Gå til innhold

Syntes du det var krevende å skrive en masteroppgave?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det på seks uker inkludert datainnsamling (intervju) og syns det gikk lekende lett. 

Anonymkode: ae55b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var krevende, men jeg valgte også et tema og en problemstilling som utfordret meg, ikke en «enkel løsning». 

Anonymkode: a1b4e...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mer tid, og følte meg veldig alene i prosessen. Men vanskelig er det ikke, bare en del jobb som tar tid. 

Anonymkode: 17e9e...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte nok fem-seks effektive arbeidsuker på jobben, jobbet ved siden av i tre av dem. I de resterende var jeg sykemeldt og skrev i rus av sterke smertestillende medisiner... Fornøyd, kunne glatt fått A hvis masteren hadde vært det eneste jeg hadde drevet med. Fikk C og med den innsatsen jeg la ned, så er det et helt greit resultat. 

Anonymkode: 67ea2...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer en å studere og ta eksamen. Brukte hele semesteret, ca 6 t per dag og fikk A.

Anonymkode: 5ce8e...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Jeg skrev utkast til 80 % av oppgaven på en helg, men da hadde jeg samlet inn data på forhånd (tok noen uker). Siden jeg skrev den ved siden av full jobb, annet studie og barn å følge opp, ble den ferdigstilt i rykk og napp. Finpussingen var det verste synes jeg, det tok definitivt lengst tid. Fra start til slutt brukte jeg 7-8 mnd, men det gikk mange uker her og der uten at jeg skrev noe. 

Anonymkode: 63100...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns jeg. Jeg jobbet for mye og er ikke et sånt supermenneske som klarer alt på null tid.

Mannen har en master som har 30 studiepoeng oppgave. Hans jobb var mye lettere enn min og han jobbet vel med oppgaven i et par måneder. Min var dobbelt så stor og innenfor et fagfelt med mye uenighet og enorme mengder teori å få oversikt over og ta stilling til. Jeg er av typen som gjerne kommer i gang klokken 11 og er i «sonen» når barna kommer hjem fra skolen klokka 14:00. Jeg måtte sitte hjemme, så det var tidvis ganske ineffektivt.

Jeg ble ganske sur når jeg fikk vite at en medstudent hadde fått godkjent en oppgave på ca. 55% av kravet. Det er mye mindre krevende å ha jevn progresjon og sammenheng i teksten når en skal skrive 50 sider enn når en skal produsere 100.

Anonymkode: c3e88...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gikk helt fint. Jeg brukte ca en uke på informasjonsinnsamling og lesing, deretter tre uker på skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred så mange supermennesker det var her da! Har to på jobben som holder på med master, og de suser ikke igjennom på fire uker med jobb ved siden av akkurat... 

Anonymkode: c757a...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å fremheve meg selv som supermenneske, men syns det er mange som snakker om hvor krevende det er, og det syntes altså ikke jeg. Siden det ikke «går an» å si høyt så sier jeg det her 😊

hi

Anonymkode: ae55b...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En masteroppgave er ikke rare greiene sammenlignet med en hovedfagsoppgave. Jeg brukte neste to år på den (inkl 2 mnd forskningsopphold utlandet) ca 175 sider. Og nå til dags blir den sidestilt med masteroppgave. Helt på trynet. 

 

(Men det var litt på siden av tema)

Anonymkode: 53ba7...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master gikk greiere enn bachelor. Hadde litt erfaring og var mer inne i hva jeg måtte gjøre samt hvordan jeg kunne bruke studieveileder. 

Anonymkode: 2c2a2...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvilket studie dere har tatt som har brukt fire uker totalt på masteroppgaven.., sier mer om hvor lite kvalitet som kreves enn om dere tenker jeg.

Jeg brukte noen uker på intervjuer og innsamling av informasjon, og gjorde et solid arbeid med forprosjektet til oppgaven. Så var det vel ca seks uker med intensiv skriving, og så korrektur og etterarbeid. Jobbet godt med veileder, og gjorde noen endringer underveis. Så prosessen tok vel rundt et halvt år, og jobbet nok antall timer tilsvarende kanskje 4 måneder med 40 timers uke. Fikk A. 

Anonymkode: b4dde...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg «bare» bachelor, men jeg synes den var krevende å jobbe med. Tok meg 4-5 uker med intensiv jobbing, ble så vidt ferdig innen fristen. Man hører om dem som fikser det på et par uker... Det hadde jeg aldri fått til. Hadde planer om å ta master om et par år, men det frister lite etter erfaringen med bacheloroppgaven 😕

Anonymkode: b429b...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mente ikke å fremheve meg selv som supermenneske, men syns det er mange som snakker om hvor krevende det er, og det syntes altså ikke jeg. Siden det ikke «går an» å si høyt så sier jeg det her 😊

hi

Anonymkode: ae55b...059

Det kommer jo helt an på HVA du tar "master" i. Og om du allerede jobber innen feltet osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev masteroppgave i rettsvitenskap i 2004 (som noen av de første, det ble innført det året på jussen i Bergen), så dette var nytt for fakultetet (og for studentene). Jeg brukte et semester på oppgaven (august til desember). Jeg syns det var mer enn god nok tid til tross for at jeg var gravid på den tiden og hadde en del plager pga det, noe som førte til at jeg nok ikke var så effektiv som jeg ellers kunne vært. Jeg hadde en veldig flink og engasjert veileder, og det hadde mye å si. Jeg fikk levert oppgaven en uke før termin og to uker før fødselen, så var flaks jeg ikke fødte før tiden;-) Fikk A på oppgaven, så jobbet tydeligvis godt tross gravideplagene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MTF skrev:

Jeg skrev masteroppgave i rettsvitenskap i 2004 (som noen av de første, det ble innført det året på jussen i Bergen), så dette var nytt for fakultetet (og for studentene). Jeg brukte et semester på oppgaven (august til desember). Jeg syns det var mer enn god nok tid til tross for at jeg var gravid på den tiden og hadde en del plager pga det, noe som førte til at jeg nok ikke var så effektiv som jeg ellers kunne vært. Jeg hadde en veldig flink og engasjert veileder, og det hadde mye å si. Jeg fikk levert oppgaven en uke før termin og to uker før fødselen, så var flaks jeg ikke fødte før tiden;-) Fikk A på oppgaven, så jobbet tydeligvis godt tross gravideplagene:-)

Nå er jo masteroppgavene på juss halvparten av størrelsen på de fleste andre.

Anonymkode: c3e88...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jo masteroppgavene på juss halvparten av størrelsen på de fleste andre.

Anonymkode: c3e88...ebd

Aner ikke så mye om hvordan andre masteroppgaver er - jeg svarte bare på spørsmålet om hvor lang tid jeg brukte og om jeg syns det var krevende. Er beregnet å skrive master på ett semester på juss, og det var det jeg brukte og syns det gikk veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...