Gå til innhold

Noen elektrikere her, eller noen med peiling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde elektriker hos oss i går. Jobben var å sette opp flere stikkontakter, da vi har kjøpt nye panelovner der det tidligere ikke har vært noen. Ovnene er på 2 x 750 watt, og rommet har en 10 A sikring. Elektrikeren mente vi måtte legge opp ny kurs til dette, og hn brukte 3,5 timer på å trekke ny ledning utenpå listene, rundt døråpninger og generelt overalt. Det ble dritstygt. 

Så. I dag oppdaget vi at elektrikeren ikke har skiftet sikringen - den er fremdeles på 10 A. Burde ikke denne vært høyere? Hva var vitsen med de 15 meterne med kabel hvis sikringen er lik? Kan hn ha glemt å bytte sikringen? Vi belastet anlegget med alt vi hadde, og sikringen holdt. Har hn da økt amperen?

Hjelp. 

Anonymkode: 059a3...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes rart ut? Burde han ikke begynt med sikringene? Elektrikere tjener mye på enkel jobb, det vet jeg i hvert fall. Så han fikk en masse penger på å lure dere, tenker jeg.

Anonymkode: 82526...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10A sikring tåler 2300W. Så dere trenger nok ikke ny sikring.  Hva står det på sikringen da? Kan han for eksempel ha byttet den gamle sikringen med en jordfeilautomat? Eller er det den nøyaktig samme sikringen som står i?

Anonymkode: c8cd8...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 10A sikring tåler 2300W. Så dere trenger nok ikke ny sikring.  Hva står det på sikringen da? Kan han for eksempel ha byttet den gamle sikringen med en jordfeilautomat? Eller er det den nøyaktig samme sikringen som står i?

Anonymkode: c8cd8...507

Det er nøyaktig den samme sikringen, 10 A, som det også står på sikringen. Alt er likt i sikringsskapet, hn har ikke endret noe.

Vi kjørte igang alle lys, begge ovnene på 750W, en iPad-lader, en vannkoker på 1500W og støvsugeren i dag. Det holdt (på angivelig en 10A sikring.) 

Noe skurrer her. 

HI

Anonymkode: 059a3...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente at ovnene trengte en egen kurs, altså en egen sikring, ikke at han skulle endre sikringen til 16 a. Så sikringen vil fortsatt være 10 men at den ikke er på samme kurs som det andre der. Evt fordelt ovnene på lete kurser for å lette belastningen. 

Anonymkode: bb6a7...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han mente at ovnene trengte en egen kurs, altså en egen sikring, ikke at han skulle endre sikringen til 16 a. Så sikringen vil fortsatt være 10 men at den ikke er på samme kurs som det andre der. Evt fordelt ovnene på lete kurser for å lette belastningen. 

Anonymkode: bb6a7...592

Hmm. Ok. Betyr det at kabelen hn strakk (som går til panelovnene) deler seg til flere sikringer inni sikringsskapet? 🤷‍♀️ Forvirret.

HI

Anonymkode: 059a3...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom han har lagt opp en ny kurs, må kan kable helt fra stikkontakten ovnene er tilkoblet og frem til en ny sikring i sikringsskapet. Den nye kursen skal oppføres i kursoversikten som ligger/henger i sikringsskapet. Sjekk denne. En eventuell ny kurs SKAL føres på der.

Anonymkode: c8cd8...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrikere bryr seg ikke så mye om skal, er min erfaring. De gjør bare som de vil, så lenge de tjener penger på det.

Anonymkode: 82526...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med utførelsen så klag. Jeg fikk kjøkkenet gjort opp igjen etter dårlig arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg ringte dem og spurte om alt dette, og de kommer tilbake til uka. (Han på telefonen var like forvirret som meg.)

HI

Anonymkode: 059a3...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så de kan fakturere enda flere timer ja. Det var jo en flott butikk.

Anonymkode: 82526...ac9

Hehe, de kan jo bare prøve seg. 😈

HI

Anonymkode: 059a3...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...