Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Fikk beskjed av barnehagen om å tape 3 tapebiter i endetarmen. Gjorde så. Ringte legen og lurte på hvor jeg skulle levere disse bitene, til analyse, og de hadde ikke HØRT om det engang... De utførte ikke sånne analyser! https://hverdagsplager.no/barnemark-dette-gjor-du/ Nei, det vi fikk beskjed om av sekretæren var å ta en farget klut, og prøve å finne mark etter leggetid. Men altså... HVEM tar imot sånne tape-tester? OG hvor ofte må man sjekke for å utelukke mark? Ungen klaget over kløe i rumpa. Så jeg har mine mistanker. Gikk barnemark i barnehagen før sommeren.. Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fikk beskjed av barnehagen om å tape 3 tapebiter i endetarmen. Gjorde så. Ringte legen og lurte på hvor jeg skulle levere disse bitene, til analyse, og de hadde ikke HØRT om det engang... De utførte ikke sånne analyser! https://hverdagsplager.no/barnemark-dette-gjor-du/ Nei, det vi fikk beskjed om av sekretæren var å ta en farget klut, og prøve å finne mark etter leggetid. Men altså... HVEM tar imot sånne tape-tester? OG hvor ofte må man sjekke for å utelukke mark? Ungen klaget over kløe i rumpa. Så jeg har mine mistanker. Gikk barnemark i barnehagen før sommeren.. Anonymkode: 483ef...7e1 Mente hvor ofte må vi sjekke med klut etter sengetid??? Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Du ser jo selv på tapen om det er mark der. trenger ikke en lege for det. Sjekk noen timer etter barnet har sovnet og lys med lommelykt, Mest sannsynlig ser du marken. Anonymkode: 46ee9...59d
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #4 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du ser jo selv på tapen om det er mark der. trenger ikke en lege for det. Sjekk noen timer etter barnet har sovnet og lys med lommelykt, Mest sannsynlig ser du marken. Anonymkode: 46ee9...59d Det er ikke marken man ser etter på tapen, men markeeggene. De må man se på i mikroskop. Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fikk beskjed av barnehagen om å tape 3 tapebiter i endetarmen. Gjorde så. Ringte legen og lurte på hvor jeg skulle levere disse bitene, til analyse, og de hadde ikke HØRT om det engang... De utførte ikke sånne analyser! https://hverdagsplager.no/barnemark-dette-gjor-du/ Nei, det vi fikk beskjed om av sekretæren var å ta en farget klut, og prøve å finne mark etter leggetid. Men altså... HVEM tar imot sånne tape-tester? OG hvor ofte må man sjekke for å utelukke mark? Ungen klaget over kløe i rumpa. Så jeg har mine mistanker. Gikk barnemark i barnehagen før sommeren.. Anonymkode: 483ef...7e1 Ehh, tuller du?? Tapen er jo til for at marken skal sitte fast når den kryper ut og slik oppdager du om barnet har mark. Analyse😅🤣🤣 Det var dagens👍🏻 Anonymkode: 195c8...d16
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke marken man ser etter på tapen, men markeeggene. De må man se på i mikroskop. Anonymkode: 483ef...7e1 Nei, du setter tapen der fordi marken kryper ut om natta og fester seg i tapen Anonymkode: 46ee9...59d
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ehh, tuller du?? Tapen er jo til for at marken skal sitte fast når den kryper ut og slik oppdager du om barnet har mark. Analyse😅🤣🤣 Det var dagens👍🏻 Anonymkode: 195c8...d16 – Noen ganger oppdager foreldrene ormen fordi de ser tynne, hvite mark på rundt en cm rundt anus på ungen. Ellers diagnostiseres det med såkalt tape-prøve: Klar tape presses ned med limsiden ned rundt anus på barnet om morgenen. Eggene vil da sitte fast i limet, selv om du ikke ser dem. Tapen settes fast på et såkalt objektglass til mikroskop, og sendes til undersøkelse, sier parasittolog Lier. Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, du setter tapen der fordi marken kryper ut om natta og fester seg i tapen Anonymkode: 46ee9...59d Nei. – Noen ganger oppdager foreldrene ormen fordi de ser tynne, hvite mark på rundt en cm rundt anus på ungen. Ellers diagnostiseres det med såkalt tape-prøve: Klar tape presses ned med limsiden ned rundt anus på barnet om morgenen. Eggene vil da sitte fast i limet, selv om du ikke ser dem. Tapen settes fast på et såkalt objektglass til mikroskop, og sendes til undersøkelse, sier parasittolog Lier. Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 Hvis du mistenker mark, så kjøp Vermox på apoteket. Ikke verre enn det. Man kan ta en helt blank teip mot endetarmen og så klistre den på et objektglass. Deretter kan legen sende det inn til mikrobiologisk lab på sykehuset ( hvor jeg jobber). Vi ser i mikroskop for å sjekke om det er egg. Marken legger egg rundt endetarmsåpningen. Men det greieste er å bære gi en tablett, og ta en selv også, dersom du har mistanke. Anonymkode: e1eb6...d2e
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis du mistenker mark, så kjøp Vermox på apoteket. Ikke verre enn det. Man kan ta en helt blank teip mot endetarmen og så klistre den på et objektglass. Deretter kan legen sende det inn til mikrobiologisk lab på sykehuset ( hvor jeg jobber). Vi ser i mikroskop for å sjekke om det er egg. Marken legger egg rundt endetarmsåpningen. Men det greieste er å bære gi en tablett, og ta en selv også, dersom du har mistanke. Anonymkode: e1eb6...d2e Men legekontoret sier at de ikke kan sende det inn... Jeg kan ikke bare ta en tablett, for de inneholder banan/appelsin/maisstivelse og det tåler jeg ikke finnes det alternativer? Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ehh, tuller du?? Tapen er jo til for at marken skal sitte fast når den kryper ut og slik oppdager du om barnet har mark. Analyse😅🤣🤣 Det var dagens👍🏻 Anonymkode: 195c8...d16 Ha ha! Nei! Vi ser etter egg. Jeg er bioingeniør, og dette er faktisk jobben min! Anonymkode: e1eb6...d2e
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #12 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men legekontoret sier at de ikke kan sende det inn... Jeg kan ikke bare ta en tablett, for de inneholder banan/appelsin/maisstivelse og det tåler jeg ikke finnes det alternativer? Anonymkode: 483ef...7e1 Det finnes i alle fall to ulike preparater, men usikker på hva de inneholder. Det viktigste er å behandle barnet da, så du slipper å bli smittet. Anonymkode: e1eb6...d2e
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #13 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men legekontoret sier at de ikke kan sende det inn... Jeg kan ikke bare ta en tablett, for de inneholder banan/appelsin/maisstivelse og det tåler jeg ikke finnes det alternativer? Anonymkode: 483ef...7e1 Ja, det finnes ihvertfall to forskjellige typer uten resept, både i tablettform og flytende form. Finnes også noen typer på resept. Jeg har fire barn, og har hatt barnemark i hus to ganger. Begge gangene klødde ungene i rumpa om kvelden, sjekket ikke noe mer enn det altså, skjønte jo hva det var når det ikke gav seg på et par dager. Etter en kur ble det borte, så mistanken var nok riktig. Anonymkode: ae515...20b
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #14 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det finnes i alle fall to ulike preparater, men usikker på hva de inneholder. Det viktigste er å behandle barnet da, så du slipper å bli smittet. Anonymkode: e1eb6...d2e Kanskje vi skal gi henne en tablett hver måned hele året Jeg sjekka ingrediensene og den ene inneholder bare maisstivelse. Så den er mest fristende. Men jeg må ta den klut-testen i kveld... 🙄 Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #15 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, det finnes ihvertfall to forskjellige typer uten resept, både i tablettform og flytende form. Finnes også noen typer på resept. Jeg har fire barn, og har hatt barnemark i hus to ganger. Begge gangene klødde ungene i rumpa om kvelden, sjekket ikke noe mer enn det altså, skjønte jo hva det var når det ikke gav seg på et par dager. Etter en kur ble det borte, så mistanken var nok riktig. Anonymkode: ae515...20b Hun sa bare ved dobesøk i morges at hun klødde i rumpa. Storesøskenet klør ikke. Men vet at ikke alle klør. Kanskje de bare skal få kur, da... Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #16 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun sa bare ved dobesøk i morges at hun klødde i rumpa. Storesøskenet klør ikke. Men vet at ikke alle klør. Kanskje de bare skal få kur, da... Anonymkode: 483ef...7e1 Ja. Gi ungene en tablett hver! Og gjenta etter hmmm..... var det 7-10 dager? Anonymkode: e1eb6...d2e
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #17 Skrevet 14. august 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Gi ungene en tablett hver! Og gjenta etter hmmm..... var det 7-10 dager? Anonymkode: e1eb6...d2e kjøper i morra og serverer pizza med hvitløøøøøøøøk Anonymkode: 483ef...7e1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #18 Skrevet 14. august 2019 Skjønner ikke hvorfor du skal pirke bortider med klut. Da kan du jo selv få det under negler og ned i tarm. Markkur er helt ufarlig. Det tas ikke opp i blodet engang. Jeg merket ingen forskjell etter å ha tatt dette på meg og barna. Klipte neglene dems ofte og kokte alt pluss vasket ned hele huset, og kloret håndtak osv. Gjentok behandling etter to uker. Anonymkode: 25152...320
Anonym bruker Skrevet 14. august 2019 #19 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke hvorfor du skal pirke bortider med klut. Da kan du jo selv få det under negler og ned i tarm. Markkur er helt ufarlig. Det tas ikke opp i blodet engang. Jeg merket ingen forskjell etter å ha tatt dette på meg og barna. Klipte neglene dems ofte og kokte alt pluss vasket ned hele huset, og kloret håndtak osv. Gjentok behandling etter to uker. Anonymkode: 25152...320 Altså, den kluten gikk rett nedi en pose. Anonymkode: 483ef...7e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå