Gå til innhold

Hvor mye mer i lønn skulle du hatt for å ha personalansvar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mye personalansvar nå, men er ikke kompensert for det. Lederen min evner ikke å ha så mange baller i lufta på en og samme gang, og alle er vant til at jeg ordner det. Så nå har jeg tenkt å ha en ordentlig samtale med han og foreslå at jeg kan overta alt, men vil selvsagt bli riktig kompensert. Det er ikke hans budsjett min lønn går av så jeg må i så fall snakke med den andre lederen, men vil tro hun kan synes det er en god ide. Så lenge han har hovedansvaret så blir ikke ting gjort. De gangene jeg bare "gjør det" så går maskineriet. Men jeg har ikke lyst å ha den jobben uten at jeg får riktig lønn for den. Så, hva ville du hatt som et minimum?

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da skulle jeg hatt så mye at de ikke hadde hatt råd til leg. Og utdannelse i tillegg. Kunne ikke tenke meg å ha personalansvar

Anonymkode: e57f4...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke penger nok i verden til å dra meg tilbake til vanlig lønnsarbeid, og i alle fall ikke med personalansvar...

Livet som frilanser passer meg mye bedre.

Anonymkode: 32bd0...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da skulle jeg hatt så mye at de ikke hadde hatt råd til leg. Og utdannelse i tillegg. Kunne ikke tenke meg å ha personalansvar

Anonymkode: e57f4...1e0

Haha! Jeg har hatt denne jobben i 9 år og trives forsåvit med det. Men de siste 3 årene har avdelingen hatt en leder som ikke er så god på å spille meg god, så det har vært mange frustrasjoner og diskusjoner. Han er heller ikke så god på personal, og han kan ikke systemene vi bruker i forhold til for eksempel ansettelse, oppsigelser, utlysninger av stillinger osv. Jeg elsker jobben min, men jeg begynner å bli sliten av å ha en leder som ikke gjør meg god og som ikke vet hva vi har snakket om fra det ene sekundet til det andre. Jeg har i lengre perioder tidligere hatt alt ansvaret alene da ledere har vært borte i perioder, og det går helt strålende. Jeg er dyktig i jobben min og jeg kan masse. Jeg kan langt mer enn lederen min, han kan f.eks ikke engang kjøre lønn etter 3 år...

Og jeg vil gjerne ha ansvaret, men jeg vil ikke ha det for enhver pris...

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Der er ikke penger nok i verden til å dra meg tilbake til vanlig lønnsarbeid, og i alle fall ikke med personalansvar...

Livet som frilanser passer meg mye bedre.

Anonymkode: 32bd0...cff

Akkurat :) Nå har ikke jeg noe utdannelse som passer til å frilanse og jeg elsker jobben og "folka" mine så jeg har ikke tenkt meg ut herfra :)

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Jeg har hatt denne jobben i 9 år og trives forsåvit med det. Men de siste 3 årene har avdelingen hatt en leder som ikke er så god på å spille meg god, så det har vært mange frustrasjoner og diskusjoner. Han er heller ikke så god på personal, og han kan ikke systemene vi bruker i forhold til for eksempel ansettelse, oppsigelser, utlysninger av stillinger osv. Jeg elsker jobben min, men jeg begynner å bli sliten av å ha en leder som ikke gjør meg god og som ikke vet hva vi har snakket om fra det ene sekundet til det andre. Jeg har i lengre perioder tidligere hatt alt ansvaret alene da ledere har vært borte i perioder, og det går helt strålende. Jeg er dyktig i jobben min og jeg kan masse. Jeg kan langt mer enn lederen min, han kan f.eks ikke engang kjøre lønn etter 3 år...

Og jeg vil gjerne ha ansvaret, men jeg vil ikke ha det for enhver pris...

Anonymkode: 9b674...ca3

Så du gjør lederens jobb uten å gå opp i lønn? Hadde jeg ikke gjort, hadde bedt de sparke lederen fordi han er inkompetent, bedt om lederkurs og tatt over hele greia. Jeg jobber ikke gratis

Anonymkode: e57f4...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du gjør lederens jobb uten å gå opp i lønn? Hadde jeg ikke gjort, hadde bedt de sparke lederen fordi han er inkompetent, bedt om lederkurs og tatt over hele greia. Jeg jobber ikke gratis

Anonymkode: e57f4...1e0

Når det kommer til personalet så gjør jeg mye av hans jobb, ja. Han får ikke sparken (selv om jeg skulle ønske) Neida. Fin fyr! Men han er ikke kompetent til jobben han har, dessverre.

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 55 000,- i året. Nestleder med en del ansvar og personaloppfølging. Er med på ansettelser og oppsigelser når det er nødvendig. 

Føler jeg ikke har nok i lønn i forhold til ansvaret. 

Min mann har noenlunde likt ansvar og har 100 000,- i tillegg. Jeg har begynt forhandlinger om høyere lønn. 

Anonymkode: 83613...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 100k i lønn da jeg fikk personalansvar. Byttet samtidig arbeidsgiver. 

Anonymkode: 47958...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er en tålmodig sjel som har jobbet slik i 3 år uten å kreve ekstra betalt for det! Ville sjekket litt rundt hva andre i en slik ansvarsstilling har i lønn. Da får du et mer eksakt beløp å gå ut ifra. Kommer også litt an på om du jobber i stat, kommune eller i en privat bedrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE. 

Fikk tilbud om personalansvar for to år siden. 11 personer.  Økning 40 000,- jeg takket nei, jeg må bikke 100 000,- for at det skal friste. 

Personalansvar er ikke noe jeg ønsker (kanskje for to-tre men ikke mer) 

Å ha personalansvar er mye jobb og verdsettes ikke nok. 

Anonymkode: df8b9...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på hvor mange det er snakk om. Jeg har ca 40 personer under meg, men har også ledere under meg som har personalansvar for sine avdelinger. Jeg har i praksis kun daglig personalansvar for lederne, men alle er under mitt budsjett. Jeg har ingen spesifisert sum for det spesifikke personalansvaret, men med et så signifikant ansvar som jeg har så har jeg millionlønn. 

Er det snakk om personalansvar for mange mennesker ville jeg tenkt minimum 100.000 kr opp.

Anonymkode: 51098...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Vi jobber i en sykehusavdeling, så det er snakk om 20 årsverk fordelt på x-antall personer i faste stillinger samt vikarer. Jeg er med på intervjuer, ansettelser, ringer referanser, lager turnus, har møter med tillitsvalgte, har kurs med nyansatte,  håndterer oppsigelser, har daglig ansvar for ajourhold av vakter og fravær, håndterer permisjoner osv osv. Men det er alltid leder som har siste ordet, men han er ikke så god på akkurat det. Jeg har frie tøyler og gjør igrunn som jeg vil, men han skal i prinsippet ha det øverste ansvaret da. Noe han ikke håndterer så godt... Og det er flere på bruket som for det første ikke har utdannelse, men som har mer lønn, men de har heller ikke de store ansvarsoppgavene.

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann fikk nylig personalansvar. Han gikk opp 11000kr/mnd, altså 132 000kr i året.

Anonymkode: 23fbc...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mye av det du her skriver at du gjør ikke har så mye med personalledelse å gjøre. Administrasjon rundt personal ja - men ikke ledelse i seg selv. Å kjøre lønn, drifte systemer rundt utlysninger, ansettelser, personalmapper, være med på intervjuer, kurs for nyansatte, håndtere fravær og permisjonssøknader osv er administrasjon - og ikke nødvendigvis ledelse.

Anonymkode: fd7c9...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at mye av det du her skriver at du gjør ikke har så mye med personalledelse å gjøre. Administrasjon rundt personal ja - men ikke ledelse i seg selv. Å kjøre lønn, drifte systemer rundt utlysninger, ansettelser, personalmapper, være med på intervjuer, kurs for nyansatte, håndtere fravær og permisjonssøknader osv er administrasjon - og ikke nødvendigvis ledelse.

Anonymkode: fd7c9...fb7

Nei, jeg tenker ikke at det er ledelse. Men, de tingene sjefen skal gjøre i kraft av sin stilling som leder er ting han ikke gjør. Følger opp sykemeldte, passer på oppfølgingssamtaler etc. Det er det også jeg som sørger for at han får gjort. Og han mestrer det ikke. Derfor tenker jeg å lufte muligheten for at jeg overtar det, derav spørsmålet. Jeg er derfor ikke helt på ukjent grunn.

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tenker ikke at det er ledelse. Men, de tingene sjefen skal gjøre i kraft av sin stilling som leder er ting han ikke gjør. Følger opp sykemeldte, passer på oppfølgingssamtaler etc. Det er det også jeg som sørger for at han får gjort. Og han mestrer det ikke. Derfor tenker jeg å lufte muligheten for at jeg overtar det, derav spørsmålet. Jeg er derfor ikke helt på ukjent grunn.

Anonymkode: 9b674...ca3

Jeg tenker du absolutt kan be om en lønnssamtale og forsøke å forhandle høyere lønn. men du kan ikke be om å ta over ansvaret for oppfølginssamtaler, medarbeidersamtaler osv. det er et lederansvar. At han ikke gjør det uten at du evt. passer på er ikke grunnlag for at lederoppgaver skal overføres til deg. Da må du evt. søke en lederstilling.

Dersom du egentlig er mest oppgitt over at din leder ikke utfører jobben sin bør du melde fra til hans nærmeste leder igjen; f.eks gjennom deres varslingssystemer. Eller du bør rett og slett tørre å konfrontere han. dersom du har ambisjoner om å ta over lederoppgaver må du tørre å være tøff og si ifra!

Anonymkode: fd7c9...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker du absolutt kan be om en lønnssamtale og forsøke å forhandle høyere lønn. men du kan ikke be om å ta over ansvaret for oppfølginssamtaler, medarbeidersamtaler osv. det er et lederansvar. At han ikke gjør det uten at du evt. passer på er ikke grunnlag for at lederoppgaver skal overføres til deg. Da må du evt. søke en lederstilling.

Dersom du egentlig er mest oppgitt over at din leder ikke utfører jobben sin bør du melde fra til hans nærmeste leder igjen; f.eks gjennom deres varslingssystemer. Eller du bør rett og slett tørre å konfrontere han. dersom du har ambisjoner om å ta over lederoppgaver må du tørre å være tøff og si ifra!

Anonymkode: fd7c9...fb7

Problemet har vært lenge at jeg er for grei. Jeg gjør mye mer enn de som har høyere lønn enn meg, men jeg ser det ikke på lønnslippen. Jeg har hatt samtale med min leder (altså ikke den vi snakker om, innvikla system her) og hun er i prinsippet enig, men stiller seg bak merverdikravene vi må oppnå og har derfor ikke rom for å gi  meg høyere lønn. Visstnok. Det kompenseres på annet vis ved at jeg har enormt stor fleksibilitet i jobben, og tillitt fra alle hold. Det er igrunn greit nok, men jeg er sliten av å fungere som leder for de ansatte når det ikke vises noe sted den jobben jeg gjør.

Det er meg alle kommer til om det er problemer med kollegaer, misnøye med oppgaver, misnøye med vakter eller feriefordeling, det er meg de ringer i helgene om det er noe (og jeg er på ingen måte lønna for å være tilgjengelig). Nå tenker jeg overhodet ikke at jeg fortjener 100 000 mer i årslønn for dette, men jeg skulle ønske innsatsen ble lønna med litt mer enn bare gode ord og hjemmekontor hvis jeg vil...

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar.

Vi jobber i en sykehusavdeling, så det er snakk om 20 årsverk fordelt på x-antall personer i faste stillinger samt vikarer. Jeg er med på intervjuer, ansettelser, ringer referanser, lager turnus, har møter med tillitsvalgte, har kurs med nyansatte,  håndterer oppsigelser, har daglig ansvar for ajourhold av vakter og fravær, håndterer permisjoner osv osv. Men det er alltid leder som har siste ordet, men han er ikke så god på akkurat det. Jeg har frie tøyler og gjør igrunn som jeg vil, men han skal i prinsippet ha det øverste ansvaret da. Noe han ikke håndterer så godt... Og det er flere på bruket som for det første ikke har utdannelse, men som har mer lønn, men de har heller ikke de store ansvarsoppgavene.

Anonymkode: 9b674...ca3

Fagforeningssak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er meg alle kommer til om det er problemer med kollegaer, misnøye med oppgaver, misnøye med vakter eller feriefordeling, det er meg de ringer i helgene om det er noe (og jeg er på ingen måte lønna for å være tilgjengelig). Nå tenker jeg overhodet ikke at jeg fortjener 100 000 mer i årslønn for dette, men jeg skulle ønske innsatsen ble lønna med litt mer enn bare gode ord og hjemmekontor hvis jeg vil...

Anonymkode: 9b674...ca3

Du blir utnytta... «kan ikke» er jo kodeord for «vi gidder ikke bryderiet». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pashla skrev:

Du blir utnytta... «kan ikke» er jo kodeord for «vi gidder ikke bryderiet». 

Det er helt korrekt. Jeg er vel kanskje ikke god nok på å slå i bordet og "hevde min rett". Hadde en prat om dette med avdelingsleder for noen år tilbake. Fikk skarve 3500 kr i året ekstra, samt 2500 på grunnlønna, som jo blir spist opp etter hver lønnsjustering.

Anonymkode: 9b674...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...