Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #1 Skrevet 21. august 2019 Enten er det klær, eller busskort (ja det må hun ha), eller sminke i tusen varianter, alle fester koster inngangspenger, kino, pizzakvelder....nå er det flybillett til et treff hun vil på, konsertbillett som kosta skjorta. Hun jobber ikke, og går på idrett som innebærer 8000,- i kontigent - samt flere konkurranser i inn og utland hvert år som suger penger på hotell og fly og nye drakter. Hver eneste uke er det mas om noe nytt. Sier mye nei for vi har tre barn - men syns jo det er kjipt å si nei. Men hun eier ikke grenser. Blir 18 i år så nå står lappen for tur til ti tusenvis. Hun får ikke jobb for vi bor på et lite sted der de få jobbene om er går til kjente. Hun har sikkert søkt på tretti jobber. Hvor mye får deres tenåringer? Anonymkode: 59a32...aab
Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #2 Skrevet 21. august 2019 Du må jo bare begrense det og la hun jobbe hjemme for det meste. Da kanskje alt av pizzakvelder og all ny sminke ikke frister like mye. Må lære seg at en ikke kan være med på alt og kanskje være mer selektiv. Dersom hun har mascara trenger hun ikke ny før den er tom. Vil hun absolutt ha ny mascara må hun jobbe inn i timer hva en mascara koster. 190 kr er vel ca 2 timers jobbing. Greit å lære.. Anonymkode: e75bb...7af
Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #3 Skrevet 21. august 2019 Jeg gir tenåringen en tusenlapp i mnd, samt betaler buss, mobil og treningsavgift. Klær når jeg synes hun trenger, ikke når hun synes det. Hun kan velge å kaste bort tusenlappen på sminke eller bruke på å være med på forskjellig. Sier seg selv at hun da ikke gidder å kjøpe sminke. Anonymkode: a0ffa...59f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #4 Skrevet 21. august 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gir tenåringen en tusenlapp i mnd, samt betaler buss, mobil og treningsavgift. Klær når jeg synes hun trenger, ikke når hun synes det. Hun kan velge å kaste bort tusenlappen på sminke eller bruke på å være med på forskjellig. Sier seg selv at hun da ikke gidder å kjøpe sminke. Anonymkode: a0ffa...59f Akkurat samme, og akkurat samme sum her. Mitt barn har en grei forståelse av at hun må prioritere, det kan ikke være Peppes, kino, sminke og fest hver uke. Anonymkode: d1f98...8cf
Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #5 Skrevet 21. august 2019 1000 kr måneden. Anonymkode: 5b031...1e8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #6 Skrevet 21. august 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gir tenåringen en tusenlapp i mnd, samt betaler buss, mobil og treningsavgift. Klær når jeg synes hun trenger, ikke når hun synes det. Hun kan velge å kaste bort tusenlappen på sminke eller bruke på å være med på forskjellig. Sier seg selv at hun da ikke gidder å kjøpe sminke. Anonymkode: a0ffa...59f Hvor mange barn har du? HI Anonymkode: 59a32...aab
Anonym bruker Skrevet 21. august 2019 #7 Skrevet 21. august 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gir tenåringen en tusenlapp i mnd, samt betaler buss, mobil og treningsavgift. Klær når jeg synes hun trenger, ikke når hun synes det. Hun kan velge å kaste bort tusenlappen på sminke eller bruke på å være med på forskjellig. Sier seg selv at hun da ikke gidder å kjøpe sminke. Anonymkode: a0ffa...59f Hva gjør hun hjemme for den høvdingen? Går ut ifra at hun har plikter i heimen. Anonymkode: 350bb...20b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #8 Skrevet 22. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør hun hjemme for den høvdingen? Går ut ifra at hun har plikter i heimen. Anonymkode: 350bb...20b Klipper plen/måker snø Ansvar for å gå med søpla Støvsuge huset en gang i uka Lage middag og rydde opp to ganger i uka Holde badet oppe rent Men dette er ikke for betaling, det er fordi alle i huset må gjøre sin del av husarbeidet. Anonymkode: a0ffa...59f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #9 Skrevet 22. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor mange barn har du? HI Anonymkode: 59a32...aab To Anonymkode: a0ffa...59f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #10 Skrevet 22. august 2019 Da jeg begynte på ungdomsskolen fikk jeg 1000,- som dekket alt (inkl. buss, gaver, klær, mat, sminke) med unntak av treningsavgift. Jeg hadde oppgaver hjemme, men ikke direkte knyttet til disse pengene. Jeg fikk en liten jobb på starten av vgs som ga meg litt ekstra. Du må gi henne en bestemt sum som hun får disponere selv. Når den er brukt opp så er det ikke mer før neste «lønning». Bedre å lære som tenåring enn i 20-åra med tilgang på all slags kredittkort. Anonymkode: e5b45...5b4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #11 Skrevet 22. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da jeg begynte på ungdomsskolen fikk jeg 1000,- som dekket alt (inkl. buss, gaver, klær, mat, sminke) med unntak av treningsavgift. Jeg hadde oppgaver hjemme, men ikke direkte knyttet til disse pengene. Jeg fikk en liten jobb på starten av vgs som ga meg litt ekstra. Du må gi henne en bestemt sum som hun får disponere selv. Når den er brukt opp så er det ikke mer før neste «lønning». Bedre å lære som tenåring enn i 20-åra med tilgang på all slags kredittkort. Anonymkode: e5b45...5b4 •ikke mat hjemme, men kantine og utenfor hjemmet Anonymkode: e5b45...5b4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #12 Skrevet 22. august 2019 Jeg dekker all buss og mobil. Handler selv klær som hun velger om hun vil ha. Det hun ikke liker blir returnert. Jeg følger med på salg og handler mye da. Alt av kino, svømmehall og sosialt dekker jeg når det dukker opp. Jeg betaler ridesport som koster en del. Men jeg er veldig lite åpnet for at penger jeg deler ut går til lunsj i kantine og godteri. Jenta mi får ikke et beløp selv til alt dette. Fordi hun hadde disponert det så mye dårligere. Så vi får mer ut av pengene slik. Mindre læring, men veldig besparende for familien. Hun er 16 år. Mange søsken. Anonymkode: 13145...d96
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #13 Skrevet 22. august 2019 Syttenåringen får en tusenlapp i måneden og holder seg selv med klær, sko, sminke, pizza, kino og kaffebar. Er det store ting (vinterjakke, støvler) bidrar vi selvsagt, men det vi ser er jo at hun skjønner pengeverdi og sparer stort sett halvparten av det hun får, enten til ny mobil eller annet. Anonymkode: 641dd...e36
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #14 Skrevet 22. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Syttenåringen får en tusenlapp i måneden og holder seg selv med klær, sko, sminke, pizza, kino og kaffebar. Er det store ting (vinterjakke, støvler) bidrar vi selvsagt, men det vi ser er jo at hun skjønner pengeverdi og sparer stort sett halvparten av det hun får, enten til ny mobil eller annet. Anonymkode: 641dd...e36 Glemte å si at hun da i tillegg til all vanlig daglig deltakelse i oppgaver i heimen må hun da vaske hele huset hver uke. Anonymkode: 641dd...e36
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #15 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: To Anonymkode: a0ffa...59f Da har du nok mer penger enn oss. Vi har tre barn og skulle alle tre få like mye som du gir er det seks tusen i måneden. I tillegg til idretten til eldste som lett er tretti tusen i året. Det er rett og slett for mye. Anonymkode: 59a32...aab
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #16 Skrevet 22. august 2019 Jeg har en jente på 14. Hun får 1000 pr mnd til klær og sko. Da må hun kjøpe alt av det selv. Fritidsaktiviteter, mobilabonnement, hygieneprodukter ol betaler vi. I tillegg får hun 50 kr i uka til snop, kantine og andre småutgifter. Det fungerer fint her. Hun har litt faste oppgaver i huset og må hjelpe til med ting når det er nødvendig. Det er ikke bundet opp mot uke eller månedspengene. Hvis hun trenge mer penger kan hun jobbe for det. Da får hun 70 kr per time. Dette fungerer fint for oss. Hun har blitt flink til å kjøpe brukt eller på andre måter billig og får derfor penger til overs til litt spessielle ting innimellom. Anonymkode: 9196d...0e5
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #17 Skrevet 22. august 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Da har du nok mer penger enn oss. Vi har tre barn og skulle alle tre få like mye som du gir er det seks tusen i måneden. I tillegg til idretten til eldste som lett er tretti tusen i året. Det er rett og slett for mye. Anonymkode: 59a32...aab Jeg betaler ikke 30 000 i fritidsaktiviteter da, men 300 i måneden i treningsavgift. Det blir 3600 i året. Du prioriterer å ha tre barn og dyre aktiviteter, jeg prioriterte to barn og ikke luksusaktiviteter. Jeg har ikke mye penger, men det går rundt. Anonymkode: a0ffa...59f
Anonym bruker Skrevet 22. august 2019 #18 Skrevet 22. august 2019 her får min som blir 18 i november, 3200 av oss foreldrene ,dette skal være en mnd, har han ikke noe mer i midten/slutten av mnd får han ikke får den 1 hver mnd. Han har fått jobb fra han er 18, så da tjener han sine egen penger, da skal han være lærling og får mer enn det vi gir han nå Anonymkode: ad20c...5e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå