Gå til innhold

Får man ikke tilpasset opplæring i kroppsøving?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en ungdom med helseutfordringer. Hun er overvektig, men det er en kjent bivirkning av medisiner hun må gå på. Hun har utviklet sterk angst for gymtimene fordi det er forventet at hun skal delta på lik linje som de andre, men hun opplever jo aldri å mestre noe, for kravene er høyere enn det hun kan klare. Hele opplegget er liksom rigget for at hun skal feile. Jeg tenker at hun kanskje hadde blitt møtt på en annen måte om overvekten ikke var et faktum. Jeg tror hun blir stemplet som lat og derfor får lite forståelse. 

Det faller jo på sin egen urimelighet, for mye av det de gjør er problematisk for overvektige uten underliggende sykdommer også. Altså vil de som trenger kroppsøvingsfaget mest trekke seg unna og la være å delta.

Anonymkode: 632c7...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn var det for meg også, helt til jeg fikk riktig lærer som forstod problemet. Da fikk jeg eget opplegg, ble mye mer aktiv i timene (sluttet å skulke) og gikk opp to karakterer. Så da jeg gikk på skolen kom det i alle fall helt an på læreren.

Anonymkode: 9a50e...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å kunne få tilpasset undervisning på samme måte som i andre fag. Foreldrene må søke og det må nok dokumenteres at hun trenger annen undervisning enn de andre om det er tilfellet. Det er begrenset hva du får av eget opplegg om du har problemer i andre fag også.

Karaktersetting skjer uansett etter samme kriterier.

Anonymkode: c4e74...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun da, og er det søkt om tilrettelagt? 

Du får det nok ikke uten papirer, men det er ikke noe problem å få det. 

Har selv en datter med fysisk handikap og gym har aldri vært noe problem. Karakter settes på innsats, forståelse av faget osv så det har heller aldri vært noe problem, hun har gid karakter selv om det er en del ting hun ikke kan gjøre. 

Anonymkode: a49ae...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...