobber har vi heller aldri opplevd mobbing pga klær. 

Jeg lurer på hva som blir sagt av barnehagebarn som mobber andre barn for klærne? At en kanskje kan høre en kommentar, har jeg jo vært borti, men her snakkes det jo om mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på barnet og gruppa. Jeg har selvsikre barn, de går stort sett i arvetøy eller HM-tøy. Får de et «kult» plagg med riktig merke til bursdagen så bruker de det, men det er ikke viktig for dem. Spør du dem har de aldri opplevd mobbing, sårende kommentarer el.l. Verken pga klær eller annet.

Naboene våre har barn i samme klasser som våre barn. Disse barna opplever mobbing, i følge mor. De er usikre og synes det er vanskelig å finne de riktige klærne, for å «passe inn», «bli godtatt» og at ingen kommenterer klærne negativt. Mor er fortvilet, opplever «klespress» og bekymrer seg for at barna skal utestenges pga feil klær. 

Skulle ikke tro at vi snakker om samme klasser, men det gjør vi jo. Så jeg tenker at barnets posisjon i gruppa, selvfølelse, selvsikkerhet og eget fokus har alt å si for om man opplever mobbing og erting. Både grunnet klær og mye annet. 

Anonymkode: 16bfc...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på barnet og gruppa. Jeg har selvsikre barn, de går stort sett i arvetøy eller HM-tøy. Får de et «kult» plagg med riktig merke til bursdagen så bruker de det, men det er ikke viktig for dem. Spør du dem har de aldri opplevd mobbing, sårende kommentarer el.l. Verken pga klær eller annet.

Naboene våre har barn i samme klasser som våre barn. Disse barna opplever mobbing, i følge mor. De er usikre og synes det er vanskelig å finne de riktige klærne, for å «passe inn», «bli godtatt» og at ingen kommenterer klærne negativt. Mor er fortvilet, opplever «klespress» og bekymrer seg for at barna skal utestenges pga feil klær. 

Skulle ikke tro at vi snakker om samme klasser, men det gjør vi jo. Så jeg tenker at barnets posisjon i gruppa, selvfølelse, selvsikkerhet og eget fokus har alt å si for om man opplever mobbing og erting. Både grunnet klær og mye annet. 

Anonymkode: 16bfc...f38

Synes det er en stor uting, at man legger skyld på barna for at de blir mobbet. Og hvem som helst kan oppleve mobbing. Mitt barn var ekstremt trygg på seg selv, masse selvtillit, flinkest i sin idrett, venner med alle og populær, men det var det 2 jenter i klassen som ikke likte. Og startet med mobbing, og fikk rekruttert en etter en. 

Anonymkode: 06678...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er en stor uting, at man legger skyld på barna for at de blir mobbet. Og hvem som helst kan oppleve mobbing. Mitt barn var ekstremt trygg på seg selv, masse selvtillit, flinkest i sin idrett, venner med alle og populær, men det var det 2 jenter i klassen som ikke likte. Og startet med mobbing, og fikk rekruttert en etter en. 

Anonymkode: 06678...479

Jeg ble også mobbet som barn. Men jeg leser ikke bibelen som fanden allikevel altså. 

Hun legger ikke skylda på barna, men på mora. 

Anonymkode: 894ba...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble også mobbet som barn. Men jeg leser ikke bibelen som fanden allikevel altså. 

Hun legger ikke skylda på barna, men på mora. 

Anonymkode: 894ba...75a

Jeg legger skylda på mor ja, som stresser og styrer, påfører barna bekymringer, og kritiserer andre barn og tolker alt som sies og gjøres i verste mening. Mor har masse egen usikkerhet som hun overfører på barna sine. 

Selvfølgelig kan barn kommentere både det ene og det andre, men sjelden med vonde hensikter, og som regel er kommentaren glemt i neste øyeblikk. Da synes jeg det er trist at voksne skal snu barnas fokus til det negative. 

Anonymkode: 16bfc...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...