Gå til innhold

Ang. bordskikk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fem barn, ett med ADHD. Alle de eldste, inkludert han med ADHD, sitter pent med bordet. Altså, de sitter i ro, ordentlig på stolen, spiser med bestikk ved de middagene det er vanlig, unngår å snakke med mat i munnen, raper ikke osv. Og sånn har det vært siden de var ganske små fordi det har vært viktig for oss å ha rolige, hyggelige måltider som skal være avslappende, og vi har derfor brukt tid på å lære god bordskikk.

Men minste? Jeg har faktisk gitt opp nå. Hun er 10 år og jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene hun ikke enten forlater bordet underveis, eller det blir et drama uten like om hun absolutt nektes. Grunner? Hun må toalettet, det var feil gaffel, vannet var ikke kaldt nok, hun har glemt hårstrikk, hunden så trist ut, det var en lyd og hun måtte se hva det var osv, osv. I tillegg er det akkurat som om hun bare må ta på maten med fingrene til tross for ørten tusen beskjeder om at det ikke er greit, og hvorfor. Hun er heller ikke i stand til å sitte normalt rett opp og ned på stolen. Vi har, over lange perioder på mange uker, prøvd det ene gode rådet etter det andre. F.eks. beskjed om at dersom hun forlater bordet tar vi bort maten og hun får ikke mer før kveldsmat, og så følge opp. Vi har snakket med henne, forklart hvorfor vi har de reglene vi har, og hun nikker og forstår, men nei. Vi har altså klart å oppdra fire barn til å ha perfekte bordmanenrer, men har mislykkes totalt med en. Flere?

Anonymkode: c88b5...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hun ha en diagnose siden hun er så rastløs?

Eller kanskje det er mat hun spiser hver dag som gir henne uro i kroppen? Vet at noen barn kan reagere med urolig adferd uten andre merkbare symptomer.

Ellers, er hun nok aktiv i hverdagen? Kanskje hun egentlig trenger mer fysisk aktivitet for å være sulten nok og finne ro til å spise?

 

Anonymkode: f29b3...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan hun ha en diagnose siden hun er så rastløs?

Eller kanskje det er mat hun spiser hver dag som gir henne uro i kroppen? Vet at noen barn kan reagere med urolig adferd uten andre merkbare symptomer.

Ellers, er hun nok aktiv i hverdagen? Kanskje hun egentlig trenger mer fysisk aktivitet for å være sulten nok og finne ro til å spise?

 

Anonymkode: f29b3...d60

Vi har tenkt på det og fått henne utredet ang. mat. Hun har en intoleranse, men det har ikke endret atferden hennes etter at vi fikk fikset kosthold. Når det gjelder aktivitet så er hun hyperaktiv, så jeg har vært innom tanken på ADHD hos henne også, men hun er visst både rolig og fokusert på skolen så lærerne skjønner ikke hva jeg snakker om. Akkurat nå lar vi det bare passere og har et så hyggelig måltid som mulig uten å fokusere så mye på henne. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre.

HI

Anonymkode: c88b5...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tenkt på det og fått henne utredet ang. mat. Hun har en intoleranse, men det har ikke endret atferden hennes etter at vi fikk fikset kosthold. Når det gjelder aktivitet så er hun hyperaktiv, så jeg har vært innom tanken på ADHD hos henne også, men hun er visst både rolig og fokusert på skolen så lærerne skjønner ikke hva jeg snakker om. Akkurat nå lar vi det bare passere og har et så hyggelig måltid som mulig uten å fokusere så mye på henne. Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre.

HI

Anonymkode: c88b5...5f5

Ikke så lett å forstå hva som ligger bak, nei. Jeg kom på en annen ting - kan det være at det går for lenge fra forrige måltid til middagen, eller for kort tid? For kort tid så er hun gjerne ikke sulten. For lenge så kan hun bli urolig pga. blodsukkeret.

Tror det er viktig at dere uansett fokuserer på å ha et hyggelig måltid :)

Dere har sikkert forsøkt det allerede, men kan det være en idé å lage noen rutiner for henne før middagen? Spørre henne om hun er klar for middag - om hun må tisse først, om hun har ordnet seg ellers (type hårstrikk osv.)?

Det med hunden kan jo tyde på at hun har stor empati. At hunden ser "trist" ut mens dere spiser er jo normalt, også at den kanskje fokuserer blikket på henne, fordi hunden vet at hun er mottakelig for "påvirkning", men ikke dere andre. Så kanskje forklare litt om det med tigging av mat ved bordet, at hun ikke må la seg lure av det "triste" ansiktet til hunden. Kanskje hun kan slå seg til ro med å le litt av den og si til hunden at den kan få rester etterpå (hvis hunden får rester, da). At hun som er så stor jente nå må være med på å oppdra hunden slik at hunden lærer seg hvordan han skal oppføre seg ved matbordet...

Kanskje det også kan hjelpe å involvere henne i middagslagingen - da vil hun ha kjent på konsistens på maten på forhånd, så da reduseres kanskje behovet for å kjenne på når hun skal spise?

Jeg vet ikke, bare slenger ut noen tanker, selv om jeg vil anta at dere sikkert har forsøkt mye av det allerede. Fortsett å ha positiv energi rundt måltidene, det tror jeg vinner på sikt uansett, dere har jo tydelig gjort mye bra :)

Anonymkode: f29b3...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så lett å forstå hva som ligger bak, nei. Jeg kom på en annen ting - kan det være at det går for lenge fra forrige måltid til middagen, eller for kort tid? For kort tid så er hun gjerne ikke sulten. For lenge så kan hun bli urolig pga. blodsukkeret.

Tror det er viktig at dere uansett fokuserer på å ha et hyggelig måltid :)

Dere har sikkert forsøkt det allerede, men kan det være en idé å lage noen rutiner for henne før middagen? Spørre henne om hun er klar for middag - om hun må tisse først, om hun har ordnet seg ellers (type hårstrikk osv.)?

Det med hunden kan jo tyde på at hun har stor empati. At hunden ser "trist" ut mens dere spiser er jo normalt, også at den kanskje fokuserer blikket på henne, fordi hunden vet at hun er mottakelig for "påvirkning", men ikke dere andre. Så kanskje forklare litt om det med tigging av mat ved bordet, at hun ikke må la seg lure av det "triste" ansiktet til hunden. Kanskje hun kan slå seg til ro med å le litt av den og si til hunden at den kan få rester etterpå (hvis hunden får rester, da). At hun som er så stor jente nå må være med på å oppdra hunden slik at hunden lærer seg hvordan han skal oppføre seg ved matbordet...

Kanskje det også kan hjelpe å involvere henne i middagslagingen - da vil hun ha kjent på konsistens på maten på forhånd, så da reduseres kanskje behovet for å kjenne på når hun skal spise?

Jeg vet ikke, bare slenger ut noen tanker, selv om jeg vil anta at dere sikkert har forsøkt mye av det allerede. Fortsett å ha positiv energi rundt måltidene, det tror jeg vinner på sikt uansett, dere har jo tydelig gjort mye bra :)

Anonymkode: f29b3...d60

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så mye! Som du sier, vi har prøvd det meste av dette. Jeg sier f.eks. at hun må gå på do, men hun må ikke. Ikke før 5 min ut i måltidet, da må hun visst veldig! Hun er også med og lager en del mat. Men hun er generelt veldig taktil av seg, hun plukker og peller på alt mulig! Ofte til det går i stykker, og då blir hun lei seg, for det var jo ikke meningen. 

Hunden får ikke lov å tigge ved bordet og får ikke vår mat, men den legger seg noen ganger slik at hun ser den. Og selv om hunden sover, så er den altså trist, eller hun så en ball som hun hadde leitet etter med hunden før middag. Jeg tror nok mest at hun har behov for å bevege seg, så jeg har som nevnt nå bare latt det være. 

Hun er, som du skriver, veldig påvirket av lavt blodsukker, så hun må ha påfyll av mat regelmessig. Dersom hun blir for sulten føler hun seg mett og kvalm og nekter å spise, og blir kjempegretten. Jeg har alltid med en muslibar el. i vesken når vi skal noe, ellers kan til og med en hyggelig ting bli helt ødelagt fordi hun blir så hangry. 

HI

Anonymkode: c88b5...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive så mye! Som du sier, vi har prøvd det meste av dette. Jeg sier f.eks. at hun må gå på do, men hun må ikke. Ikke før 5 min ut i måltidet, da må hun visst veldig! Hun er også med og lager en del mat. Men hun er generelt veldig taktil av seg, hun plukker og peller på alt mulig! Ofte til det går i stykker, og då blir hun lei seg, for det var jo ikke meningen. 

Hunden får ikke lov å tigge ved bordet og får ikke vår mat, men den legger seg noen ganger slik at hun ser den. Og selv om hunden sover, så er den altså trist, eller hun så en ball som hun hadde leitet etter med hunden før middag. Jeg tror nok mest at hun har behov for å bevege seg, så jeg har som nevnt nå bare latt det være. 

Hun er, som du skriver, veldig påvirket av lavt blodsukker, så hun må ha påfyll av mat regelmessig. Dersom hun blir for sulten føler hun seg mett og kvalm og nekter å spise, og blir kjempegretten. Jeg har alltid med en muslibar el. i vesken når vi skal noe, ellers kan til og med en hyggelig ting bli helt ødelagt fordi hun blir så hangry. 

HI

Anonymkode: c88b5...5f5

Hun høres jo ut som en oppvakt jente, og det virker ikke som om det er noe trass hos henne.

Kanskje dere kan forsøke mer aktivitet før middag? Vet ikke om det er gjennomførbart, men verdt å forsøke, kanskje. At en av dere leker med henne og hunden i hagen før middagen?

Jeg tenker at det også kan være lurt å oppmuntre henne til aktiviteter som gjør at hun får brukt den gode taktile sansen hun har. Finne en hobby eller fritidsaktivitet som krever slike egenskaper, da får hun kanskje utløp for mer av den trangen.

Siden hun er så påvirket av lavt blodsukker, kanskje det er noen endringer dere kan gjøre i kostholdet hennes som gjør at hun holder blodsukkeret mer stabilt? Mer godt fett, litt mindre karbohydrater og nok gode proteiner.

Det viktigste er at hun fortsetter å ha et godt forhold til sunn mat og at hun forbinder måltidene med noe hyggelig.

Anonymkode: f29b3...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...