Gå til innhold

Barnet mitt skal utredes for autisme.. kan noen se hit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Snart 3 år gammel jente. Har hørt dårlig pga væske i ørene , fikk dren som 2,5 åring og nå er ordene begynt å komme smått . Hun vifter med armene når hun er oppgiret og glad. Reagerer stort sett på navnet sitt, har stort sett god blikkontakt. Spiser godt, sover godt, og er ikke redd for noenting. Litt overtøff synes jeg , mye knall og fall . Er i konstant aktivitet og klarer ikke å holde på med noe lenge i gangen. Men kan sitte en stund med ei bok eller TV. Hun gjør litt rampete ting og skal alltid se på meg og sjekke min reaksjon når hun gjør ting hun ikke har lov til. Hun klarer ikke å spise med skje, eller dvs hun kan der, men nekter. Veldig sta og bestemt. Men tåler godt overganger synes jeg. Synes noe minner om autisme , men likevel så synes jeg kanskje det kan minne mer om ADHD? Noen med erfaring ?

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og; hva skal til for å få en diagnose? Hun fungerer veldig godt hjemme og jeg har hatt venn med på ferier, tusenfryd og alt uten noe problemer (eneste at hun er veldig aktiv og ikke særlig flink til å vente på tur). Føler den eneste «kampen»  jeg har med henne hjemme er at hun ikke alltid klarer å gjøre seg forstått og at hun hater tannpuss. Ellers er hun blir og ei skikkelig tøysejente. 

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 3år. For meg høres dette ut som ei normal jente, ut i fra hva du skriver. Min datter har riktignok ikke hatt dren da, men til tross for det har min datter vært litt treg med språket. Nå derimot kommer språket for fult.  At hun har mark i rumpa, ikke kan vente og hater tannpuss er helt normalt. Du forteller at hun har god øyekontakt, hun har fått språk nå som væsken i ørene er borte og overganger fungerer fint. Spm mitt er hvorfor skal hun utredes? Ingenting av det du beskriver her er grunn til bekymring. Hun høres helt normal ut.

 

hilsen mamma til fem.

Anonymkode: e97ec...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det først normalt ut, men umulig for oss å si. Jeg har ei venninne som også ville ha beskrevet jenta sin som dette, som nekter å innse at barnet mulig er autistisk. Det er lett å se at det er "noe" med barnet, men moren ser det ikke. Autister har ofte en karakteristikk viftet med hendene. Datteren min har også dette. Hun fungerer greit, men er ikke flink sosialt sett. Moren mener hun har blikkontakt, men jeg mener det er flakkende. 

Så, som sagt, umulig for oss å si. Spesielt siden vi aldri har møtt jenta.. La henne bli utredet.

Anonymkode: f085a...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ei jente på 3år. For meg høres dette ut som ei normal jente, ut i fra hva du skriver. Min datter har riktignok ikke hatt dren da, men til tross for det har min datter vært litt treg med språket. Nå derimot kommer språket for fult.  At hun har mark i rumpa, ikke kan vente og hater tannpuss er helt normalt. Du forteller at hun har god øyekontakt, hun har fått språk nå som væsken i ørene er borte og overganger fungerer fint. Spm mitt er hvorfor skal hun utredes? Ingenting av det du beskriver her er grunn til bekymring. Hun høres helt normal ut.

 

hilsen mamma til fem.

Anonymkode: e97ec...12c

Er den viftingen med armene når hun blir engasjert/oppglødd som deg at hengt seg opp i. Og at hun ikke klarer å sitte i ro med samling/måltid i barnehagen (glemte å skrive det i innlegget). I tillegg mener de at de får ikke så mye kontakt med henne som jeg får. Hun ser på meg hele tiden. Er veldig kosete og mammadalt (det reagerer de ikke på da). Men også språket tenker de på. Hun liker å leke med andre barn,’men kun viss det er litt volsom lek, som ute med silebane eller løpe etter hverandre etc.

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det først normalt ut, men umulig for oss å si. Jeg har ei venninne som også ville ha beskrevet jenta sin som dette, som nekter å innse at barnet mulig er autistisk. Det er lett å se at det er "noe" med barnet, men moren ser det ikke. Autister har ofte en karakteristikk viftet med hendene. Datteren min har også dette. Hun fungerer greit, men er ikke flink sosialt sett. Moren mener hun har blikkontakt, men jeg mener det er flakkende. 

Så, som sagt, umulig for oss å si. Spesielt siden vi aldri har møtt jenta.. La henne bli utredet.

Anonymkode: f085a...32e

Ja jeg skal det:) bedre å ta det nå enn senere om det skulle være noe. Den viftingen med armene er som at hun nesten flakser, dette når hun er veldig glad/giret over noe. 

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mener hun burde utredes? Skulle det være noe er det fantastisk å finne ut av det tidlig for å best mulig tilrettelegge for henne. Ville utredet. Hun får ikke feil diagnose liksom, enten så er det «noe» og dere får hjelp, eller så er det ikke noe å dere kan puste letter ut. Skjønner ikke helt hva baksiden er for dere? 

Anonymkode: 86aa4...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvem mener hun burde utredes? Skulle det være noe er det fantastisk å finne ut av det tidlig for å best mulig tilrettelegge for henne. Ville utredet. Hun får ikke feil diagnose liksom, enten så er det «noe» og dere får hjelp, eller så er det ikke noe å dere kan puste letter ut. Skjønner ikke helt hva baksiden er for dere? 

Anonymkode: 86aa4...ee9

Ingen bakside og jeg spiller jo helt på lag med både barnehage og ppt:) men jeg ønsket å høre fra andre som har vært bort i det og gjerne hva som må til for å stille en diagnose? Må det være så gjennomgripende at det går ut over hverdagslivet eller er det nok at hun har språkvansker og vifter med armene. 

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at hun var tett oppfulgt av barnelege frem til hun var 1 år pga en komplisert fødsel. Og barnelegen har sagt at der er absolutt ingenting å påpeke at hun utviklet seg helt normalt. 

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt i familien som ble utredet i barnehagen, der ble konklusjonen at han har noen autistiske trekk, men ikke nok til å få en diagnose.

Han har senere fått diagnosen ADD, den brukes vel ikke lenger, men det var diagnosen han fikk da han begynte på skolen.

Han går i dag på vgs, han klarer seg fint altså. Det er "noe" med han, og han har hele tiden hatt iop på skolen og henger en del etter de andre ungene faglig. Han går i dag på yrkesskolen og vil få et tilpasset fagbrev, siden han ikke klarer følge alle fagene på videregående. Men han kan utvide sitt tilpassede fagbrev til et fullt fagbrev når som helst senere om han føler seg klar for det.

Han ser normal ut, har mange venner, men er litt annerledes likevel. Det er ikke alle som passer helt inn i A4-båsen selv om de ikke helt får en diagnose heller...

Anonymkode: 46f1d...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: All utredning er i utgangspunktet bra for barnet. Enten blir evt. diagnoser utelukket og man jobber videre med barnet og kan vite at man ikke trenger å bekymre seg for konkrete diagnoser. Eller fordi man faktisk oppdager en diagnose tidlig slik at man kan sette inn riktig støtte for barnet fra tidlig alder. 

Men jeg har også et barn som ditt. Vifter med armene pga han kjeder seg, vanskelig å få kontakt med fordi han blir så oppslukt og konsentrert med det han holder på med at han stenger verden ute, send språkutvikling, voldsom i lek, skikkelig tøysekopp, klarer ikke å sitte i ro, osv. Ganske lik med andre ord. Ingen diagnose inne i bildet, men vi tenker at vi skal utrede for å utelukke noe. Han har et mye eldre søsken som var helt lik som lite barn. Søsken går på skole og klarer seg utmerket, men fikk diagnosen ADHD rundt skolestart. Vil tro at mye av det som oppleves som merkelig (lite blikkontakt, vanskelig å få kontakt med, vifting, mark rompa,  osv) kan relateres til ADHD.  

Anonymkode: debbd...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som ett barn med autisme. Barn med autisme er ofte stikk motsatt,at de er redd for "alt". Sånn er sønnen min også som har asperger. Blir han pushet til noe han ikke vil så sjelver han i hele kroppen. Barn med autisme har som regel også dårlig blikk-kontakt så skjønner ikke helt hvorfor du mistenker autisme.

Anonymkode: 4acdd...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns jenta virker helt normal. Ikke autisme. Til og med legen sier hun er normal og da stusser jeg på hvordan det er mulig å få henne utredet, for da vi måtte igjennom dette så måtte legen sende henvisning. 

Anonymkode: e0e00...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns jenta virker helt normal. Ikke autisme. Til og med legen sier hun er normal og da stusser jeg på hvordan det er mulig å få henne utredet, for da vi måtte igjennom dette så måtte legen sende henvisning. 

Anonymkode: e0e00...f11

Ja men barnelegen fulgte henne opp til hun var kun 1 år. Er det ikke slik at symptomer på autisme gjerne kommer senere enn dette?

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke ut som ett barn med autisme. Barn med autisme er ofte stikk motsatt,at de er redd for "alt". Sånn er sønnen min også som har asperger. Blir han pushet til noe han ikke vil så sjelver han i hele kroppen. Barn med autisme har som regel også dårlig blikk-kontakt så skjønner ikke helt hvorfor du mistenker autisme.

Anonymkode: 4acdd...615

Hun har veldig god blikkontakt med meg. Men i barnehagen sier de at de ikke får den samme blikkontakten. 

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte vanskelig for foreldre å «se» barnet sitt, og å veie informasjon riktig. Også barn med diagnoser har jo godt funksjonsnivå en del av tiden. Dessuten er det én ting å fungere godt i en skjermet situasjon, hvor den voksne (foreldrene) tilrettelegger og er intonet på barnet sitt, det kan godt være at dette hjelper barnet å fungere helt opp mot sitt optimale nivå. Med mange barn, flere hensyn og mindre tilrettelegging fungerer en del barn dårligere. 

For et nokså lite barn skal det mye til for å få en diagnose som gjennomgripende utviklingsforstyrrelse eller ADHD, nettopp fordi normalvariasjonen er så stor. Jeg ville uansett samarbeidet med barnehagen om en utredning, de er jo ikke bekymret for henne for å være kjipe mot deg og barnet. Det er relativt vanlig at barn henvises til utredning når de er 3-4-5 og ender uten diagnose, men rehenvises når de er 8-9-10 og så får en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at sønnen min hadde autisme. Når han var fire så fikk han konstantert språkvansker men han veivet mye armer (og overkropp) når han var glad, ba om ny utredning når han var 7 år og fikk diagnose atypisk autisme(høytfungerende). Han sliter sosialt men leker fint om de er kun to stk. Han har også god øyekontakt hjemme men ikke i barnehage/skole.

Anonymkode: 0d42e...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente selv med ADHD og høytfungerende autisme. Av det du beskriver er det ikke noe som får meg til å tenke på autisme eller ADHD, men det kan jeg selvsagt ikke uttale meg om heller bare utfra det du beskriver her. En utredning går ut på samtaler med og observasjoner av barnet gjennom lek og div gjøremål, samtaler med foreldre og evt samtaler med barnehagepersonalet og observasjon av samspill, lek, konsentrasjon osv i barnehagen. Det gjøres også fysiske undersøkelser av barnet og ulike evnetester, språktester osv. I den alderen barnet ditt er nå er forskjellene veldig store når det gjelder modenhet, språk, motorikk og samspill med andre. Hvis hun har hørt dårlig vil det ha virket inn ikke bare på språklige, men har sannsynligvis hemmet henne litt i lek og kommunikasjon med andre og forsinket litt den utviklingen som skjer gjennom lek, dette vil det ta litt tid å ta igjen etter å ha fått dren og bedre hørsel. Jeg tenker at det er bra dere får hjelp og vurdering tidlig, det vil være av stor verdi dersom det skulle vise seg at hun har autisme eller ADHD, og hvis ikke er det godt for dere å få det undersøkt og vurdert. Ønsker dere lykke til. 

Anonymkode: 6d23c...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkvanskene kan komme av hennes problem med å høre.

Dersom hun har nedsatt hørsel vil hun ikke få et språk.

At hun begynner å prate etter å ha fått dren kan tyde på at hun nå hører.

At hun ser på deg når hun gjør ting (hun ikke får lov til), tyder vekk fra autisme.

At hun ikke kan sitte stille trenger ikke bety noe - mange små barn trenger mer stimulans.

(spesielt hvis hørselen er nedsatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med autisme er feildiagnosert med adhd. Jeg selv, trodde jeg hadde at barn med adhd, men det viste seg å være autisme. Det finnes mange grader av autisme, de friskeste (om man kan kalle det det) fungerer fint i hverdagen, med jobb og familie. I noen tilfeller er det veldig vanskelig å sette riktig diagnose. Mitt barn var 14 år første gang autisme ble nevnt, og det tok enda noen år før diagnosen ble satt.

Ut ifra det var som står her, kan jeg ikke se noen autistiske trekk, men så er det også alt for lite info til å kunne si noe. 

Anonymkode: efa56...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange med autisme er feildiagnosert med adhd. Jeg selv, trodde jeg hadde at barn med adhd, men det viste seg å være autisme. Det finnes mange grader av autisme, de friskeste (om man kan kalle det det) fungerer fint i hverdagen, med jobb og familie. I noen tilfeller er det veldig vanskelig å sette riktig diagnose. Mitt barn var 14 år første gang autisme ble nevnt, og det tok enda noen år før diagnosen ble satt.

Ut ifra det var som står her, kan jeg ikke se noen autistiske trekk, men så er det også alt for lite info til å kunne si noe. 

Anonymkode: efa56...b75

Takk alle sammen for gode svar. Jeg får samarbeide med ppt og håpe på det beste. Kjenner en snikende sorg og er veldig engstelig for at vi ender opp med en autismediagnose. Grubler mye på fremtiden til jenta mi.

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til info; Ppt har ikke mulighet til å stille noe diagnose, da må det henvises videre til Bup, evt habiliteringstjenesten. 

Niesen min hadde noe slags sitring i kroppen når hun ble ivrig og oppspilt. Hab utredet.

Anonymkode: 0e26c...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bare sånn til info; Ppt har ikke mulighet til å stille noe diagnose, da må det henvises videre til Bup, evt habiliteringstjenesten. 

Niesen min hadde noe slags sitring i kroppen når hun ble ivrig og oppspilt. Hab utredet.

Anonymkode: 0e26c...5b1

Var de redd for autisme? Hadde hun andre «tegn» som de var engstelige for? 

Anonymkode: 26e1a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...