Gå til innhold

Noen som har katt her? Spørsmål om katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte skal de egentlig få mat? Er det greit å ha kattematen i et kattehus med katteluke? Ønsker å ha katten inne så lite som mulig. Hvordan er en voksen hannkatt dagene etter kastrering og vaksinering?

Anonymkode: 6eda1...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ha katt? 

Anonymkode: bde70...968

Skrevet

Hva skal du med katt da?

Anonymkode: d22aa...4cc

Skrevet

Du bør ikke ha katt.

Anonymkode: 87338...dd7

Skrevet

Eh,  hvorfor skal du ha katt? La den få slippe å være hos deg, vær så snill

Anonymkode: 9e72b...459

Skrevet

Når utgangspunktet ditt er at du ønsker å ha katten inne så lite som  mulig så skal du IKKE ha katt!

Skal du ha deg et dyr, da skal det være på dyrets premisser, ikke egne nykkers!

Anonymkode: 2655a...3ec

Skrevet

Men hva med det første halvåret da, kattungen kan ikke være ute alene før den er kastrert, så da må den være inne. Kattene trenger også kos og stell, selskap, den må børstes, det må fjernes flått, du må se at den har det bra og er frisk, hver dag. Den må ha et godt og varmt sted å sove, og kan ikke være alene i et "kattehus" hver dag.

Anonymkode: 54da7...676

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil du ha katt? 

Anonymkode: bde70...968

Du bør ikke ha katt.

Anonymkode: 87338...dd7

Eh,  hvorfor skal du ha katt? La den få slippe å være hos deg, vær så snill

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når utgangspunktet ditt er at du ønsker å ha katten inne så lite som  mulig så skal du IKKE ha katt!

Skal du ha deg et dyr, da skal det være på dyrets premisser, ikke egne nykkers!

Anonymkode: 2655a...3ec

Folkens da... 

Utekatt er praktisk mtp mus og rotter. Hyggelig selskap for dyra i stallen/fjøset, om man har det, og selskap for mennesket også når man er ute. 

Mange katteraser trives best ute, og lever godt med det. Katter er ikke laget for å bare være til kos for oss. - DET er å gå imot dyrets premisser r. Å la dyret få leve fritt derimot, det er å følge dyrets premisser. 

Det er mer dyreplaging å holde en katt inne året rundt. Det strider jo mot alle instinkter hos de fleste raser. Noen er laget for å være innekatt, men de er ikke mange. 

Her handler det jo om å ha litt kunskap... Forskjellige raser har forskjellige behov. Om den er laget for å være mest ute, har kattehus med varme, vann og mat, da lider ikke dyret. Dere får det jo til å høres ut som om hun skal torturere katten... 

Anonymkode: 06bc2...57e

Skrevet

Hva er poenget med å ha katt når den bare skal være ute? Stakars dyr.

Anonymkode: a149b...72f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er poenget med å ha katt når den bare skal være ute? Stakars dyr.

Kjekt for å holde skadedyr og andre katter unna, feks... 🤷‍♀️

Hun skal ha kattehus da. 

De fleste katter trives godt ute. 

"stakkars dyr..."? 🤔 Verre med de som blir tvunget til å bare være innekatt i byer feks. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folkens da... 

Utekatt er praktisk mtp mus og rotter. Hyggelig selskap for dyra i stallen/fjøset, om man har det, og selskap for mennesket også når man er ute. 

Mange katteraser trives best ute, og lever godt med det. Katter er ikke laget for å bare være til kos for oss. - DET er å gå imot dyrets premisser r. Å la dyret få leve fritt derimot, det er å følge dyrets premisser. 

Det er mer dyreplaging å holde en katt inne året rundt. Det strider jo mot alle instinkter hos de fleste raser. Noen er laget for å være innekatt, men de er ikke mange. 

Her handler det jo om å ha litt kunskap... Forskjellige raser har forskjellige behov. Om den er laget for å være mest ute, har kattehus med varme, vann og mat, da lider ikke dyret. Dere får det jo til å høres ut som om hun skal torturere katten... 

De fleste raser er sosiale og trenger kontakt med andre. 

I dyrebeskyttelsen er det katter som ikke er helt tamme som blir brukt som fjøskatter. Det anbefales ikke å ta en i utgangspunktet sosial katt og bosette den ute. De færreste katter trives ute i kulda over tid. 

Det er jo bra med tilgang på mat og husly, men skaff deg en sky katt i stedet for å ødelegge en sosial en. 

Tørrfôr kan stå fremme hele tiden om katten ikke er overvektig. Vann er veldig viktig. 

Anonymkode: e1c1c...4fb

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folkens da... 

Sånn kan man og unnskylde det. Det er langt fra det å holde en katt inne året rundt, til helst å ikke ville ha katten inne i det hele tatt. Hvilken katter mener du er laget for å være mest ute?

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjekt for å holde skadedyr og andre katter unna, feks... 🤷‍♀️

Hun skal ha kattehus da. 

De fleste katter trives godt ute. 

"stakkars dyr..."? 🤔 Verre med de som blir tvunget til å bare være innekatt i byer feks. 

Det klarer en katt fint uten å måtte bo ute

Skrevet

Herregud, nå må dere faen meg ta dere sammen!! MÅ man alltid forklare og beskrive her inne? Hva feiler det dere?! Jeg spør om noe jeg lurer på, hvorfor jeg lurer er da for pokker ikke deres problem!

I dette tilfellet skal jeg passe på en katt og kastrere/vaksinere den for eier. Det er en utekatt som trives godt ute. Det er en KATT!

Altså, for noen folk!!

TS

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, nå må dere faen meg ta dere sammen!! MÅ man alltid forklare og beskrive her inne? Hva feiler det dere?! Jeg spør om noe jeg lurer på, hvorfor jeg lurer er da for pokker ikke deres problem!

I dette tilfellet skal jeg passe på en katt og kastrere/vaksinere den for eier. Det er en utekatt som trives godt ute. Det er en KATT!

Altså, for noen folk!!

TS

Hadde jeg vist hvor du bodde hadde jeg meldt deg etterhvert. Å la dyr gå ute når vinteren kommer er dyreplageri.Ingen katter skal ,eller liker å være ute i minus grader. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, for noen folk!!

TS

Ja, det er KATT, et levende vesen som man har ansvar for.  En katt skal ikke være ute hele tiden. Er du klar over at en katt kan få frostskader?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg vist hvor du bodde hadde jeg meldt deg etterhvert. Å la dyr gå ute når vinteren kommer er dyreplageri.Ingen katter skal ,eller liker å være ute i minus grader. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er KATT, et levende vesen som man har ansvar for.  En katt skal ikke være ute hele tiden. Er du klar over at en katt kan få frostskader?

Altså, er dere syke i hodet eller hva faen feiler dere? Hvor i landet er det vinter i august?! Hadde jeg visst hvor du, 72f, bodde så hadde jeg sendt AAT til deg.

Skrevet

AAT hva betyr det?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

AAT hva betyr det?

Google is your friend..

Skrevet

TS, vil anbefale deg å roe deg ned..når du skriver at du vil ha katten minst mulig inne, hva forventer du egentlig? Holder fortsatt på at du ikke burde ha katt

Skrevet

De skal ha tørrfôr stående fremme så de kan forsyne seg når de vil. Dagene etter kastrering har mine vært i fin form, men har måttet ha på krage og være innendørs for å ikke rive opp sting. Hvor vil du ikke ha katten din inne? Det er jo det som er kosen med å ha den at du har den inne så du kan være sammen med den?

Anonymkode: 78002...904

Skrevet

TS, vil anbefale deg å roe deg ned..når du skriver at du vil ha katten minst mulig inne, hva forventer du egentlig? Holder fortsatt på at du ikke burde ha katt

De skal ha tørrfôr stående fremme så de kan forsyne seg når de vil. Dagene etter kastrering har mine vært i fin form, men har måttet ha på krage og være innendørs for å ikke rive opp sting. Hvor vil du ikke ha katten din inne? Det er jo det som er kosen med å ha den at du har den inne så du kan være sammen med den?

Anonymkode: 78002...904

Jeg har ikke katt og skal ikke ha katt. Jeg skal passe en katt i 2 uker og ila de 2 ukene skal den kastreres.

Skrevet

Altså, for noen folk!!

TS

At du ønsker katten minst mulig inne er irrelevant i formasjon for å få svar på spørsmålet. Kan ikke skjønne noe annet at du kommer med den tilleggsinformasjonen nettopp for å provosere. Selvsagt henger folk seg opp i annen informasjon enn kun selve spørsmålet. Hvis du ikke vil ga andres mening om set du gjør, så må fu nesten luke vekk det du ikke ønsker kommentarer på. 

Litt overdrevet sammenligning, men:

«Jeg slo til sønnen min i dag. Han fikk et blått øye og har nå en hevelse. Hvor lenge bør jeg kjøle det ned?»

»Men hva faen da folkens? Svar på det jeg lurer på. Ikke heng dere opp i andre detaljer»

Tror du ikke mye diskusjon hadde vært unngått ved å skrive: 

»Hvor lenge bør man kjøle ned, for å motvirke hevelse under øyet?»

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folkens da... 

Helt enig! 

Anonymkode: 0db00...eeb

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du ønsker katten minst mulig inne er irrelevant i formasjon for å få svar på spørsmålet. Kan ikke skjønne noe annet at du kommer med den tilleggsinformasjonen nettopp for å provosere. Selvsagt henger folk seg opp i annen informasjon enn kun selve spørsmålet. Hvis du ikke vil ga andres mening om set du gjør, så må fu nesten luke vekk det du ikke ønsker kommentarer på. 

Litt overdrevet sammenligning, men:

«Jeg slo til sønnen min i dag. Han fikk et blått øye og har nå en hevelse. Hvor lenge bør jeg kjøle det ned?»

»Men hva faen da folkens? Svar på det jeg lurer på. Ikke heng dere opp i andre detaljer»

Tror du ikke mye diskusjon hadde vært unngått ved å skrive: 

»Hvor lenge bør man kjøle ned, for å motvirke hevelse under øyet?»

Skikkelig bra sammenligning👍🏻 Høres det ut som jeg har så stor erfaring med katt, eller? Jeg regner jo med at voksne folk forstår litt mer enn som så? Her er det om å gjøre å ut med klørne først. Jeg gidder ikke å skrive side opp og side ned. Jeg er direkte og spør om det jeg lurer på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...