Gå til innhold

Ritalin, virkning ift inntak av mat


crj

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 33år. 168 gøy, 58kg.  Går på ritalin 30mg kapsel morgen og 20mg kapsel ettermiddag. Har gått på adhd medisin fra jeg var liten. Har byttet litt på conserta og ritalin opp igjennom. Men stått fast på ritalin ca de siste ti årene, kun kapsel de siste to årene(før bare tabletter).  Har hatt flere "pauser" av forskjellige grunner, som graviditet f.eks. Men fungerer Absolut best med medisiner. Ikke bivirkninger ca. Litt hjertebank noen ganger. Har perfekt blodtrykk og puls. 

Men spørsmålet mitt:

Er det noen fler som merker ganske tydelig forskjell på virkningen ettersom hvor mye mat man spiser/får i seg?

Spiser jeg mye/har mye mat i magen - så er virkningen lavere, noen ganger nesten ikke merkbar. Mens når jeg spiser mindre -  er virkningen høyere.. er jeg alene om dette? Legen og psykiateren min er ikke enige i dette, og sier at det ikke skal være noen forskjell.. men jeg merker det.

Fikk tillatelse en gang(når jeg gikk på tabletter) og styre dette selv.. sånn at når jeg spiste mye frokost. måtte jeg ta tre tabletter f.eks. når jeg spiste mindre, holdt det med en eller to til frokost. Og det samme på ettermiddagen.. så kunne fint justere dette selv. Men når jeg har begynt på kapsel, så kan jeg ikke styre dette selv. Skal innrømme at jeg har prøvd med forskjellige styrker på kapsel hjemme. Og jeg har fremdeles rett.. kan fint justere dette selv.

Er VELDIG sensitiv på medisiner, skal aller helst ha mindre doser av det aller meste. En halv Paracet holder, hvor andre må ta to. Når jeg har operert og jeg har fått morfin tablett f.eks så har jeg et par ganger glemt og si i fra at jeg ikke må ha så høy dose, blir kjempe dårlig og svimmel i lang tid etterpå. Så trenger bare halve doser på det aller meste. Hvertfall! Hehe. Men nå har heldigvis legen fått skrevet ganske tydelig i journalen min at jeg er veldig sensitiv for medisiner da jeg må ha mye mindre doser enn anbefalt.

 Men skjønner som legen sier at jeg må gå på fast dose hele tiden for at virkningen skal være det samme og jevnt.. så de tror egentlig ikke på meg når jeg prøver og fortelle dem det.. noen fler som har det slik? Hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...