Gå til innhold

Våre håpefulle.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hvor er teamet rundt?

Hvor er ressursene?

Hvor er den sårt trengte opplæringen til læreren hans?

Fikk vondt i hjertet av å se alle de følelsene han slet med, og hbor lite han ble møtt på de.

 

Anonymkode: 25f61...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er  det slik for utrolig mange 1.klassinger.  Hadde bra oppfølging og ressurser i  barnehagen men når skolen stater mister de alt for skolen hører ikke godt nok på barnehagen. 

Anonymkode: b31f6...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte ikke helt med i går, men kjente jeg ble veldig opptatt av guttens integritet og krav på vern. I dag ser jeg at de følger elevene i ti år, så antar det kommer episoder som viser at han faktisk får hjelp og at det går bedre etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt med klump i halsen for Morten 💙 Min lille "Morten" begynte i tredje klasse i dag, men har heldigvis møtt helt andre holdninger på skolen enn det som ble vist her. Ser det er mye fokus på at han er "slem", at han vannes og hvor fælt det er. Klassen får støtte fra ledelsen på at han er håpløs. Ikke mye skjerming, mindre grupper, fokus på gode egenskaper, hjelp til å komme ut av situasjoner han ikke mestrer etc. Bare fokus på det gale. Så som svar på spørsmålet fra programleder/filmskaper - hvorfor falt Morten ut av VGS? Det ser man her. Det begynner i første klasse, med hvordan vi møter barn søm strever. 

Anonymkode: 4739e...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg fulgte ikke helt med i går, men kjente jeg ble veldig opptatt av guttens integritet og krav på vern. I dag ser jeg at de følger elevene i ti år, så antar det kommer episoder som viser at han faktisk får hjelp og at det går bedre etter hvert. 

Det kommer 1 i kveld der de går på mellomtrinnet og 1 i morgen der de følges ut ungdomsskolen. 

Skulle ønske jeg fulgte mdd i går, håper det kommer i reprise 👍

Anonymkode: e7c4f...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer 1 i kveld der de går på mellomtrinnet og 1 i morgen der de følges ut ungdomsskolen. 

Skulle ønske jeg fulgte mdd i går, håper det kommer i reprise 👍

Anonymkode: e7c4f...345

Det ligger på nett, jeg f.eks har TV kanaler fra Get og da ligger de på Get.no og i appen. Regner med det fungerer likt for andre leverandører, man kan gjerne se minst en uke gamle ting før de byttes ut med nyere ting.

 

Anonymkode: 1f2c3...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerte på er læreren, så kunnskapsløse håper jeg ikke lærere er i dag at de reagerer på denne måten når de møter "umulige" unger.

Skjønner at det er vanskelig til tider, men den som kom dårligst ut av denne episoden var definitivt læreren...

Anonymkode: 1f2c3...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte den skolen/skolemiljøet var som å gå tilbake til 80-tallet. Læreren virket utbrent og fikk ikke hjelp. Truet med rektor og ble regelrett hengt ut med høytlesing av leserinnlegget fra avisa. Morten ble ofte syndebukken uansett, noe som førte til mye frustrasjon og utagering. En smart gutt som ikke ble sett for sine ferdigheter, men bare for sin dårlige oppførsel 

Anonymkode: 4b57d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Følte den skolen/skolemiljøet var som å gå tilbake til 80-tallet. Læreren virket utbrent og fikk ikke hjelp. Truet med rektor og ble regelrett hengt ut med høytlesing av leserinnlegget fra avisa. Morten ble ofte syndebukken uansett, noe som førte til mye frustrasjon og utagering. En smart gutt som ikke ble sett for sine ferdigheter, men bare for sin dårlige oppførsel 

Anonymkode: 4b57d...403

Altså Morten ble uthengt.

Anonymkode: 4b57d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg reagerte på er læreren, så kunnskapsløse håper jeg ikke lærere er i dag at de reagerer på denne måten når de møter "umulige" unger.

Skjønner at det er vanskelig til tider, men den som kom dårligst ut av denne episoden var definitivt læreren...

Anonymkode: 1f2c3...aa1

Veldig enig

Anonymkode: 4b57d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg såg ikke programmet, men stemmer det at de viser en liten gutt sin problematiske skolehverdag? 

Hvordan kan det være lov? Hvor er de som skal verne han?

Anonymkode: 8b7ca...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg såg ikke programmet, men stemmer det at de viser en liten gutt sin problematiske skolehverdag? 

Hvordan kan det være lov? Hvor er de som skal verne han?

Anonymkode: 8b7ca...fda

Det tenkte jeg på og, det er jo ikke greit o det hele tatt. Stakkars unge som blir stemplet for hele Norge

Anonymkode: f898d...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg såg ikke programmet, men stemmer det at de viser en liten gutt sin problematiske skolehverdag? 

Hvordan kan det være lov? Hvor er de som skal verne han?

Anonymkode: 8b7ca...fda

Han er vel voksen når dette vises og har godtatt det selv?

De viser jo gjennom tre episoder småtrinnet, mellomtrinnet og ungdomsskolen, og til slutt ser vi hva det har blitt av dem? 

De startet jo hele serien med å intervjue han som skole dropout på vgs, da sa han at skole ikke var for han og at de hadde brukt en formue på div tiltak for å få han til å passe inn, men det gikk ikke. 

En kjekk ungdom som så ut til å ha hatt tøffe tak hele skoletiden sin. 

Men det de viste i går er lenge siden, så jeg tipper det er han selv som har godtatt det, og der er fint synes jeg. Fint at hele Norge kan se en slik dokumentar og se hvordan han har slitt...

Anonymkode: 1f2c3...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som at så mange har fulgt med på denne dokumentaren. Dette er jo en klasse som har blitt fulgt i 10 år, med Morten som hovedperson. Det er tydelig, slik jeg ser det at Morten har ADHD, og det er igjen tydelig at skolesystemet er laget for A4 barn med lærere som ikke har kompetanse til å møte så mye annet. 

Denne klassen, inkludert Morten er jo voksen i dag..

Anonymkode: 4739f...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har full forstårlelse for læreren og de andre elevene her. selvom du har ADHD kan du oppføre deg

Anonymkode: 9031c...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

har full forstårlelse for læreren og de andre elevene her. selvom du har ADHD kan du oppføre deg

Anonymkode: 9031c...f64

Såg en gutt som slet med å regulere seg, som søkte oppmerksomhet og har funnet ut at den mest effektive måten er når han bråker (han sa jo det selv), og jeg ble helt knust da han ene gutten sa han nettopp hadde mistet søsteren sin mens han bråket i naborommet, og så kom læreren og kjeftet på han, og etterpå låg han på gulvet og gråt.

 

Si det ikke er slik på skolen nå!! Orker ikke tanken på at noen av de barna jeg har hatt i barnehagen møter dette på skolen!💔 Har hatt mange timer på gangen ved siden av et barn som raser fra seg. Sitter bare stille sammen med barnet og viser at jeg er der. Etterpå pleier de å komme krypende opp i fanget mitt og bare gråter og vil ha bekreftelse på at jeg fortsatt er glad i de. Tenk hvis Morten hadde fått det i stedet for kjeft og trusler om å gå til rektor. Hva gjorde rektor egentlig? Hvorfor tror læreren det hjelper å vende hele klassen mot han? Hvordan hadde han det hjemme? 

Anonymkode: a8f18...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte og på hvordan denne læreren var, og det å håne denne gutten foran hele klassen. Alt han ønsket var oppmerksomhet, bekreftelse, og at noen skal tro på han. 

Jeg har selv et barn med 2 diagnoser, ikke ADHD. Og jeg ser at skolen er fortsatt ikke flink til å møte barn med spesielle behov. Læreren han har nå, er takk og pris helt fantastisk. Men det er en annen på skolen, som har kalt han for pyse, at han får bare skjerpe seg. Og han har blitt tvunget til ting, han har fritak fra. Så her sliter vi med skolevegring. 

Anonymkode: 0886d...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet kommer i reprise, alle tre episoder på rad til søndag fra kl 15.30 på tv2. Har satt på opptak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

har full forstårlelse for læreren og de andre elevene her. selvom du har ADHD kan du oppføre deg

Anonymkode: 9031c...f64

Godt du ikke jobber med barn! Hadde læreren hatt bedre kunnskap og et bedre barnesyn kunne mange av disse episodene vært unngått og Morten kunne fått en mye bedre skolehverdag.

Måten Morten blir møtt på gjør at han handler som han gjør...

Endret av ulenissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ulenissen skrev:

Godt du ikke jobber med barn! Hadde læreren hatt bedre kunnskap og et bedre barnesyn kunne mange av disse episodene vært unngått og Morten kunne fått en mye bedre skolehverdag.

Måten Morten blir møtt på gjør at han handler som han gjør...

Dette! 

Helt tydelig en uttalelse som ikke kommer fra noen med noe som helst kompetanse for barn og ungdom. Heldigvis er ikke alle lærere som denne vi så i dokumentaren - men det er uansett viktig å få det fram i lyset. For hvilken kompetanse har egentlig lærere til å håndtere barn som Morten i skolen? Og nå sier jeg barn som Morten i beste mening, jeg har god kjennskap til ADHD og ser ikke på det som noe negativt. 

Anonymkode: 4739f...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...