Gå til innhold

Bruk av midler, overformynderiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har noen her erfaring med uttak av barns midler som overformynderiet disponerer? Mitt barn har fått en større erstatningssum og jeg tenkte jeg skulle for første gang prøve å ta ut litt av dette. På skjemaet må man skrive hva pengene ønskes brukt til samt en begrunnelse. Jeg tenkte jeg skulle ta ut litt til skolestart (klær ol) og høst- vinterdresser og muligens barnets andel av sydenturen vi hadde i sommer. Kan fylkesmamnen avslå dette? 

Har noen erfaring med dette?

Anonymkode: 472a3...c74

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei, har noen her erfaring med uttak av barns midler som overformynderiet disponerer? Mitt barn har fått en større erstatningssum og jeg tenkte jeg skulle for første gang prøve å ta ut litt av dette. På skjemaet må man skrive hva pengene ønskes brukt til samt en begrunnelse. Jeg tenkte jeg skulle ta ut litt til skolestart (klær ol) og høst- vinterdresser og muligens barnets andel av sydenturen vi hadde i sommer. Kan fylkesmamnen avslå dette? 

Har noen erfaring med dette?

Troller du eller ? 

Det er du som har ansvaret for ferier og klær altså. 

Anonymkode: d6391...834

Skrevet

Jeg har aldri tatt ut til sånne ting, det mener jeg at jeg som forelder uansett måtte ha dekket. Men jeg har tatt ut til ting barnet trenger som er dyrere enn vanlig, type ribbevegg og treningsutstyr, en litt spesiell sykkel osv og det har ikke vært noe problem. 

Det jeg har skjønt er at det er veldig enkelt og greit å ta ut rentene, altså det formuen vokser, men de er strengere om du vil ta av selve formuen så den blir mindre. Men vet ei tok ut penger til å kjøpe hest, fordi terapiridning var noe som hjalp det barnet veldig og hele familien engasjerte seg i hestehold etterhvert, det gikk også fint selv om det spiste av formuen som de er satt til å forvalte.

Det er jo sånn at slike forsikringer skal hjelpe barnet senere i livet, det er et plaster på såret fordi valgmulighetene er mindre pga sykdom/skade. Det er ikke meningen pengene skal brukes til vanlige klær som alle barn måtte hatt, uansett om de var friske eller syke.

Anonymkode: 9ebd8...9c0

Skrevet

Dette er jo vanlige levekostnader. Det må være ting som kommer barnet til gode. Når jeg leser dette tenker jeg det er fint at det er noen som passer på, for jeg tenker du er av de som går rundt og gnurer fordi ungen din har penger du ikke får kloa i. 

Anonymkode: 60691...247

Skrevet

Dette håper jeg nesten blir avslått. Hvorfor skal barnet selv betale vinterklær? Er det ekstremt dyre klær pga skader som har gjort at det er ekstremt dyrt? Ble ferien mye dyrere pga store tilleggskostnader pga årsaken til at barnet fikk erstatningssummen. 

Anonymkode: ee6b2...0cb

Skrevet

Huff, ser nå at jeg høres fryktelig grådig ut. Det var absolutt ikke hensikten! Jeg er helt fersk på dette og ser nå at jeg bør skrinlegge denne planen. Hva med konfirmasjon? Når den tid kommer?

Takker for ærlige svar.

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Huff, ser nå at jeg høres fryktelig grådig ut. Det var absolutt ikke hensikten! Jeg er helt fersk på dette og ser nå at jeg bør skrinlegge denne planen. Hva med konfirmasjon? Når den tid kommer?

Takker for ærlige svar.

HI

Hvordan hadde du gjort det uten erstatningspengene? Disse bør jo sto til den dagen barnet skal stå på egne føtter. Det blir jo som at konfirmanten betaler sin egen feiring. Har dere flere barn? Hvordan forsvare at et barn må betale kalaset selv, mens de andre får det? 

Har dere måttet gjøre store endringer på hus/ leilighet, tilpasning etc kunne nok noe vært brukt til det. Utover det synes jeg pengene bør stå inntil barnet har behov for det når det skal skaffe seg bolig. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan hadde du gjort det uten erstatningspengene? Disse bør jo sto til den dagen barnet skal stå på egne føtter. Det blir jo som at konfirmanten betaler sin egen feiring. Har dere flere barn? Hvordan forsvare at et barn må betale kalaset selv, mens de andre får det? 

Har dere måttet gjøre store endringer på hus/ leilighet, tilpasning etc kunne nok noe vært brukt til det. Utover det synes jeg pengene bør stå inntil barnet har behov for det når det skal skaffe seg bolig. 

Jeg er alene med dette ene barnet. Erstatningen gjelder pga feilbehandling på sykehus slik at pappan og min mann døde.

Skrevet

Kjære HI. 

Forhør deg med overformynderiet du, ikke bry deg om hva enkelte her inne mener som ikke kjenner hele situasjonen.

Anonymkode: ca7a7...297

Skrevet

Det kan hende det går siden grunnen er at barnet mistet en forsørger, men da får dere vell barnepensjon som skal gå til slikt?

Hør med dem.om du er veldig fattig skal det være enklere enn om du har godt med penger.

Anonymkode: 804b9...a38

Skrevet

Disse pengene er barnets og ikke noe som skal brukes på vanlige kostnader eller et selskap du har visst i alle år at kommer. Det må du spare til. 

Jeg fikk 100.000 i erstatning som 15-åring. Mamma søkte om å ta ut 30 av dem fordi jeg skulle ta førerkort og det ble jo godkjent. Resten fikk jeg automatisk da jeg ble 18.

Anonymkode: 8fbb5...e3b

Skrevet

Du kan typisk søke om å ta ut til større ting som kommer barnet tilgode. Feks den dagen barnet ønsker å kjøpe moped, dra på språkreise, ta førerkort, ekstra dyrt idrettsutstyr osv. Ikke til ordinære levekostnader. 

Har barnet mistet sin far får dere kanskje barnepensjon?

Anonymkode: 2cc53...033

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for ærlige svar.

HI

Du får begynne å spare til konfen nå. 

Jeg skjønner  at de pengene kommer godt med. ❤ men la disse pengene stå. 

Anonymkode: d6391...834

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...