Gå til innhold

Kultur forskjeller


Bjrt

Anbefalte innlegg

Min sønn på 9 har 1 gutt fra Somalia og 1 gutt fra syria i klassen. De er mye sammen på skolen og har det mye gøy sammen. Problemet er på fritiden ol. Jeg har hvært år invitert disse guttene, samt de andre guttene i klassen til sønnen min sin bursdagsfeiring.  Vi har vært på jump, bowling og pizza og lignende, hvor vi betaler for antall personer, og sørger for å ha svine-fritt til disse guttene som er muslimer. De svarer som regel etter at jeg har måttet mase om et svar på om de kommer i bursdagen eller ikke. Joda, de kommer, sier de. Dagen kommer og alle venter på disse, som igjen ikke  dukker de ikke opp. Jeg sender meldinger og prøver å ringe, men får ikke svar.

Dette er sure penger og bortkastet planlegging, år etter år. Jeg sa til mannen min at vi kanskje bare skal la være å invitere de framover. Vår sønn har alderig vært invitert i deres bursdager heller. Mannen min  syntes at vi uansett skal invitere alle guttene i klassen eller ingen, og mener vi skal fortsette som tidligere. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det snakk om to uskyldige barn, som ikke kan noe for at foreldrene ikke har lært hva bursdagsfeiring betyr for norske barn. Det er dårlig gjort å ikke invitere de. Da er det bedre å ringe til foreldrene dagen før, for å spørre om guttene kommer i bursdagen. 

Anonymkode: 81927...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må forklare for foreldrene verdien av barnebursdager i vår kultur. Hvor stor vekt barna legger på det og hvor viktig det er for at deres barn skal føle seg inkludert og for barn som har bursdag at de kommer .

Har lest om dette er sted, og tror at mane som kommer fra muslimske land ikke har samme vekt på dette, og ikke forstår betydningen av der. Men hvis de får det forklart ordentlig, vil de forstå (hvis de er oppegående, og det må man jo anta)

Anonymkode: bafa3...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 15.26, Bjrt skrev:

Min sønn på 9 har 1 gutt fra Somalia og 1 gutt fra syria i klassen. De er mye sammen på skolen og har det mye gøy sammen. Problemet er på fritiden ol. Jeg har hvært år invitert disse guttene, samt de andre guttene i klassen til sønnen min sin bursdagsfeiring.  Vi har vært på jump, bowling og pizza og lignende, hvor vi betaler for antall personer, og sørger for å ha svine-fritt til disse guttene som er muslimer. De svarer som regel etter at jeg har måttet mase om et svar på om de kommer i bursdagen eller ikke. Joda, de kommer, sier de. Dagen kommer og alle venter på disse, som igjen ikke  dukker de ikke opp. Jeg sender meldinger og prøver å ringe, men får ikke svar.

Dette er sure penger og bortkastet planlegging, år etter år. Jeg sa til mannen min at vi kanskje bare skal la være å invitere de framover. Vår sønn har alderig vært invitert i deres bursdager heller. Mannen min  syntes at vi uansett skal invitere alle guttene i klassen eller ingen, og mener vi skal fortsette som tidligere. Hva synes dere?

Kanskje læreren kan snakke med foreldrene på samtale ? Fortelle at barna deres gjerne vil være med i bursdager. Forklare hva det er og hvor mye det betyr for deres og andres barn.

Anonymkode: 83b9a...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 23.8.2019 den 22.51, Anonym bruker skrev:

Her er det snakk om to uskyldige barn, som ikke kan noe for at foreldrene ikke har lært hva bursdagsfeiring betyr for norske barn. Det er dårlig gjort å ikke invitere de. Da er det bedre å ringe til foreldrene dagen før, for å spørre om guttene kommer i bursdagen. 

Anonymkode: 81927...bb1

Enig her, det er foreldre som bestemmer. Vi hadde samme situasjon på skolen, det var en jente som tvillingene var veldig glad og vi var naboer i tilleg. Vi inviterte og ventet i spenning men det var samme opplegg hver gang, en sms like før bursdagen var i gang: hun kommer ikke. Etter tre år på rad skjønte vi det, vi inviterte men visste at hun ikke kom. Jeg har stor respekt, det er ikke lett for dem heller, og verst er det for ungene. La dem kose seg når de er på skolen og leke i fritiden, de trives jo godt isammen. Bursdager kommer og går, vennskap består ❤️

Endret av zl75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...