Gå til innhold

Kjære kloke mødre til barn med ekstra behov.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er innvilget 9 timer spesialpedagog i uken, 

spesialpedagogen er langtids sykemeldt.  Kan jeg kreve at vikaren er spesialpedagog? 

Anonymkode: fa4a2...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan du ikke. Dessverre kan man ikke en gang kreve at lærere faktisk er lærere (eller adjunkt/lektor), noe som er ganske hårreisende. Det er ganske vanlig at det er vanlige lærere som får spesialundervisning, det er rett og slett ikke nok spesialpedagoger i skolen til å dekke etterspørselen. 

Anonymkode: c7212...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spes.ped timer blir ofte gjennomført av assistenter med lav eller ingen utdannelse. Så lenge opplegget er lagd av kvalifisert personal kan skolen sette hvem som helst til å gjennomføre opplegg med elev 

Anonymkode: bb067...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo faktisk skandaløst. 

Så i praksis betyr dette at eleven blir sittende fleste timer på skolen uten å lære noe eller bli satt i gang. 

Eleven trenger noen som setter hun i gang og hjelper henne til å opprettholde konsentrasjonen.   Eleven følger ikke den vanlige læreplan. Har eget opplegg i norsk, engelsk og matte. 

Anonymkode: fa4a2...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved langtidssykemelding hos oss vil det så fort det er mulig bli satt inn en pedagog i stillingen. Om det blir en spesialpedagog eller en "vanlig" lærer kommer an på hvem vi får tak i. Det er ikke alltid vikarer vokser på trær.

Ved kortvarig fravær ev. fram til vikar er på plass, kan det godt være at barnets assistent får ansvaret. For en del elever med ekstra behov for hjelp, vil det ofte være bedre med assistenten sin enn å forholde seg til flere mer eller mindre ukjente personer. På teamet jeg jobber vikarierer vi for hverandre Dvs spesialpedagogen tar min jobb om jeg ikke er på jobb, og jeg gjør hans jobb om han er borte. 

Anonymkode: 8c816...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er skandaløst.

Mitt barns spesialpedagog hadde permisjon i seks måneder, et fravær som var kjent lang tid i forveien (altså god tid til å skaffe en kvalifisert erstatter). Vikaren var barne- og ungdomsarbeider(!), og naturlig nok på ingen måte kompetent til å fylle en spes.ped.-stilling. Det fungerte selvfølgelig overhodet ikke, og resultatet ble et halvt år uten læring, og med et barn som etter hvert mistrivdes så sterkt at hen begynte å utvikle skolevegring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er jeg enig med annie over her i at i korte perioder er det ofte bedre med en kjent assistent enn en eller flere ukjente vikarer, iallfall for mitt barn, som trenger tid på å bygge relasjon til de voksne rundt seg før de kan jobbe sammen med skolefag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...