Gå til innhold

Norske bunader vs husfliden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe bunad til datteren vår sin konfirmasjon i mai.

Romsdalsbunad.

Men husfliden er mye mye dyrere enn Norske bunader. 

Norske bunader har butikk i Molde også. 

Det er jo samme bunad, bare at den er brodert i Kina. 

Men om det er de 3 damene på husfliden eller damer som sårt trenger inntekt i Kina...... 

Er det noen med erfaring med Norske bunader?? 

Anonymkode: 01844...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husfliden sine bunader blir også brodert i utlandet, ikke i Kina, men i div østblokkland. Bare en brøkdel av bunadene deres blir brodert i Norge. 

Jeg ville bestilt i lokalmiljøet, det er garantert noen som broderer hjemme og selger. Forhør deg i nærmiljøet. 

Anonymkode: 7cd42...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte en bunad på norske bunader til meg selv i år. Dårlig service, og bunaden kunne vært gjort bedre. 

Anonymkode: dfa90...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begriper ikke hvorfor folk ønsker en bunad, som skal være et håndlaget plagg, for så å kjøpe det hos et sted som Norske Bunader. 

En bunad tar lang tid å lage, og det er dyrt. Ikke alle har råd til det, men hvorfor da ta til takke med en dårlig utført kopi i stedet for å kjøpe en ordentlig laget festdrakt som gjerne er vel så fin?

Forhør deg med de lokale bunadsdamene eller -herrene og se hva som kan gjøres av skikkelige saker for den summen du faktisk har råd til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig service og halvveis håndverk på min nieser bunad fra norske bunader, tok veldig lang tid og var feil i håndverket. Endte med å selge den på Finn og bestille en ordentlig en.

Anonymkode: 2eafa...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kjøpe en bunad som faktisk ikke er en bunad, så kan du fint bestille fra Norske bunader. Men da har du altså ikke en bunad.

Anonymkode: 2f3ec...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte bunad igjennom Norske Bunader.Nesten like dyrt men MYE dårligere kvalitet.Den var heller ikke korrekt sydd, manglet masse detaljer. 

Bunadsrosen i Drøbak har jeg mye bedre erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera til venninna mi har derifra. Utrolig dårlig kvalitet og det var ikke så billig heller. Lyser Kina-bunad lang vei. De ble helt fortvilte og kommer til å bestille et annet sted senere.

Anonymkode: bda3e...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husfliden sine bunader blir også brodert i utlandet, ikke i Kina, men i div østblokkland. Bare en brøkdel av bunadene deres blir brodert i Norge

Jeg ville bestilt i lokalmiljøet, det er garantert noen som broderer hjemme og selger. Forhør deg i nærmiljøet. 

Anonymkode: 7cd42...7ed

Det er ikke sant. Husfliden syr bunadene sine selv. Jeg er godt kjent med husfliden, og de var et eget »syverksted» i tilknytning til selve butikken. Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet der, og jeg har reparert mine bunader der. 

Anonymkode: f166e...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg har husfliden bunad, brodert og sydd av en gammel dame nede i Vestfold som har gjort det i 20 år og står i en skikkelig tradisjon. Det betaler jeg gjerne for.

Anonymkode: 2eafa...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant. Husfliden syr bunadene sine selv. Jeg er godt kjent med husfliden, og de var et eget »syverksted» i tilknytning til selve butikken. Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet der, og jeg har reparert mine bunader der. 

Anonymkode: f166e...43c

Husfliden er delt i to, Norsk flid husfliden og Heimen husfliden. Jeg har romeriksbunaden og den er det bare Heimen husfliden som har, og selv om det er erkenorske butikker som har eksistert i over hundre år så har de syesker i Litauen, og faktisk i Kina.

https://www.heimenhusfliden.no/modeller-av-bunader/

Anonymkode: 7cd42...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husfliden er delt i to, Norsk flid husfliden og Heimen husfliden. Jeg har romeriksbunaden og den er det bare Heimen husfliden som har, og selv om det er erkenorske butikker som har eksistert i over hundre år så har de syesker i Litauen, og faktisk i Kina.

https://www.heimenhusfliden.no/modeller-av-bunader/

Anonymkode: 7cd42...7ed

Heimen husflid er noe annet enn Norsk Flid (som før het Husfliden) altså. Det er ikke "delt i to", det er to ulike kjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Superdolly skrev:

Heimen husflid er noe annet enn Norsk Flid (som før het Husfliden) altså. Det er ikke "delt i to", det er to ulike kjeder.

Men Norsk flid har langt fra alle bunader, de har bare noen få. Det er ganske mange som ikke kan bestille bunad fra dem....

Anonymkode: 7cd42...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men Norsk flid har langt fra alle bunader, de har bare noen få. Det er ganske mange som ikke kan bestille bunad fra dem....

Anonymkode: 7cd42...7ed

Men de aller fleste bunader kan bestilles fra skikkelige lokale bedrifter og ikke fra billigimport. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant. Husfliden syr bunadene sine selv. Jeg er godt kjent med husfliden, og de var et eget »syverksted» i tilknytning til selve butikken. Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet der, og jeg har reparert mine bunader der. 

Anonymkode: f166e...43c

Ikke alltid nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men Norsk flid har langt fra alle bunader, de har bare noen få. Det er ganske mange som ikke kan bestille bunad fra dem....

Anonymkode: 7cd42...7ed

Men det er fortsatt ikke det samme som Heimen husflid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er at kinabunadene er av elendig kvalitet (jeg fikk det demonstrert på et bunadskurs en gang, der kursholderen sammenlignet en bunad sydd i utlandet - husker ikke hvor - med en norskprodusert, forskjellen var stor).

Det som er verre er at du ved å kjøpe kinabunad bidrar til å ødelegge den stolte, norske bunadtradisjonen. En stor del av vår kulturarv. Når folk kjøper billig fra lugubre produsenter med null sans for kvalitet og kulturarv, så mister de ekte bunadstilvirkerne virkegrunnlaget sitt. I verste fall kommer vi dit at tradisjonen dør ut fordi ingen lenger kan produsere bunader slik de skal produseres.

Det er noe tragisk selvmotsigende ved å gå rundt med en «bunad» som bidrar til å ta livet av bunadstrafisjonen.

Anonymkode: 2f3ec...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men Norsk flid har langt fra alle bunader, de har bare noen få. Det er ganske mange som ikke kan bestille bunad fra dem....

Anonymkode: 7cd42...7ed

Men da går du hit, https://www.heimenhusfliden.no/om-bunad/  evt sjekker med det lokale husflidslaget der du bor eller der du vil ha bunad fra. Det er ikke så vanskelig. Heimen Husfliden er noe mye mer og større enn Norsk Flid.

Anonymkode: 2eafa...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Men de aller fleste bunader kan bestilles fra skikkelige lokale bedrifter og ikke fra billigimport. Enkelt og greit. 

Ja, jeg gjorde det, bestilte fra en dame som broderer hjemme og selger privat. Men det er feil å si at det bare er å bestille på husfliden, for norsk flid har ikke rettigheter til alle bunader og da må du til heimen husflid og de er ikke nødvendigvis produsert i Norge.

Man må ha tunga rett i munnen før man bestiller bunad, for noen tror de bestiller en norskprodusert en, også er det ikke det selv om de ikke er fra Norske bunader.

Anonymkode: 7cd42...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant. Husfliden syr bunadene sine selv. Jeg er godt kjent med husfliden, og de var et eget »syverksted» i tilknytning til selve butikken. Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet der, og jeg har reparert mine bunader der. 

Anonymkode: f166e...43c

Norsk Flid syr bunadane sjølve, men ein god del broderi vert gjort i utlandet.  Dette er dei åpne om sjølve og.  Det er rett og slett for få som vil brodere for salg, i høve til kor mange som vil kjøpe bunad.  Det er ein jobb med svært dårleg timesbetaling.  Vi held på å gløyme de gamle handarbeidstradisjonane.  I min familie har vi gjort ein god del av broderingsarbeidet sjølve på bunadane våre, og det gjer det jo enno kjekkare, og ein god del billegare. Eg har brodert fem skjortesaumar,  svigerinna mi har sydd brystdukar, og jentene har sjølve gjort noko av broderiarbeidet på bunaden sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke ta sjansen på å bestille noe som er dårlig. Vil være 100 prosent sikker på å få noe bra. 

 

Da blir det husfliden og IKKE NORSKE BUNADER 

Anonymkode: 01844...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid mulig å finne lokale produsenter. Enten den lokale husfliden, eller sånne som bunadstua.com, som spesialiserer seg på et begrenset antall bunader m lokal forankring.

Anonymkode: 2eafa...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...