Gå til innhold

Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Finnes det noen måte å finne ut om man er i begynnende overgangsalder? I desember ifjor så svettet jeg nesten hver natt. Jeg er vant med svettenetter like før mensen, eller under mensen eller etter, sånn har det vært alltid. Så det er jeg vant med. Men i desember var det annerledes. I januar var jeg hos lege og tok blodprøver og alt var normalt. Så legen sa at det kan være psykisk. 😳

Mensen er normal, har ikke merket at noe er annerledes der. På våren var jeg hos gynekolog og alt var normalt, han sa at jeg fortsatt har mange egg og kan bli gravid. Neste måned fyller jeg 38 år. Jeg vet at genetikk spiller også en rolle, min mor kom i overgangsalder i 50 årene. 

I det siste har jeg merket at håret er blitt litt tynnere og mister litt hår mer enn normalt, men vet ikke.

Kan legen finne ut av det? Er det mulig?

Håper jeg kan få noen ordentlige svar og ingen spydige komentarer.

Anonymkode: 41253...1b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, legen kan ta hormonprøver.

Anonymkode: 96181...2c9

Skrevet

Du kan ta en blodprøve så får du svar

Anonymkode: f847d...a1e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, legen kan ta hormonprøver.

Jeg tok det i januar i år, og da var alt normalt. Kan jeg ta det på nytt nå eller er det unødvendig? Takk for svar💕

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tok det i januar i år, og da var alt normalt. Kan jeg ta det på nytt nå eller er det unødvendig? Takk for svar💕

Det vet jeg ikke desverre. Jeg tok sånne prøver nå, men jeg har ikke hatt mensen på et halvt år. Har du fått sjekket stoffskiftet? Høyt stoffskifte kan gi nattsvette

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke desverre. Jeg tok sånne prøver nå, men jeg har ikke hatt mensen på et halvt år. Har du fått sjekket stoffskiftet? Høyt stoffskifte kan gi nattsvette

Tror vi sjekket også stoffskifte da, tror vi sjekket absolutt alt🙈 Alt var normalt, derav  legens komentar at det kunne være psykisk.

Skrevet

Man kan ha hormonendringer selv om det ikke er overgangen. 

Sjelden man går gjennom livet uten å av og til oppleve noen endringer i kropp og syklus. 

Når du er så ung og alt var fint og du hadde mange egg igjen tidligere i år tviler jeg på at det er overgangsalder 

Anonymkode: 1f6a4...8f4

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha hormonendringer selv om det ikke er overgangen. 

Sjelden man går gjennom livet uten å av og til oppleve noen endringer i kropp og syklus. 

Når du er så ung og alt var fint og du hadde mange egg igjen tidligere i år tviler jeg på at det er overgangsalder 

Anonymkode: 1f6a4...8f4

Det er jeg klar over. Og tusen takk for et svar.💕

Skrevet

Provoserende at legen konkluderte med at det er psykisk. At du svetter om natten mens du sover har mest sannsynlig en somatisk årsak, og hadde du vært mann tror jeg ikke han hadde latt det være med at det sikkert var psykiske årsaker.

Min mann svette mye om natten og det var pga kreft. Nå er det nok ikke det hos deg, siden dette var et halvt år siden og du er helt fin nå, så lenge etterpå.

Anonymkode: ca642...1bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...