Gå til innhold

Erfaring med ppt i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt engstelig.. tenker diagnose med en gang. Ser ut som barnehagen vurderer å koble inn ppt på minstemann. Han er 3 år om 2 mnd og snakker ikke enda. Han leker heller ikke så mye med de andre barna. Googler og blir redd. Hvordan var ditt møte med ppt og hvilen hjelp fikk barnet? Og er der slik at barnehagen mistenker diagnose når de ønsker å snakke med ppt?

Anonymkode: 3b194...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ppt må inn for å observere slik at bhg kan søke om ressurser for å hjelpe barnet. 

Anonymkode: aa60e...44a

Skrevet

Har dere fått sjekket hørsel?

Skrevet

God erfaring. Må ikke være snakk om en diagnose, men råd og veiledning og vurdering av barnets behov. Ppt setter heller ikke diagnoser (unntatt dysleksi og dyskalkuli) så da må barnet evt henvises til videre utredning, noe ppt ikke kan gjøre uten deres samtykke. Så akkurat en henvisning til ppt har ikke så mye med diagnoser å gjøre. Lykke til uansett.

Anonymkode: 01175...575

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere fått sjekket hørsel?

Ja, han fikk dren i mars. Har nok hørt veldig dårlig. Men nå hører han , iallefall det han vil høre :)

Anonymkode: 3b194...1bb

Skrevet (endret)

Jeg har vært med på begge sider (som mamma og som ansatt i bhg) og min erfaring er at ppt gjør en god jobb, ingenting blir gjort uten samtykke fra deg og far(om han er i bildet) de lytter til deg og din mening og erfaring med barnet. 

Ppt er ikke farlige, de hjelper om det trengs og trengs det ikke så sier de hvorfor. De setter ikke diagnoser!.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Min erfaring med ppt i barnehage (og skole) er utelukkende positivt. Jeg var skeptisk slik som deg, men bare fordi jeg ikke helt visste hva ppt var og hva de gjorde. De setter absolutt ingen diagnoser. Ppt skal kun se på om barnehagen kan få mer ressurser for å hjelpe ditt barn, evt gi veiledning til de ansatte. Ppt jobber kun for barnets beste, at barnet skal ha det bra i Bhg og sørger for at barnet får det opplæringstilbudet som barnet har behov for og krav på. De spør om dine meninger som foreldre og lytter til det du sier. 

Hvis Bhg mener ppt kan være riktig så gå for det! Hvis ppt mener barnet ditt har behov for mer støtte i barnehagen så er det utelukkende positivt for barnet. Dersom barnet har fått dren ganske nylig så vil det nok være snakk om språklig støtte (gjetter jeg). 

Ikke vær redd for å spørre barnehagen om prosessen og du kan også spørre i vei til ppt også. 

Anonymkode: 7ba3c...bd4

Skrevet

Jeg var også veldig skeptisk, men fy søren så fantastiske alle fra ppt som har hjulpet vårt barn har vært. 

Anonymkode: fa2cd...641

Skrevet

Slapp av. Ppt kobles inn for å hjelpe barnehagen til å gi barnet ditt best mulig oppfølging. Trenger ikke å ha noe med diagnose å gjøre i det hele tatt. 

Har selv god erfaring med oppfølging fra PPT i barnehagen ift ett av mine barn. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...