Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? -oppgitt over barnas far


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnas far har nå begynt å planlegge ferietur med dem i vinterferien. Det er i utgangspunktet greit, MEN eldstemann går nå på videregående, og han har tenkt at de skal være borte i to uker, slik at barna må ha en uke fri fra skolen. Jeg sier klart i fra at dette ikke er greit. Det går ikke med fraværsgrensa på vgs. Men han bryr seg ikke om hva jeg sier. Hva kan jeg gjøre? Kan jo ikke fysisk stoppe han heller. Trenger råd her nå. Er VELDIG oppgitt. Vi har felles foreldreansvar, barna bor annenhver uke hos hver av oss men har fast bosted hos meg. 

Anonymkode: 7f164...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må jo ungdommen selv si ifra at han ikke kan være med. 

Har selv barn på vgs og dette med fravær skjønner de godt. Så om det ikke hjelper at du sier noe må gutten si ifra selv. Da må han bli hjemme... 

Anonymkode: e00e5...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må jo ungdommen selv si ifra at han ikke kan være med. 

Har selv barn på vgs og dette med fravær skjønner de godt. Så om det ikke hjelper at du sier noe må gutten si ifra selv. Da må han bli hjemme... 

Anonymkode: e00e5...2fc

Ja skal prate mer med ungdommen om det. Håper på forståelse der. Men skjønner også det er vanskelig når pappa lokker med flott ferie, og sier herregud, du er jo aldri borte ellers, det er da ikke noe problem. Nei, må få stoppet dette. 

Anonymkode: 7f164...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja skal prate mer med ungdommen om det. Håper på forståelse der. Men skjønner også det er vanskelig når pappa lokker med flott ferie, og sier herregud, du er jo aldri borte ellers, det er da ikke noe problem. Nei, må få stoppet dette. 

Anonymkode: 7f164...75b

Du får bruke litt kvinnelist. 

Si at pappa ønsker bare det beste, men han skjønner ikke helt dette med 10% fravær. Et fag de har f.eks bare to timer i uka av kan de bare være borte fra 3 timer, gym f.eks kan de være borte fra en dobbelttime. Er de borte på samme ukedag en gang til blir det 4 timer fravær og over 10%. Ikke snakk ned pappa, men si at du trenger hjelp til å få han til å forstå. 

Med det sagt så er det med normalt friske barn ikke noe problem. Sønnen min startet i 3.klasse nå og han har ikke noe udokumentert fravær. Han har fravær fordi han knakk armen og var på sykehuset et par ganger, men alt er jo dokumentert og går ikke på 10%. Han fikk også halsbetennelse og var hjemme noen dager med feber i 1.kl og fikk legeattest, så det gikk heller ikke på 10%en

Anonymkode: e00e5...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis til lover og regler. Og at blir han syk dette året og i tillegg skal bort 1 uke kan han stryke. 

Anonymkode: 6925e...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han får over 10 % fravær får han ikke karakter. Det syns far er Ok? 

Anonymkode: c729e...573

Denne faren har en tendens til å tro at alt ordner seg for han og dermed også for barna. Mener i fullt alvor at ungdommen kommer aldri til å bli syk feks...

Anonymkode: 7f164...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Denne faren har en tendens til å tro at alt ordner seg for han og dermed også for barna. Mener i fullt alvor at ungdommen kommer aldri til å bli syk feks...

Anonymkode: 7f164...75b

Det kan jo godt tenkes at ungdommen ikke blir syk før vinterferien og heller ikke etterpå. I så fall går det kanskje akkurat greit?

MEN, og det er her man kan lure på om far har begrep om konsekvenstenkning... hvis ungdommen mot formodning av en eller flere uforutsette årsaker blir borte mellom vinterferie og sommerferie, da vil jo følgen at ungdommen må ta hele skoleåret opp igjen. Mener virkelig far at det er greit? For det er jo det som er konsekvensen om noe går galt.

Her må du bare få ungdommen selv med på å tenke fornuft og ev. konsekvenser!

Det er jo greit for faren, det er ikke han som må gå opp igjen et år... ikke få bli russ sammen med kompiser og venner... få studier og ev. militæret utsatt... pga. én eneste ekstra ferieuke...

Anonymkode: 1b9d2...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sier dere ikke at med sykdom kan en få sykmelding slik at det ikke teller som fravær? Går det ikke da greit med 5 dager borte fra skolen i løpet av et år?

Hadde ville prioritert en slik opplevelse om det var mulig.

Anonymkode: 39526...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen må jo heller søke om permisjon, da. Love å sende inn oppgaver/innleveringer underveis slik at læreren kan gjøre et vurderingsarbeid.

Og bli advart om at der skal være NULL udokumentert fravær fram til vinterferien hvis hun/han skal bli med på tur. Men én ukes fravær er ikke så mye i seg selv, det er jo bare 1/36-del av skoleåret og følgelig mye mindre enn 10% (i alle fag - ettersom fraværet her faller på alle ukedager.)

Anonymkode: 185b7...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo søke permisjon da, og får han ikke det, må han jo komme hjem etter en uke, verre er det ikke

Anonymkode: a986a...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært her hadde ingen fått lov til å reise(mer enn  vinterferieuka). De har nok fri ellers i året. Og nei, vi er ikke rike, men vi klarer faktisk likevel å reise i skolens ferier. Hadde satt ned foten så godt jeg kunne, spesielt med tanke på han på vgs. Her må far ta innover seg hva konsekvensene kan bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jo pappaen tenke litt. 

Har selv en som akkurat er ferdig med videregående. Tok fri 1-2 dager i forbindelse med ferie/langhelg 1 gang i begynnelsen av året(tror dette var 2. året). Gutten er så og si aldri syk, men forsov seg et par ganger i "uheldige" fag. Han ble syk og måtte ha legeerklæring for å unngå for mye fravær, og ja, man får legeerklæring, men kanskje litt unødvendig å bruke legererklæring når man er syk 1-2 dager fordi man har "brukt opp" fraværet i begynnelsen av året. Hadde nok tenkt meg om en ekstra gang om jeg hadde kommet opp i samme situasjon igjen. 1 uke er for mye å ta ungdommen ut av skolen.

Anonymkode: bb7a5...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...