Gå til innhold

Salami i svangerskap


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting, i forhold til toksoplasmose, listeria eller hva det nå er man/babyen kan få hvis man spiser spekemat.

Jeg er i uke 37 nå, synes alle rundt meg spiser salami, og jeg har så lyst på salami nå at jeg holder på å bli gal. Har aldri følt det sånn før, eller hatt en så sterk lyst.

Når jeg nå er så langt på vei, er det da farlig mer på noen vis? tenker at dersom fødselen starter nå pga det, så gjør det jo ikke noe lenger. Babyen er jo helt ferdig.

Eller kan det være farlig på noe annet vis?

Kan ikke huske det var noe "forbud" mot dette i mine tidligere svangerskap, men det er 12 og 16 år siden.

Anonymkode: 48e8e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Matportalen. (Salami er laget av fryst kjøtt og skal være helt trygt) 

Anonymkode: 666e3...169

Seriøst? Da har jeg holdt meg unna dette uten grunn. Takk :) Da skal jeg sende gubben på butikken å kjøpe det med en gang :)

Anonymkode: 48e8e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg føler med deg 😅 du kan sikkert trygt spise litt salami nå. Du kan jo uansett steke den litt først

Anonymkode: 8cf5f...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Da har jeg holdt meg unna dette uten grunn. Takk :) Da skal jeg sende gubben på butikken å kjøpe det med en gang :)

Anonymkode: 48e8e...cef

Men det står på matportalen at man skal unngå spekemat/spekepølse. Er ikke salami det da?

Men jeg tror uansett jeg tar sjansen nå. Men steke den, da krymper den jo, og mister litt av den friske smaken.

Anonymkode: 48e8e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste salami hele svangerskapet. Hos meg var det en feil i «sikringsboksen», så jeg koblet ikke at salami er spekemat. Salami er jo bare et kjøttpålegg, tenkte jeg! 🤦‍♀️

Fikk beskjed av jordmor at det ikke gjorde noe. Salami går helt fint!

Anonymkode: 466e9...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste akkurat nå på toksoplasmose og listeria at fra de store produsentene av salami, er det ingen fare å spise det i svangerskapet, da ingrediensene har vært fryst før produksjon, og at disse bakteriene ikke har noen sjanse til å vokse, da det er mye salt i salami.

jippi :) jeg skal spise salami :)

Anonymkode: 48e8e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det står på matportalen at man skal unngå spekemat/spekepølse. Er ikke salami det da?

Men jeg tror uansett jeg tar sjansen nå. Men steke den, da krymper den jo, og mister litt av den friske smaken.

Anonymkode: 48e8e...cef

Jo, salami er selvfølgelig en spekepølse. Klarer du ikke å vente noen få uker til?

Anonymkode: 7d3db...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/toksoplasmose-i-svangerskapet/ 

«Risiko for smitte til fosteret er størst i siste del av svangerskapet, men fostre som smittes tidlig i fosterstadiet er mest utsatt for alvorlig skade. Det er vanligvis få eller ingen symptomer ved smitte under graviditet. I Norge er 80-90 prosent av fertile kvinner smittemottakelige. Om lag 0,2 prosent av de som er mottagelige, smittes med Toxoplasma gondii under svangerskapet. Overføring til fosteret fra ubehandlede smittede mødre er avhengig av når den gravide smittes; færre enn 5 prosent i første trimester, 20-30 prosent i andre trimester og 60-80 prosent i tredje trimester. Andelen smittede barn som har skader ved fødsel, er usikker, men enkelte studier har vist senskader hos opptil 80 prosent.

Dersom en gravid kvinne smittes for første gang mens hun er gravid, kan T. gondiioverføres til fosteret. Parasitten kan forårsake abort, fosterdød, hjerneskade med mental retardasjon, synsnedsettelse eller andre alvorlige senskader hos barnet.»

Anonymkode: 7d3db...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...