Gå til innhold

Enslig mor. Hva skal jeg velge hos NAV?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gå fra hverandre. Mannen flytter i folkeregisteret med ene sønnen. Forsto på FVK at vi da begge kunne søke om utvidet barnetrygd?
Jeg må og søke om stønad til barnetilsyn da yngste går på SFO. Utover det kan jeg kanskje søke overgangsstønad, men det er så lite at jeg vet ikke om det er verdt bryderiet. MEN, planen er (som FVK og rådet oss til) at ett barn bor hos far og ett hos meg. Har vi da delt bosted, eller har jeg ansvar for den ene og han den andre?

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke fatte at dåkke gjer slikt. 

Fikk også det rådet, sa nei takk. 

Barnas veste er ikke å bli splittet for at foreldrene skal få bedre økonomi. 

 

Anonymkode: 0e9f9...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke fatte at dåkke gjer slikt. 

Fikk også det rådet, sa nei takk. 

Barnas veste er ikke å bli splittet for at foreldrene skal få bedre økonomi. 

 

Anonymkode: 0e9f9...689

De skal jo ha samvær og de legger da sikkert det slik at søsken får være mye sammen. 

Kanskje det er grunner til at det kan være bra å skille dem litt. Det aner du ingenting om!

Anonymkode: fb191...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, FVK rådet oss til å ha et barn hver på hver vår adresse, men at samvær var det samme. Det var helt lovlig, og ble gjort av mange. At den ene står registrert hos far og den andre hos meg betyr jo ikke at de skal skilles.

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa hadde to barn " hver". Pappa valgte de  minste, for da fikk han barnetrygt ett par år lenger enn mamma. 🤣 😕  Utover det og adresse, var vi alle barna 50/50 hos mor og far. 

Anonymkode: e2dad...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mamma og pappa hadde to barn " hver". Pappa valgte de  minste, for da fikk han barnetrygt ett par år lenger enn mamma. 🤣 😕  Utover det og adresse, var vi alle barna 50/50 hos mor og far. 

Anonymkode: e2dad...94c

Ja og det er planen her og. Jeg bare lurer på hva jeg skal velge hos NAV. Har jeg full omsorg for den ene mens far har for den andre?

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde det slik, men her er den ene mitt særkullsbarn slik at jeg ville fått ekstra barnetrygd og fradrag uansett (har eldstebarnet 100%), så da kan like gjerne far til yngste få det samme. Hvor lovlig det er å gjøre det slik når man i realiteten har 50/50 og det er helsøsken vet jeg ikke, man skal vel da teknisk sett ha hvert sitt barn 60/40, ellers må man dele barnetrygd og fradrag.

Anonymkode: 918cc...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde det slik, men her er den ene mitt særkullsbarn slik at jeg ville fått ekstra barnetrygd og fradrag uansett (har eldstebarnet 100%), så da kan like gjerne far til yngste få det samme. Hvor lovlig det er å gjøre det slik når man i realiteten har 50/50 og det er helsøsken vet jeg ikke, man skal vel da teknisk sett ha hvert sitt barn 60/40, ellers må man dele barnetrygd og fradrag.

Anonymkode: 918cc...378

Ifølge familievernkontoret var dette helt lovlig (jeg påpekte at jeg ikke var ute etter å få noe jeg ikke hadde krav på) og en rett man hadde. Jeg har og et særkullsbarn 100%, så kanskje begge burde stått på far da? Jeg har 3 totalt, 2 med han jeg går fra nå.

Men har du da bosted på en hos deg og en hos far? Og delt omsorg? Det er her jeg ikke skjønner hva som er hva og hva som egentlig er riktig å velge...

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge familievernkontoret var dette helt lovlig (jeg påpekte at jeg ikke var ute etter å få noe jeg ikke hadde krav på) og en rett man hadde. Jeg har og et særkullsbarn 100%, så kanskje begge burde stått på far da? Jeg har 3 totalt, 2 med han jeg går fra nå.

Men har du da bosted på en hos deg og en hos far? Og delt omsorg? Det er her jeg ikke skjønner hva som er hva og hva som egentlig er riktig å velge...

Anonymkode: c73ba...51a

Om dere har barna 50/50 altså delt omsorg så er ingen enslige forsørgere. Da deler dere foreldre på omsorgen til barna deres og du kan ikke "velge" noe fra Nav.  

Det du planlegger og har fått råd om er vel å registrere en unge på hver adresse og oppgi at dere begge er alene med et barn hver for eksempel 60-40, men så reelt dele 50-50? Dette er uredelig tenker jeg. Man har ikke reelt eneomsorg eller er alene om omsorgen for barn, man deler. Skulle ønske regjeringen strammet inn på denne mulighet, evt førte kontroll med oppgitt samvær vs. reelt samvær/ deling av søsken osv., men dette er nok dessverre vanskelig å få til i praksis.

 

Anonymkode: 0dff0...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om dere har barna 50/50 altså delt omsorg så er ingen enslige forsørgere. Da deler dere foreldre på omsorgen til barna deres og du kan ikke "velge" noe fra Nav.  

Det du planlegger og har fått råd om er vel å registrere en unge på hver adresse og oppgi at dere begge er alene med et barn hver for eksempel 60-40, men så reelt dele 50-50? Dette er uredelig tenker jeg. Man har ikke reelt eneomsorg eller er alene om omsorgen for barn, man deler. Skulle ønske regjeringen strammet inn på denne mulighet, evt førte kontroll med oppgitt samvær vs. reelt samvær/ deling av søsken osv., men dette er nok dessverre vanskelig å få til i praksis.

 

Anonymkode: 0dff0...784

I utgangspunktet skal jeg nok ha begge mest. Det er ikke sånn at jeg er ute etter å kreve noe jeg ikke har krav på. Det var fullt lovlig, fikk jeg beskjed om. 

 

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsspørsmål; om man velger 50/50, får man ikke likevel utvidet barnetrygd da? Begge to?

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet skal jeg nok ha begge mest. Det er ikke sånn at jeg er ute etter å kreve noe jeg ikke har krav på. Det var fullt lovlig, fikk jeg beskjed om. 

 

Anonymkode: c73ba...51a

Fult lovlig? Det er i beste fall et smutthull. Med mindre du faktisk skal ha dette ene barnet på deg mer enn det andre og samme med far så er set ulovlig. Selvfølgelig kan dere skrive et barn på hver ac dere men hvis dere samtidig er ærlig og sier det et delt omsorg hvor barna følger hverandre alltid så får dere jo ingenting. Så får at dette skal gi dere noe så må dere oppgi min 60-40 på hvert av barna deres og da lyver dere. Så hvordan kan det da være lovlig? 

Men å skrive et barn på hver av dere er fult lovlig. Det gjorde vi også men hadde 50-50. Men da følte vi oss begge trygge på at ingen av oss kunne flytte med barna. Så vi sto likt. 

Anonymkode: 3ea83...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tilleggsspørsmål; om man velger 50/50, får man ikke likevel utvidet barnetrygd da? Begge to?

Anonymkode: c73ba...51a

Da får dere delt. Altså en ekstra barnetrygd dere deler på. 

Anonymkode: 3ea83...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fult lovlig? Det er i beste fall et smutthull. Med mindre du faktisk skal ha dette ene barnet på deg mer enn det andre og samme med far så er set ulovlig. Selvfølgelig kan dere skrive et barn på hver ac dere men hvis dere samtidig er ærlig og sier det et delt omsorg hvor barna følger hverandre alltid så får dere jo ingenting. Så får at dette skal gi dere noe så må dere oppgi min 60-40 på hvert av barna deres og da lyver dere. Så hvordan kan det da være lovlig? 

Men å skrive et barn på hver av dere er fult lovlig. Det gjorde vi også men hadde 50-50. Men da følte vi oss begge trygge på at ingen av oss kunne flytte med barna. Så vi sto likt. 

Anonymkode: 3ea83...31e

Det er kun snakk om utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn (som jeg regner med jeg ville fått om begge sto på meg uansett?) det er ingenting annet vi skal søke om overhodet. Jeg skjønner ikke hva da som blir ulovlig? Og hvorfor anbefaler fvk dette om det ikke er tillatt?

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun snakk om utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn (som jeg regner med jeg ville fått om begge sto på meg uansett?) det er ingenting annet vi skal søke om overhodet. Jeg skjønner ikke hva da som blir ulovlig? Og hvorfor anbefaler fvk dette om det ikke er tillatt?

Anonymkode: c73ba...51a

Det som da er ulovlig er å skrive at det er f.eks 60-40 for at begge skal få utvidet barnetrygd. Husk også at en utvidet barnetrygd også medfører store skattefradrag som aleneforsørger. Så hvis dere deler barna så kan ikke begge få utvidet barnetrygd og skattefradrag på rundt 50.000 kr i året. Å skrive en på hver er en fin måte å trygge seg på for begge parter da man sjeldent flytter på andre siden av landet med kun ett barn. Men for å få stønader man egentlig ikke har krav på er jo ikke helt etter boka. Så lenge du skriver at barna har delt bosted og dere skal ha 50-50 er drt jo greit. Så lenge dere skriver noe annet så er det jo ikke greit. 

Anonymkode: 3ea83...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som da er ulovlig er å skrive at det er f.eks 60-40 for at begge skal få utvidet barnetrygd. Husk også at en utvidet barnetrygd også medfører store skattefradrag som aleneforsørger. Så hvis dere deler barna så kan ikke begge få utvidet barnetrygd og skattefradrag på rundt 50.000 kr i året. Å skrive en på hver er en fin måte å trygge seg på for begge parter da man sjeldent flytter på andre siden av landet med kun ett barn. Men for å få stønader man egentlig ikke har krav på er jo ikke helt etter boka. Så lenge du skriver at barna har delt bosted og dere skal ha 50-50 er drt jo greit. Så lenge dere skriver noe annet så er det jo ikke greit. 

Anonymkode: 3ea83...31e

Nei altså jeg skjønner jo det. Og jeg har ikke løyet i søknaden om fordeling av samvær. Der står det hvordan vi har tenkt. Så da får de jo nesten vurdere da. 

Anonymkode: c73ba...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (utrolig nok) helt lovlig, selv med 50/50 deling. Hvordan det gjøres rent praktisk i skjemaer vet jeg ikke, da vi valgte å ikke benytte oss av denne muligheten.

 

Anonymkode: b8d2b...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er (utrolig nok) helt lovlig, selv med 50/50 deling. Hvordan det gjøres rent praktisk i skjemaer vet jeg ikke, da vi valgte å ikke benytte oss av denne muligheten.

 

Anonymkode: b8d2b...39c

Ja det er lovlig å ha en unge hver og 50/50 deling, men da får du ikke stønad som enslig forsørger (feks stønad til barnetilsyn). Det er her mange lyver på seg 60/40 men praktiserer 50/50 (ikke at jeg egentlig synes 60% daglig omsorg tilsvarer å være alene med barn, men det er det NAV synes er innenfor). 

Anonymkode: 0dff0...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...