Gå til innhold

Ny flamme - gal eks. Hjelp.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det ble slutt mellom meg og far til mitt barn for 1,5 år siden. Det har vært en veldig turbulent tid, mye bråk og konflikter. Og jeg har til slutt sett meg nødt til å politianmelde ham, da han har truet meg på livet flere ganger og vært trakasserende og vist tendenser til fysisk vold. 

I sommer begynte jeg å date en ny fyr. Vi har blitt enige om gå sakte fremover. Jeg liker han godt, men kjenner at jeg føler meg veldig usikker ang alt pga situasjonen med min eks. Til tross for politianmeldelse har han ikke gitt seg med å plage meg. Han har nå funnet ut om min nye flamme og gir meg nå trusler på hans vegne. ++ han skal ringe/sende han mld og fortelle han om "mitt sanne jeg". Min nye flamme vet om en del av situasjonen med min eks,og har vært støttende. Men jeg har nok litt vanskelig for å være helt åpen.

Føler meg nå voldsomt usikker ifht hva jeg bør gjøre. Ønsker ikke at min nye flamme skal blandes inn i dette. Bør jeg dumpe ham? Min eks kommer sannsynligvis aldri til å la meg være i fred, og jeg begynner å innse at dette nok er noe jeg må leve med så lenge vi har delt omsorg for et barn. 

Dette ble veldig rotete, og jeg vet egentlig ikke helt hva jeg spørr om her.. Men har så mye tanker i hodet mitt nå. Hvis noen har noen tanker eller innspill, så del gjerne..

Anonymkode: ef6d8...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mer bekymret over at dere har delt omsorg for barnet. Hvorfor har denne mannen samværsrett? 

Du fortsetter å politianmelde. Kjæresten din får få seg hemmelig nr. Og gå for full foreldrerett. 

Anonymkode: 8f7b3...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært helt åpen til din nye slik at han kan støtte deg mot din gale ex. Dropper du den nye får eksen din følelsen av å vinne, og dermed får du aldri fred. 

Hver gang han gjør noe mot deg/dere så si at dette ikke er greit og at det blir anmeldt. Få besøksforbud! 

Anonymkode: 858ba...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumper du han så vinner jo psykoexen. Er jo det han vil. Han kommer aldri til å gi seg, så du må finne en måte å leve på/ sette grenser for hvor mye han kan styre ditt liv. Ønsker han å snakke om barna kan dere gjøre det på familievernkontoret. Trakasserer han deg er det bare å fortsette å anmelde. Gjør avtaler vedrørende kommunikasjon om barna. Ikke pr tlf for eksempel, kun via mail. Da får du alt skriftlig, samt at du kan blokkere han på tlf og i alle sosiale medier. Dokumenter trusler- samle bevis. Være ærlig med nyflammen, og pass på at ungene er trygge.

Anonymkode: 9bb22...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du dumper kjæresten så viser du eksen din at du fremdeles lar ham styre livet ditt. Da vil han ikke bli bedre, han vil presse grensene for å kontrollere deg enda mer. For hvis han forstår at han har så mye makt over deg, da vil han forsøke å få enda mer makt over deg.

Det som er helt avgjørende nå er to ting:

Du MÅ være helt ærlig mot kjæresten hvordan eksen din holder på. Hvis din eks sender meldinger til kjæresten din, da er det nye bevis for den trakasseringen han holder på med - ergo er det egentlig en god ting, fordi det gir deg enda mer bevis. Men da er det også avgjørende at kjæresten din er forberedt på dette og har full innsikt i hvordan eksen har vært og er!

Det andre er at du MÅ melde til politiet hver eneste gang eksen trakasserer og truer deg. HVER ENESTE GANG!

Har du rett på bistandsadvokat - i så fall søk råd hos denne.

Be gjerne også om råd hos krisesenteret, for de er vant med å hjelpe kvinner med slike ekser.

Hvis kjæresten din er en stødig og trygg mann som er oppriktig glad i deg så vil han stå i dette, selv om det er belastende. Men da må du også la ham få vite alt om det som skjer og ikke holde tilbake, og du må la ham støtte deg. En venninne av meg hadde en slik eks, og fikk en trygg og stødig ny kjæreste etter et par-tre år. Han støttet henne hele veien og de kom seg gjennom det, tross tøffe tak i noen år. Deres forhold var sterkt, selv om de hadde belastninger med hennes eks som ingen bør måtte oppleve. Så om din nye kjærest er en god og trygg mann, da må du la ham få bli en del av hele livet ditt. En sak som den med eksen din er altfor alvorlig til at du skal skjule deler av det for en ny partner. Om nye kjæresten ikke takler det, da er det bedre å finne det ut tidligst mulig. Men din kjærest har ikke latt seg skremme til nå, han har støttet deg til nå, da må du også åpne deg for ham. For han kan bli en uvurderlig støtte for deg fremover om han er riktig type.

Uansett - IKKE la eksen styre livet ditt, for da blir han bare verre!

Anonymkode: f7a05...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din nye flamme vil blandes inn i dette er helt opp til han. Kan godt hende han synes du er verdt det.

Vær ærlig med han, også får det være opp til han om han vil bli og støtte deg eller om han tar beina fatt og rømmer fra det. Du trenger ikke ta den avgjørelsen og dumpe han for å verne han.

Det kan godt hende eksmannen din alltid kommer til å være en drittsekk, men det kan også hende han etterhvert får en ny kjæreste og da vil han ikke lenger ha tid til å plage deg. Enn så lenge må du bare sette grenser for deg selv. Fortsett å anmelde om han trakasserer, la all komunikasjon gå på mail så du har ting skriftlig osv.

Anonymkode: 31a74...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...