Gå til innhold

Hvordan er deres 16 åring? Hvor mye er de sammen med dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 16. Hun er veldig opp og ned i humøret. Sikkert slik mange tenåringer er. Hun har slitt litt med skolen og formen. Mye sliten og vondt i hodet sier hun. Vi har vært til lege og blitt videresendt til sykehus for nærmere sjekk, men ingenting er galt. Vi har tenkt at det kan være psykisk, og hun har i flere omganger vært hos abup. Der har hun sluttet på eget initiativ etter en kort stund. Det er liksom alltid noe synes jeg. Lite som kan gå på skinner. 

Nå er det et nytt skoleår, og hun har begynt på VGS. Vi krysser fingrene for at dette kan bli bra for henne. Ny skole, nye folk, lærere, ja en ny start. Hun stresser veldig med 10% regelen da. På fritida er hun litt med venner, men det er lite synes jeg. Hun har ingen hobby og er ikke interessert i å ha det heller. Vi har oppfordret henne veldig på det.  Hun trives veldig godt på rommet sitt, og kan være der hele tiden om hun får lov. Da mener jeg hele tiden hele helgen. Hun er bare nede og spiser når hun må. Det er så fryktelig lite tak i henne liksom. 

Jeg lurer på om dette er vanlig eller uvanlig? Hvordan er deres tenåringer?

Anonymkode: caa7f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun høres ganske så normal ut. Min datter har også vært på sjekk hos lege pga det samme som ditt barn. Her har helsesøster gått litt langt syns jeg og alle som er normalt tynne har vist en spiseforstyrrelse virker det som. Ikke trener hun heller, så da er det vist ekstra farlig. Men å se på livet hennes generelt er ikke helsesøster flink til. For hun før mosjonen hun trenger uten å gå på en idrett eller treningsenter. Hun sykler overalt, blir ikke kjørt noe sted. Leker med venner, nabobarn, går på ski siden vi har skiløypa rett uten for døra osv. Så hun er nok i mer aktivitet hver dag enn de som går på trening en time om dagen. 

Legen var litt oppgitt. Dette var ikke unormalt at helsesøstre sendte tennåringer til legen her i byen. Alt er vist ett problem og må løses med medisiner eller få en diagnose. Vondt i hodet, slapp, trøtt osv er helt normalt for tennåringer. Kroppen endrer seg, søvn tror de ikke er viktig, spisevaner er ikke alltid like gode i perioder osv. Kjærlighetssorg, press fra venner, skole, foreldre kan spille inn. Nå har legen og jeg sagt til henne at slik er livet og du må bare lære å leve med at kroppen endrer seg, du må ta hensyn til kroppens signaler om at du ikke pleier den godt nok. Det var ganske surt å høre, men sakte men sikkert har hun tatt det innover seg og de småplagene hun hadde er borte. 

Hun var sjeldent med venner i mange år, det siste året har dette snudd seg. Nå er hun såvidt hjemme, bare ute og flakser med venner. Jeg vet de er mye her når jeg jobber kveld, men utover det så er de ikke her når jeg er hjemme. Det er vist kleint. Men være med på hytta er ikke kleint, så har hatt en haug med tennåringer på hytta i sommer. De har også vært på hytta med mine foreldre og min søster med familie. En skulle ikke tro de syns det var så stas å være på hytta med besteforeldre og en haug små unger som kan være ganske så plagsomme, men det har de gjort flere ganger. Enda flere venner har også kommet på dagsbesøk, så har talt nesten 20 16åringer rundt middagsbordet på hytta i sommer. I fjor sommer tror jeg ikke hun var med venner en eneste gang hele sommeren, så ting har plutselig snudd seg. 

Anonymkode: 598fc...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 16 årige gutt er nok mest på rommet sitt, men kan og være i stuen og henge med oss. Ser ofte fotballkamper på TV i stuen sammen med faren. Spiller fotball selv, trener to ganger i uken + en kamp. Er dommer for mindreårige ca en kamp i uken. Han er ofte på besøk hos kompiser. Har sjelden besøk selv, men det er nok fordi vi har liten plass. 

Anonymkode: a13b1...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 🙂 Hun er sikkert ikke unormal, det er bare alltid noe liksom...Blir litt fortvilet innimellom. 

HI

Anonymkode: caa7f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 17-åring var slik til han begynte på VGS i fjor, og 15-åringen vår er slik. Eldste er blitt mye mer sosial, det å begynne på VGS var gull verd for ham. Hjemne derimot ser vi ham knapt, bare når han er sulten, ellers bor han på rommet sitt. Samme med han på 15 år, vil bare være på rommet.

Anonymkode: 73fab...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er veldig flink på lørdag,ellers ser vi lite til han i hverdagen, skole, så venner, kjæreste og treningen.

Fredag er det stort sett ute på kino, bowling eller diverse med venner/kjæreste og Søndag er det ofte kamper og kamerater/kjæreste.

Men jeg er veldig fornøyd at han tar tid til oss på lørdager, brødrene hans på 8 og 6 elsker storebroren sin og setter veldig pris på den dagen med han. Da lager vi noe godt mat og ser gjerne en disneyfilm og senere ser jeg og 16åring film sammen, Kjæresten er med av og til,men ikke hver gang

 

Anonymkode: c49e7...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en på 16 som er mest på rommet. Han går på treningsstudio noen ganger i uka - eller er det spilling på dataen med kompisene. Jeg blir gal. Jeg spør om han ikke kan være litt sosial heller - men han påstår han er det når de spiller. 

Eldste er 18 og er også mye på rommet hjemme. Nede for å spise bare. Men trener rundt 15 timer i uka så er mye vekker. Minst en kveld i helga er hun med venner. Men i stua...skjeldent. 

Anonymkode: ad5b3...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...