Gå til innhold

Jeg er så mobilavhengig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få lagt fra meg mobilen. Jeg starter hver dag med veldig gode intensjoner, men sitter med den før jeg aner ordet av det. Jeg sitter med den så godt som konstant fra kl 17 til jeg sovner om kvelden. Jeg føler livet mitt og ungene mine seiler forbi, mens jeg sitter med nesen i en skjerm. Det var 100 ganger enklere å slutte å røyke.. 

Anonymkode: 9bf36...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler så med deg. Har vurdert mange ganger om jeg skal kvitte meg med smart telefonen for å skaffe meg en gammel telefon. Men så har jeg apper jeg trenger i mange sammenhenger ved jobb, bhg og diverse.. så da trenger jeg den men klarer ikke legge den fra meg.. 

Anonymkode: 9d21d...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner deg godt. Har det sånn jeg også... prøver å øve meg på å la være... Blir veldig stressa inni meg...

Anonymkode: 959ba...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut sosiale medier.

Jeg hadde "ille" abstinenser i tre dager, så litt i et par uker - etter det har det bare vært deilig! Det er fire år siden.

Jeg er helt konsekvent, bruker ikke mobilen til noe på nettet. Mobilen bruker jeg kun til å ringe med, sende sms/mms og til å ta bilder. Helt bevisst valg, og det er deilig.

Skal jeg på nettet bruker jeg pc'en, men den må jo startes og krever at jeg sitter i ro.

Du vet at å være så fraværende skader ungene dine - er det virkelig ikke god nok motivasjon til å endre deg?

Anonymkode: 73604...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avinstaller nettlesere, Facebook, Twitter, Snap... Beholde nettbanken og andre nødvendigheter. Facebook kan du sjekke på pcen og det andre klarer du deg uten. 

Hvis du gjør dette klarer du det nok. 

Anonymkode: 55df8...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så bra å være så avhengig at man ikke klarer selvfølgelig, men hva gjorde du før smarttelefonene?

Husker min mor stort sett satt med nesa i en bok, pappa leste også alltid noe eller så på noe «viktig» på TV, da fikk vi ikke forstyrre hele tiden. Kan ikke huske at venninners foreldre var noe annerledes heller. De leste til og med aviser ved middagsbordet.

 

Anonymkode: 11835...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser hva dere skriver og det høres så lett ut... Godt å høre at vi er flere!

Min pappa satt også alltid med en avis. Jeg selv satt enten med et donaldblad eller ei bok. Jeg har vel alltid vært sånn, det er bare at mobilen er så mye mer fy... Jeg bruker ikke SoMe, men leser konstant aviser, artikler og diverse forum...

Anonymkode: 9bf36...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å legge den vekk 😊 Vi alle burde bli flinkere til å legge den vekk. 

Så en mamma som leide førsteklassingen sin til skolen i dag, drev på tlf mens hun gikk. Leste nyheter... 

Barnet spurte henne om ting, mora ignorerte barnet totalt. 

Det er ikke greit. 

Har tatt meg selv i det å fikle med tlf. Det er jo totalt ønødvendig! Å se barna i øynene når de snakker... Er gull verdt. 

 

Anonymkode: 8da4b...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg må bli flinkere å la være å trykke når 3 åringen er våken, klarer det litt men så sitter vi i sofaen han ser på tv og jeg trykker. Men det verste er at jeg hele tiden shopper, spesielt på kvelden når jeg kjeder meg, nettshopping er altfor enkel med klarna faktura 😂

Anonymkode: d08c1...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre ett valg. Enten lar du avhengiheten forsette som før, eller så velger du ett drastisk grep. De viktigste er at du tar valget og er bestemt på det. 

Slett alle apper du ikke må ha på mobilen, la det meste være på nettbrett eller pc slik at du ikke føler du må sjekke mobilen hver gang det kommer ett pip eller vibrasjon der. Tenk også igjennom om du må ha alle disse sosiale mediene som du gjerne er på, kan du slette deg fra noen av disse, evt skrive du tar en mnd pause fra dette stedet slik at de som evt skal nå deg der ser det. 

Det tar tid å endre vanene dine og du kommer til å føle det er veldig tøft en stund, men så kommer du til ett pungt det det er befriende. På veien dit finner du også ut hva du må ha og ikke trenger. Kanskje du kan slette snapp, det er en app som stjeler veldig mye tid. Du kan evt lage deg en ny bruker, men kun ha noen få der. Jeg har snapp, men  kun venner der. Jeg har det pga at det er den beste måten å komme i kontakt med ungdommen i hus. De er ekstremt dårlige på å svare, men på snapp ser jeg at de har åpnet og lest hva jeg har skrevet. Med få venner der, så tikker det ikke inn ting der ofte slik at jeg føler jeg må sjekke. De vennene jeg har der sender ikke ørten bilder hver dag, hadde ikke hatt venner der som gjorde det for jeg hadde følt behov for å sjekke hele tiden. Facebook har jeg nesten meldt meg ut av, eller bruken er veldig endret. Jeg legger ikke ut noe, snakker ikke med venner der, liker ikke noe osv, men jeg er med i noen grupper i forbindelse med skole, jobb og idrett til ungene. Dette sjekkes når jeg får mld om det, skriver noe ved behov men det er ikke ofte det er noe der slik at det er sjeldent jeg må inn der. Jeg er medlem av noen grupper for min hobby, får ikke opp noen mld på disse så kun inne når jeg vil ha litt inspirasjon. Veldig deilig å ikke føle jeg må sjekke, se hva andre gjør eller ikke gjør osv. Hatt noen venner som har blitt litt snurte siden jeg ikke sier noe, liker noe osv der lengre, men når jeg har sagt jeg har kuttet bruken min drastisk forstår de og de er ikke snirte mer. 

Har du en pc bør du ha appene der, for det skal litt mere til å ta frem pc enn nettbrett. Nettbrett er så lett å ha på fanget, sengekanten osv. Gjør det vanskelig når du skal sjekke alt du sjekket på mobilen før. 

Anonymkode: 72944...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...